23 лютого 2023, 12:12

Який зв'язок між Грузією, штурмовиками Сухого, Тамазом Сомхішвілі та реконструкцією Харківської площі у Києві?

Грузинські журналісти з проєкту "Суботній ефір" провели власне розслідування, яке має дати відповідь на питання, про те, чи причетне грузинське підприємство Тбіліського авіазаводу у зміцненні російської бойової авіації й чи здійснюється ремонт російських штурмовиків "Сухого" в Грузії, та хто може стояти за цим.



Нагадаю, що Росія використовує штурмовики Сухого у війні проти України. Я особисто бачив використання росіянами штурмовиків Су-25 для бомбардування українських міст, зокрема, Бахмута. Тож українці мають право дізнатись про роль підприємства, розміщеного в Грузії, у відновленні бойових можливостей російської фронтової авіації, яка завдає ракетних і бомбових ударів по українській інфраструктурі й містам, вбиваючи й залишаючи каліками багато людей. Росія справді потребує ремонту своєї авіатехніки, пошкодженої силами української ППО в українському небі.



На цьому фото – хвостова частина російського Су-24, який повернувся з бойового завдання із нанесення бомбового удару по українським позиціям із пошкодженнями від влучання української ракети з переносного ЗРК.

Нагадаю, що в українських медіа раніше було оприлюднено інформацію про те, що в Грузії відбувається ремонт російських штурмовиків "Су".

"Яке відношення має Грузія до ремонту російських військових літаків?"

У матеріалі грузинських журналістів оприлюднено витяг з єдиного реєстру Росії, датований 16 січня 2023 року. Про Науково-виробничий концерн "Штурмовики Сухого", власником 20% акцій якого є грузинське підприємство "Тбілавіамшені". У виписці сказано, що концерн займається ремонтом та технічним обслуговуванням літальних апаратів. В тому числі – обслуговуванням, ремонтом, реалізацією військової техніки й боєприпасів. "Уряду Грузії належить 20% науково-технічного центру, який ремонтує та модернізує російські бойові літаки".





Директором держпідприємства "Тбілавіамшені" є Міхеїл Оглішвілі, який заперечує інформацію про грузинську частку "Штурмовиків Сухого", оприлюднену у російському реєстрі. Водночас, українські й грузинські журналісти у своїх розслідуваннях звертають увагу на двох осіб, які мають відношення до грузинської авіаремонтної галузі. Це Тамаз та Гіоргій Сомхішвілі. Тамаз Сомхішвілі є громадянином РФ (вважаю, що громадяни росії колишніми не бувають) й Великої Британії. Адвокат Тамаза Сомхішвілі заперечує факт перебування його клієнта в Росії впродовж останніх 14 років, однак журналісти-розслідувачі поширюють інформацію про дати реєстрації закордонного паспорту Сомхішвілі й реєстрації у Москві, які можуть спростовувати попереднє твердження адвокатів Сомхішвілі. Який працював і гендиректором російської нафтової компанії "Лукойл", був засновником "Лукойл-маркетс" у Москві, й гендиректором "Роснефтеэкспорт" у тій же Москві, засновником переробної Danao Engineering, був акціонером компанії "Томская нєфть". Згадую, як я об'їжджав російські "лукойлівські" заправки десятою дорогою, коли вони ще працювали в Україні. Аби жодна копійка не потрапила в бюджет країни-агресора, з якого фінансується й російська армія. А Тамаз Сомхішвілі раніше розвивав цей російський бізнес.

Натомість, Гіоргій Сомхішвілі входить до наглядової ради держпідприємства Тбіліський авіабудівний завод. Сам Гіоргій Сомхішвілі стверджує, що він є радником директора підприємства. Каже, що опинився на цій посаді після співбесіди, але не пояснює, чи проводили на підприємстві конкурс на цю посаду. В згаданих журналістських розслідуваннях йдеться про ймовірність того, що інтереси Тамаза Сомхішвілі в державній компанії, може представляти саме Гіоргій Сомхішвілі, який є "його родичем". Тут можна додати, що на камеру грузинських журналістів Гіоргій Сомхішвілі розіграв, як на мене, цілий спектакль, але підтвердив, що знайомий з Тамазом Сомхішвілі, і раніше вони "десь перетиналися".

Водночас, один з перших директорів Тбіліського авіабудівного заводу, а нині керівник приватної компанії ТАМ-менеджмент, яка займається ремонтом й відновленням авіатехніки, Пантіко Тордія підтвердив інвестиції Тамаза Сомхішвілі в цей бізнес у розмірі 7 мільйонів, що надало змогу компанії ТАМ-менеджмент, 50% якої належить Тамазу Сомхішвілі, працювати на цьому ринку. Пантіко Тордія оприлюднив цікаву інформацію про те, що на грузинський авіаремонтний завод техніку везуть у контейнерах з Джибуті. Звідки в Джибуті запаси авіатехніки і куди після відновлення і ремонту відправляються відремонтовані машини? Адже ВПС цієї африканської країни, розташованої між Еритреєю, Ефіопією та Сомалі, нараховує... кілька літаків, включно з легкою одномоторною "Цессною", й кілька гелікоптерів. Штурмовиків у цьому списку повітряних суден я не знайшов.

Це наштовхує на думку, що "контейнери з Джибуті" можуть містити радянську й російську авіатехніку з інших країн Африки і бути своєрідним хабом для її перевалки в інші країні для ремонту й відновлення. До речі, ви не замислювались, чим пояснюється посилений інтерес росіян до Африканського континенту останнім часом, коли країни ЄС і США запровадили проти Росії жорсткі санкції у зв'язку із вторгненням в Україну? Зброя – ось що цікавить російських емісарів, в тому числі – російського міністра закордонних справ Сєргєя Лаврова у вояжах країнами Африканського континенту. Оскільки запаси російської армії у війні в Україні скорочуються з кожним днем, путінський режим конвульсійно шукає будь-які резерви поза-межами своєї країни. І не зупиняється виключно на іранських дронах. Але зрозуміло, що робити напряму збройові оборудки з Росією ризиковано, оскільки країни – постачальники можуть потрапити під вторинні санкції з боку США та ЄС, що зведе ймовірну вигоду від продажу зброї до нуля, або й взагалі призведе до серйозних збитків. Тож, не виключено, що росіяни вибудовують схеми постачання зброї через треті країни. Звідки авіаційна техніка у контейнерах може надходити на грузинське підприємство. Куди потрапляє ця зброя після відновлення й ремонту? Невже назад у Джибуті, весь парк ВПС якої нараховує лише кілька бортів літаків й гелікоптерів? На це питання мають дати відповідь спецслужби самої Грузії (навряд чи ця країна мріє про те, щоб у несправедливій війні проти України опинитись на боці агресора), України, США і ЄС.

Чому ця історія набуває резонансу? Звісно, у зв'язку з необхідністю розставити всі крапки на "і" й дати відповідь на питання про співпрацю грузинської авіаремонтної галузі з росіянами. Але існує ще один вельми цікавий нюанс: вже згаданий Тамаз Сомхішвілі намагається відсудити у столиці України відшкодування через розірвання контракту на реконструкцію Харківської площі. При цьому представники Сомхішвілі запевняють, що його права київською владою як інвестора порушено і вимагають сатисфакції в $98,51 млн (2,7 млрд грн) "понесених витрат, що складаються з прямих збитків у розмірі $24,46 млн та упущеної вигоди у розмірі $74,05 млн". Натомість, київська влада запевняє, що це компанія Сомхішвілі порушила умови угоди і навіть не почала роботи з реконструкції об'єкту. То ж українці мають знати, з ким саме мають справу.

У зв'язку з усім перерахованим, я надіслав запити у відповідні структури України і Грузії з вимогою перевірки фактів, оприлюднених в медіа. Окрім того, прошу київську владу надати інформацію про те, на підставі яких процедур і рішень було укладено угоди з компаніями Тамаза Сомхішвілі, хто саме з київських чиновників підписував з ними угоди і на підставі яких рішень, конкурсів та експертиз.

Нагадаю, що в Україні, як і в решті цивілізованого світу, запроваджено санкції проти країни-агресора і відбуваються дії, які спрямовано на виявлення й протидію різноманітним схемам співпраці і постачання обладнання, технологій та продукції, які можуть порушувати санкційний режим та сприяти відновленню бойового потенціалу як російської армії, так й економіки країни-агресора. Окрім того, в самій Україні відбувається пошук та арешт активів як власне російського бізнесу та олігархів, так і пов'язаних з ними осіб і компаній.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Після "Будапештського меморандуму": війна, окупація територій, ядерні погрози. Світ має дещо згадати

The English version of the article is available at this link. Далеко не всі люди, які зараз живуть на планеті Земля, пам'ятають, що Україна мала достатні запаси зброї – в тому числі ядерної різних типів, яка виконала б функцію стримування агресії з боку будь-якої країни...

What Nuclear States Can Do with a Non-Nuclear One. A Cautionary Tale from the Disarmed Ukraine, Which Was Not Given Sufficient Security Guarantees, for All Countries of the World

Russia is threatening to carry out a nuclear strike on Ukraine. Russian President Putin tested a carrier missile designed to carry a nuclear charge during an attack on Ukraine...

Удар ''Орєшніком'' по Україні: так що ж Путін хотів цим показати?

Забагато реакцій в інформаційному просторі щодо того, "що хотів показати Путін" ударом балістичною ракетою середньої дальності по Україні...

День Гідності і Свободи. Чому вбивць Майдану не було покарано? Хто покривав злочинців вже після зміни влади? Які висновки ми зробили? (ВІДЕО)

Ті, хто віддавали накази і розстрілювали людей у лютому 2014-го року, прочинили браму в пекло. З цього моменту в історії, коли мирний протест було розстріляно – в центрі європейської столиці, у 21 столітті, коли здавалось, що темні віки залишились у мороці історії, почався наступний етап насильства над українцями...

Trump's conversation with Putin and the Russian's "psychological attack"

On the morning of November 11, 2024, Russia took off with its strategic bombers and several MiG-31 Kh-47M2 "Kinzhal" missile carriers. Given that Russia is using old Soviet bombers, some of which were disabled by accurate strikes by Ukrainian drones, almost all the "Bears" and "Backfires" that Russia is capable of launching in principle were smoking old Soviet engines...

Зернова схема в Одесі: до чого тут посадовець БЕБ Ткачук?

Минулого тижня всі знову переконалися, що БЕБ не є Бюро з економічної безпеки, а в певному сенсі може навіть перетворитися на "Бюро економічної небезпеки України"...