Олексій Гарань Історик-міжнародник, політолог, політконсультант, учасник багатьох "авантюрних" проектів, що стали успішними

Чому ЗМІ клюють на сенсаційні ''рейтинги'' України в світі?

22 листопада 2016, 00:03

Час від часу у самого виникає бажання реагувати на різні рейтинги. Публікую уривок з тексту Бориса Бахтєєва у "Детекторі медіа". Повний текст з усіма посиланнями див. тут

"Що ж дуже часто не може викликати нічого, окрім роздратування, то це публікації про місце України в різноманітних рейтингах. От і тепер, із розбіжністю в кілька днів, у багатьох виданнях з'явилися рейтинги найбезпечніших і найнебезпечніших для туристів країн світу. Деякі заголовки можуть просто-таки морально вбити. Отакий заголовок: "Украину признали одной из самых опасных для туризма стран" – може шокувати будь-кого. Але не поспішаймо, сам текст починається дещо інакше: "Восточная Украина вошла в список самых опасных для туристов мест в 2017 году. Об этом сообщает организация International SOS". Є різниця? Щоправда, маленька неприємність (а чи маленька хитрість?): коли відкрити матеріал, окрім заголовку, на сторінці не видно нічого, лише порожнє місце – щоб дійти до тексту, треба досить довго спускатися по сторінці вниз. Далі ж у тексті й узагалі заспокійливе: "В целом Украина оценивается как страна среднего уровня опасности, но на территории Донбасса ее уровень сильно возрастает".

А от уже цілком, і навіть дуже, респектабельне видання: "Аналитики британской исследовательской организации Ipsos MORI представили рейтинг наиболее опасных и безопасных стран для туристического посещения в 2017 году". Зверніть увагу: назва організації – укладачки рейтингу вже геть інша. Просто тобі дива: чимало видань синхронно, з різницею в один-два дні, оприлюднили рейтинги на одну й ту саму тему, але й організації, що складали їх, і самі рейтинги – різні. Будемо вірити, що це – простий збіг?

А у згаданому матеріалі є дуже цікава деталь: "Украина на данной карте отмечена оранжевым цветом, при этом Донецкая и Луганская области страны окрашены в темно-красный, экстремально опасный цвет". Додано й мапу, яку можна збільшити; на ній Україну пофарбовано в жовтий колір, такий самий, як і Польщу, Словаччину, Угорщину, Румунію, Молдову: "В странах желтого цвета наблюдается низкий уровень опасности... В странах оранжевого цвета происходят периодические политические беспорядки, протесты, единичные акты терроризма. Туристы могут быть подвержены риску общественного, религиозного или расового насилия и жестоких преступлений". То чому вірити – тексту чи доданій до нього мапі, країни на якій не підписано і яку далеко не кожен читач стане збільшувати?

Півтора місяці тому чимало ЗМІ, зокрема й дуже авторитетних, оприлюднили подібні один до одного, а то й зовсім однакові тексти про чергову "ганьбу-зраду" здебільшого під однаковим заголовком: "Україна опустилася на 22-ге місце в рейтингу свободи інформації". Висновок із цих публікацій напрошувався такий: усе, зливайте воду, навіть у царині свободи слова Україна йде на дно. Принаймні, дуже песимістичний осад залишався надовго – аж поки гіпноз не розвіювався й на думку не починали спадати підступні запитання.

Передусім, таке: 22-ге зі 111 місць – хіба ж насправді це так геть погано? Хіба ж таке місце означає, що от, мовляв, докотилися? А те, що Україна опустилася аж на цілих три місця – з 19-го на 22-ге? Усі подібні рейтинги складаються з оцінок і, таким чином, мають певні суб'єктивну та суто випадкову складові, й тому різниця у три місця – в межах статистичної похибки, вона може взагалі нічого не означати. От якби Україна відкотилася на 52-ге місце – це вже був би реальний сигнал тривоги.

Далі – ще цікавіше. Укладали цей рейтинг організації Access Info Europe та Centre for Law and Democracy, які серед експертів не є ані такими вже авторитетними, ані такими вже відомими. Ба більше: назва першої з цих організацій перекладається як "Доступ до інформації. Європа". А отже, досліджує вона не свободу інформації, а свободу доступу до інформації – що далеко не одне й те саме. В деяких українських публікаціях зазначено, що тема дослідження була ще вужчою – це було дослідження законодавства країн на предмет доступу до інформації. Як відомо, законодавство СРСР передбачало й свободу слова, й свободу зібрань, і свободу ЗМІ. Іншими словами, предметом рейтингу є стан справ на папері й саме на папері. У теорії, а не на практиці.

