4 квітня 2013, 18:50

Скасуйте Закон ''Про всеукраїнський референдум!'' – заклик громадських організацій до парламентарів.

Не кажіть, що не вчасно! Хай би що не відбувалося в парламенті сьогодні – це який не є, але прояв політичної конкуренції. Закон "Про всеукраїнський референдум" одиним пострілом вбиває і політичну конкуренцію, і парламент...

Тому Коаліція громадських організацій "За чесний референдум" вітає заяву опозиційних партій і закликає усіх депутатів Верховної Ради проявити хоча б інстинкт самозбереження та зробити все можливе для скасування Закону "Про всеукраїнський референдум":

1. Парламент скасувати Закон України "Про всеукраїнський референдум" шляхом прийняття законопроекту "Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України "Про всеукраїнський референдум", внесеного народним депутатам України В.Яворівським (N1088 від 13.12.2012 р.).

2. Народних депутатів України як суб'єкта права на конституційне подання відповідно до статті 150 Конституції України, статей 13, 15, 39, 40, 71 Закону України "Про Конституційний Суд України" звернутися до Конституційного Суду України з відповідними конституційними поданнями.

Нагадаю, що Закон про референдум ухвалили з численними порушеннями, зокрема, в залі під час голосування не було й півсотні народних депутатів, що видно на відео 5-го каналу:



Тут коротко про те, за що проголосували навіть не депутати провладних фракцій із "тушками", а їхні картки:



І повний текст заяви Коаліції "За чесний референдум"

Народним депутатам України

ЗВЕРНЕННЯ

Коаліції громадських організацій "За чесний референдум" щодо

Закону України "Про всеукраїнський референдум"

6 листопада 2012 року Верховна Рада України несподівано повернулась до розгляду законопроекту "Про всеукраїнський референдум" (реєстр. N6278 від 29.04.2010, внесеного народним депутатом Д. Шпеновим) та за 10 хвилин прийняла його в цілому як Закон в редакції першого читання (зі слів головуючого на засіданні А.Мартинюка).

Проведення всеукраїнського референдуму відповідно до положень Закону України "Про всеукраїнський референдум" (далі – Закон) може призвести до повного руйнування правової системи України, збудованої на основі положень Конституції України, виходячи з наступного.

По-перше, цим Законом всупереч положенням Розділу XIII Конституції України встановлюється можливість зміни Конституції України (в тому числі прийняття її в новій редакції) на референдумі за народною ініціативою без участі Парламенту. Саме з мотивів невідповідності Конституції України Верховна Рада 10 липня 2010 року при розгляді законопроекту в ІІ читанні вилучала з нього статтю 16 (про референдуми щодо зміни Конституції України). Очевидно через цю обставину тепер прийняли Закон в редакції першого читання.

По-друге, Закон дозволяє скасування чинних законів про внесення змін до Конституції України на референдумі без прийняття нових конституційних положень, а з відновлення попередніх конституційних положень. Це може мати непередбачувані наслідки: або відновлення Конституції УРСР 1978 року, що є нонсенсом, або конституційний вакуум, що фактично означатиме ліквідацію держави, оскільки вся сьогоднішня правова система заснована на Конституції України і не допускає можливості існування без неї. Саме тому Конституція України не передбачає скасування конституційних положень з автоматичним відновлення попередніх конституційних положень.

По-третє, Закон закріплює можливість ухвалення на всеукраїнському референдумі нової Конституції України без врегулювання порядку підготовки, обговорення проекту нової Конституції України. Це може призвести до узурпації влади шляхом проведення маніпулятивного референдуму. При чому, Закон встановлює, що порядок ухвалення нової редакції Конституції України встановлюється лише цим Законом. Це суперечить Рішенню Конституційного Суду України від 16.04.2008 р., за яким Український народ має право приймати Конституцію України на всеукраїнському референдумі за народною ініціативою в порядку, встановленому Конституцією та законами України.

По-четверте, Закон встановлює неконституційний порядок набрання чинності новою Конституцією та законами України. Вони за цим Законом набувають чинності з дня оголошення Центральною виборчою комісією результатів всеукраїнського референдуму. Цим проігноровано конституційні приписи статей 57 та 94 Конституції України щодо заборони введення в дію неопублікованих чи недоведених до відома населення законів.

По-п'яте, Закон суперечить європейським стандартам організації та проведення референдумів. Зокрема Закон не відповідає положенням Резолюції Парламентської Асамблеї Ради Європи N1121 (1997) "Про інструменти участі громадян у представницькій демократії", Керівних принципів для конституційних референдумів на національному рівні, ухвалених Венеціанською Комісією 6-7 листопада 2001 року (Венеція), Кодексу належної практики щодо референдумів, ухваленому Радою з демократичних виборів та Венеціанською комісією 16-17 березня 2007 року (Венеція) щодо:

- необхідності врегулювання в Конституції положень щодо конституційних референдумів;

- предмету конституційного та загального референдумів;

- предметної та процедурної придатності текстів, що виносяться на референдум;

- ролі парламенту при ухваленні на всеукраїнському референдумі законів (включаючи закони про внесення змін до конституції);

- порядку формування персонального складу окружних та дільничних комісій референдуму;

- публічного фінансування та здійснення агітації референдуму.

По-шосте, Закон закріплює недемократичну систему проведення всеукраїнського референдуму. Органи державної влади та місцевого самоврядування зможуть безпосередньо впливати на результат референдуму практично на всіх етапах його проведення.

Так, встановлюється недемократичний порядок формування персонального складу окружних та дільничних комісій референдуму. Відповідно до Закону склад комісій формується за поданням керівників відповідних органів місцевого самоврядування і затверджується вищестоячими комісіями. Закон, не передбачає у процесі формування комісій референдуму участі політичних партій та навіть можливості мати для них власних офіційних спостерігачів. Це не відповідає положенням статті 36 Конституції України, за якою політичні партії сприяють формуванню і вираженню політичної волі громадян.

