Євген Бистрицький Доктор філософських наук, виконавчий директор
Міжнародного фонду Відродження (з 1998).

ГРОМАДЯНСЬКА МУЖНІСТЬ БУТИ РОЗВАЖЛИВИМИ

11 листопада 2017, 21:13

Чим далі від Майдану, тим більш суперечливими стають стосунки всередині громадянського суспільства.

Одні впадають у маніпуляцію – зліплюють до купи всі прояви та індекси корупції і знаходять кінцевого Головного, винуватого у всіх схемах разом з його смотрящими та кількома з надбагатого оточення. І вщент відмовляють йому у гідності, якою того наділили громадяни-виборці та яка, безумовно, існує у його досягненнях. При цьому не зважають на силу тваринного супротиву старої системи напрацьованих схем, інерцію інституцій, а також відданість номенклатурному прийняттю рішень. Їхнє рішення однозначне – проти і геть. А що буде після, якщо це, скоріше всього, будуть не вони? Не брати до уваги все це, принаймні, нерозважливо.

Другі піддаються на іншу маніпуляцію з боку тих парламентарієв, які бісяться за е-відкриття своїх непрозорих статків, та згодні зі слухняною пропагандою олігархічних медіа – роздмухуванням пліток та упереджень про існуючі огріхі та неіснуючі гріхи щирих антикорупціонерів. Ці другі, хто смакує ці упередження по фейсбукам, забувають у насолоді емоціями про головне – про незаконні статки корумпованих топів, набутих не за бізнесовий талант, а просто за наш рахунок. Отже, ці другі вперто відстоюють принциповість власного дивного суду, у якому маєтки чомусь мають перевагу засуджувати квартири. Це, безумовно, нерозважливо.

Треті – тверді державники, за стабільність. Адже лише зрадники розхитують корабель під час опору агресору, міжнародно обговорюють, нехай існуючу, корупцію капітанів нашого судна. Лише різні там громадські ЗМІ, що викривають якісь "схеми" на чужі гранти, відірвались від нас, народу і патріотичної громадськості, котра має беззастережно гуртуватись задля відсічі ворогу. Ці журналюги заслужили, щоб охоронці давали у пику – навіщо нишпорять біля маєтків та весільних ресторацій. Це наша влада, а про владу – лише добре, переконують нас. Лише добре і лише добре. Як про стабільність небіжчика, запитаємо їх? Заклинати стабільність замість посилення країни шляхом викриття недоліків та критичних змін, не бачити небезпек внутрішньої аномії та перспективи міжнародного розчарування у ефективності наших революцій? Це, погодьтесь, нерозважливо.

Четверті – кидаються зі сторони у сторону. Від визнання необхідності громадських комісій доброчесності до заперечення потреби у таких. Вони навіть не ставлять питання, чому той, хто одноосібно приймає рішення про призначення, не може показати демократичний приклад створення кваліфікованої і незалежної відбіркової комісії, на основі рекомендацій котрої він би зробив відповідальний публічний вибір. Чому? Такі четверті кидаються від визнання корупції у судовій гілці влади та фактами тортур в органах правопорядку до немічних висновків, що кінцевою причиною таких негараздів є провінціалізм населення, чий ще післярадянський "більшовизм" живиться завищеними очікуваннями Майдана. Нас застерігають, що ця хвиля ресентименту натовпу сприятиме популістам при владі перетворити вже існуюче НАБУ та майбутній антикорупційний суд в інструменти політичної розправи з опонентами.

Цей підхід "або-або" довершують інші: боротись з окремими корупціонерами немає сенсу, так ми нічого не доб'ємось; нам треба поступово, крок за кроком змінювати інституції та правила гри у напрямку демократії. Тоді зміняться і люди у владі. І таким важко довести, що немає інституцій без людей, навіть є така інституція влади, яка складається лише з однієї людини. То хіба розважливо відділяти боротьбу за доброчесність істеблішменту від завдань реформи інституцій?

Так що означає у цій поляризації громадської думки не кидатись до крайнощів, а бути розважливим?

Бути розважливим – у точному сенсі це означає зважувати аргументи. Зважувати аргументи означає вміння судити – проясняти грунт, основу власної точки зору. Украінською розважливість також означає вибір між важливим – вибір твоєї персональної позиції. І також, між іншим, у нас це означає не бути "рогатим", а мати трохи гумору і самоіронії ("розважатись") при відстоюванні власної позиції. Адже ми любимо цитувати: "Усі дурощі на землі робляться саме з серьозним виразом обличчя".

