Что такое гражданский долг – каждый понимает по-своему. What is civic duty – everyone understands it in his or her own way
Уже 21 день длится момент истины. Шанс определиться получил каждый гражданин Украины. Прогноз того, как долго еще можно определяться и колебаться, упиваться равнодушием и аполитичностью, – опять же, личное дело каждого. Кому-то достаточно забанить тролля в соцсети, кому-то – помочь Майдану материально, а кто-то каждую ночь решил стоять в охране мирного протеста.
Но есть еще один огромный общественный фактор – бизнес. Малый, средний, большой и олигархический. Первые три группы тоже платят налоги, отлично разбираются в избирательном хозяйственном правосудии и в своих миссиях несут общественную значимость.
В сложившейся ситуации в стране одни предприниматели выступают открыто и даже продвигают свои бренды, другие, опасаясь дополнительного внимания проверяющих органов, выбирают путь негласной существенной помощи, третьи поощряют своих сотрудников к помощи Майдану, а четвертые запрещают и устраняются.
И есть еще одна группа товарищей, которая уже сегодня пытается предугадать, что должен и может сделать бизнес, чтобы не дать потерять наработанный позитив новой страны, и как принять участие в адаптации, сохранении, инсталляции и приумножении европейских ценностей в Украине. Я хотела бы призвать каждого бизнесмена и лидеров бизнес-ассоциаций четко определиться в шкале ценностей и приоритетов своих поступков и вкладов в будущее Украины. Нашей целью должен быть закон о цивилизованном лоббировании, когда ни один закон, постановление или налог не может быть внедрен без одобрения и координации с бизнес-сообществом, заинтересованном в рыночных отношениях и равных возможностях.
И уже сегодня мы можем помочь Украине экономически в соблюдении прав на доступ к информации и высказывание. Почти все компании сегодня так или иначе занимаются бюджетированием следующего года. По крайне мере женщины. Я призываю каждый социально ответственный бизнес потратить свои бюджеты на коммуникации и рекламу только в независимые СМИ. Перенаправьте денежные потоки на поддержку независимой журналистики, помогите новым образованиям гражданской журналистики. Прекратите оплачивать джинсу, проплачивать редакционные материалы и специальные выпуски тем СМИ, которые получают не рыночное финансирование. Неважно, чем вы занимаетесь, – туалетной бумагой, лекарствами или компьютерами. Корни политической редакционной коррупции глубоко уходят в бытовуху, позволяя существовать псевдокоммуникациям, не принося эффективности вашему бизнесу и их маленькой аудитории. Помните: когда нет экономической составляющей в принципах редакционной политики, нет и аудиторий, нет ваших эффективных клиентов.
Как-то пафосно получилось, время такое.
NEVSEREMOS!!!
Героям слава!!!
The moment of truth lasts for 21 day already. Every citizen of Ukraine has gotten a chance to make a decision. The speculations on just how long more we can afford hesitating, indulging in apathy or political indifference, are, again, everyone's own business. Someone feels satisfied when he bans the trolling in his social network. Someone else is happy to offer Maidan his financial aid, and yet someone has decided to serve as a guard of the peaceful rally every night.
But there is one more huge civic factor which is a national business. The small, medium, big and finally oligarchic business. First three groups are paying taxes; they know very well how the selective legislation works and their missions bear the message of social significance.
In the situation which we have now some entrepreneurs play quite openly in the realm of Maidan activities, even promoting their brands. Others, being afraid of drawing too much attention from the controlling institutions, provide their assistance to Maidan in, still significant, but more or less hidden way. Some encourage their employees to go to Maidan and help with whatever they can, or, conversely, restrict people from showing up out there and restrain themselves as well.
There is still one more group of business people who even today try to figure out what the businesses can and should do in order to preserve the positive image of a new country which was gained in flame of rallies; how the European values could be adopted, preserved, properly installed and further multiplied in Ukraine and what's the businesses' role in all this. I would like to encourage every business person, especially industry associations leaders, to strictly determine their priorities and scale of values with regard to what and how much they are going to invest in Ukraine's future. Our mutual goal should be the law of civilized lobbying under which not a singe law, verdict or tax could be adopted without approval of and coordination with the business community which is interested in market relations and equality of opportunities.
And even today we can help the economics of Ukraine by observing the people's rights to freely access to information and freedom of opinion. Almost all the companies are somehow or other putting together their marketing budgets for the next year. At least, the female members of the business teams might be busy with that right now. So I urge every business which wants to bear the social responsibilities to spend their 2014 budget on communications via and advertising in the truly independent media only. Redirect your money flows to make sure you support only independent journalism and editorial teams, help the newborn efforts of citizen journalism. Stop paying for stealth ads, biased editorials; do not do the advertorials, inserts, special issues, etc. in the printed media with unclear income structure. No matter what you sell – medicine, computers or toilet paper. The roots of political corruption go deep in the body of media; they allow pseudocommunications to strive without serving neither your business nor their small real audiences. Remember: if the editorial policy of any media lacks the economical aspect, there can be neither good audiences nor happy clients whatsoever.
I would also like to urge the executives of international businesses working in Ukraine to make sure that your budgets are spent properly, taking into account the values of true competition markets and support the freedom of speech in Ukrainian society.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.