Якщо говорити відверто про державний бюджет
Схоже, народні депутати твердо вирішили прокатати урядовий законопроект 3630. Принаймні таке враження після вчорашніх заяв та не голосування профільного комітету, що мав дати висновок щодо закону.
Звичайно, підвищувати податки не популярно, а у Верховній Раді тепер найбільша концентрація "захисників". Одні захищають малозабезпечених, інші – підприємців і меншість – власний бізнес (якщо він в кого є).
От тільки виникає питання, хто збирається захищати державу?
Спробую перекласти простою мовою бюджетну дискусію, яка перенасичена термінами...
Щодо старої податкової бази
Якщо залишити стару податкову базу, то, що цілком очевидно, треба залишити і старі бюджетні витрати, з поправкою на інфляцію.
Тобто, захист підприємців слід починати з чесного скорочення витрат бюджету, з яких найбільші – на оборону та соціальний захист. Оскільки витрати на оборону скоротити не можна, то "захисники підприємців" мають чесно і принципово запропонувати скорочення соціальних виплат і, мабуть, найголовнішої з них – дотації Пенсійному Фонду.
Бути одночасно захисником і підприємців, і пенсіонерів не вийде. Зрештою комуністичну партію тільки вчора заборонив суд.
Щодо формального порушення терміну зміни податків
Тим хто посилається на те, що податки повинні змінюватися у травні, треба нагадати, що тепер не можуть діяти правила мирних часів. Витрати на війну не прогнозовані. Кожне загострення призводить до різкого збільшення бюджетних витрат. Щоби прогнозувати скільки грошей потрібно країні на оборону у 2016 році, краще дочекатися кінця року, тоді похибка буде найменшою.
Особливо дивує лицемірство тих, хто робить вигляд, що Україна не була на грані дефолту. У травні ще тривали важкі переговори з кредиторами, які закінчилися реструктуризацією тільки недавно. Якби країні оголосили дефолт, це означало б зовсім інший державний бюджет. Без зовнішніх запозичень. Без дефіциту. Не виключено в умовах гіперінфляції.
Але крім того вже сьогодні стало відомо рішення МВФ про визнання українського 3-х млрд боргу перед РФ, що також призведе до зміни бюджетних витрат.
Як за таких умов можна було планувати зміни податків ще у травні, не маючи реалістичного прогнозу витрат 2016 рік?
Брати цифри зі стелі? Боюсь це було б не під силу і Нострадамусу, не те, що Мінфіну.
Щодо наслідків відхилення нових податків і можливої відставки уряду
Якщо депутати спровокують відставку уряду наприкінці бюджетного року, вони мають усвідомлювати наслідки своїх дій.
Не факт, що нова коаліція одразу складеться.
Якщо нову коаліцію все ж таки вдасться зібрати, новий уряд витратить на переробку бюджету мінімум місяць. Увесь цей час бюджет буде фінансуватися за планом бюджету минулого року.
Враховуючи значну інфляцію у поточному році, обсяг недофінансування стане відчутним одразу ж. 100 грн у січні 2015 році далеко не дорівнюють за купівельною спроможністю 100 грн у 2016 році. Першою постраждає бюджетна сфера, де найголовніше – оборона країни.
Тому не прийняття бюджету – найкращий подарунок для Москви і бойовиків, бо створить сприятливі умови для успішного проведення наступу на фронті та організації соціальних бунтів всередині України.
А от вимоги МВФ залишаться незмінними і новий уряд почне шукати компроміс найперше з Фондом, а вже потім з парламентом.
Водночас, нова коаліція (якщо пофантазувати, наприклад) БПП, Батьківщина, Самопоміч та позафракційні, – буде доволі слабкою, а нова прем'єр може виявитись за своїми особистими якостями просто нездатною на непопулярні кроки, яких вимагає ситуація та МВФ.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.