Так що таке розважливість, запитаємо у наших, європейських, джерел. І вони дають відповідь.

Це найбільш важлива людська чеснота, кажуть давні. Розважливість – це таке знання, яке здатне долати однозначність крайнощів, знаходити практичний вихід з критичних ситуацій, не поступаючись з принципами, зі спрямованістю на благо. Як каже Арістотель, на війні воїн має боротись розважливо, роблячи судження завдяки практичній мудрості. Розважливість є мужність боротись.

Легко, не втрачаючи зусиль, прислонитись до готової простоти крайньої позиції, запропонованої вам. Або-або. Ворог-Свій. Що може бути простіше і легше, ніж бути за щось цілком однозначне, кричати про зраду чи хвалити. Втім, розважливість вимагає не простого поруху думки, а вольової мужності виваженого рішення. Це зрозуміло кожному, хто попадає у становище "свого серед чужих та чужого серед своїх". Попадали у таке?

Це політикам можна бути нерозважливими, але лише до моменту прийняття спільного рішення, закону. Навпаки, це головна чеснота політичних сил займати різні, протилежні, політичні позиції, однозначно відбиваючи у дебатах головні інтереси "своїх" груп виборців. Хтось сказав, що парламент – це війна засобами мови. Втім, завдяки цій війні справжній парламент здатний виходити на зважені рішення. І дуже добре, якщо це війна не популістів з корупціонерами.

Саме тому, щоб цього не сталось, громадянське суспільство не може дозволити собі розкоші політизації крайнощів, війни всіх проти всіх всередині себе. Адже ми маємо обирати політиків та відстоюємо публічні політики, отже від нашої розважливості залежіть якість такого вибору та власна доля.

Розважливість є мужність відстоювати позицію, важко завойовану на Майдані і захищену життями на Сході. Не здавати її, розмінюючись на легкість однозначних рішень.

