Чому більшість суддів КСУ корупціонери і зрадники і як це змінити
Щоб зрозуміти чому склалася така ситуація, треба зрозуміти звідки судді в тому КСУ беруться.
За Конституцією 18 суддів КСУ формують в рівних частинах Президент, Верховна Рада і з'їзд суддів – по 6 кожен.
Десятиліттями ці вакансії заповнювали хто як міг – на власний вибір. Без жодних критеріїв і процедур. Дійшло до того, що від політичних органів туди потрапляли майже виключно політично заангажовані особи, готові "учудіть" будь-що за командою своїх політичних патронів. А від з'їзду суддів – майже виключно представники суддівської корпорації, які попри вимоги суспільства і здоровий глузд відстоювали виключно інтереси суддів, часто корупційні.
І ті, і інші не гребували брати за рішення, вигідні комусь, просто кешем, часто мільйонами.
Те, що за таких розкладів з КСУ подекуди виходили притомні і обґрунтовані рішення – просто чудо господнє.
Змінитися все мало в 2016 році.
Тоді на рівні Конституції (ст. 148) запровадили конкурсний добору суддів КСУ і нові критерії, які конкурсний мав перевіряти: суддею КСУ міг задумом стати тільки той, хто "має високі моральні якості та є правником із визнаним рівнем компетентності".
Але в реальності вийшло по-іншому. В Конституцію ці нові правила написали, а в тексті закону про КСУ передбачити справжній конкурс "забули".
В результаті кожен проводив "конкурс" як знав.
Для з'їзду суддів це робила Рада суддів. Як там перевіряли моральні якості ми бачимо зараз – всі 6 суддів КСУ, призначених суддями, проголосували за знесення декларування. І цінності бачимо теж. "Машина є, посада є, двір, хата є – що ще потрібно?" – так описував свою мотивацію йти в судді КСУ суддя Петро Філюк.
З суддями КСУ від парламенту ще цікавіше. "Конкурс" проводить профільний комітет ВР, а подати кандидатури відповідно до закону на нього можуть... лише фракції парламенту. Про яку політичну незалежність може йти мова, коли навіть на початку "конкурсу" ти вже маєш бути пов'язаний з однією з фракцій?
Інша ситуація склалася з конкурсом від Президента. В 2017 році Петро Порошенко створив комісію з вибору суддів КСУ, в яку входили незалежні представники громадянського суспільства і іноземна експертка. І не абияка, а Ганна Сухоцька – почесна президентка Венеційської комісії. В результаті суддями КМУ від Президента стали Сергій Головатий і Василь Лемак. Обоє не тільки не голосували за це ганебне рішення, а й написали окремі думки. (Замість Василя Лемака, який виграв конкурс, правда, хотіли призначити підконтрольну Ківалову людину, бо правила не були чітко прописані. Це спричинило скандал, але зрештою все обійшлося.)
Так от до чого це я все.
Там, де до вибору суддів долучені громадськість і незалежні міжнародні експерти – виходять хороші судді. Доведено виборами до ВАКС і КСУ.
Де "конкурс" проводять політики або судді – виходить те, що вийшло зараз. Доведено виборами в усі інші суди. І в КСУ.
Якщо ми хочемо якісно змінити склад КСУ, потрібно прописувати справжню конкурсну процедуру – публічну і об'єктивну. Щоб усі могли ознайомитися з тим, які моральні якості мають кандидати. А незалежні авторитетні міжнародні експерти могли поставити цим кандидатам запитання з цього приводу прямому ефірі. А вони відповідали. І авторитетна міжнародна комісія за результатами цього приймала рішення.
Інакше змінимо ми шило на мило.
fb автора
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.