Амністія невинних – чарівна пігулка від беззаконня чи індульгенція на насилля?
19-го грудня Верховна Рада прийняла закон про усунення негативних наслідків та недопущення переслідування та покарання осіб з приводу подій, які мали місце під час проведення мирних зібрань
Один із авторів законопроекту бютівець Петренко П.Д. на засіданні Верховної Ради повідомив, що цей закон – це вимога мільйонів українців. і 339 нардепів – регіони разом із опозицією – проголосували "за". Закон прийнято і передано на підпис президенту.
Всі дуже зраділи. Зі сцени Майдану оголосили про перемогу. Кричали жіночки "ура!" і в небо шапки запускали... Опозиція гордо повідомила, що примусила партію регіонів рахуватись із Майданом. Тобто не ликом шита, вміє домовлятися, вигравати в наперстки у шулерів і все таке... Ну, начебто ж так і є – всіх невинно ув'язнених випустять, справи закриють, нові відкривати – заборонено. І настане суцільне щастя. Таке просте вирішення всіх проблем разом. П'ять статей – і порядок!
Я звісно розумію, що зараз зіпсую всім свято, але просто цікаво – чи всі подуріли чи може в опозиції закінчились юристи або зникла здатність думати головою?? Чи хтось взагалі читав ці п'ять статей? Чи зрозуміли написане?
Раптом, комусь цікаво, ось текст закону:
Стаття 1. Звільнити від відповідальності осіб, які були учасниками акцій протесту та масових заходів щодо їхніх дій і рішень у період з 21 листопада 2013 року і до дня набрання чинності цим Законом.
Стаття 2. Всі кримінальні провадження та провадження щодо вчинення адміністративних правопорушень, відкриті з приводу подій, визначених статтею 1 цього Закону, підлягають закриттю.
Стаття 3. Нові кримінальні провадження та провадження щодо вчинення адміністративних правопорушень не можуть бути відкриті з приводу подій, визначених статтею 1 цього Закону.
Стаття 4. Особи, притягнуті до кримінальної відповідальності, відповідальності за адміністративні правопорушення з приводу подій, визначених статтею 1 цього Закону, підлягають звільненню від відповідальності та визнаються такими, що не мають судимості, відповідальності за адміністративні правопорушення. Уповноваженим органам прийняти рішення, що випливають з цього Закону, протягом 10 днів з дня набрання чинності цим Закону.
Стаття 5. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
Про всяк випадок, якщо комусь не зрозуміло, це означає, що:
1) Кримінальне провадження, в межах якого допитували і обіцяли притягнути до відповідальності Сівковича, Коряка і Попова підлягає закриттю – див. ст. 2 закону. Чи може в когось сумніви, що це провадження, відкрите з приводу акцій протесту в період з 21-го листопада і до тепер? Аналогічна доля у потенційних кримінальних проваджень щодо дій правоохоронців 1-го і 11-го грудня... і щодо всіх інших дій, до яких може вдатися влада для ліквідації Майдану аж до моменту оприлюднення закону... А цей момент, як ми розуміємо, визначається президентом...
2) Якщо закон буде підписано президентом, то до дня, наступного за його оприлюдненням, всім учасникам акцій протесту (мирних зібрань), а ми ж пам'ятаємо, що в Маріїнському парку в нас теж мирне зібрання, дозволено ВСЕ. Видано індульгенцію на будь-які злочини, оскільки жодного обмеження щодо видів злочинів, від яких ВСІ учасники протестів звільняються від відповідальності закон не містить і дата закінчення такої шари – відкрита і залежить виключно від президента.
3) Закон суперечить ст. 6 Конституції (розподіл влади на законодавчу, виконавчу і судову), оскільки встановлюючи законом, кого звільняти від відповідальності, законодавчий орган перебирає на себе функції судової влади. Відтак закон в потрібний момент наш загадковий Конституційний суд може визнати неконституційним, або розтлумачити... так як це буде потрібно.
Знаєте, це було б дуже просто – законом на одній сторінці вирішити проблеми "ручної" судової системи, кругової поруки в МВС і прокуратурі. Навіть на один місяць.
Я вас здивую, можливо, але щоб не садити невинних, не потрібно приймати окремий закон, достатньо виконувати існуючі, зокрема, КПК, КК, Конституцію, КпАП. А цього досягти набагато складніше.
А за участь у мирних акціях протесту ніякої відповідальності взагалі не передбачено – це право, гарантоване кожній людині статтею 39 Конституції України та ст. 11 Конвенції з прав людини. А от обмеження права на мирні зібрання – якраз таки і є кримінальним злочином. Взагалі, навіть якщо абстрагуватись від юридичних аспектів – це дуже "по-революційному" урівняти агресивних молодиків (провокаторів чи просто "справжніх патріотів"), які молотили цепами ввшників на Банковій і мирних протестантів 30-го, 1-го 11-го, зокрема, побитих і/або затриманих, позбавивши останніх можливості притягнути до відповідальності своїх кривдників. Ну ж бо "Свободі" (яка голосувала в повному складі) і Регіонам потрібно захистити "своїх", а кого цікавлять "тєрпіли"??
Доречі, нікого не стурбувало, що серед авторів законопроекту поміж геніями юридичної думки Петренком П.Д., Карпунцовим В.В. Махніцьким О.І. і Мірошниченком Ю.Р. робить Нестор Шуфрич? І чому головний комітет через який подавався законопроект – це Комітет з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності ? Не сідайте грати в карти з шулерами. Коли комусь дуже хочеться простого рішення, чарівної пігулки від всіх негараздів, зазвичай знаходиться той, хто щось дуже схоже пропонує. Залишається лише проковтнути. Але нажаль, смакувати ЦЕ доведеться всім нам...
Я дуже сподіваюсь, що це "юридичне абищо" допоможе хоча б дев'ятьом невинно затриманим на Банковій. І в будь-якому випадку прошу не припиняти захист потерпілих, хоч які б ще перешкоди наші любі законодавці цьому не чинили.