Кроки до повноцінного запуску ДБР: позиція експертів
Невелика частина сектору опікується питанням прозорого запуску нового органу правопорядку Державного бюро розслідувань. Воно й не дивно, що в цьому вихорі подій – персональних та взаємних звинувачень очільників НАБУ і САП, замилювання очей генпрокурором Луценко, періодичне відмовчування президентом Порошенком стосовно переслідування активістів, саботаж розслідувань з боку очільника МВС Авакова – важко відрізнити важливе від другорядного. Єдине, на чому загалом сходяться експерти, стосується блокування роботи НАБУ. На цьому, фактично, і завершується активне дослідження стану запуску і роботи органів правопорядку.
Та й мало хто розуміє підслідність ДБР, хоча вона досить фундаментальна: злочини топ-посадовців, випадки катувань правоохоронцями, військові злочини, а також кримінальні правопорушення, вчинені посадовцями НАБУ і САП. То ж кому буде діло до незрозумілого органу правопорядку, який ще й створено через серію скандалів?
Перш за все, абсолютно заангажована конкурсна комісія, що складається з репрезентантів Верховної Ради, КабМіну та Президента (по троє від кожного з суб'єктів), рівно рік тому прогнозовано обрала політично узгоджене керівництво ДБР. Цього конценсусу вдалося досягти за рахунок балансу інтересів між БПП та Народним фронтом. Згодом спостерігалось повільне наповнення центрального апарату і територіальних управлінь державними службовцями.
Та й загалом, про деталі запуску Бюро вже чимало написано. І як в абсолютно шахрайський спосіб комісією N2 проводилось тестування в Сервісних центрах МВС (екс-МРЕО), і щодо проблем під час відбору кадрів, і про боротьбу за контроль над перевірками на поліграфі, і про епопею щодо непризначення 27 керівників середньої ланки. Окрім цього, до процесу "контрольованого запуску" долучились політичні важковаговики. Наприклад, за проханням нардепа від БПП Гліба Загорія генпрокурор Юрій Луценко тимчасово "прикрив" директора ДБР Романа Трубу від проблем. Але згодом почав дистанціюватись від скандального керівника Бюро.
Саме тому представники громадського сектору (юристи, науковці, адвокати), вирішили об'єднати зусилля заради оперативного та функціонального запуску Бюро. Для цього було розроблено план дій і задачі, які мають бути реалізовані. Ми не претендуємо на істину в останній інстації, але точно знаємо – глибше нас проблематику запуску ДБР не знає ніхто. Саме тому беремо на себе відповідальність за реалізацію покрокового плану дій.
Перш за все, мова йде про законодавче забезпечення діяльності Державного бюро розслідувань.
Наша цілі лежать у фарватері наступних змін:
- усунути "зовнішню" конкурсну комісію від подальшого набору працівників ДБР;
- передати функції набору працівників ДБР "внутрішнім" конкурсним комісіям;
- змінити порядок формування "зовнішньої" конкурсної комісії (політичні квоти замінити професійними);
- передати Кабінету Міністрів функцію призначення директора ДБР;
- запровадити порядок організації та управління ДБР за зразком центрального органу виконавчої влади;
- запровадити в Бюро інститут детективів (об'єднати функції слідчих і оперативників);
- забезпечити дії принципу демілітаризації, окрім підрозділів захисту учасників кримінального провадження та слідчих "управління війни";
- надати ДБР повноваження щодо автономного зняття інформації з каналів зв'язку;
- закріпити порядок формування Ради громадського контролю при ДБР шляхом рейтингового інтернет-голосування з авторизацією за допомогою ЕЦП або BankID;
- закріпити участь представників Ради громадського контролю при ДБР у конкурсних комісіях Бюро у кількості не менше третини складу таких конкурсних комісій;
- після повного формування ДБР передати йому підслідність СБУ (за виключенням кількох складів злочинів, які мають бути передані до інших органів досудового розслідування).
Окрім цих завдань, звісно, збираємось моніторити кандидатів та процеси конкурсного добору співробітників ДБР, а також – добору прокурорів, які здійснюватимуть процесуальне керівництво у кримінальних провадженнях Бюро. Ці два процеси прямо поєднані, якщо бажаємо отримати повноцінні розслідування співробітниками цього органу правопорядку.
Підписантами Меморандуму про співпрацю у фокусі незалежного і повноцінного запуску ДБР стали представники наступних організацій: StateWatch, Автомайдан, Центр політико-правових реформ та Асоціація УМДПЛ.
Безумовно, ми ознайомимо керівництво Державного бюро розслідувань з нашим баченням, спробувавши реалізувати задумане в найближчій перспективі. І не полишимо спроб "корегувати" поведінку очільників ДБР, зменшуючи спектр можливостей для політичних впливів.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.