20 квітня 2016, 17:11

Усе буде ''МТД'' або прокляті ''технічною допомогою''...і сміх, і сльози

Чи знаєте Ви, що в українському законодавстві немає визначення міжнародної допомоги, яке б відповідало визнаному світом з 1961 року визначенню ОЕСР допомоги розвитку як "допомоги від офіційних донорів (урядів і міжнародних організацій) з метою сприяння економічному розвитку та добробуту країн, що розвиваються"?



У цю допомогу входять і гранти, і пільгові кредити, і дорадчо-екcпертна підтримка – технічна допомога.

Термін допомога розвитку (development assistance) , можна замінити термінами міжнародна допомога, зовнішня допомога (international aid, foreign aid) . Слово міжнародна допомога можна також замінити словосполученням "фінансова та технічна допомога", щоб зробити наголос на тому, що країні передаються не тільки фінансово-матеріальні ресурси, а і експертиза, знання, технології, накопичені країною-донором.

Натомість українське законодавство у цій сфері, наріжним каменем якого є постанова 2002 року N153 "Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги" подарувала нашим чиновникам і громадянам чудовий термін – "міжнародна технічна допомога" – МТД.

Наші чиновники вживають терміни "міжнародна допомога" і "міжнародна технічна допомога" як синоніми. Різницю між ними не помічають навіть найвищому рівні. У зв'язку з тим, що на базі МЕРТ згідно із стратегічними документами (Програма діяльності Кабінету Міністрів України) розбудовується офіс Національного координатора допомоги, ми отримували від Прем'єр-Міністра кілька разів розпорядження про прискорення створення єдиного центру координації, в одному випадку, "міжнародної допомоги", у іншому випадку – "міжнародної технічної допомоги".

Ще я помітила, що мої колеги-чиновники люблять слово "технічна", бо воно у них асоціюється із чимось, що можна помацати, наприклад технікою.

Насправді, між поняттями "міжнародної допомоги" і "міжнародної технічної допомоги" величезна різниця.

Технічна допомога – це якраз те, що не можна помацати. Це не гроші, і не товари. Це експертна допомога – порадою, консультантами, тренінгами.



Технічна допомога є лише однією із модальностей міжнародної допомоги, вона критикується експертами через низьку результативність і високу вартість, тоді як інші види допомоги – наприклад, інвестиційні гранти чи секторальна бюджетна підтримка – вважаються більш бажаними формами допомоги для країни, що розвивається.

Україна реєструє усі проекти міжнародної допомоги згідно із 153 постановою як "технічну допомогу". Тобто інвестиційний грант для прокладення велосипедних доріжок – це у нас МТД. Побудова молочного цеху – МТД. Передача радіолокаційних установок зі США- МТД. Передача безкоштовно карет швидкої допомоги із Китаю – МТД. Навіть передача гігієнічних наборів для переселенців – МТД. Усе – МТД!

По суті ж 153 постанова реєструє не технічну допомогу, а міжнародну допомогу, яка яка надається на безповороній основі, на підставі чого донори звільняють цю допомогу від податків і ввізних мит. Бюджет окремого проекту міжнародної допомоги може складатись із 30% технічної допомоги і 50% інвестиції. Це не справа законодавства аналізувати компоненти діяльності, і називати весь цей проект технічною допомогою. Це справа аналітиків у офісі національного координатора порахувати, який відсоток усієї допомоги витрачається саме на технічну співпрацю.

Ця помилка у законодавстві з 2002 року призвела до більш серйозних наслідків, ніж може здатися на перший погляд.

По-перше, чиновники завчили термін МТД і він для них став означати "те, що не треба повертати". Тому коли приходить консультант міжнародної фінансової організації, пропонує кредит на проект розвитку і запитує який відсоток коштів чиновники хочуть витрати на технічну допомогу. Наші відповідають "Давай побільше!" – тодто побільше консультатів за кредитні кошти. Вони не розуміють, що технічна допомога може оплачуватись як безповоротними коштами, так і за рахунок кредиту. І що технічну допомогу можна легко профінансувати грантом, а не оплачувати її із кредиту.

По-друге, коли донори запитують наших чиновників, що їм потрібно і які взагалі їхні пріоритети для розвитку і реформ, наші відповідають – "Давай побільше МТД – технічної допомоги". А потім обурюються, чому присилають тільки консультантами.

Це і комічна ситуація, і трагічна водночас. Бо показує низьку спроможність наших державних інституцій і низький освітньо-професійних рівень наших держслубовців, які пишуть постанови і закони.