Коментарі — 70
Олег Миронов _ 14.11.2017 14:13
IP: 77.120.210.---
Як тут бути розважливим, пане Бистрицький? Президент Порошенко начебто хоче внести у ВР свій законопроект про Антикорупційний суд, а його бпп-істи не голосують за відкликання попереднього!
Тому, не вішайте людям локшину на вуха, людина, яка гарно пригрілася при нінішній владі!
Неживий Юрий _ 14.11.2017 11:30
IP: 130.180.208.---
Забув пан Бистрицький назвати лідерів...тих що поза конкурсом...вони не перші...ні другі...ні треті...вони керують ними і ставлять на відповідні місця...це влада -начолі з гарантом -та двома головними партіями...БПП...НФ...вони дерибанять крадуть брешуть – а для українців влаштовують цирк з номерами...щовласне Бистрицький тут і демонструє...клоунаду для довєрчівих лохів...себто громадян України...
Gektor _ 14.11.2017 09:45
IP: 77.52.70.---
Grantcef:
гегельянец Быстрицкий пытается спорить с Кьеркегором. В эпоху Отчаяния это нерационально))
и идеалисты правы, и экзистенциалисты © Кант
Sergei Puzenko _ 13.11.2017 12:58
IP: 109.86.226.---
Вы бы сначала как то внутри себя договорились бы, а то шизофрения получается – відстоювати позицію майдана шляхом непристойних розважливих компромісів.
Sergey Danilyk _ 13.11.2017 12:26
IP: 35.195.113.---
Віктор Петренко:
Sergey Danilyk:
Віктор Петренко:
Українці вирізали на Волині 100000 польських жінок, дітей і старих і робили це самим диким і варварським способом, ночами сокирами і вилами рогатками, скидали дітей в колодязі, жінок гвалтували і вбивали їм у влагащие ручки сокир і черешки від вил. Під час ВВВ, гірше звіра ніж українець не було.
Крім того, Польща висунула українцям вину у знищенні полонених польських офіцерів у Катині.
Для українців настав час розплати за всі їхні звірства і зради.
лайно рашистське!!!не розповсюджуй кагебістську брехню.яка спростована багаточисленними дослідженнями.це був міжетнічний конфлікт.де страждали і українці. совісті в тебе ПУТІНСЬКЕ ЧМО!!! немає!!!
скоро для тебе настане час розплати!!!
Польща поверне собі Львів, а Угорщина на Закарпаття, після цього почнуть стягувати з українців контрибуцію за Волинь, за Катинь і Ізраїль за знищення євреїв на Україні.
Yevhen Bystrytsky _ 13.11.2017 12:20
IP: 195.234.71.---
-Vesna-:
Якраз Ляшко всі заяви робить надзвичайно серьозно.
Віктор Петренко _ 13.11.2017 10:59
IP: 35.196.18.---
Sergey Danilyk:
Віктор Петренко:
Українці вирізали на Волині 100000 польських жінок, дітей і старих і робили це самим диким і варварським способом, ночами сокирами і вилами рогатками, скидали дітей в колодязі, жінок гвалтували і вбивали їм у влагащие ручки сокир і черешки від вил. Під час ВВВ, гірше звіра ніж українець не було.
Крім того, Польща висунула українцям вину у знищенні полонених польських офіцерів у Катині.
Для українців настав час розплати за всі їхні звірства і зради.
лайно рашистське!!!не розповсюджуй кагебістську брехню.яка спростована багаточисленними дослідженнями.це був міжетнічний конфлікт.де страждали і українці. совісті в тебе ПУТІНСЬКЕ ЧМО!!! немає!!!
скоро для тебе настане час розплати!!!
Sergey Danilyk _ 13.11.2017 10:54
IP: 35.195.76.---
Віктор Петренко:
