7 квітня 2015, 11:11

Чи необхідна для реформ концентрація влади?

У зв'язку з набряканням політичних конфліктів, пов'язаних із проведенням реформ, знову виникає хороше питання щодо концентрації влади. Що краще для реформ – якби б одна партія отримала на виборах більшість у парламенті і, таким чином, мала би змогу реалізувати всі реформи без спротиву партнерів по коаліції? Або краще нинішня ситуація, коли досить крихка коаліція формує клаптевий уряд, який не може не гальмувати реформи?

На перший погляд, світовий досвід доводить, що концентрація влади дуже корисна для реформ. Всі успішні реформатори були або авторитарними, або мали абсолютну більшість в усіх гілках влади. Необхідність політичних домовленостей, поступок, врахування численних інтересів завжди суперечить стратегії рішучих змін.

З іншого боку, концентрація влади допомагає зробити реформи лише тим, хто є справжнім рішучим реформатором. Де гарантія, що, отримавши всю повноту влади, прихильники модернізації не стануть прихильниками консервації? Таких прикладів також багато, от подивіться хоча б на Путіна. Як казав лорд Актон, влада розбещує, абсолютна влада розбещує абсолютно.

Отже, невідомо, як було би краще. Зрозуміло лише одне: український народ, що стомився від авторитаризму, навряд чи прийняв би авторитарні реформи. А значить, успіх ґрунтується на залученні до реформ самого народу, точніше, його активної меншості – тих десь 15-20%, які усвідомили необхідність рішучих змін, брали участь у подіях Майдану, потім у волонтерських і добровольчих рухах.

Але жодних механізмів для таких "демократичних" реформ немає – ні масової партії реформаторів, ні соціальних ліфтів для зміни місцевих еліт, ні масового призову нових людей на державну службу. Ми не погодимося з авторитарними реформами, а для демократичних не маємо інструментів. Політична система залишається герметично закритою. Політики не відчувають необхідності спиратися на великі соціальні сили, покликані до життя Майданом, які прагнуть змін. І поки так, реформи будуть дуже повільними.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Коаліція бізнес-спільнот за модернізацію України узгодила принципи економічної політики

CEO Club Ukraine, Спілка Українських Підприємців, Торгово-промислова палата України, бізнес-спільнота Board та ще більше півсотні об'єднань українських підприємців підписали меморандум про узгоджені принципи економічної політики та створення Коаліції бізнес-спільнот за модернізацію України задля втілення цих принципів...

Заява економістів щодо ''червоних ліній'' в економіці

Заява Ми, представники центрів економічної думки, уважно слідкуємо за розвитком подій в українській економіці на тлі світової економічної кризи, пандемії та кризи українських державних інституцій...

Міжпартійна передвиборча дискусія: пенсійна реформа

4 липня в "Укрінформі" відбулася друга з чотирьох публічних дискусій представників політичних партій за участю експертів громадської ініціативи Виборча Рада UA та Реанімаційного Пакету Реформ...

Міжпартійна передвиборча дискусія: питання експертів щодо економічних політик

4 липня в "Укрінформі" відбулася друга з чотирьох публічних дискусій представників політичних партій за участю експертів громадської ініціативи Виборча Рада UA та Реанімаційного Пакету Реформ...

Міжпартійна передвиборча дискусія: силовики в економіці

4 липня в "Укрінформі" відбулася друга з чотирьох публічних дискусій представників політичних партій за участю експертів громадської ініціативи Виборча Рада UA та Реанімаційного Пакету Реформ...

Міжпартійна передвиборча дискусія: земельна реформа

4 липня в "Укрінформі" відбулася друга з чотирьох публічних дискусій представників політичних партій за участю експертів громадської ініціативи Виборча Рада UA та Реанімаційного Пакету Реформ...