Встановлений Законом порядок здійснення агітації референдуму не гарантує право доступу до засобів масової інформації на рівних умовах всім зацікавленим групам, порушує конституційне право фізичних осіб на свободу думки і слова (стаття 34). ЦВК наділяється повноваженнями здійснювати агітацію за питання референдуму за рахунок коштів Державного бюджету України, виділених на організацію і проведення всеукраїнського референдуму.

Закон не містить норм про мінімально необхідну кількість учасників референдуму для визнання його правової значимості. Тобто як завгодно малої кількості осіб, що проголосують, достатньо для результативності референдуму.

В цілому встановлений Законом порядок проведення всеукраїнського референдуму не спрямований на отримання результату, який буде відображати реальне волевиявлення Українського народу, не містить належних та ефективних механізмів реалізації конституційного права громадян на участь в управлінні державними справами.

По-сьоме, голосування за Закон відбулося з порушеннями Регламенту Верховної Ради України. Фактично голосувався законопроект у невідомій редакції, оскільки тексту, підготовленого до другого читання, із пропозиціями суб'єктів права законодавчої ініціативи підготовлено і роздано депутатам не було. Тоді як за рішенням від 10 липня 2010 року, його було направлено на повторне друге читання, оскільки частина його норм не відповідає Конституції України.

Таким чином, Закон "Про всеукраїнський референдум" суперечить Конституції України та європейським стандартам, проголосований з порушеннями Конституції України та Регламенту Верховної Ради України й проведення всеукраїнського референдуму відповідно до норм цього Закону призведе до викривлення результату волевиявлення народу, а також завдасть непоправної шкоди конституціоналізму та правовій системі України.

Тому закликаємо:

1. Парламент скасувати Закон України "Про всеукраїнський референдум" шляхом прийняття законопроекту "Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України "Про всеукраїнський референдум", внесеного народним депутатам України В.Яворівським (N1088 від 13.12.2012 р.).

2. Народних депутатів України як суб'єкта права на конституційне подання відповідно до статті 150 Конституції України, статей 13, 15, 39, 40, 71 Закону України "Про Конституційний Суд України" звернутися до Конституційного Суду України з відповідними конституційними поданнями.

Коаліція громадських організацій "За чесний референдум":

Центр Політико-Правових Реформ,

Лабораторія Законодавчих Інінціатив,

Інститут виборчого права.

Центр ЮЕЙ,

Український Незалежний Центр Політичних Досліджень

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Ухвалений закон про Рахункову палату – це НЕ перемога! Соромно за депутата-''опозиціонера'' Железняка і журналістів.

Верховна Рада 30 жовтня ухвалила законопроєкт N10044-Д про Рахункову палату. Не вірте переможним реляціям влади, деяких представників опозиції, зокрема, Ярослава Железняка із фракції "Голос", і компліментарним заголовкам ЗМІ! Це не перемога! Це законодавчо закріплене захоплення інституції, яка мала би чесно і принципово рахувати гроші державного бюджету і міжнародну фінансову допомогу...

Радники, як в ОП, при космічних зарплатах. ДефектN2 законопроєкту про ''реформу'' Рахункової палати

Почнемо із зарплат, які законопроєкт N10044-д про нібито реформу Рахункової палати: народні депутати проявляють велику щедрість і пропонують встановити такі виплати: Голова РП – 55 прожиткових мінімумів – зараз це 160 тис грн на місяць + доплати, зокрема за доступ до держтаємниці + премія 30% від окладу, за спеціальне звання для державних аудиторів = приблизно 300 тис грн на місяць! 
Заступник Голови – 50 прожиткових мінімумів, це 146 тис грн + і ті ж доплати, инший член РП – 48 прожиткових мінімумів, це 140 тис грн на місяць + доплати...

Стратегічні дефекти законопроєкту про реформу Рахункової палати. Дефект N1.

"Рахункова палата – це наші очі", – сказала мені під час інтервʼю на Українському радіо Ніна Южаніна, народна депутатка з фракції ЄС, членкиня Комітету ВР з питань податкової та митної політики Зміст нашої подальшої розмови про законопроєкт 10044-д про реформу Рахункової палати, що його ухвалено 19 вересня 2024 р...

Український інститут майбутнього проти майбутнього України і ЗА підтримку міжнародного спонсора війни. За кого будуть народні депутати?

На 4 червня заплановано важливе голосування – з тих, які журналісти аналізують поіменно. Мова про підвищення податків на тютюнові вироби. Законопроект N11090, ініційований Міністерством фінансів і підтриманий податковим комітетом Данила Гетманцева, вже рекомендований на розгляд парламенту...

Міністр фінансів Марченко і нардеп Слуг Устенко хочуть підвищити ставки податків для всіх, а для продавців ТВЕНів (айкосів) знизити. Ціна питання = 1 Patriot

В Україні з 2021 року роки діють однакові ставки податку (акцизу) на сигарети та ТВЕНи (в народі їх називають айкосами, бо 80% українського ринку пристроїв для електричного нагрівання тютюну належить компанії Philip Morris, що виготовляє ці iqos)...

Мінус 5 млрд грн! Що курить міністр фінансів Марченко?

Україна має підвищити акцизи на тютюнові вироби. Це наше зобов'язання перед ЄС, яке закріплено у Директиві. Згідно цьому документу до 2025 року акцизи на сигарети, сигарили та тютюнові вироби для електричного нагрівання (ТВЕН) повинні бути не менше 90 євро за 1000 сигарет...