ЯСКРАВІ ВРАЖЕННЯ (8). Тарас Шевченко: перспективи новітнього культу (як ми з Ющенком у Канів їздили)

29 травня 2009, 22:50

Коли мене днями знайомі люди попитали – чи не хочу я поїхати 22 травня в Канів – на Чернечу гору – я з радістю погодився.

1) На могилі Шевченка до того я був лише один раз в житті, дуже давно – коли вчився ще у шостому класі. А моя бабушка все життя мріяла туди потрапити, але, на жаль, не судилося.

2) Я дуже люблю подорожувати Східною Україною – навіть без особливої необхідності.

3) Я хочу врешті-решт розібратися з витоками та природою громадянського квазі-релігійного культу Тараса Шевченка – "кобзаря", "батька", "автора України", "міфотворця N1". Ясна річ, краще цим займатися в Каневі, аніж у Москві – навіть на набережній Тараса Шевченка, що біля Кутузовського проспекту та Київського вокзалу.

4) І, зрештою, я вважаю Шевченка геніальним поетом – автором геніальних поетичних текстів. Це абсолютно безвідносно до його життя, націотворчої діяльності, посмертного культу та новітніх когнітивних й інформаційних воєн навколо його постаті.





Отже, я поїхав.

В самому Каневі довелося йти біля 7 кілометрів під сонцем в колоні з прапорами НУНСу та "Єдиного центру" (дякувати Долі, мене ніхто там не зафотографував:), а потім дертися на гору.

Я так і не зрозумів – чи то був партійний захід проющенківських партій, чи так, взагалі. Але ж я приїхав таки до Шевченка, а не до Ющенка та не до розжалуваного Балоги.



До речі, чергової епохальної президентської промови на могилі я так і не почув – через технічні обставини, тому глумитися з президента та його спічрайтерів не стану.

Нещодавно в Полтаві з'явилася ціла банда кам'яних монстрів (про це тут на блозі вже йшлося) – тіпа, гоголівських героїв.

У Каневі побачив іншу банду – таких самих сюреалістичних героїв Шевченка. (Різниця, правда, в тому, що гоголівські виродки з'явилися на історичній вулиці – за чудовим пам'ятником, якому сто років, тоді як у Каневі вони виникли на пустирі – на березі Дніпра.)



















Із душевним зворушенням побачив місця, де довелося побувати, коли мені було лише 12 років. Шкода, музей закритий на ремонт – усі сподіваються, що невдовзі відкриють і зроблять на фасаді екстер'єрні розписи за проектом Василя Кричевського, як планувалося 1939 року.







За музеєм хатка гарна – копія тої, де жили наглядачі могили Шевченка ще у XIX столітті.







Такі місця завжди притягають до себе людей цікавих та змістовних – з ким не заговориш – це обов'язково людина-явище.

Ну й не кажучи про працівників музею-заповідника – це справжні хранителі культу Шевченка.

Взагалі, працівники музею будь-якого письменника, композитора, художника, вченого – це справжні подвижники, це люди, які своє життя присвятили Йому-Одному, тому з такими завжди надзвичайно спілкуватися (але, як правило, лише на одну-єдину тему:)



Співробітник музею Зіна Панасівна Тархан-Береза працює у Шевченка 43 (!) роки (праворуч) (ми, до речі, негадано потрапили на її ювілей!) і директор музею Мар'ян Піняк



Вчений секретар музею Ольга Білокінь та художник Іван Марчук, який придбав собі неподалік хатину – як мріялось свого часу Шевченку

Інтелектуал з Черкас п. Юрій Колісник хотів був подарувати мені свою цікаву книжку – щось там про те, як українська радянська журналістика впливала на формування національної свідомості, і потім подарував – але не мені, а Катерині Ющенко:)



Таки я побачив Ющенка – але здалеку.

Так само здалеку побачив Васюника, Вакарчука-батька, Петра Ющенка,

а от Лілю Григорович можна було побачити зблизька.



Слава Богу, на могилу Шевченка вона приїхала не задля самоспалення (без іронії щодо паралелей з трагічною долею Олекси Гірника).



У неділю з жахом подивився по 5 каналу телемарафон на честь Шевченка.

