27 жовтня 2021, 12:03

Рік з початку конституційної кризи. Чи дочекаємося ми реформи КСУ?

Сьогодні рівно рік як Конституційний Суд ухвалив ганебне рішення про скасування е-декларування, чим не тільки зруйнував важливу частину антикорупціної інфраструктури, а й ледь не посварив Україну з усім цивілізованим світом.

Подання про "неконституційність" цих норм підписали тоді 47 депутатів, з яких більшість – від ОПЗЖ, а решта – від Коломойського. В цьому процесі інтереси ворога і олігархів збігалися повністю: уникнути відповідальності за корупцію, зруйнувати інституції, які з нею борються, відвернути Україну від західного вектору розвитку, який з олігархатом несумісний.

Майже без обговорення і публічного процесу "за" це рішення проголосували 11 суддів із 15. Четверо суддів тоді написали окремі думки. Приймаючи це рішення, суд сам неодноразово порушив закон і Конституцію.

В шоці були як громадяни, так і ключові міжнародні партнери України. Почалися масові протести. Ситуацію обговорювали на РНБО. Секретар Данілов заявив, що на суддів, які прийняли це рішення, впливала РФ. А Президент назвав причетних до цього "чортами з політичного пекла". Кабмін прийняв непросте рішення не виконувати рішення КСУ. Це дало старт тривалій конституційній кризі, яка по суті продовжується і досі.

Тоді Президент Зеленський звернувся за порадами про вихід з кризи до Венеційської комісії і до країн G7. Співпрацю з останніми рішення КСУ підривало особливо сильно, оскільки антикорупційна інфраструктура фактично була і є центральною темою співпраці України і цивілізованого світу з часів Революції Гідності.

І Венеційка, і країни G7, і українські експерти тоді практично в один голос сказали:

- проблема в тому, що судді КСУ політично залежні, а тому піддаються впливам;

- щоб це подолати, потрібно запровадити справжній конкурс на посади суддів КСУ, як це передбачено Конституцією з 2016 року;

- більшість у Конкурсній комісії мають складати представники громадянського суспільства і незалежні міжнародні експерти;

- жодних призначень до запровадження справжньої конкурсної процедури робити не варто, щоб не поглиблювати проблему.

З тих пір пройшов рік.

Справжньої конкурсної процедури як не було, так і немає. Вона спочатку з'явилася, а потім зникла з законопрєкту #4533 про Конституційний Суд.

Натомість, без конкурсу до КСУ за квотою ВР призначають підкотрольного ОП Віктора Кичуна. Відбувається це в процесі, в якому навіть формальні критерії до участі ніхто не перевіряє, не те що наявність у кандидатів "визнаного рівня компетентності" і "високих моральних якостей", як того вимагає Конституція.

Паралельно замість виконання рекомендацій і вирішення причин проблеми, Зеленський продовжує боротися з симптомами, причому в дуже специфічний і небезпечний спосіб. Спочатку він у неконституційний спосіб відстороняє суддів Тупицького і Касмініна, а потім "звільняє" їх, скасовуючи укази про їхнє призначення, що є юридично нікчемним.

Звісно, Тупицький і Касмінін, враховуючи їхній бекграунд і підривну діяльність (думаю, всі вже мали можливість насолодитися "плівками Тупицького"), щаслужено мали б перебувати не в статусі суддів, а в зовсім іншому. Але усунення їх від посад в неконстиуційний спосіб кризи не вирішує, а лише поглиблює її.

Ба більше, на їхні неіснуючі "вакансії" Зеленський оголошує і поводить конкурс, у якому дивом, лише завдяки миттєвій реакції громадян не перемагають КГБшні кандидати Татарова. Але перемагають наприклад, недоброчесні судді і "науковці", які свого часу "освятили" рішення КСУ про третій строк Кучми.

І зараз ми замість вирішення конституційної кризи стоїмо в кроці від абсолютно нелегітимного призначення двох суддів на вакансії, яких немає, а значить – делегітимації всього КСУ на цілих дев'ять років.



До чого я це все.

Попри значні зрушення в інших частинах судової реформи, ситуація з КСУ не просто складна, а загрозлива.

Всі, хто хоч трохи розуміється на констиуційному устрої або діловодстві суду розуміють, що призначення чотирьох суддів на два місця буквально призведе до колапсу – не витримають ні діловодство, ні конституційний устрій.

А відсутність реформи КСУ практично гарантує, що такі ситуації повторюватимуться.

З хороших новин – реформа КСУ потрапила до спільної Декларації Саміту Україна-ЄС, і увага міжнародних партнерів до неї висока як ніколи.

Але цього мало.

Щоб вона сталася, реформу КСУ повинні вимагати ми з вами – українські громадяни.

Бо це в наших інтересах зберегти і примножити ті реформи, які так тяжко давалися і зараз є на розгляді КСУ – Антикорсуд, охорона здоров'я, ринок землі, судова реформа. І так само в наших інтересах захистити можливість протистояти справжній зраді чи спробам побудови тут диктатури. І тим, і іншим може запобігти, а може підіграти саме Конституційний Суд.

Зрештою, саме Конституційний Суд дав свого часу майже необмежені повноваження Януковичу.

До чого це призвело ми з вами дуже добре пам'ятаємо.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

ОПЗЖ і БЮТ зносять міжнародні комісії через КСУ: це в інтересах особисто Путіна

Депутати ОПЗЖ і БЮТ подали до Конституційного суду подання про знесення міжнародних комісій з конкусних доборів – суддів і не тільки. Не те щоб були якісь ілюзії стосовно того, на чиєму боці ті самі ОПЗЖ...

Віцепрем'єрка з євроінтеграції... проти євроінтеграції?

Віцепрем'єрка з євроінтеграції виступає проти євроінтеграції. По-іншому пояснити те, що відбувається, наразі не виходить. Можливо, ви допоможете...

Сьогодні ВРП може пустити під ніж очищення судів заради порятунку ворожої агентури

Сьогодні Вища рада правосуддя покаже чи успішно ми їх реформували, чи все треба починати заново. Прямо зараз ВРП вирішує чи звільняти суддю Інну Отрош-молодшу...

Чи обнулить ВРП кваліфікаційне оцінювання суддів?

Завтра, 19 вересня, Вища рада правосуддя планує фактично врятувати від кваліфікаційного оцінювання 180 недоброчесних суддів – зрадників і корумпантів...

Етична рада знов рекомендує до ВРП маріонетку ОАСК. Чому так і чи призначить його Президент?

Сьогодні Етична рада рекомендувала на посаду члена Вища рада правосуддя за квотою Президента двох кандидатів. Один із них – Андрій Жук, суддя Верховного Суду, який свого часу допоміг відмазати суддю, що кидала за ґрати майданівців...

Чи повинен голова Вищої кваліфкомісії суддів бути доброчесним?

Нещодавно раптово подав у відставку голова новообраної Вищої кваліфкомісії суддів – ключового органу з відбору суддів в Україні. Тривають вибори нового голови...