17 вересня 2025, 11:57

Відновлення миру і відбудова країни. Чому стратегічне партнерство зі США є критично важливим для України

https://time.com/7317451/dmytro-razumkov-peace-in-ukraine/

Сьогодні Україна стоїть перед двома фундаментальними, життєво важливими викликами: як закінчити війну на найбільш вигідних умовах і як забезпечити прискорене відновлення. На мій погляд, обидва питання тісно пов'язані з розвитком і збереженням міцних відносин між США та Україною.

За останній рік ми наблизилися до миру як ніколи з початку війни. Завдяки посередництву США було проведено кілька раундів прямих переговорів, чого не відбувалося з квітня 2022 року. Було досягнуто низки домовленостей про обмін полоненими. Була навіть укладена тимчасова угода про відмову від атак на енергетичну інфраструктуру. На порядок денний вийшла тема припинення вогню.

Але зараз дипломатичний трек забуксував. Агресор посилює обстріли українських міст, енергетики, підприємств та інфраструктурних об'єктів. Водночас у політичних колах наших країн-союзниць – як у США, так і в Європі – все частіше говорять про певну "втому від України" та марність мирних зусиль. Це дуже погана новина для України та українського народу.

Для нас дуже важливо, щоб лідерство США у переговорному процесі зберігалося. Якщо зараз Америка відмовиться від своєї провідної ролі в дипломатичних зусиллях з припинення війни, кровопролиття буде тривати. І навпаки, я переконаний, що якщо США продовжать посередництво, мир буде досягнуто. Ключовим завданням є залучення Росії до продуктивних переговорів про припинення вогню та обговорення справедливої мирної угоди. Цю складну місію може виконати лише американська дипломатія.

Другим важливим питанням є післявоєнне відновлення. За попередніми оцінками, для реалізації повномасштабної програми розвитку та відбудови України знадобиться понад 500 мільярдів доларів. Це величезна сума, але головне – це величезний обсяг роботи, щоб мобілізувати внутрішні інвестиції і створити умови для залучення іноземного капіталу. У цьому контексті важливе значення має тісна співпраця з ЄС та його державами-членами, а також стратегічне партнерство зі Сполученими Штатами.

Співпраця зі США може бути багатогранною. Це не тільки постачання і спільне виробництво зброї, а й співробітництво в енергетичному секторі: насамперед у розвитку нових енергетичних потужностей.

Однією з перспективних галузей є ядерна енергетика. Потенційно – створення спільно з американськими компаніями підприємства повного ядерного циклу. Зараз, коли глобальне ставлення до ядерної енергетики змінюється і ця галузь переживає своєрідний ренесанс, така співпраця була б особливо перспективною. Американські компанії також можуть відіграти важливу роль у відродженні української промисловості, зокрема в машинобудуванні та виробництві. Інвестиції в нову логістичну інфраструктуру, особливо в Причорноморському регіоні України, є ще однією ключовою сферою. Ми також прагнемо залучити американські фінансові компанії на український ринок і вітаємо їхню підтримку у відновленні та розвитку фондового ринку України.

Ми вже маємо так звану "ресурсну угоду", яка передбачає створення інвестиційного фонду. Однак це не повинен бути єдиний формат. Потрібні комплексні угоди США щодо торгівлі та інвестицій. Мета полягає в гармонізації тарифів та усуненні нетарифних обмежень для збільшення обсягів зовнішньої торгівлі.

Двосторонній товарообіг між нашими країнами оцінюється в менше ніж 5 мільярдів доларів на рік, при цьому український експорт до США становить менше 1 мільярда доларів. Ми дуже зацікавлені в розширенні доступу українських компаній до ринку США на взаємовигідних умовах – насамперед шляхом створення спільних підприємств та залучення прямих інвестицій від американських компаній. Звичайно, це вимагає створення належних умов та надання відповідних гарантій, які можуть стати частиною майбутньої інвестиційної угоди.

Усі ці угоди мають бути ухвалені прозоро, чітко і без юридичних лазівок – як це було у випадку, коли український Парламент проголосував за так звану "ресурсну угоду" із обмовками та винятками. Основою відносин між США та Україною мають бути принципи чесності, прозорості, взаємної довіри та вигоди, які мають бути належним чином закріплені, регламентовані та гарантовані законом.

Я твердо переконаний, що співпраця зі Сполученими Штатами є не тільки вигідною, але й необхідною для України. І це не тільки економічне питання – це важливий елемент нашої національної безпеки. Це можливість працювати з найсучаснішими, технологічно розвиненими компаніями світу. Щоб цього досягти, потрібно побудувати міцну основу довіри, засновану на спільних цінностях, таких як демократія, конкурентність та справедливість. Українці готові до мирного майбутнього, в якому ми зможемо процвітати разом із надійними друзями.

******

Today, Ukraine faces two fundamental, vital challenges: how to end the war on the most favorable terms and how to ensure an accelerated recovery. In my view, both issues are closely tied to the development and preservation of strong U.S.-Ukraine relations.