Доводиться констатувати:

1) Культ Шевченка знаходиться зараз у кризі. Намагання людей як Юрій Костенко або Євген Сверстюк захищати та розвивати цей культ, а також українську мову, в цілому створює їм обом (Шевченку та мові) скоріш негативний імідж. Тому що ці люди: використовують технології психологічного тиску і примусу (цікаво, що скажуть, приміром, севастопольські глядачі, подивившись це шоу), не володіють технологіями "м'якої влади", не здатні бути цікавими, модними та харизматичними. Вони СТИЛІСТИЧНО програють тим, хто прямо чи закомуфльовано виступає проти української мови. Інакше кажучи, будь-який російськомовний громадянин України повинен сказати: я хочу бути схожим на Юрія Костенка, тому я хочу розмовляти українською мовою! Або: я НЕ хочу бути схожим на Костенка, тому НЕ хочу розмовляти.

От особисто я КАТЕГОРИЧНО НЕ ХОЧУ бути схожим на Юрія Костенка!

2) Українську мову може врятувати відкритість її пропагандистів та популяризація з сильних позицій, а не нудотне скиглення та закиди "повчитися у Шевченка". В тоталітарному суспільстві така модель впливу спрацьовувала. Зараз – заклики любити українську мову, бо вона рідна або бо вона державна, як і будь-яке інше моралізаторство, можуть вплинути на розумних та освічених людей. Але доводиться констатувати: більшість людей з цієї точки зору (в будь-якій країні) – це шудри, це справжнє бидло ацтойне.

3) Ну і трохи кумедно звучать закиди на адресу Верховної Ради – мовляв, там мало розмовляють українською мовою! Та в процентному відношенні більшою мірою українська мова присутня хіба що на філфаках чи на національному (дротовому) радіо!

Дійсно, сфери юриспруденції, державного управління, політичних комунікацій, перекладів західного кіно та дитячих книжечок з картинками – це те, де українська мова, починаючи з 1991 року, так чи інакше зуміла ствердитися.

У сферах бізнесу, "серйозних розмов" (себто, в умовах 1990-2000-х – це комунікація бандитських "тьорок"), модних тусовок та гламурних журналів українська мова не зуміла ствердитися. Коли Владі Литовченко та Миколі Левченку (це секретар міськради Донецька, якщо хтось забув) стане не впадлу публічно поговорити українською, я повірю, що в Україні справді існує двомовність (коли і російська, і українська мови можуть повністю охоплювати увесь стильовий діапазон), а не специфічна посттоталітарна диглосія (точніше, функціонально та стильово обмежена двомовність). Поки ж останній (секретар, себто) відверто глумиться з мови, якою розмовляють його дід та баба (корінні донбасівці, до речі). Коли "модним" людям з Києва не в публічній комунікації (на телебаченні), а в приватному спілкуванні буде класно розмовляти по-українськи, я повірю, що нинішнє покоління пропагандистів української мови – круті чуваки.

Той самий Шевченко так і не діждався своєї адекватної інтерпретації (на відміну, скажімо, од Гоголя, Пушкіна, Достоєвського, Міцкевича), немає цікавих книжок про Шевченка – є або апологетика, або Бузина (виключення з відомих мені: книги Грабовича, Забужко, Леоніда Плюща, а також суто літературознавчі дослідження Валерії Смілянської).

Висновок такий: українській ідентичності загрожує перспектива маргіналізації, обнулення та зникнення, поки вона знаходиться у руках неефективних керманичів та "жерців".

В мирний час можна пливти по течії і особливо не ковбаситися.

Але ж зараз – війна. А на війні інколи вбивають. Не лише окремих людей, а й цілі країни та народи. Скажімо, у літака-бомбардувальника заклинило люк і усі ядерні боєголовки випадково просипалися золотим дощем на голову якимось щасливцям. І, як в тому анекдоті, – нема вашої Америки (Австралії, Англії, Росії, України, Ірану, Ізраїлю, Китаю)...

powered by lun.ua
Коментарі — 25
nepatriot _ 03.06.2009 18:34
IP: 213.160.140.---
Андрію, тільки Ви пропустили деякі "моменти" із життя Влади Литовченко: коли в 2007-2008 у неї був роман із діяспоральним бізнесменом із Нью-Йорка Ендрю-Андрієм. то вона РОЗМОВЛЯЛАЛА УКРАЇНСЬКОЮ. Уявіть собі, і з ним теж, у побуті. Але, як то кажуть, "такіх нє бєрут в космонавти". Нью-йоркський свєт "нє воспрінял" Владу і прішлось сіромяжной облишити мрії про американське громадянство і довольствоваться "бізнєсмєном із Дніпропєтровська". Так що МОЖУТЬ, коли треба. Це факт! тут ви допустилися помилки.