Отже, аудиторії підводили до висновків, які з самого матеріалу не випливають. Але й це було не все. У матеріалах було зазначено: "Найкращою була позиція України в 2011 році, після прийняття закону "Про доступ до інформації", – 9-те місце у світовому рейтингу. А в 2012 році, маючи все тих же 115 балів, ми піднялися на 8-ме місце через погіршення законодавства в Хорватії". А тепер пригадаймо, що було 2011 та 2012 років. А було от що: президентом України був Віктор Янукович, і, як ми ще не встигли забути, справи зі свободою інформації, взагалі-то, були кепські – якщо на практиці, а не в теорії й не на папері. Але, виходить, це й був в Україні пік свободи!

Сама вже ця хронологія мала змусити вдумливих копіпейстерів, щонайменше, знизити безапеляційність. Тим паче що так і не було зазначено, через що саме позиція України погіршилася. А чи в нашій країні було ухвалено якісь закони (а ми ж уже з'ясували, що досліджували автори рейтингу саме їх), які погіршували доступ до інформації?

Головна ж пікантність полягала в тому, що всі без жодного винятку бачені мною матеріали про цей рейтинг мали одну й ту саму особливість: сама таблиця рейтингу в них була а) блідою, бляклою, б) дуже дрібною й в) не збільшувалася, була відсутня така опція. До того ж, таблицю було наведено не повністю, а лише її верхній фрагмент. Геть усі гіперпосилання приводили до інших ЗМІ з такою самою таблицею, вийти на оригінал мені так і не пощастило. Тобто, власне аналізування рейтингу, а не сліпе сприймання написаного на віру, було вкрай ускладнене.

Але розгледіти наведений фрагмент таблиці було можна, й навіть він – якби копіпейстери в нього вдивлялися – мав би залишити досить дивне враження.

Отже, лідером рейтингу є Мексика. Широко відомий і авторитетний рейтинг свободи ЗМІ організації "Фрідом Хаус" відносить цю країну до категорії, де ЗМІ є невільними. ЗМІ є невільними, а доступ до інформації – найкращий у світі? Гм...

Друге місце в рейтингу посідає Сербія, "Фрідом Хаус" відносить її до країн, де ЗМІ є частково вільними. Третє місце – за Словенією, от у ній ЗМІ є вільними.

Дивні лідери, дивний їхній порядок.

На четвертому місці – Індія, у ній ЗМІ – частково вільні. П'яте місце – за Хорватією, також із частково вільними ЗМІ. На шостому місці – Ліберія, "Фрідом Хаус" оцінює ЗМІ в цій країні також як частково вільні. Далі йдуть Сальвадор (ЗМІ частково вільні), Сьєрра-Леоне (частково вільні), Шрі-Ланка (невільні) та Туніс (частково вільні).

Дива, та й годі: серед провідної десятки світових лідерів за свободою доступу до інформації лише одна країна має вільні ЗМІ, сім – частково вільні й дві, зокрема й абсолютний лідер, – зовсім невільні. І ще дива: серед першої десятки немає жодної країни з переліку тих, які заведено вважати за давні й усталені демократії.

То, може, вони йдуть одразу далі? Подивімося на другу десятку – від 11-го до 20-го місця. Одинадцяте місце одразу посилає в нокаут – на ньому розташувався Південний Судан, який "Фрідом Хаус" вважає однією з найбільш невільних для ЗМІ країн. Слідом за ним ідуть: Мальдіви (на мапі "Фрідом Хаус" їх не знайти), Азербайджан (згідно з "Фрідом Хаус", ЗМІ невільні), Антігуа (на мапі "Фрідом Хаус" не побачити; взагалі-то, ця країна зветься Антігуа та Барбуда, й досі не доводилося зустрічати, щоб в авторитетних джерелах її називали "скорочено"), Македонія (ЗМІ невільні; знову ж таки, досі не доводилося зустрічати, щоби цю країну в авторитетних джерелах називали Macedonia, а не FYR Macedonia), Кенія (ЗМІ частково вільні), Ефіопія (ЗМІ – одні з найневільніших у світі), Нікарагуа (ЗМІ частково вільні), Молдова (ЗМІ частково вільні) та Південна Африка (ЗМІ частково вільні).