Over the past year, we came closer to peace than we ever have since the war began. Thanks to U.S. mediation, several rounds of direct negotiations were held-something that had not happened since April 2022. A number of agreements on prisoner exchanges were reached. There was even a temporarily functioning agreement not to target energy infrastructure. The issue of a ceasefire was brought to the table.

But at present, the diplomatic track has stalled. The aggressor is intensifying attacks on Ukrainian cities, energy facilities, enterprises, and infrastructure. At the same time, political circles in our allied countries-both in the U.S. and Europe-are increasingly speaking about a certain "Ukraine fatigue" and the futility of peace efforts. This is very bad news for Ukraine and the Ukrainian people.

It is critically important for Ukraine that the U.S. maintains its leadership in the negotiation process. If America now withdraws from its leadership role in diplomatic efforts to end the war, the bloodshed will only continue. Conversely, I am convinced that if U.S. mediation continues, peace will be achieved. The key task is to bring Russia to the table for productive negotiations on a ceasefire and discussions of a just peace agreement. This difficult mission can only be carried out by American diplomacy.

The second major issue is post-war recovery. Preliminary estimates suggest that a full-scale development and reconstruction program for Ukraine will require over $500 billion. This is a massive amount, but more importantly, it is a massive undertaking-mobilizing domestic investment and creating the conditions to attract foreign capital. In this regard, close cooperation with the EU and its member states is essential, but so too is a strategic partnership with the United States.

Cooperation with the U.S. can be multifaceted. It's not just about arms supply and joint weapons production, but also about collaboration in the energy sector-primarily in developing new energy capacities.

One promising area is nuclear energy. There is potential for establishing a full nuclear fuel cycle enterprise in partnership with U.S. companies. Now, as global attitudes toward nuclear energy are shifting and the sector experiences a kind of renaissance, such cooperation would be especially promising. American companies could also play a vital role in the revival of Ukrainian industry, particularly in engineering and manufacturing. Investments in new logistics infrastructure, especially in Ukraine's Black Sea region, are another key area. We also seek to attract U.S. financial companies to the Ukrainian market and welcome their support in rebuilding and developing Ukraine's stock market.

We already have the so-called "Resource Agreement," which envisions the creation of an investment fund. However, this should not be the only format. We need comprehensive U.S. trade and investment agreements. The goal is to harmonize tariffs and eliminate non-tariff barriers to increase the volume of foreign trade.

Bilateral trade between our countries is estimated to be less than $5 billion annually, with Ukrainian exports to the U.S. under $1 billion. We are very interested in expanding access for Ukrainian companies to the U.S. market on mutually beneficial terms-primarily through the creation of joint ventures and attracting direct investments from American companies. Of course, this requires the establishment of proper conditions and the provision of relevant guarantees, which could become part of a future investment agreement.

All of these agreements must be adopted transparently, clearly, and without legal loopholes-unlike the case when the Ukrainian parliament voted on the so-called "resource agreement" with reservations and exceptions. The foundation of U.S.-Ukraine relations must rest on the principles of honesty, transparency, and mutual trust and mutual benefit, all properly enshrined, regulated, and guaranteed in law.

I firmly believe that cooperation with the United States is not only beneficial but essential for Ukraine. And this is not just about economics-it is a crucial element of our national security. It is a chance to work with the most modern, technologically advanced companies in the world. Getting there means building a basis of trust that is enduring and founded in common values like democracy, competition and fairness. Ukrainians are ready for a peaceful future in which we can mutually prosper with proven friends.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Можливо, останній шанс зупинити нову Велику війну

Сьогодні була чергова важка ніч для України. Агресор знову бив по мирних українських містах, оселях українських родин, нашій інфраструктурі і підприємствах...

Україна 2030: яке майбутнє ми можемо збудувати?

Напередодні Дня Незалежності України зазвичай звучить багато роздумів і оцінок. Хтось занурюється в історію, шукаючи у минулому "золоті часи"...

Україна опинилася на межі: вирішувати треба сьогодні, не завтра

Напередодні 34-річниці незалежності перед країною постає одне єдине найважливіше запитання – продовжувати війну чи погоджуватись на мир. Питання надзвичайної ваги, від якого залежить подальша доля країни, життя, без перебільшення, мільйонів людей...

Криза в мирному врегулюванні – наслідок політики діючої влади

Зустріч на Алясці стала фактом. Україну будуть обговорювати без України – це те, чого з перших дній війни ми прагнули уникнути. Можливо, навіть з'являться домовленості, які будуть покладені нам на переговорний стіл як нова дорожня карта до мирного врегулювання...

Пенсія – не милостиня, а право кожного на гідну старість

Гідну старість громадянам повинна забезпечити держава. Це її прямий обов'язок. Натомість влада відсторонилася від відповідальності. Пенсійна система – це індикатор справжньої соціальної політики держави, показник ставлення влади до своїх громадян...

Впорядкувати хаос. Розумні кроки в економіці і соціальній сфері для нового Уряду

Необхідність відставки Кабінету Міністрів України – беззаперечний факт. Це рішення продиктоване погіршенням ситуації в економіці, кризою у промисловості, прискоренням інфляції, зниженням рівня життя громадян, нездатністю Уряду управляти державними фінансами, проводити реформи та своєчасно реагувати на запити Сил безпеки та оборони...