6 вересня 2022, 14:36

Контури повоєнного розвитку України

Одразу зауважимо, що за результат війни тут постулюється цілковите відновлення територіальної цілісності України у її визнаних міжнародним співтовариством кордонах та визнання Росії винною у розв'язуванні агресивної війни з виплатою Україні контрибуції та репарацій.

Війна зруйнувала значну частину виробничого потенціалу України, який залишився від СРСР і експлуатувався українськими олігархами задля отримання надприбутків. Просте відновлення цих виробництв не має сенсу з огляду на їхню технологічну застарілість. Тому металургійна та хімічна індустрії, енергетика мають відновлюватися на базі надсучасних, екологічно чистих технологій, зрозуміло, що за участі іноземного капіталу.

Вузлами – осередками, точками прикладення відновлювальних зусиль мають стати громади. До війни в Україні пройшла реформа з децентралізації. Вся територія країни поділена на об'єднанні територіальні громади, що межують між собою. Формально такі громади утворено і на нині ще окупованих територіях Кримської АР, Севастополя та Донецької і Луганської областей. На підконтрольних територіях, попри не завжди вдале визначення меж громад, вони поступово перетворилися на місцеві соціуми, об'єднанні спільними комунальними, соціокультурними, економічними інтересами.

У громадах зосереджено більшу частину життєзабезпечення громадян. Саме ця інфраструктура і являє собою предмет відновлення та розвитку. Мова про: житловий фонд, робочі місця, освіту та дошкільне виховання, медицину різних рівнів, рекреацію, дозвілля, безпеку тощо.

Так само, як у випадку з великими індустріями, відновлення інфраструктури громад має здійснюватися на основі передових технологічних та соціальних знань, зокрема, у галузі урбаністики, проектування, соціального інжинірингу.

Перед усім слід визначати позиціонування конкретної громади у загальній мережі громад регіону та країни. Є громади, чию спеціалізацію визначено природно та історично – курортні поселення, туристичні центри, осередки унікальних харчових та інших виробництв, порти та залізничні вузли. Проте стосовно цілковитої більшості громад для визначення їхньої перспективної ролі є потреба проводити спеціальні комплексні дослідження – демографічні, економічні, інфраструктурні, геологічні та гідрологічні, кліматичні... На підставі їхніх результатів доцільно формувати стратегії розвитку громад, далі – генеральні плани, а тоді вже приступати до відновлення.

Водночас для країни загалом слід сформувати базові принципи і напрямки відновлення – перед усім енергетичної і транспортної інфраструктур. Є значна загроза, що у випадку припинення роботи Запорізької АЕС, Україна опиниться в ситуації дефіциту електроенергії – базового ресурсу для відновлення і розвитку. Щоб цього уникнути доведеться нарощувати потужності Рівненської, Хмельницької і Південноукраїнської атомних станцій.

Розвинена транспортна мережа України потребує суттєвого доповнення – з'єднання найбільших міст швидкісними залізничними магістралями задля радикального скорочення часу у дорозі. Досвід Китаю свідчить, що рух зі швидкістю 350-400 км/год є цілком звичним. Підвищення мобільності населення гомогенізує ринок праці, нерухомості, великої кількості видів послуг. (Між іншим, використання безпілотних літальних апаратів в ході цієї війни, показало їхній значний мирний транспортний потенціал.)

Визначення напрямків і способів повоєнного розвитку України має стати одним з головних предметів державної політики. І то вже. Для цього не треба створювати якесь нове міністерство чи інший орган центральної виконавчої влади. Цілком досить наявних бюджетних і громадських установ, спільнот депутатів і активістів у місцевих громадах.

Минулого тижня Президія Академії Наук на своєму засідання зробила спробу обговорити окремі питання повоєнного буття України. Потенціал Національного інституту стратегічних досліджень цілком дозволяє використовувати його з метою підготовки комплексних програм розвитку країни. Кабінету Міністрів вже час готувати проекти таких програм.

З'являється важливе і шляхетне поле політичної роботи для партій. Виборча законодавство передбачає, що у громадах, чисельність виборців яких перевищує десять тисяч осіб, вибори проводяться за списками кандидатів у депутати від політичних партій. Відтак пропозиції щодо стратегій розвитку громад мають стати органічною частиною програм місцевих партійних осередків. Те саме для парламентських виборів у програмах політичних партій щодо країни загалом.

Агресор гарячково каламутить воду

Як я й писав у попередньому блозі, повідомлення про "мирний план", який ніби-то затвердив Дональд Трамп мало на меті підготувати громадську думку до посилення санкцій щодо росії...

Дональд Трамп готує підґрунтя для посилення санкційного тиску

Оголошено про схвалення президентом Дональдом Трампом "мирного плану" щодо припинення російсько-української війни з 28 пунктів. Його незабаром оприлюднять...

Системна політична криза розгортається. Чи є ще вихід з неї?

Одним з наслідків часткового оприлюднення матеріалів операції "Мідас" стала очевидність розколу правоохоронної системи. Лінія розділу пролягає між "старими" традиційними правоохоронними установами і Спеціалізованою антикорупційною прокуратурою та Національним антикорупційним бюро України...

Реальність загрози застосування ядерної зброї ІІ

Невстиг я зробити вчора допис на УП про винекнення нових чинників ядерної загрози, коли це раптом Пу провів чергове телезасідання рашистської ради безпеки, де було здійснено оцінку нової американської ракетної системи "Темний орел", яку США готові розмістити в Європі вже наступного року...

Реальність застосування ядерної зброї

До початку цієї війни загальноприйнятою була думка, що ядерна зброя існує, як чинник стримування агресії і ніколи не може бути застосована. Проте знавіснілий напад рашистів на Україну показав, що навіть наявність зобов'язуючих документів, резолюції ООН, світова громадська думка та санкції не заважають ядерній країни напасти на найближчого сусіда і вести війну вже стільки часу, скільки для Радянського Союзу тривала Велика Вітчизняна...

Опозиція домоглася збільшення доходів бюджету на 175 мільярдів гривень

Державний бюджет наступного року буде вкрай напруженим. Видатки на війну зменшити неможливо, соціальні зобов'язання держави – так само. Іноземні партнери звісно допомагають Україні, проте у них дедалі більше питань до ефективності використання цих коштів...