Думаю, що Ліза Єфросініна, нова герла Андрія Ющенка, теж у "сєм"є" разговаріваєт по-українскі.
nepatriot _ 01.06.2009 17:19
IP: 213.160.140.---
Ну, таких дебільнутих, як Костенко, – вистачає.Нє, ну то тре, як Лілька, – на...надцятому році проживання у Києві оцей оселедесь вибілений-випалений носить... ДУРА- по-турецьки – диван, або софа... Хи-Хи... Це про неї.
grafo _ 01.06.2009 15:38
IP: 194.44.153.---
nepatriot:
grafo _ 01.06.2009 14:50
Ну, козачка Кужіль йому й відрізала

У плані мови ДУЖЕ цікавим є, по-моєму, ТИгИпко – УКРАЇНУЦЬ із Придністров"я якому заговорила генетична пам"ять.


Я також вважаю, що є специфічні роди занять, до яких жінкам долучатись не варто. До політики зокрема.
Якщо Кужель козачка, тоді ким є справжні козачки?
Стосовно Тігіпка (так було написано укр. мовою його прізвище на табличці дверей його кабінету). Можливо генетика й спрацювала, проте українського способу мислення йому не додала. IMXO.
nepatriot _ 01.06.2009 15:15
IP: 213.160.140.---
grafo _ 01.06.2009 14:50

Ну, Ви знаєте, я теж до певного часу вважав Костенка цивілізованим (люблю "технарів"), але після певного випадку уважаю його ТУПИМ ЖЛОБОМ: класно його Олександра КужІль, уродженка Запоріжжя, обламала якось: у публічнй дискусії у році так 2004-му Костенко виверз, що, мовляв, ЖІНКИ НЕ МОЖУТЬ займатися політикою, бо "У НИХ Є СПЕЦИФІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ". Ну, козачка Кужіль йому й відрізала: "Ну, я ж не кажу, Юра, що чоловіки мають голитися кожен день, і в них це теж – особливість, і на гоління тратиться, може, й більше часу, ніж на макіяж". Ха-Ха-!!!!!! КОСТЕНКО-ЖЛОБ І ЗАТКУНУВСЯ. НА ТАКЕ МОГЛА ВІДРЕАГУВАТИ ТІЛЬКИ ДУРА-ЛІЛЯ ГРИГОРОВИЧ. САМОСПАЛЕННЯМ ВО ІМ"Я МУЖЧИНОК, . тіпО Юща. Дури – вони й в Африці дури. До, речі, ДУРА – це ж тюркомовне слово.
У плані мови ДУЖЕ цікавим є, по-моєму, ТИгИпко – УКРАЇНУЦЬ із Придністров"я якому заговорила генетична пам"ять. Він винаймав учительку української дуже "круту". Дуже шкода, що журналісти обзивають його "ТІгІпком".
nepatriot _ 01.06.2009 15:01
IP: 213.160.140.---
Єдине, в чому я з ВАми згоден, то це в тому, Ющенко, підж упливом тупої американо-діяспоральної баби Катьки занепастив українську культуру. Занепастив ентузіазм Помаранчевої Революції. І перетворив це все в шароварщину. Окрім того, ми нівелюємо уплив санскриту (деякі слова і навіть побудова фраз української ДО ЦИХ пір, незважаючи на Візантійські впливи та впливи кочових культур) – із санскриту. По-друге, саме вони, монголо-татарські, тюркські, османські впливи – слова "штани", "майдан", – це та, специфічна, красива СТЕПОВА УКРАЇНА.

