7 квітня 2015, 07:50

Закон про держслужбу та призначення за конкурсом.

Цього тижня Верховна Рада почне реформу державної служби – один з наших боргів за коаліційною угодою. При підготовці угоди ми планували прийняти відповідний закон ще в 4-ому кварталі 2014 року. Причиною відстрочки стало класичне фінансове питання. Зменшувати зарплату держслужбовцям далі нікуди – вона не індексувалася з 2008 року, і в райадміністраціях складає голий оклад на рівні прожиткового мінімуму, часто навіть Голова РДА заробляє 2 тис. грн. на місяць – повна профанація. Збільшувати зарплату без скорочення чисельності теж неможливо – держбюджет у нас і так економно-захищений. Прийняли соломонове рішення – реформу починати без вирішення фінансового питання, і зарплати збільшувати залежно від скорочених працівників.

Мабуть, головна реальна новація законопроекту 2490 – запровадження вступу на державну службу виключно за конкурсом навіть для найвищих посад. Призначення на посади голів місцевих держадміністрацій, керівників і заступників центральних органів виконавчої влади зараз проходять не прозоро і тому часто посади отримують, м'яко кажучи, не зовсім готові до цієї роботи персонажі. Після довгих нічних переговорів, підозр у заносі чемоданів, переділу квот між членами коаліції – з'являються укази і розпорядження про призначення, мотиви яких інколи не зможе пояснити ніхто. І відповідати за подальші проколи призначених – також потім нікому. Новий закон передбачає прийом на державну службу виключно за конкурсом, що значно обмежить повноваження Президента і Уряду. Вони збережуть свої конституційні функції, проте робитимуть це за результатами відкритих конкурсів. Звичайно, робота конкурсних комісій – це буде те ще питання, проте новий механізм буде кроком вперед у вирішенні проблеми непрозорості призначень.

Законопроект був підготовлений Нацдержслужбою при широкому залученні експертів громадянського суспільства та міжнародних фахівців. Більше того, наші закордонні друзі прямо пов'язують прийняття даного закону із розблокуванням вагомих програм міжнародної допомоги і бюджетної підтримки.

Новий закон про державну службу закриває також стару проблему переведень на посади середньої ланки у системі держслужби працівників патронатних служб та помічників-консультантів народних депутатів. Переведення зберігається всередині одного органу та між органами влади, заохочується професійне зростання. Доля гарантованого окладу в загальній сумі зарплати зростає, що зменшує залежність службовця від персональних забаганок керівника.

Звичайно, внесений законопроект не вирішує всіх проблем державної служби. Насамперед, це стосується питань соціального захисту та матеріальних стимулів. Після переведення на загальну систему пенсійного забезпечення ця проблема загострюється, і її ігнорування може привести до звільнень кваліфікованих кадрів. При підготовці до другого читання можна очікувати сотень поправок до базового тексту, частина з яких буде врахована. Сьогодні ж законопроект проголосують для включення до порядку денного, а завтра він може бути розглянутий у профільному комітеті.

Новий закон про державну службу – перший крок до комплексної реформи публічної адміністрації. Паралельно із ним іде розгляд закону про службу в органах місцевого самоврядування. Найближчим часом очікується внесення проектів законів про Кабінет Міністрів України та про центральні органи виконавчої влади. Навіть у разі прийняття нового закону про держслужбу він повністю запрацює з 2016 року, після прийняття десятків нормативних актів та підготовки всієї державної машини до його застосування.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Гарантії безпеки для України – НАТО, ЄС, двосторонні та регіональні союзи

Україна потребує військової допомоги та гарантій безпеки з боку країн-союзників для стримування Російської Федерації в цій війні на після її закінчення...

Чи вдасться повернути біженців до України і розвинути зв'язки з "новою діаспорою"?

Питання біженців з України у країнах Заходу залишається актуальним від початку повномасштабного вторгнення РФ 2022 року. Масштабне переселення з території України мільйонів людей створює стратегічні проблеми соціального, економічного, демографічного характеру для майбутнього нашої держави, що обумовлює формування політичного дискурсу повернення Українців на батьківщину, який зараз стає все більш популярним...

Гарантії безпеки та країна-фортеця

Навколо Києва посилено будуються фортифікації, це візуально помітно при подорожах особливо у північному напрямку. Робота проводиться масштабна і капітальна, з використанням важкої будівельної техніки, великої кількості бетону та металу...

Безпека, євроінтеграція і відновлення – виклики для аналітичних центрів

Українська держава перебуває на етапі масштабних трансформацій. Повномасштабна війна змінила пріоритети суспільства, висунула нові вимоги до економіки та до державного управління...

Мир в Україні стане основою для післявоєнної архітектури безпеки в регіоні.

Посол Великобританії в НАТО Девід Куоррі заявив, що Україні не варто сподіватися на суттєвий прогрес у питанні членства на саміті НАТО у Вашингтоні...

Оборонні закупівлі мають стати прозорими і ефективними

Під час війни ставлення суспільства до можливої корупції ще більш жорстке, особливо прискіплива увага – до закупівель у сфері оборони. Скандальні журналістські розслідування привели до значного резонансу, кримінальних проваджень та кадрових рішень...