Ми цілий рік боремось на рівні КабМіну замінити термін МТД на МД, але виявляється це неможливо. І блокується юристами міністерств. Бо термін за 14 років проник як у інші документи, підзаконні акти і навіть закони, так і у свідомість чиновників усієї України. Тому виявляється, щоб дати правильне визначення терміну "міжнародна допомога" потрібен цілий закон. Без правильного визначення міжнародної допомоги неможливо налагодити координацію (централізована прозора інформація і контроль + децентралізована імплементація) на рівні МЕРТУ – національного координатора. Бо як можна координувати те, чого немає.

P.S. Проілюструю різні форми допомоги метафорою. Уявіть ви розвиваєте країну – будуєте будинок.

Технічна допомога – донори оплатили консультантів, які провели тренінг як закладати фундамент чи намалювали для вас план будівництва

Інвестиційний грант – донори дали вам гроші конкретно на закупівлю цегли і оплатили кладку цегли.

Бюджетна пітримка – донори дали вам гроші, щоб ви самі закупили неохідні матеріали і оплатили роботи по будівництву на ваш розсуд, згідно вашому плану будівництва.

Освітні обміни – донори відправили ваших інженерів на навчання в унівеститети США.

Передача обладнання і товарів – донори прислали черепицю безкоштовно з-за кордону.

Кредитний проект розвитку МФО – донори дали вам пільгову позику для побудови даху (матеріали плюс робота), із позики оплатили тренінг, який навчив як класти дах.

Регіональні програми співробітництва – донори сказали вам самим подавати заявки у фонди, із яких теоретично можна взяти безповоротні кошти для вашого будинку, але їх можуть забрати сусіди, які будують інші будинки, якщо не поспішити.

Макрофінансова допомога – донори позичили гроші на будь-яку вашу нагальну потребу, наприклад оплату боргу за світло у будинку.

Гуманітарна допомога - донори терміново дали насос, який відкачав воду, коли у вас прорвало трубу і відкачали воду.

Цей перелік можна продовжувати, бо сфера міжнародного розвитку не стоїть на місці, а еволюціонує, винаходить нові ефективні інструменти надання допомоги. Але суть зрозуміла: міжнародна допомога – це усі види допомоги ззовні, щоб вам побудавати свій будинок і утримати його від руйнування чи конфіскації за борги.

PS 2 Якщо Вам здається, що тема вузько-професійна і Вас як громадян не стосується, Ви навіть не усвідомлюєте, що зі своїх кишень оплачуєте технічну допомогу експертів. Взагалі ідеться про портфоліо проектів і програм на мільярди доларів.

Ми дослідили зброю КНДР: як зупинити ракети Кіма?

До 2023-го року новини щодо Північної Кореї, які з'являлися в українських медіа, були далекі від української реальності: ось Кім Чен Ина традиційно вітає екзальтований натовп співгромадян, ось чергові випробування північнокорейської ракети, яка впала десь у Японському морі...

За що українська держава ненавидить жінку-матір та її дітей?

Судова влада України – гілка державної влади. Належне функціонування цієї гілки є ключовою передумовою демократії. Чомусь ця гілка української держави люто ненавидить мене, як жінку та матір, а також моїх малолітніх дітей...

Cудова система України – це фейк? Особистий досвід із достовірними фактами.

У фільмі, присвяченому річниці свого президентства, Володимир Зеленський поділився "революційною" думкою про те, що судову систему "треба повністю перезавантажити" і що вона "працює зовсім у інший бік...

''Дикий Захід'' українського сімейного права або як віджати американське майно у Білоцерківському суді

На жаль, попри затяжні реформи української судової системи, на сьогодні вона є загрозою безпеки людини і національної безпеки, а не інструментом досягнення справедливості у суспільстві...

Що Зеленський та Порошенко пропонують робити з корупцією в оборонці?

Незалежний антикорупційний комітет з питань оборони (НАКО) надіслав у січні-лютому усім кандидатам у президенти запитальник, щоби проінформувати українських виборців про підходи кожного з кандидатів у президенти до боротьби з корупцією в секторі оборони та у подальшому відслідковувати обіцянки кандидатів...

Куди пропали 6 мільярдів?

Менше ніж через рік після мого скорочення із МЕРТ на сайті openaid.gov.ua із 12 мільярдів доларів міжнародної допомоги Україні, лишилось менше 6 мільярдів...