Українці вирізали на Волині 100000 польських жінок, дітей і старих і робили це самим диким і варварським способом, ночами сокирами і вилами рогатками, скидали дітей в колодязі, жінок гвалтували і вбивали їм у влагащие ручки сокир і черешки від вил. Під час ВВВ, гірше звіра ніж українець не було.
Крім того, Польща висунула українцям вину у знищенні полонених польських офіцерів у Катині.
Для українців настав час розплати за всі їхні звірства і зради.
Віктор Петренко _ 13.11.2017 10:46
IP: 35.196.3.---
Sergey Danilyk:
Anatol Zubenko:
Sergey Danilyk:
Mykola Fedoriy:
Sergey Danilyk:
Українці за своєю природою продажні і ніколи не були мужні, це бидло гідно тільки бути рабами.
А чому ви так голослівно вважаєте?...Факти і докази в студію!...Але іх не буде.
Целовали папскую туфлю, хотя считали себя православными.
- Никогда не сопротивлялись полякам.
- Никогда не сопротивлялись туркам.
- Никогда не сопротивлялись татарам.
- Продались шведам.
- Продались французам.
- Продались полякам в 1920г.
- Продались немцам в 1941 году.
Вот козел...Недавно плакался, что вырезали поляков, теперь -что не сопротивлялись...
Вирізати ночами жінок і дітей це ти вважаєш опором!?
Ти після це не козел, а просто бидло не далекого розвитку.
Шило! БИДЛО!!!це якраз ти!українці ніколи не вирізали жінок та дітей (не плутай українців путінський виродок з кацапами!!!
-Vesna- _ 13.11.2017 08:53
IP: 93.74.211.---
Бути розважливим – у точному сенсі це означає зважувати аргументи.
а також ("розважатись") при відстоюванні власної позиції. Адже ми любимо цитувати: "Усі дурощі на землі роbляться саме з серьозним виразом обличчя". (с)

Може в цьому дуалізмі і є проблема... бо по-розважатись на політичному грунті – більш перспективно для політиків в очах виборців. А політичні ток-шоу – найбільш популярний формат.
Ляшко взагалі на своїх вилах та риториці Сердючки собі рейтинг зробив.
Sergey Danilyk _ 13.11.2017 08:26
IP: 35.195.192.---
Anatol Zubenko:
Sergey Danilyk:
Mykola Fedoriy:
Sergey Danilyk:
Українці за своєю природою продажні і ніколи не були мужні, це бидло гідно тільки бути рабами.
А чому ви так голослівно вважаєте?...Факти і докази в студію!...Але іх не буде.
Целовали папскую туфлю, хотя считали себя православными.
- Никогда не сопротивлялись полякам.
- Никогда не сопротивлялись туркам.
- Никогда не сопротивлялись татарам.
- Продались шведам.
- Продались французам.
- Продались полякам в 1920г.
- Продались немцам в 1941 году.
Вот козел...Недавно плакался, что вырезали поляков, теперь -что не сопротивлялись...
Вирізати ночами жінок і дітей це ти вважаєш опором!?
Ти після це не козел, а просто бидло не далекого розвитку.
Anatol Zubenko _ 13.11.2017 08:15
IP: 94.153.158.---
Sergey Danilyk:
Mykola Fedoriy:
Sergey Danilyk:
Українці за своєю природою продажні і ніколи не були мужні, це бидло гідно тільки бути рабами.
А чому ви так голослівно вважаєте?...Факти і докази в студію!...Але іх не буде.
Целовали папскую туфлю, хотя считали себя православными.
- Никогда не сопротивлялись полякам.
- Никогда не сопротивлялись туркам.
- Никогда не сопротивлялись татарам.
- Продались шведам.
- Продались французам.
- Продались полякам в 1920г.
- Продались немцам в 1941 году.
Вот козел...Недавно плакался, что вырезали поляков, теперь -что не сопротивлялись...
kren _ 13.11.2017 01:11
IP: 188.0.104.---
Orest Jj:
kren:
... еволюційним шляхом вже зміни не можливі...