Це ж просто сенсація: в першій двадцятці рейтингу свободи доступу до інформації великий, демократичний і вільний європейський регіон представлений лише чотирма пост'югославськими та двома пострадянськими країнами – й більше ніким! От воно, справжнє обличчя Європи! Африканських країн – рівно стільки ж!

На 21-му місці, перед Україною (нагадаю, за "Фрідом Хаус", ЗМІ в нашій країні – частково вільні) йде Бразилія (ЗМІ – частково вільні), а слідом за Україною, на 23-му місці – Бангладеш (ЗМІ – невільні). На цьому доступний фрагмент рейтингу й закінчується.

Висновки? Їх – основних – три.

Перший: професія журналіста та професія оператора ксерокопіювання – це, як я дотепер гадав, усе ж, дещо різні професії з дещо різним обсягом кваліфікації. Тепер от і не знаю...

Другий: те, що виглядає, як інформаційне вкидання, має зміст, як інформаційне вкидання, й переслідує мету, як інформаційне вкидання, – дуже ймовірно, воно й є інформаційним вкиданням. Принаймні, от саме в такій формі й саме в такому вигляді.

Третій: допоки наші ЗМІ залюбки й наввипередки ковтатимуть усяку наживку, що блищить "ганьбою" та "зрадою", їх дуже легко буде ловити на будь-який гачок. А разом із ними й українське суспільство. Наближаючи мету, що її плекають кремлівські мрійники."

Коментарі — 39
Adam Viter _ 07.12.2016 12:17
IP: 37.54.255.---
Між Україною і РФ мирний договір і Будапештський меморандум. РФ напала і окупувала Крим і Донбас і зараз продовжує вести військові дії проти Держави Україна. На материковій Україні з початку 2016 року взято на облік і зареєстровано 1,8 мільйони біженців переселенців (1,4 млн сімей з Донбасу і Криму). В додаток ще близько 800 тис. чоловік досі не зареєстрованими, як втікачі – переселенці.
В Росії постійно проживає до 10 мільйонів Українців і досі не збудовано жодної української школи, дитячого садка, вищого навчального закладу. Немає українського федеративного телебачення, радіо, книг, газет, журналів, інтернет сторінок медійних видань. Через Верховний суд РФ заборонений федеральний союз Українців Росії. В місцях компактного проживання українців, в масштабах федерації, повністю заборонена люба регіональна спільнота української мови і культури. Голові організації "Українці Москви" взагалі заборонили в'їзд назад в Росію.
ФСБ Путіна закрив єдину на всю РФ бібліотеку україномовної книги.
Don_Korleon _ 24.11.2016 19:26
IP: 23.236.49.---
Volodymyr Tonkoshkur:
Да пане Олексій старієте.А на кінець рішили збити бабла.Лаври Костя Бондаренко сняться.
+100
Volodymyr Tonkoshkur _ 23.11.2016 22:06
IP: 94.244.37.---
Да пане Олексій старієте.А на кінець рішили збити бабла.Лаври Костя Бондаренко сняться.
aerodrom _ 23.11.2016 12:50
IP: 104.199.6.---
Гарань
в тему поста про туристов, Украину и популиста Порошенко

Завтра все в Борисполь?
sidor _ 22.11.2016 22:27
IP: 77.52.39.---
Александр 1:
sidor:
честно и объективно, бо Гарань лижет тех кто при власти.
Сидор! Если говорить в ваших терминах (лижет и т.п.), то у меня даже язык не поворачивается сказать, кому и что вы лижете – не тот уровень воспитания. Но на вашем месте я бы не стал использовать столь рискованные метафоры. Сразу возникают очень невыгодные для вас ассоциации, где то даже мерзкие.
а мне фиолетово какие у вас возникают в отношении меня ассоциации.
Ранний
В Украине изобрели новый способ получения бриллианта. Процесс заключается в активном вылизывании чугунной болванки.
Сьогодення.
В Украине способ получения бриллиантов путем вылизывания усовершенствовали, и в качестве объекта превращения была использована субстанция покрытая шоколадной глазурью.
aerodrom _ 22.11.2016 17:10
IP: 104.199.50.---
Прес-реліз підготував Антон Грушецький КМІС (связан с Могилянкой Гараня)

