23 лютого 2023, 12:12

Який зв'язок між Грузією, штурмовиками Сухого, Тамазом Сомхішвілі та реконструкцією Харківської площі у Києві?

Грузинські журналісти з проєкту "Суботній ефір" провели власне розслідування, яке має дати відповідь на питання, про те, чи причетне грузинське підприємство Тбіліського авіазаводу у зміцненні російської бойової авіації й чи здійснюється ремонт російських штурмовиків "Сухого" в Грузії, та хто може стояти за цим.



Нагадаю, що Росія використовує штурмовики Сухого у війні проти України. Я особисто бачив використання росіянами штурмовиків Су-25 для бомбардування українських міст, зокрема, Бахмута. Тож українці мають право дізнатись про роль підприємства, розміщеного в Грузії, у відновленні бойових можливостей російської фронтової авіації, яка завдає ракетних і бомбових ударів по українській інфраструктурі й містам, вбиваючи й залишаючи каліками багато людей. Росія справді потребує ремонту своєї авіатехніки, пошкодженої силами української ППО в українському небі.



На цьому фото – хвостова частина російського Су-24, який повернувся з бойового завдання із нанесення бомбового удару по українським позиціям із пошкодженнями від влучання української ракети з переносного ЗРК.

Нагадаю, що в українських медіа раніше було оприлюднено інформацію про те, що в Грузії відбувається ремонт російських штурмовиків "Су".

"Яке відношення має Грузія до ремонту російських військових літаків?"

У матеріалі грузинських журналістів оприлюднено витяг з єдиного реєстру Росії, датований 16 січня 2023 року. Про Науково-виробничий концерн "Штурмовики Сухого", власником 20% акцій якого є грузинське підприємство "Тбілавіамшені". У виписці сказано, що концерн займається ремонтом та технічним обслуговуванням літальних апаратів. В тому числі – обслуговуванням, ремонтом, реалізацією військової техніки й боєприпасів. "Уряду Грузії належить 20% науково-технічного центру, який ремонтує та модернізує російські бойові літаки".





Директором держпідприємства "Тбілавіамшені" є Міхеїл Оглішвілі, який заперечує інформацію про грузинську частку "Штурмовиків Сухого", оприлюднену у російському реєстрі. Водночас, українські й грузинські журналісти у своїх розслідуваннях звертають увагу на двох осіб, які мають відношення до грузинської авіаремонтної галузі. Це Тамаз та Гіоргій Сомхішвілі. Тамаз Сомхішвілі є громадянином РФ (вважаю, що громадяни росії колишніми не бувають) й Великої Британії. Адвокат Тамаза Сомхішвілі заперечує факт перебування його клієнта в Росії впродовж останніх 14 років, однак журналісти-розслідувачі поширюють інформацію про дати реєстрації закордонного паспорту Сомхішвілі й реєстрації у Москві, які можуть спростовувати попереднє твердження адвокатів Сомхішвілі. Який працював і гендиректором російської нафтової компанії "Лукойл", був засновником "Лукойл-маркетс" у Москві, й гендиректором "Роснефтеэкспорт" у тій же Москві, засновником переробної Danao Engineering, був акціонером компанії "Томская нєфть". Згадую, як я об'їжджав російські "лукойлівські" заправки десятою дорогою, коли вони ще працювали в Україні. Аби жодна копійка не потрапила в бюджет країни-агресора, з якого фінансується й російська армія. А Тамаз Сомхішвілі раніше розвивав цей російський бізнес.

Натомість, Гіоргій Сомхішвілі входить до наглядової ради держпідприємства Тбіліський авіабудівний завод. Сам Гіоргій Сомхішвілі стверджує, що він є радником директора підприємства. Каже, що опинився на цій посаді після співбесіди, але не пояснює, чи проводили на підприємстві конкурс на цю посаду. В згаданих журналістських розслідуваннях йдеться про ймовірність того, що інтереси Тамаза Сомхішвілі в державній компанії, може представляти саме Гіоргій Сомхішвілі, який є "його родичем". Тут можна додати, що на камеру грузинських журналістів Гіоргій Сомхішвілі розіграв, як на мене, цілий спектакль, але підтвердив, що знайомий з Тамазом Сомхішвілі, і раніше вони "десь перетиналися".

Водночас, один з перших директорів Тбіліського авіабудівного заводу, а нині керівник приватної компанії ТАМ-менеджмент, яка займається ремонтом й відновленням авіатехніки, Пантіко Тордія підтвердив інвестиції Тамаза Сомхішвілі в цей бізнес у розмірі 7 мільйонів, що надало змогу компанії ТАМ-менеджмент, 50% якої належить Тамазу Сомхішвілі, працювати на цьому ринку. Пантіко Тордія оприлюднив цікаву інформацію про те, що на грузинський авіаремонтний завод техніку везуть у контейнерах з Джибуті. Звідки в Джибуті запаси авіатехніки і куди після відновлення і ремонту відправляються відремонтовані машини? Адже ВПС цієї африканської країни, розташованої між Еритреєю, Ефіопією та Сомалі, нараховує... кілька літаків, включно з легкою одномоторною "Цессною", й кілька гелікоптерів. Штурмовиків у цьому списку повітряних суден я не знайшов.

Це наштовхує на думку, що "контейнери з Джибуті" можуть містити радянську й російську авіатехніку з інших країн Африки і бути своєрідним хабом для її перевалки в інші країні для ремонту й відновлення. До речі, ви не замислювались, чим пояснюється посилений інтерес росіян до Африканського континенту останнім часом, коли країни ЄС і США запровадили проти Росії жорсткі санкції у зв'язку із вторгненням в Україну? Зброя – ось що цікавить російських емісарів, в тому числі – російського міністра закордонних справ Сєргєя Лаврова у вояжах країнами Африканського континенту. Оскільки запаси російської армії у війні в Україні скорочуються з кожним днем, путінський режим конвульсійно шукає будь-які резерви поза-межами своєї країни. І не зупиняється виключно на іранських дронах. Але зрозуміло, що робити напряму збройові оборудки з Росією ризиковано, оскільки країни – постачальники можуть потрапити під вторинні санкції з боку США та ЄС, що зведе ймовірну вигоду від продажу зброї до нуля, або й взагалі призведе до серйозних збитків. Тож, не виключено, що росіяни вибудовують схеми постачання зброї через треті країни. Звідки авіаційна техніка у контейнерах може надходити на грузинське підприємство. Куди потрапляє ця зброя після відновлення й ремонту? Невже назад у Джибуті, весь парк ВПС якої нараховує лише кілька бортів літаків й гелікоптерів? На це питання мають дати відповідь спецслужби самої Грузії (навряд чи ця країна мріє про те, щоб у несправедливій війні проти України опинитись на боці агресора), України, США і ЄС.

Чому ця історія набуває резонансу? Звісно, у зв'язку з необхідністю розставити всі крапки на "і" й дати відповідь на питання про співпрацю грузинської авіаремонтної галузі з росіянами. Але існує ще один вельми цікавий нюанс: вже згаданий Тамаз Сомхішвілі намагається відсудити у столиці України відшкодування через розірвання контракту на реконструкцію Харківської площі. При цьому представники Сомхішвілі запевняють, що його права київською владою як інвестора порушено і вимагають сатисфакції в $98,51 млн (2,7 млрд грн) "понесених витрат, що складаються з прямих збитків у розмірі $24,46 млн та упущеної вигоди у розмірі $74,05 млн". Натомість, київська влада запевняє, що це компанія Сомхішвілі порушила умови угоди і навіть не почала роботи з реконструкції об'єкту. То ж українці мають знати, з ким саме мають справу.

У зв'язку з усім перерахованим, я надіслав запити у відповідні структури України і Грузії з вимогою перевірки фактів, оприлюднених в медіа. Окрім того, прошу київську владу надати інформацію про те, на підставі яких процедур і рішень було укладено угоди з компаніями Тамаза Сомхішвілі, хто саме з київських чиновників підписував з ними угоди і на підставі яких рішень, конкурсів та експертиз.

Нагадаю, що в Україні, як і в решті цивілізованого світу, запроваджено санкції проти країни-агресора і відбуваються дії, які спрямовано на виявлення й протидію різноманітним схемам співпраці і постачання обладнання, технологій та продукції, які можуть порушувати санкційний режим та сприяти відновленню бойового потенціалу як російської армії, так й економіки країни-агресора. Окрім того, в самій Україні відбувається пошук та арешт активів як власне російського бізнесу та олігархів, так і пов'язаних з ними осіб і компаній.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Як і хто збирається поділити Україну і що вони отримають у відповідь. На роковини російського вторгнення в Україну

Збираємо на армійську авіацію України: 💳Номер картки банки 4441 1111 2195 0780 В інформпростір вже вкинуто наступний фейк про те, що, буцімто, США, Росія і Китай вже поділили Україну...

It is Important not to let Donald Trump repeat Neville Chamberlain's mistake

As Donald Trump claimed that his administration had already had "very serious" discussions with the aggressor country Russia, the latter launched another massive missile attack on peaceful cities in Ukraine...

Важливо, щоб Дональд Трамп не повторив помилку Невілла Чемберлена

У той час, коли Дональд Трамп заявив, що його адміністрація вже провела "дуже серйозні" обговорення з країною-агресором Росією, остання нанесла черговий масований ракетний удар по мирним містам України: Одесі, Миколаєву, Харкову, Полтаві...

Парадокс Трампа і помилки нашої зовнішньої політики

47-го президента США, як би це сказати, медійно примітивізовували не лише в Україні. Але парадокс полягає в тому, що відтепер Трамп – ледве не остання надія західної цивілізації у протидії сформованому Москвою альянсу країн-диктатур...

Політична пропозиція на мільйон доларів, принципово новий двигун, знахідка на Місяці, і сили космосу, які зроблять нас сильнішими. Інтерв'ю з українським космонавтом, яке оприлюднюється вперше. (ВІДЕО)

Це інтервʼю я записав 19 грудня 2012 року. Й оприлюднюю його вперше 28 січня 2025 року – через більш ніж 12 років. Першого космонавта (астронавта) незалежної України вже немає з нами...

Дещо про продуктову безпеку країни

Компанія "Глобино" спростовує співпрацю з російським бізнесом Мабуть, не варто пояснювати, що ринок продовольства – це стратегічний ресурс держави...