согласен. Поэтому требуются якись креативные меры по изменению существующей системы. Любые виды хороши если будут ломать стену. Именно ломать. Гнойник вскрывают скальпелем а не камлают
над ним...
...так-хоч еволюційним,хоч революційним-це питання легітимації,тобто політичного чи суспільного авторитета,котрого "насєлєніє" не може мати за визначенням і в такому розпорошеному сус-ному
стані як зараз...малоймовірно,що він,авторитет,у значенні огранізуючої сили для неорганізованої
більшості-скоро знайдеться,а за обставин,що зараз склалися-час має вирішальне значення.
Orest Jj _ 13.11.2017 00:47
IP: 77.52.139.---
kren:
... еволюційним шляхом вже зміни не можливі......

согласен. Поэтому требуются якись креативные меры по изменению существующей системы. Любые виды хороши если будут ломать стену. Именно ломать. Гнойник вскрывают скальпелем а не камлают над ним.
Забрызгает. Сильно. Утремся. Но на свежую рану бальзамом лягут те, кому ранее не "было места".
Конечно. не все вернуться. Но все таки значительная часть может стать основой народа Украины вернувшись на Батьківщину...
kren _ 13.11.2017 00:10
IP: 188.0.104.---
Orest Jj:
kren:
єх, невже ви не бачите, що такими темпами эвакуації місків та працьовитих рук завтра вже немає бути з ким комунікувати.
Зостануться олігархи, менти, їх челядь, та социально травмированні...З ким ви будете комунікувати?
...бачу і говорив про це не раз,але в даному разі,імхо,в "кризі легітимації" Хабермас і показує причи
ни,зокрема і цього соціального явища.Власне кажучи,трудова міграція-це,таке-дуже загальне визна
чення,на спрвді люди їдуть тому,що їм в Україні НЕМА МІСЦЯ-це заслуга комуно регіональної
вла$ди% з часів пізнього РС і до сьогодні-тобто результат перманентної в Україні кризи легітимації.
А час,з середини 2015 р.вже видно було неозброєним оком-це не просто раванш комуно-регіоналів,
тут експансія по експоненті.Де еволюційним шляхом вже зміни не можливі.
Orest Jj _ 12.11.2017 23:16
IP: 77.52.139.---
kren:
єх, невже ви не бачите, що такими темпами эвакуації місків та працьовитих рук завтра вже немає бути з ким комунікувати.
Зостануться олігархи, менти, їх челядь, та социально травмированні...З ким ви будете комунікувати?
Vyacheslav Panchuk _ 12.11.2017 22:41
IP: 46.63.69.---
Як я зрозумів, автор під закликом бути розважливими закликає людей не втручатися в "політику" нинішньої влади, і не мішати їм далі наживатися.
kren _ 12.11.2017 22:27
IP: 188.0.104.---
Orest Jj:
/QUOTE]...треба ограничивать участіє у державотворенні...
...тому воно і насілєніє,що обмежене в *державотворенні* (С) ще з часів до 1917 р.а після,огородже
на по периметру совєцька казарма- скотний двір,наплодив на 1991 р.аж 18 млн. "діпломірованого
насілєнія-члєнов партіі" 18 млн.члєнов,уявляєте? це більше ніж населення багатьох європейських
країн.
Той же Хабермас проблему "насєлєнія" вбачає в неінтерактивності су-сва.Власне,за це й ведеться боротьба,адже комунікативне сус-во,це горизонтальні зв*язки і взаємодії,тобто-оте саме громадян
ське сус-во,якого у нас нема,а значить нема і організованої опозиції вла$ді%.
Хамбермас вихід бачить в переході від "інструментальної діяльності" до "комунікативної дії".
Власне це і є уч-ть в громадянина політичному житті.В РС-цей аспект "суспільного житя" був під суво
рим наглядом "компєтєнтних товаріщєй".
За спроби до вільної політдискусії-в РС,просто вбивали.
Елена Величко _ 12.11.2017 21:45
IP: 46.201.31.---
Олег Миронов:
Відстаємо- то сказано дуже м"яко, втрачено відчуття свободи, справедливості, справжнього. Є ще багато того, що робиться, що не має назви, це суспільне ЗЛО, це ЗЛО – побудоване, це коли, проти людей усе робиться. – тут не про відставання йде мова, не про те,що втрачено економічно, а про те, що втрачена суспільна мораль та захист населення, що підгрунтя побудови суспільства – не має людяності, добра, правди- самої основи суспільства та розвитку.
Республіка _ 12.11.2017 21:09
IP: 35.195.250.---
Sergey Danilyk:
"В Кремле нет олигархов и не было" – вам потрібен психоаналітик, але є більш дієвий засіб: почніть вивчати БІБЛІЮ. Добродійність та милосердя – це шлях до УСПІХУ! Звільніть себе!
Олег Миронов _ 12.11.2017 20:56
IP: 77.120.210.---
Розважливими можуть і мають право бути моральні авторитети нації у солідному віці, а усім іншим рано "почивать на лаврах", треба працювати!
Олег Миронов _ 12.11.2017 20:51
IP: 77.120.210.---
Ми відстаємо скрізь. В запровадженні економічних реформ, які прийняли нещодавно, а мали би прийняти ще в перший рік після Революції Гідності, у запровадженні того ж Антикорупційного суду, у запровадженні стандартів НАТО, що визнав наш посол при НАТО. Окрім того, людей злить, наприклад те, що добровольців досі не визнають учасниками АТО, а регіонали-сепаратисти вільно розгулюють по залу ВР, що народ бідніє, а Закон про закриття офшорів досі не прийняли, що Президент Порошенко призначає на відповідальні посади осіб, яких потім через короткий час доводиться звільняти -згадайте, для прикладу, скільки Голів КОДА змінилося за останній час? Про Муженка, наприклад, якого вже тричі треба було звільнити, а Порошенко чомусь (?) за нього тримається... Список можна продовжити...
То звідки тут взятися розважливості?
Елена Величко _ 12.11.2017 20:39
IP: 46.201.31.---
Підправлю нижче:"аргументовним" та "аргументувати".
Елена Величко _ 12.11.2017 20:20
IP: 46.201.31.---
Все ж замість "розважливим", треба було узяти "аргуменовним" чи "аргументовати". Однак, досить аргументовно висловлено, особливо п.3 та п.4. От, у спрощений спосіб, якщо використовувати вислів:"Вам шашечки чи їхати", то ситуація така, що зверху нам постійно малюють "шашечки" та їх зовсім не цікавить, що їхати нема на чому. А от знизу, так би мовити виконавці та хто заробляє,теж водять нас в оману, бо кажуть, що треба їхати та без "шашичок", тобто на свій ризик, без закону, без захисту, невідомо за що та за яку ціну. Тобто "шашечки" повинні бути РАЗОМ з "їхати", тобто ЗАКОН та справа згідно закону – разом.
Sergey Danilyk _ 12.11.2017 20:14
IP: 35.195.70.---
Республіка:
Sergey Danilyk:
Так, у нас президент – олігарх, що є ГРУБИМ порушенням Конституції України і це мають ВИПРАВЛЯТИ саме українці, а вас – знедолених росіян, має турбувати ЛИШЕ ваш власний тягар, а саме: олігархічний Московський кремль. Станьте цивілізованими і з вас братимуть приклад.
В Кремле нет олигархов и не было.
С нас и так, берет пример весь цивилизованный мир, кроме населения англосаксов, которые разграбили и разбомбили весь мир, но их всего лишь 10% населения земли.
Вы им то же кстати не друзья – они вас используют в роли презерватива!
Уряд реформ285 Україна та Європа879 Корупція1041 Річниця Майдану72 Рада 2014103
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter