Як вижити бізнесу в умовах війни: 5 порад від Яни Матвійчук
Яна Матвійчук, СЕО івент-агентства ARENA CS, членкиня Ради CEO Club Ukraine − про умови роботи підприємців під час війни, важливість самоорганізації та секрети виживання у важкі часи.
Здавалося б, що можна порадити бізнесу в умовах війни? Загалом всі українські підприємці, які змогли працювати під час COVID-19 та у перші місяці повномасштабного вторгнення, й так знають "правила виживання". Тож я не буду радити банальщину на кшталт "розширити товарний асортимент" чи "вийти на нові ринки".
Мої поради про інше. Як членкиня Ради директорів СЕО Club Ukraine та Young Business Club й активна учасниця спільнот, я помітила: наш бізнес настільки сильний, наскільки мотивований його власник. Тож я звертаюся саме до власників. На мою думку, пережити ці важкі часи, зберегти свою справу та команду вам допоможуть:
1. Вміння вчасно попросити про допомогу
Допомогти можуть професійні консультанти, представники бізнес-клубів чи інших спільнот підприємців України, коучі, грантодавці... Навіщо вам це, як зараз, припустимо, все більш-менш добре? Що дадуть ці консультації? Як мінімум − незалежний погляд та мотивуючий поштовх. Без нього ви ризикуєте залишитися у "зоні комфорту", що може стати пасткою для вас у найближчому майбутньому.
2. Сміливість для того, щоб позбавитися невдалих партнерств
З початком повномасштабної війни ми всі отримали безцінний досвід невдач, зрад і поразок. Вони відкрилися, як виразка. Скажу так: якщо вас не зрадив жоден партнер, то у вас або мало партнерів, або ж ви просто "закриваєте очі" на конфлікті ситуації, які все одно рано чи пізно доведеться вирішувати. Краще вже зараз проаналізуйте своє оточення: хто мало вірив у перемогу України, хто робив вчинки проти ваших цінностей та правил? Криза оголює. Проте не втрачайте віри в людей. Моє правило: з десяти зрадить хтось один, але це не є приводом не довіряти дев'ятьом іншим.
3. Перевірка джерел інформації: як загальної, так і галузевої
Вам потрібно оцінити, чи є об'єктивними та своєчасними дані, які ви отримуєте? Чи не шкодять вони вашому світосприйняттю? Позбавлятись звичних джерел некомфортно, проте є й позитивний момент: залучаючи нові інформаційні майданчики, ви зможете значно розширити свій світогляд.
4. Енергія: фізична, духовна, психологічна
Від неї залежить успіх власника бізнесу. Для початку треба з'ясувати, що забирає вашу енергію? Страх втратити ресурси? Невизначеність? Раджу вам проаналізувати звички та виявити джерела втрати сил. А ще треба знайти джерела поповнення енергії, які працюють саме для вас. Наприклад, мене вводить у стан натхнення новий проєкт: я готую до зйомок круте повномасштабне кіно, завдяки чому пізнаю багато нового, цікавого, надихаючого.
5. Активна політична позиція
Бізнес в Україні не може бути "поза політикою". Це показала війна: більшість волонтерських проєктів та успішних прикладів самоорганізації реалізовані завдяки приватній ініціативі. Це − сила бізнесу, і вона потрібна Україні.
Як повномасштабна війна вплинула на український бізнес?
За даними опитування, зробленого Американською торговельною палатою в Україні у серпні 2022 року, у 22% членів Палати пошкоджені офіси, заводи, склади чи потужності, у 48% незначні пошкодження активів, у 6% бізнес-майно окуповане, у 69% продовжують працювати без ушкоджень.
У малого та середнього бізнесу втрати вищі. За даними дослідницької компанії Gradus Research станом на липень 2022 року, 51% представників бізнесу вимушено скоротили обсяги активності, 19% тимчасово зупинили роботу (але готові до швидкого відновлення). 22% опитаних продовжують працювати, а 6% відкрили нову справу в умовах війни.
Восени проблеми загострилися. За даними опитування Нацбанку, проведеного у жовтні, 66% представників сфери послуг заявили про зростання закупівельних цін постачальників. У сфері будівництва 74% респондентів заявили про вимушене збільшення цін на матеріали, а 42% – про підвищення вартості послуг підрядних організацій. 31% промисловців зізналися, що запаси матеріалів та сировини будуть скорочені. Поточна інфляція у 26,6% не дає шансів якось вирішити цю проблему.
Так, в Україні криза. Проте бізнес готується до неї. За даними компанії Gradus Research, більшість представників українського бізнесу вважають, що активна фаза війни продовжуватиметься до кінця 2023 року. Проте більшість респондентів (61%) переконана, що війна стане фактором швидкого зростання та розвитку України.
Майже дві третини топ-менеджерів оптимістично налаштовані на розвиток власних компаній та галузі у трирічній перспективі. У дослідженні від KPMG сказано, що 44% респондентів очікують зростання економіки у наступні три роки. 81% менеджерів очікують рецесію в Україні у найближчий рік. Водночас 65% впевнені, що криза буде тривалою, і бізнес враховує це у стратегічних планах.
Мій досвід: як працювати та допомагати армії?
Україна перемагає у війні вже дев'ятий місяць. А що стоїть за такою силою? Що ми робимо для наближення перемоги?
Багато років ми говорили про соціальну відповідальність бізнесу, про human to human підхід. У лютому ми зіткнулися з викликом, який перевірив всі наші цінності: чи вони справжні, чи лише декларовані. Мій власний досвід на початку війни − це фандрайзинг для фонду, який створив СЕО Club Ukraine. Фонд поєднав не тільки бізнеси членів клубу, але й інші бізнеси в Україні з метою задоволення матеріальних потреб ЗСУ.
Зараз вже можна проаналізувати наші дії у ті місяці. Бізнес буквально у перші години повномасштабної війни зайняв активну громадянську позицію. "Арена Конференції та Семінари" не була виключенням. І це зрозуміло: ми боремось за свободу України, за існування українського народу. Цю віру в перемогу й підкріплює бізнес. Приватна ініціатива − це сила нашого народу, потужний інструмент боротьби.
Бізнес зміг утримувати складні системи, зберігати прибуток, допомагати армії. Але є дії, які ми не бачимо. Це − збереження команд всередині кожної компанії. Це робили ми в АРЕНА КС, надаючи власним спеціалістам можливості для роботи (нехай деколи − у зовсім інших для них амплуа). Це роблять інші компанії. Роль HR-менеджерів у відновленні роботи бізнесу в умовах війни величезна. Бо першочергова задача HR − допомогти компанії досягти цілей. Але сьогодні HR включився і в порятунок держави. Адже держава − це люди.
Ми бачимо принцип human to human в дії. В бізнес за останні роки прийшла молодь 20+ років. Вона принесла з собою нові підходи до роботи у всіх сферах. Вона − патріотична і смілива. Вона відкриває нові світи, а не створює "схеми". Вона організована. І ми разом в такій самоорганізації сильніші, ніж велика централізована бюрократична держава. Тож варто рухатись вперед, зберігати та просувати власну справу. Перемога залежить саме від нас.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.