Ну, стосовно чеської: так, це правда, АЛЕ: якщо Ви подивитеся на сучасну Чехію, то це – дуже націоналістична навіть до братів-слов"ян (словаків, українців, російська ніколи слов"янською й не була) культура. Чехи-це слов"янські німці. Але ми, українці, – ІНШІ. А стосовно "софт повер" – ЗГОДЕН. Але все одно УСІ вчать англійську, чи подобається нам, чи ні – це мова НИНІШНЬОГО і НАЙБЛИЖЧОГО майбутнього. Як би французи і чехи не пнулися.
grafo _ 01.06.2009 14:50
IP: 194.44.153.---
29.05.2009 22:50 _ Андрій Окара
От особисто я КАТЕГОРИЧНО НЕ ХОЧУ бути схожим на Юрія Костенка![/B

Манкурти і НЕ МОЖУТЬ бути схожими на патріотів. Читай:
"Фактичною підтримкою статусу рос. мови як другої державної з боку БЮТ" вважає деп. України Я. Джоджик голосування фракцій Партії регіонів, Блоку Литвина, КПУ та БЮТ 19 вересня за законопроект "Про державну службу".
На думку Я. Джоджика, "цим голосуванням БЮТ продемонструвала, що має проблеми з політичною відповідальністю перед виборцем, і в першу чергу – патріотичним. УНП не може розцінювати ці зміни в законодавстві інакше, як дискримінацію українців у власній державі...оскільки не пропонується запровадити обов'язкове знання чиновниками польської, кримськотатарської, угорської чи ще якоїсь з десятків мов народів, що проживають в Україні, проголосована норма означає, що російській мові надається привілейоване становище".

Пропоную автору розвинути тему: Юля, зневага укр. мови і прислужництво Окари цим руйнівним процесам.
nepatriot _ 01.06.2009 14:45
IP: 213.160.140.---
Андрію, Ви – єдиний блогер, якого хочеться читати і з яким хочеться сперечатися, інколи, інколи – ні. ДУЖЕ ЗДИВУВАЛО твердження про те, що Вам хотілося подорожувати "Східною Україною". Черкащина – це ЦЕНТР України, якщо Ви глянете на карту. Дивно такі речі чути від Вас, патріота Полтавщини. Черкаська, Полтавська, частина Вінницької області, прилегла до Черкащини, Київщина (без Києва) – це той КЛЕЙ, який Україну склеює, як би так звана Східна Україна не давила масою, а Західна, надто Галичина, – зверхністю. Українську РАНО ховати, ну так, Київ, а проїдьте маршруткою у Вишгород чи Боярку – нормальна українська, правда, галичани, що розмовляють ПОЛЬСЬКИМ СУРЖИКОМ, уважають це суржиком, а насправді – це ОСНОВА УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ. Але це характерно для всіх розвинених мов: є баварський діалект німецької, є австрійська німецька, у Берліні – дуже сленгомовна німецька, але є Висока Німецька, яку розуміють усі. Це нормальне явище, значить, – мова ЖИВА.
фуга _ 01.06.2009 05:15
IP: 82.144.202.---
Многие пишут о втором языке и об отношении к украинскому, не зная сути проблемы. Не советую, а напоминаю – откуда взялся чешский язык и на каком языке там разговаривают? исключительно насильственным образом, ведь Прага веками была немецкоговорящим городом. Почему во Франции такой драконовский закон о языке и что такое "франгле"? Судьба норвежского языка... Почему и как в Швеции не был введен вторым языком английский и почему там даже уборщицы, которые моют полы, прекрасно говорят по-английски? А вот в Германии, где больше ста этносов, все говорят на одном языке -немецком, и все. В США больше чем у половины родной язык испанский – однако история англо-сакская, язык английский. Можно еще вспомнить и Бельгию, к чему привело "потурання" нидерландскому. А также Финляндию, где шведы приложили максимум усилий для возрождения финского, практически умершего – 90% говорили только на шведском. Теперь на шведском говорят 5% – но в знак уважения к усилиям народа, шведский сохранен как второй язык.
parteigenosse _ 31.05.2009 23:20
IP: 82.193.97.---
Треба зрозуміти, що питання мови- то є питання державне, а не партійне. Та придивіться лишень прапори якого кольору переважають на приведених автором світлинах. Бо Ющенко хоче будувати націю, не будуючи державу, а своїми постійними клінчами з кабінетами міністрів навіть руйнуючи її.
Але й автор повинен розуміти, що говорити нам про мову потрібно або з любов'ю, або ж зовсім не говорити, бо українська мова зрештою є таки державною.
Але й автор повинен розуміти, що те, що більше трьох з половиною сторіч розвивалось виключно як андерграунд, буде виходити на світ божий, наче народжуючись заново, через усі родові перейми та муки і часто таким само безпомічним як і немовля людське. До речі, якщо не помиляюсь, то у християнства також був катакомбний період.
-На что мне тебя, - ця трагічна, геніальна фраза лєрмонтовського контрабандиста буде боляче ранити серце ще не одного покоління українців. Але врешті решт то будуть виключно контрабандисти. Чи не так, пане Окаро?
Guglyk _ 31.05.2009 15:50
IP: 68.54.141.---
Пане Окаро. А Ви можете видати рецепт переходу на українську мову тим "тусовщикам", що вільно володіють державною мовою але спілкуються тільки російською? Ви можете психологічно вплинути на депутатів ВР, спеціалістів з різного рівня держадміністрацій, вчителів і т.д. щоб вони подавали приклад спілкування рідною мовою, а не забували про неї тільки повернувши голову в другу сторону? Чому приведені вище "тусовщики" всеж таки так не поважають самі себе і свою приналежність?
На мою думку, для того щоб говорити на рідній мові потрібно лише одне – ідентифікувати себе як українець. І все!!! Не потрібно ні доплат до заробітної платні, ні других привілеїв!!! Головне вкласти в свою голову – Я УКРАЇНЕЦЬ!!!
А в українця мова одна – УКРАЇНСЬКА!!!
Особисто мені соромно за тих діточок (ровесників незалежної України) які дають інтерв"ю телебаченню чужою мовою. Якщо це покоління не українці, що ж можна говорити про трохи старших...
corr _ 31.05.2009 12:54
IP: 217.112.209.---
С интересом прочитал статью, спасибо.
Согласен с Автором, что такой сюрреализм в ТАКОМ МЕСТЕ выглядит НЕЗДРАВО. Понимаю, что о вкусах не спорят. Однако же, Тарас Григорьевич Шевченко – это больше чем, символ. Шевченко есть суть, дух и наш эталон. А с ним вот так, безвкусицей.
gulya _ 31.05.2009 10:18
IP: 212.1.104.---
Читаю коментарі і тішусь. Вони гарно доповнили, поправили матеріал Окари. Тішусь, бо саме так і твориться картина про якусь подію. Вона збирається з різних вражень і відчуттів. Окара молодець – він намалював перший штрих, а коментарі додали до нього палітру.