82% українців оцінюють поточну соціально-економічну ситуацію як "погану". Основною причиною, на думку українців, є корупція у вищих ешелонах влади -так вважають 66% опитаних.
84% українців загалом негативно оцінюють "все, що зараз відбувається в країні". З тих, хто дав таку оцінку 56% вважають, що в такій ситуації "краще виходити на вулицю з протестом",
40% українців говорять, що готові особисто взяти участь в акціях протесту проти чинної влади.
69% українців вважають, що Президент Петро Порошенко веде країну у неправильному напрямку.
70% опитаних вважають, що Президент Петро Порошенко не здатен вивести країну з кризи.
Александр 1 _ 22.11.2016 15:46
IP: 188.163.12.---
sidor:
честно и объективно, бо Гарань лижет тех кто при власти.
Сидор! Если говорить в ваших терминах (лижет и т.п.), то у меня даже язык не поворачивается сказать, кому и что вы лижете – не тот уровень воспитания. Но на вашем месте я бы не стал использовать столь рискованные метафоры. Сразу возникают очень невыгодные для вас ассоциации, где то даже мерзкие.
aerodrom _ 22.11.2016 15:09
IP: 104.199.39.---
Вот ещё один рейтинг Украины. Надеюсь авторитет Credit Suise вне сомнений:

