Змія закрутилася у Гордіїв вузол та вхопила себе за хвоста – клубок столичних проблем
Сьогодні парламентський комітет з питань державного будівництва і місцевого самоврядування провів круглий стіл на предмет законодавчого врегулювання правового статусу столиці. Зібралася сила силенна зацікавлених і компетентних громадян – чинні і колишні народні депутати, колишні голови київської адміністрації, експерти, громадські діячі та чиновники виконавчої влади.
Спочатку говорили про структуру влади у столиці. Констатували невизначений статус міської державної адміністрації – вона є вбудованою у державну виконавчу вертикаль, та водночас, являє собою виконавчий орган Київради – самоврядування, словом. Такої химерної структури влади немає у жодній столиці Європи. Утім, на те можна сказати, що так само у Європі немає жодної столиці, де була б відсутня повноцінна окружна дорога, або столиці, де вже півроку, без жодних на те підстав, не призначаються вибори міського голови. Химерність то мабуть вже наший бренд. Дарма, чи що, архітектор Городецький тут Будинок із химерами збудував?
Далі на круглому столі сумували за районними радами. Хоча, направду, кияни їхнього зникнення геть не помітили, так само, як і укрупнення районів з 16-ти до 14-ти, а тоді й до десятка. Подейкують є плани зменшити їхню кількість до восьми. Навіщо потрібні такі адміністративні одинці як райони – питання відкрите, та багатьом політикам їх хочеться повернути. Байдуже, що сучасні комунікативні та управлінські технології дозволяють керувати міським господарством з єдиного центру. Натомість, розширити повноваження територіальних колективів – мешканців мікрорайонів – було б таки необхідно. Нехай би самі вирішували де в них буде клумба, а де – паркувальний майданчик.
Коли забалакали про призначення виборів міського голови і міської ради, то компетентно констатували, що провести їх, не порушивши котроїсь з чинних законодавчих норм – неможливо. Виявляється, у політичних цілях законодавство в попередні роки заплутали настільки, що тепер у столиці неможливо утворити легітимних представницьких органів влади. "Кіно і німці": держава, в особі своїх законодавчих і судових органів, сама себе загнала у правовий глухий кут, Тепер, щоб призначити столичні вибори доведеться спеціально змінити закони під цей конкретний випадок.
Грошей на місцеві вибори треба 52 мільйони, і у Державному бюджеті їх немає. Закладуть, коли парламент визначиться із датою виборів. Термін закінчення повноважень нинішньої Київради спливе за три з половиною місяці.
Так само є проблема і з законом про місцеві вибори. Слід підготувати та прийняти його нову редакцію. Існує кілька її концепцій, довкола яких тривають суперечки, а часу для їхнього узгодження вже не лишається.
Наступною темою обговорення були міські фінанси, проте писати про них можна лише з валеріанкою. Тому – не писатиму. Скажу лишень, що за шість останніх років обсяги недовиконання міського бюджету становлять суму, яка дорівнює одному річному бюджету. Мають місце випадки виплат зарплатні бюджетникам за рахунок банківських кредитів.
На сам кінець – суб'єктивно-кулуарне. Не схоже, наразі, на те, що опозиційні партії узгодять між собою єдиного кандидата у міські голови. А дуже треба!
Захід був корисним – спасибі комітету! Принаймні чітко проведено інвентаризацію блоків проблем столиці. Водночас круглий стіл продемонстрував, що ресурсів для їхнього подолання – організаційних, фінансових, політичних – обмаль.