26 червня 2020, 15:44

1109 нових заражень за день: чи слід повертатися до тотального карантину?

29 квітня прем'єр-міністр України оголосив намір перейти від тотального карантину до адаптивного, коли рівень обмежень залежить від поширення covid-19 у конкретній області. Саме такий підхід ми й рекомендували в нашому бріфі від 10 квітня. Далі цей намір протягом травня-червня був практично реалізований у низці урядових постанов.

Чи вдалося уряду за два місяці створити систему, яка запобігає новим спалахам після послаблення обмежень, та чи дозволило послаблення карантину відновити економічну активність?

Перші результати переходу до адаптивного карантину загалом підтвердили обґрунтованість цієї моделі. Дані показують наявність неконтрольованих спалахів лише в кількох областях, тоді як у приблизно половині областей вірус так і не набув загрозливого поширення. Збереження тотального карантину за таких особливостей поширення вірусу було очевидно неоптимальним варіантом.



Водночас система охорони здоров'я не змогла ефективно використати півтора місяці жорсткого карантину, щоб приборкати поширення вірусу. В тих областях, де вірус з'явився на початку епідемії, він поширюється і далі, незважаючи на тривалий період суворих обмежень мобільності та вимоги щодо дистанціювання. Причиною цього є, насамперед, провал у ділянці тестувань та відстежування контактів заражених, які й мали б запобігати поширенню.

Ми далі вважаємо, що саме тестування та відстежування контактів є ключем до проходження епідемії з мінімальними економічними та соціальними втратами. Проте неспроможність налагодити її на сьогоднішній день унеможливлює швидкий вихід України з епідемії. Відповідно, єдиною реалістичною політикою залишається збереження моделі адаптивного карантину, яка не допускатиме перевантаження лікарень за мінімальних економічних та соціальних втрат. Водночас, постійна загроза повернення обмежень стримуватиме повномасштабне відновлення діяльності та інвестицій у секторах, які вже постраждали від них у першу хвилю.

Тому державна політика підтримки бізнесу та громадян має бути таргетованою. Хоча загалом дані по ринку праці та банківських послугах свідчать, що споживчий попит відновлюється непоганими темпами, існує кілька категорій людей, які постраждали від кризи значно більше, ніж інші. Їм у першу чергу потрібна підтримка держави. Це одинокі батьки та матері, які через карантин у школах та садочках втратили можливість заробляти. Це внутрішні мігранти-заробітчани – люди, які зі сіл та містечок їздили працювати до великих міст, і через заборону громадського транспорту та карантин опинилися на вулиці без роботи та засобів до існування. Це люди із низьким рівнем доходу до кризи, які мали кредити у банках чи небанківських установах, і втратили роботу. Це малі підприємці, бізнеси яких закрилися через падіння попиту або адміністративні заходи.

Підтримка компаній має базуватися на тому самому принципі. З наведених вище даних випливає, що карантин вплинув на сектори дуже нерівномірно. Споживчий попит відновлюється досить високими темпами, і для споживчих галузей може бути достатнім пом'якшення карантинних заходів.

При цьому епідемічна ситуація ще тривалий час стримуватиме роботу ресторанів та готелів, культурних закладів та пасажирського транспорту. Так само, інвестиційний попит є значно більш інерційним, і сектори економіки, що виробляють інвестиційні товари, страждатимуть довше Стимулювання виключно попиту населення їм не допоможе.

Зважаючи на обмеженість доступного ресурсу та величезний бюджетний дефіцит, уряду слід намагатися якомога ефективніше таргетувати вузькі сектори бізнесу та групи громадян. Але при цьому потрібно допомагати дуже швидко, щоби не втратити час, за який ситуація стане вже незворотною, і тоді врятувати людину від бідності, так само як і врятувати сектор економіки від занепаду стане вже неможливо.

Детальніше про результати впровадження адаптивного карантину та як він вплинув на економіку – в дослідженні Центру економічної стратегії тут

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Як економіка пережила перший рік війни, і що на нас очікує наступного року?

2022 рік, рік повномасштабної війни Росії проти України, яскраво показав всі сильні і слабкі сторони української економіки. Багато з сильних сторін стали наслідками реформ, проведених за попередні вісім років...

Зниження податків під час війни. На жаль, не на часі.

Вчора відбулося чергове засідання Економічного штабу, створеного Міністерством економіки та Офісом Президента України. Ростислав Шурма, заступник керівника ОПУ, представив нам з колегами концепцію податкової реформи 10-10-10...

У мерів-популістів замість антивакцинаторів страждають діти і батьки

Вже другу хвилю пандемію ковід-19 головним ворогом українських дітей і батьків стають популісти у місцевій владі. Навесні цього року мер Києва Віталій Кличко на три тижні відправив дошкільнят і молодших школярів додому, хоча чинна на той момент урядова постанова по карантин дозволяла їм далі навчатися навіть в "червоній" зоні...

Кличко проти маленьких киян

Третій президент України Віктор Ющенко прославився виразом "маленькі українці". Тільки Віктор Андрійович точно знає, що під цим він мав на увазі...

Догана Зеленському

Вчора Рада Національного банку України оголосила догану та висловила недовіру членам Правління НБУ Катерина Рожковій та Дмитру Сологубові. Це останні два члени Правління НБУ з команди, яку в 2014-15 рр...

Влада хоче жити в борг. Це доб'є економіку

Вчора заступник міністра фінансів України Роман Єрмоличев заявив, що уряд планує дефіцит держбюджету на рівні 6% ВВП у 2021 році, 4,5% у 2022 році та 3% у 2023 році...