Чому Україні потрібно ''дзеркалити'' санкції ЄС і США
Нещодавно Президент України підписав законопроєкт, який передбачає запровадження правової відповідальності за спроби обходити санкції. Цю подію важко переоцінити, адже питання необхідності такої законодавчої бази неодноразово порушувалося з 2016 року. Раніше через відсутність відповідного законодавства в Україні було практично неможливо розслідувати випадки порушення санкцій. Працюючи у прокуратурі, ми неодноразово передавали інформацію про такі факти колегам із інших країн. Тільки останніми роками було зафіксовано безліч подібних інцидентів, але ефективного інструменту для внутрішнього розслідування не існувало. Наприклад, кейс, коли Нідерланди оштрафували компанію Dieseko Group BV за порушення санкцій, а саме – участь у будівництві Кримського мосту – компанія отримала штраф у розмірі ~1,8 млн євро за те, що у 2015-2016 роках продавала установки та складники для будівництва Кримського мосту, а також відправляла фахівців для надання технічної допомоги. За цим вироком стояла, зокрема, величезна робота Прокуратури АР Крим та м. Севастополь. Однак через відсутність законодавчої бази в Україні у 2019 році відповідні матеріали направили до компетентних органів Нідерландів.
Деякі подробиці законопроєкту вже опубліковані в "Економічній правді", але він потребує глибокого аналізу. Водночас важливо звернути увагу на кілька ключових аспектів, без яких він може втратити ефективність.
Насамперед важливо розуміти, що санкції – це міра впливу, яка застосовується у відповідь на порушення норм чи правил міжнародного, національного чи корпоративного права. У контексті міжнародного права санкції зазвичай означають заходи, що вживаються проти держави, організації чи індивідуумів з метою спонукати їх до дотримання міжнародних норм або виправлення поведінки, що порушує ці норми. Тому, наприклад, коли йдеться про наших громадян, то, на мою думку, внесення їх до санкційних списків є нелогічним і не забезпечить належного правового результату. Випадки, коли громадяни України порушують законодавство, мають бути розглянуті відповідно до кримінального чи адміністративного законодавства.
Однак якщо з українськими санкціями все більш-менш зрозуміло, то як бути з санкціями наших міжнародних партнерів в інтересах України?
В цілому нам потрібно провести повну гармонізацію санкційного законодавства із міжнародними стандартами та забезпечення координації з міжнародними партнерами. Наше санкційне законодавство має відповідати принципам і політикам держав Європейського Союзу та США, які запроваджують санкції в інтересах України. Саме така гармонізація дасть можливість "дзеркалити" їхні санкції, тобто по факту притягувати до відповідальності за порушення санкцій, введених ЄС, США й іншими нашими партнерами.
Зупинимося детальніше на "дзеркальності" санкцій. Йдеться про те, що Україна повинна мати можливість застосовувати санкції, аналогічні тим, що вводяться ЄС та США в наших інтересах. Це важливо з кількох причин. По-перше, це дозволяє підвищити ефективність заходів завдяки узгодженості дій із міжнародними партнерами. По-друге, така практика сприяє залученню України до глобальної санкційної політики, а також полегшує процедури екстрадиції підозрюваних у порушенні цих санкцій. Цей підхід дозволить зробити санкції реальним інструментом впливу, а не лише декларативною політикою.
Потенційне прийняття цього законопроєкту – важливий крок уперед. Проте його ефективність залежатиме від створення системи моніторингу, прозорого правозастосування, повної гармонізації із міжнародними нормами, підготовки судової системи та дієвої дипломатичної підтримки. Лише так ми зможемо перетворити санкції на реальний інструмент захисту національних інтересів і боротьби з російською агресією.
Why Ukraine should "mirror" EU and US sanctions
Recently, the President of Ukraine signed a draft law introducing legal liability for attempts to circumvent sanctions. This event is hard to overestimate, as the need for such a legal framework has been discussed since 2016. Previously, due to the lack of relevant legislation, it was virtually impossible for Ukraine to investigate cases of sanctions violations. Working in the prosecutor's office, we have repeatedly passed on information about such facts to our colleagues from other countries. Only in recent years have many similar incidents been recorded, but we have no effective tool for internal investigation. For example, the case when the Netherlands fined Dieseko Group BV for violating sanctions, namely, participation in the construction of the Crimean bridge – the company received a fine of about €1.8 million for selling plants and components for the construction of the Crimean bridge in 2015-2016, as well as sending specialists to provide technical assistance. This verdict was based, in particular, on the extensive work of the Prosecutor's Office of the Autonomous Republic of Crimea and Sevastopol. However, due to the lack of a legislative framework in Ukraine, in 2019 the relevant materials were sent to the competent authorities of the Netherlands.
Some of the details of the draft law have already been published in "Ekonomichna Pravda", but it requires in-depth analysis. At the same time, it is important to pay attention to several key aspects, without which it may lose its effectiveness.
First of all, it is important to understand that sanctions are a measure of influence applied in response to violations of international, national or corporate law. In the context of international law, sanctions generally refer to measures taken against a state, organisation or individual to induce them to comply with international norms or to correct behaviour that violates those norms. Therefore, for example, when it comes to our citizens, I believe that including them in the sanctions lists is illogical and will not ensure a proper legal result. Cases where Ukrainian citizens violate the law should be dealt with in accordance with criminal or administrative law.
However, if everything is more or less clear with Ukrainian sanctions, what about sanctions imposed by our international partners in the interests of Ukraine?
In general, we need to fully harmonise our sanctions legislation with international standards and ensure coordination with our international partners. Our sanctions legislation should be in line with the principles and policies of the European Union and the United States, which impose sanctions in the interests of Ukraine. Such harmonisation will make it possible to 'mirror' their sanctions, i.e. to hold accountable for violations of sanctions imposed by the EU, the US and our other partners.
Let's take a closer look at the 'mirroring' of sanctions. The point is that Ukraine should be able to apply sanctions similar to those imposed by the EU and the US in our interests. This is important for several reasons. Firstly, it allows us to increase the effectiveness of measures due to the coherence of actions with international partners. Secondly, this practice facilitates Ukraine's involvement in the global sanctions policy and facilitates the extradition of suspected sanctions violators. This approach will make sanctions a real instrument of influence, not just a declarative policy.
The potential adoption of this draft law is an important step forward. However, its effectiveness will depend on the creation of a monitoring system, transparent law enforcement, full harmonisation with international norms, preparation of the judicial system and effective diplomatic support. This is the only way we can turn sanctions into a real tool for protecting our national interests and fighting Russian aggression.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.