"Так ось яка ти, Ліля Гргорович!"
dima99 _ 31.05.2009 09:11
IP: 93.72.244.---
Та й засновника Української академії мистецтв, автора малого та великого гербів України, ескізу гривні, видатного художника і архітектора музею Т.Шевченка у Каневі звали Василем Кричевським! Хоча, й Григоровичем...
Ярослав_Журибіда _ 30.05.2009 23:34
IP: 94.248.4.---
Окаро, ваш вислів про Олексу Гірника, це вже навіть не фрейдівська обмовка, це вдверта зневага до пам'яті Людини і в його особі всього українського.
Іхалайнен _ 30.05.2009 20:01
IP: 94.179.15.---
Давайте дружно позаздримо Окарі: він зблизька бачив Лілю Григорович!
" Я видел это! И разум мой был помрачён! " (с)
krabat _ 30.05.2009 16:33
IP: 93.72.182.---
Black_Sea _ 30.05.2009 15:42
godo _ 30.05.2009 01:11
"...Андрій... Художник на фото это не ИВАН ГОНЧАР, а ИВАН МАРЧУК... ПОПРАВТЕ!..."

"...А Олекса не Гірняк, а Гірник. Та й Канів – Центральна Україна, а не Східна..."

Да Окарі це прутнем по лобі...Та й не Окара він а Окорок.
Black_Sea _ 30.05.2009 15:42
IP: 195.230.115.---
godo _ 30.05.2009 01:11
"...Андрій... Художник на фото это не ИВАН ГОНЧАР, а ИВАН МАРЧУК... ПОПРАВТЕ!..."

