17 жовтня 2018, 20:07

Що не так в бюджеті-2019

Завтра народні обранці розглядатимуть в першому читанні головний фінансовий документ країни – бюджет на 2019 рік. Ми в Центрі економічної стратегії традиційно проаналізували запропонований Міністерством фінансів проект. Ось три пункти, що викликають у нас занепокоєння.

Задобрити силовиків.

Логічно, що Україна як країна у стані війни збільшує видатки на армію та оборону. Водночас, зростають витрати і на утримання внутрішніх силовиків – МВС, прокуратури та ін. Зокрема, сукупні видатки на оборону та громадський порядок зростуть на 16,2% порівняно з поточним роком і сягнуть рівня 6% ВВП (на 0,2% вище ніж цьогоріч). Серед органів громадського порядку найбільше зростуть видатки на апарат Міністерства внутрішніх справ (+16,3 млрд грн) та Національну поліцію України (+5,1 млрд грн).

Народний депутат Сергій Березенко заявив , що його фракція БПП проголосує за проект бюджету лише якщо буде збільшено витрати на охорону здоров'я. Ми повністю підтримуємо цю ініціативу, адже наш аналіз свідчить – частка витрат на охорону здоров'я в Україні суттєво нижча, ніж в країнах-нових членах ЄС.

Але ми категорично проти ідеї пана Березенка зменшувати видатки суспільного мовника – єдиного непідконтрольного олігархам телерадіомовника з загальнонаціональним покриттям. Знайти додаткові кошти на медицину можна саме в правоохоронних органів, витрати на яких в нас суттєво вищі, ніж в сусідів.

Роздати мільярди аграрним олігархам

Депутат Мустафа Найєм вчора детально описав цю проблему в блозі

Найближчими днями ми випустимо аналітичну записку "Яка модель субсидіювання аграрного сектору потрібна Україні". Дослідження показало: прямі державні трансферти не допомагають державі, показуючи результати, що прямо суперечать меті закону "Про державну підтримку сільського господарства в Україні". Вони не допомагають економіці, втручаючись у конкурентний механізм та спотворюючи ринки. Вони не сприяють якісному зростанню фермерських господарств, маючи негативний вплив на динаміку їх продуктивності. Вони також не допомагають споживачам, адже перевищення обсягу додаткового експорту від субсидій над обсягом додаткового виробництва не сприяє зниженню цін. Єдиними, кому сільськогосподарська підтримка насправді допомагає, є постачальники ресурсів та великі агрохолдинги, що на практиці отримують левові частки державою підтримки.

Тому ми вважаємо, що єдиною моделлю, що буде сприяти стійкому економічному зростанню в агросекторі є скасування прямих субсидій з переорієнтацією підтримки на науково-дослідні розробки.

Приватизувати щоб нічого не продати.

Продаж державних підприємств приватним інвесторам, який мав стрімко розпочатися цього року, загрожує закінчитися нічим. На наступний рік уряд знову закладає у бюджет доходи від приватизації на рівні 17,1 млрд грн (як і у 2016 та 2017 рр). Зважаючи на ненадто оптимістичну історію питання за усі роки незалежності, а також політичну невизначеність та турбулентність у передвиборчий рік, розраховувати на шалені темпи приватизації у 2019 році не варто. Відтак, є ризики для наповнення бюджету, які особливо важливі в рік пікових виплат за зовнішнім боргом.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Як економіка пережила перший рік війни, і що на нас очікує наступного року?

2022 рік, рік повномасштабної війни Росії проти України, яскраво показав всі сильні і слабкі сторони української економіки. Багато з сильних сторін стали наслідками реформ, проведених за попередні вісім років...

Зниження податків під час війни. На жаль, не на часі.

Вчора відбулося чергове засідання Економічного штабу, створеного Міністерством економіки та Офісом Президента України. Ростислав Шурма, заступник керівника ОПУ, представив нам з колегами концепцію податкової реформи 10-10-10...

У мерів-популістів замість антивакцинаторів страждають діти і батьки

Вже другу хвилю пандемію ковід-19 головним ворогом українських дітей і батьків стають популісти у місцевій владі. Навесні цього року мер Києва Віталій Кличко на три тижні відправив дошкільнят і молодших школярів додому, хоча чинна на той момент урядова постанова по карантин дозволяла їм далі навчатися навіть в "червоній" зоні...

Кличко проти маленьких киян

Третій президент України Віктор Ющенко прославився виразом "маленькі українці". Тільки Віктор Андрійович точно знає, що під цим він мав на увазі...

Догана Зеленському

Вчора Рада Національного банку України оголосила догану та висловила недовіру членам Правління НБУ Катерина Рожковій та Дмитру Сологубові. Це останні два члени Правління НБУ з команди, яку в 2014-15 рр...

Влада хоче жити в борг. Це доб'є економіку

Вчора заступник міністра фінансів України Роман Єрмоличев заявив, що уряд планує дефіцит держбюджету на рівні 6% ВВП у 2021 році, 4,5% у 2022 році та 3% у 2023 році...