Метаноя освіти
Реальний світ змінився. Не хочу критикувати існуючу систему освіти – її створено для індустріального світу, для виховання солдата та громадянина індустріальної країни. Очевидно, що сама система освіти змінюється, але змінюється занадто повільно. Короновірус додатково змусив задуматися як має виглядати система освіти для сучасного світу.
Приємно бачити як традиційні університети переходять в онлайн, експерементують та починають використовувати себе як інфраструктуру та "хаби" освіти. Хочеться побажати успіху всім спробам модернізувати освіту для сучасного світу та для самої людини. Думаю, що незабаром ми побачимо пришвидшення трансформації вишів у всіх частинах світу. Також появу нових гравців в цій царині. Дуже хотів би бачити українські університети у ТОП-рейтингах нових університетів світу!
Що ми маємо наразі? Дизайн системи освіти у світі є загалом застарілим. В Україні він часто є додатково спаплюженим орієнтацією на бюджет, корупцією, низьким рівнем викладачів та низькою мораллю. А за Океаном? Там освіта часто також або не дуже гарна, або занадто дорога. Загалом: навчальні заклади дають здебільшого теоретичні знання. Університети обмежені старою парадигмою: викладачі, будівля університету та бренд. Дуже мала орієнтація на студента. Процес навчання обмежено кількома роками та кількома методами. Ефективність закладу контролюється самим закладом.
Дивно, але досі люди часто витрачають багато років свого життя задля отримання диплому лише як перепустки до роботодавця. Так, насправді, для деяких професій диплом є законодавчою вимогою. Деякі роботодавці продовжують вимагати диплом про вищу освіту, бо не знають, що їм справді потрібно. Але більшість роботодавців вже приходять до тями. Для більшості професій у сучасному світі роботодавець хоче бачити в своєму потенційному співробітнику не диплом про вищу освіту, а компетентність, досвід, енергію, креативність, емоційний інтелект, комунікаційні здібності, гнучкість мислення, вміння приймати рішення і брати відповідальність. Існує список вимог сучасних роботодавців, але система вищої освіти не поспішає їм відповідати. Чому? Бо немає загальноприйнятих альтернатив, немає нової нормалі. Вона створюється.
Нещодавно один із топових роботодавців світу анонсував запуск нової сертифікаційної програми Google Career Certificates (https://mc.today/v-google-pridumali-programmu-kotoraya-podorvet-sistemu-vysshego-obrazovaniya-kak-ona-budet-rabotat/). Кожен бажаючий зможе пройти программу і курси та отримати високооплачувану роботу без університетського диплома. Людина може зберегти час та гроші, що були б витрачені на класичну університетську освіту. Курси від Google розраховані на півроку, а сертифікати будуть котируватися практично в будь-якій компанії чи галузі.
Практику альтернативної освіти оцінили такі роботодавці як Walmart, Intel, Bank of America, PNС та інші. Багато компаній виявили, що краще найняти людину за особисті якості, а навчити її необхідним навичкам на місці простіше. Тобто над альтернативною освітою для своїх майбутніх співробітників замислюється багато роботодавців, але процес її становлення поступовий.
Великим мінусом таких систем є орієнтація не на студентів, а на роботодавців.
Створюються альтернативні моделі вишів, наприклад: Minerva (https://www.minervaproject.com/) та багато інших. Вони є більш гармонійними спробами нової освіти.
Хотів би трохи додати про післядипломну освіту. Потреба в ній велика, перш за все вона йде від самих людей, їх усвідомлення потреби у продовженні власного розвитку та трансформації у наш мінливий час. Постійно утворюються нові форми та методи, йде постійний експеримент. Впевнений, що серед безлічі варіантів ми зможемо знайти свій та долучитися до таких необхідних кроків на своєму шляху по життю. "Пізнай самого себе" – так говорить одна з дельфійських максим. Для чого вчитися? Щоб прожити найкраще життя.
Метаноя (http://metanoia.mba/) – це моя спроба альтернативної освіти та спроба створити сучасну програму розвитку. Це не альтернатива вищій освіті, а скоріше, доповнення до неї, яке має допомогти самій людині знайти свій шлях у житті, отримати додаткові знання разом з групою однодумців, розвинути, змінити старі чи створити нові можливості для себе самого. Знайти себе!
Вчора 12.12.2020 був екватор першого року навчання моєї групи, що стартувала влітку. Дякую всім учасникам та експертам.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.