...А Олекса не Гірняк, а Гірник. Та й Канів – Центральна Україна, а не Східна...
Al1 _ 30.05.2009 13:58
IP: 91.124.76.---
Якраз Бузина – єдиний хто пише цікаві книжки про Шевченка, подаючи його як живу людину, а не бронзового ідола.
milena _ 30.05.2009 13:00
IP: 77.122.216.---
Забула ще сказати, що "банда з сюреалістичних героїв Шевченка", яку розмістили на пустирі біля Канева і яку згадав Окара, мені страшенно не сподобалася – в усякому разі на фотках – таким совком війнуло, аж занудило. Майже як "Дєвушка с вєслом" або "Мальчік-горніст", тільки у вишиванках.
milena _ 30.05.2009 12:56
IP: 77.122.216.---
korin3 _ 30.05.2009 00:08 Да ну! Любить дэржавну мову? Забудь слово "любить". Державну мову нужно уважать. Все. Остальное – не ваше дело.

Абсолютно з вами згодна стосовно "остальное – не ваше дело". Але тут йдеться про те, що ЛЮБИТИ (чи то мову, чи країну, чи місто, в якому живеш, чи дружину власну) – все ж краще, ніж НЕ ЛЮБИТИ. Тобто людина, що любить, – щасливіша і ліпше їй на цьому світі, ніж та, що не любить.
А з Окарою я згодна в тому, що Костенко нікудишній агітатор за укр. мову. Та й не лише за мову.
Divus _ 30.05.2009 12:49
IP: 212.15.139.---
Проблема еще и в том, что слишком многие мыслят в рамках московской пропаганды. Например думают, что т. н. русский язык – это язык Руси. Война развернута по всем фронтам, поэтому точечными выстрелами засилие не остановить. Самый лучший подарок, который бы могла сделать история для Руси, – это распад московской империи)

2Tracker
На кол, чтобы предков, русинов, не позорил...
gulya _ 30.05.2009 10:34
IP: 212.1.104.---
Tracker:
Прежде, чем рассуждать о статусе русского языка, желательно научиться, хотя бы, на нем писать.
А что касается заборов, то там русский действительно занимает 90%. Но это не повод объявлять его государственным.
Tracker _ 30.05.2009 08:54
IP: 89.105.231.---
korin3
На себя в зеркало смотрели?

Сколько можно одно и тоже повторять.

НАСИЛЬНО МИЛ НЕ БУДЕШЬ!!!

ВВЕДИТЕ ВТОРЫМ ГОСУДАРСТВЕННЫМ РУССКИЙ!!!!

ЕСЛИ ГЛУПЕЦ НЕ ВИДЕТ НЕ СЛЫШИТ И О ЧЕМ ТО НЕ ЗНАЕТ ЭТО НЕ ЗНАЧИТ ЧТО ЭТОГО НЕ СУЩЕСТВУЕТ.

НА УКРАИНЕ ОКОЛО 90% НАСЕЛЕНИЯ В БЫТУ ОБЩАЕТСЯ НА РУССКОМ И ЭТО ФАКТ.

НО КТОТО НАД ДЫРКОЙ НА ЗАЮОРЕ НАПИСАЛ П. А ВСЕ ДОЛЖНЫ Х. В НЕЕ ВСТАВЛЯТЬ.

С ТАКИМ ЖЕ УСПЕХОМ ИЗДАЙТЕ ЗАПРЕТ НА НОШЕНИЕ ЖЕНЩИНАМИ ШТАНОВ.
Мало...?!

Издайте закон о "Красных шароварах"
Все мужское население Украины в обязательном порядке, ежедневно, в быту и на работе должно носить вышиванку и красные шаровары.

Знаете в чем прелесть этого закона от языкового?!
Легко проконтролировать и наказать.
godo _ 30.05.2009 01:11
IP: 94.27.114.---
Андрій... Художник на фото это не ИВАН ГОНЧАР, а ИВАН МАРЧУК... ПОПРАВТЕ!
korin3 _ 30.05.2009 00:08
IP: 94.178.12.---
Зараз – заклики любити українську мову, бо вона рідна або бо вона державна, як і будь-яке інше моралізаторство, можуть вплинути на розумних та освічених людей. Але доводиться констатувати: більшість людей з цієї точки зору (в будь-якій країні) – це шудри, це справжнє бидло ацтойне.

Да ну! Любить дэржавну мову? А приседать и два раза "ку"? А принудительно изменять неизменяемые иностранные слова? Кто мне объяснит – по какому праву?
Забудь слово "любить".
Державну мову нужно уважать. Все. Остальное – не ваше дело.
Уряд реформ410 Корупція1365 Aтака Путіна1244 Україна та Європа1103 Зеленський41
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter