16 листопада 2022, 15:05

Церковний вимір російсько-української війни

Цей допис являє собою повний текст виступу на Всеукраїнській науково-практичній конференції "Православ'я у сучасній Україні: стан та шляхи розвитку", що відбулася вчора у Національному педагогічному університеті імені Миколи Драгоманова. Тема виступу "Трансформація суспільної ролі Церкви в ході російсько-української війни".

Коли ми говоримо про російсько-українську війну, то зазначаємо, що один з її потужних коренів сягає далекого ХVII сторіччя. У 1620 році, після походу на Москву, разом із королевичем Речі Посполитої Владиславом, гетьман Війська Запорозького Петро Сагайдачний домігся відновлення на українських землях православної ієрархії. Ієрусалимський Патріарх Феофан III, діючи з благословення Вселенського Патріарха і за присутності його екзарха, висвятив на кафедру Митрополитів Київських і Галицьких Іова Борецького, а також шістьох єпископів. Відновлення повноцінної церковної ієрархії дало потужний поштовх зростанню суспільно-політичної ролі Православної Церкви в Україні. При церковних братствах активізували свою роботу колегіуми і школи, розвивалося книговидання і бібліотечна справа, православні монастирі перетворювалися на осередки культури, господарської діяльності, медицини, опіки над злиденними і немічними. Найвідомішим прикладом такої діяльності є заснування Київського Братства, за участі православної шляхти, міщан та усього Коша Запорізького. При Богоявленському братському монастирі було утворено Києво-Могилянський колегіум, відомий до цього часу як Києво-Могилянська академія.

Суспільно значуща роль Церкви в українських землях різко контрастувала із тим, що мало місце у Московії, де цей інститут, ще за часів Івана ІІІ, являв собою, разом із військом, на головну опору самодержавної влади, як це має місце і сьогодні. Московські царі не могли миритися з тим, що на їхніх кордонах існує вільна козацька держава, в якій Церква, разом із місцевим самоврядуванням (Магдебурзьке право), козацьким військом та системою судів, що діяли на підставі Статуту Литовського, була ефективною і автономною гілкою, за фактом – влади. Отож знищення настільки спокусливого для своїх підданців українського прикладу стало метою російського самодержавства ще у ХVII сторіччі. Її було здійснено вже наприкінці ХVIII, коли Катерина ІІ спочатку ліквідували Січ Запорозьку, а тоді запровадила кріпацтво. На щастя не всі українські землі опинилися під гнітом російського царату, що дало змогу врятувати національну ідентичність, культуру і цивілізованість, у чому провідною є суспільна і політична роль Української Греко-Католицької Церкви.

Церковна складова мала важливе значення і для процесів, що призвели до проголошення незалежності України в 1917 році. Національне-культурне відродження того часу однією зі своїх складових мало українізацію православ'я. Хоча загально відомо, що Михайло Грушевський і Володимир Винниченко виступали із цілком антиклерикальних позицій, для багатьох і багатьох громадян українське церковне питання являло собою органічну складову державної незалежності. Зрештою, у 1919 році було проголошено створення Української автокефальної православної церкви, яка на теренах сучасної України проіснувала до страшного 1937 року. Згодом була відроджена в нацистській окупації у 1942 -1944рр. Діяла у діаспорі в 1945 -1995рр, відтворена і діяла в Україні з 1990 по 2018 роки, до об'єднання у лоні Помісної Православної Церкви України у єдності зі Вселенським Православ'ям сьогодні.

Розпочата Росією у 2014 році війна, своєю, традиційною для російського самодержавства, метою знову має знищення України як спокусливого прикладу ефективності демократії і свободи для держави та суспільства. Війна значною мірою підтримується Московським Патріархатом, складовою частиною якого в Україні залишається т.зв. "Українська Православна Церква" на чолі з митрополитом у Києві Онуфрієм. Ця обставина, поряд з беззастережними канонічними підставами, стала додатковим аргументом для Вселенського Патріарха Варфоломія надати Томос про автокефалію Православній Церкві України під омофором Блаженійшого Митрополита Київського і всіє України Епіфанія. Православна Церква України таким чином є належною до рівноправної світової спільноти з 15 православних церков.

Томос про автокефалію було надано вже в ході російсько-української війни. В ній потужно виявляється суспільна роль Української Церкви. Перед усім у роботі інституту капеланів – фронтового священства, гуманітарній допомозі біженцям з окупованих територій, родинам загиблих і поранених, донесенні до світового співтовариства реальних цілей Росії у війні та інформації про страшні злочини рашистів в Україні, жахливіші за злочини нацистів під час Другої Світової. Церква виявилася одним з тих суспільних інститутів, які найшвидше та найефективніше почали діяти, починаючи з березня 2014 року. Порівняйте, наприклад, із роботою Міжнародного товариства Червоного Хреста, чиї фінансові і організаційні можливості значно перевищують церковні.

Якщо говорити про близьке майбутнє, то на Церкву знову покладаються надії щодо духовної та гуманітарної підтримки ветеранів – переможців у російсько-українській війні; захисту суспільних цінностей у всьому їхньому складному багатоманітні та у залагодженні потенційних суспільних конфліктів, що вірогідно матимуть місце на ідеологічному та соціальному ґрунті, особливо на територіях, які були тимчасово окупованими; участі у представництві України у світі як органічної частини християнської цивілізації; розвитку екуменічного діалогу, (що буде непросто з огляду на нинішню позицію Ватикану в його дивно поблажливому ставленні до варварської Росії); збереженні культурного надбання, включно з пам'ятками історії, архітектури та археології...

Останнє є особливо важливим на тлі варварського ставлення Московського Патріархату до українських національних пам'яток, які йому передано державою у безоплатне користування, перед усім Києво-Печерській, Почаївській і Святогірській лаврах та інших монастирях.

Стосовно оцінки ролі і місця у цій війні Московського Патріархату в Україні, то її мають дати, і вже дають, перед усім правоохоронні установи. Там де мали місце факти публічного прямого і непрямого виправдання агресії, факти переховування зброї, спорядження, припасів та особового складу збройних сил агресора, факти надання йому іншої допомоги, що кваліфікуються як державна зрада, має наступати кримінальна відповідальність.

Щодо фетишизації постаті Михаїла Булгакова

У пізньому Радянському Союзі Михаїл Булгаков був напівзабороненим письменником. Перед усім через його роман "Майстер і Маргарита", бо єдиним дозволеним літературним, ширше – мистецьким, жанром тоді був звісно "соціалістичний реалізм"...

Слід публічно викривати рашистських агентів у інформаційному просторі

Цій події в Україні не надали того значення, на яку вона направду заслуговує. До прокурора Міжнародного кримінального суду в Гаазі з'явився із зізнанням у скоєнні воєнних злочинів, зокрема в Україні, російський військовослужбовець, колишній співробітник спеціального підрозділу ГРУ Генштабу Росії Ігор Саліков...

Для розробки Генерального плану Великого Києва слід оголосити міжнародний конкурс

Ситуація із закриттям шести станцій метрополітену у Києві концентровано відобразила катастрофічний стан речей у комунальному господарстві столиці...

Парламент виходить з під контролю?

Сьогодні Верховна Рада спрямувала на повторне друге читання (не підтримала) проект закону щодо вилучення з місцевих бюджетів надходжень від податку на доходи фізичних осіб, які сплачують військовослужбовці, зареєстровані за місцем проживання у територіальних громадах...

Сучасна держава Україна постала на підвалинах усіх державних утворень, які були на її теренах

Давня Русь Не "Київська", а просто Русь. Прикметник "Київська" до неї "причепили" лише у ХІХ сторіччі, щоб продемонструвати наступність Московії – "Московської Руси" щодо Київської держави, а не Золотої Орди...

Щодо Української доктрини

Виступаючи у Верховній Раді в День Конституції, Володимир Зеленський закликав провести широке обговорення доктрини повоєнного розвитку України...