Украинцы вместе с россиянами и аргентинцами вошли в тройку аутсайдеров: благосостояние населения в этих странах сократилось в процентном выражении больше всего.
Благосостояние украинских домохозяйств упало на 19%, российских – 15%. Больше всего обеднели аргентинцы – на 27%.
Украина – вместе с Молдовой и Беларусью – также попали в группу стран, где на одного взрослого в среднем приходится менее 5 тысячи долларов. К этой группе относятся также ряд стран Африки, Индия и Казахстан.
Большинство соседей Украины, по данным Credit Suisse, богаче нее: в частности, Россия, Польша и Румыния относятся к группе стран, где доходы взрослых находятся в пределах от 5 до 25 тысяч долларов.
sidor _ 22.11.2016 15:09
IP: 77.52.10.---
valsh01:
sidor:
valsh01:
sidor:
valsh01:
sidor:
Александр 1:
aerodrom:
-
-
-
-
согласен. Но не лизал по объективной причине – очередь лизунов была настолько огромной, что крайние получали по мизеру.
-
Так и сейчас, очередь лизунов-сосунов власти весьма велика)). Одних только "популярных" блогеров – как глистов в общественном туалете
-
Гарань имеет преимущество – во время Шапкокрада он лизал ЮВТ.
Вообще-то, если вспомнить недавнюю историю, то лизал Гарань не ЮВТ, а Турчинова с Яценюком)) У ЮВТ были тогда значительные проблемы, и она была исключена Хамом из политической жизни почти на три года.
в то время Турчинов однозначно подразумевался ЮВТ.
valsh01 _ 22.11.2016 13:42
IP: 176.119.123.---
sidor:
valsh01:
sidor:
valsh01:
sidor:
Александр 1:
aerodrom:
-
-
-
-
согласен. Но не лизал по объективной причине – очередь лизунов была настолько огромной, что крайние получали по мизеру.
-
Так и сейчас, очередь лизунов-сосунов власти весьма велика)). Одних только "популярных" блогеров – как глистов в общественном туалете
-
Гарань имеет преимущество – во время Шапкокрада он лизал ЮВТ.
Вообще-то, если вспомнить недавнюю историю, то лизал Гарань не ЮВТ, а Турчинова с Яценюком)) У ЮВТ были тогда значительные проблемы, и она была исключена Хамом из политической жизни почти на три года.
sidor _ 22.11.2016 13:17
IP: 77.52.10.---
valsh01:
sidor:
valsh01:
sidor:
Александр 1:
aerodrom:
я стараюсь говорить честно и объективно...
-
О ця брехня ("Гарань порохобот, предатель майдана") – це чесно і об'єктивно?
-
честно и объективно, бо Гарань лижет тех кто при власти.
-
Ради объективности нужно сказать, что при Януковиче Гарань власть не лизал. И даже, наоборот. Это он стал делать сейчас, когда, вроде как, лижешь власть, а сладко, как от шоколада))
-
согласен. Но не лизал по объективной причине – очередь лизунов была настолько огромной, что крайние получали по мизеру.
Так и сейчас, очередь лизунов-сосунов власти весьма велика)). Одних только "популярных" блогеров – как глистов в общественном туалете
Гарань имеет преимущество – во время Шапкокрада он лизал ЮВТ.
valsh01 _ 22.11.2016 13:06
IP: 176.119.123.---
sidor:
valsh01:
sidor:
Александр 1:
aerodrom:
я стараюсь говорить честно и объективно...
-
О ця брехня ("Гарань порохобот, предатель майдана") – це чесно і об'єктивно?
-
честно и объективно, бо Гарань лижет тех кто при власти.
-
Ради объективности нужно сказать, что при Януковиче Гарань власть не лизал. И даже, наоборот. Это он стал делать сейчас, когда, вроде как, лижешь власть, а сладко, как от шоколада))
-
согласен. Но не лизал по объективной причине – очередь лизунов была настолько огромной, что крайние получали по мизеру.
Так и сейчас, очередь лизунов-сосунов власти весьма велика)). Одних только "популярных" блогеров – как глистов в общественном туалете
sidor _ 22.11.2016 12:58
IP: 77.52.10.---
valsh01:
sidor:
Александр 1:
aerodrom:
я стараюсь говорить честно и объективно...
-
О ця брехня ("Гарань порохобот, предатель майдана") – це чесно і об'єктивно?
-
честно и объективно, бо Гарань лижет тех кто при власти.
Ради объективности нужно сказать, что при Януковиче Гарань власть не лизал. И даже, наоборот. Это он стал делать сейчас, когда, вроде как, лижешь власть, а сладко, как от шоколада))
согласен. Но не лизал по объективной причине – очередь лизунов была настолько огромной, что крайние получали по мизеру.
valsh01 _ 22.11.2016 12:42
IP: 176.119.123.---
sidor:
Александр 1:
aerodrom:
я стараюсь говорить честно и объективно...
-
О ця брехня ("Гарань порохобот, предатель майдана") – це чесно і об'єктивно?
-
честно и объективно, бо Гарань лижет тех кто при власти.
Ради объективности нужно сказать, что при Януковиче Гарань власть не лизал. И даже, наоборот. Это он стал делать сейчас, когда, вроде как, лижешь власть, а сладко, как от шоколада))
sidor _ 22.11.2016 12:38
IP: 77.52.10.---
Александр 1:
aerodrom:
я стараюсь говорить честно и объективно...
О ця брехня ("Гарань порохобот, предатель майдана") – це чесно і об'єктивно?
честно и объективно, бо Гарань лижет тех кто при власти.
Ігор Бондар _ 22.11.2016 12:26
IP: 37.55.164.---
Гарна аналітична стаття.
sidor _ 22.11.2016 12:22
IP: 77.52.10.---
руслан49:
sidor:
руслан49:
До вчорашніх подій. Побили люди з корпусу Коханівського вікна. Часто таких ловлять і садять в СІЗО. Потім ті, що зосталися на волі ідуть в суди визволяти побратимів. Сидять в судах по 12 годин. Причому і прокурорам, і суддям, і адвокатам в цей час платять гроші, іде зарплата. Тим, хто визволяє побратимів ніхто нічого не платить. От такі діла.
предлагаете сделать посещение судов платными? Це чиста по-барыжному – сразу видно ядрёный электоральный силос Барыги!
Ти настільки тупий, що читаєш і не розумієш, що там написано.
как написано – так и читаю.- "...прокурорам, і суддям, і адвокатам в цей час платять гроші, іде зарплата. Тим, хто визволяє побратимів ніхто нічого не платить. От такі діла..." А шо ты, электоральный силос, имел ввиду? Тут э два варианта:
1. не платить прокурорам, суддям и адвокатам у цей час
2. тих, хто визволяе побратимив заставить платить за присутствие
sidor _ 22.11.2016 12:16
IP: 77.52.10.---
Александр 1:
На цікаві речі звернув увагу пан О. Гарань. Хочу додати, що навіть цифри про ВВП на душу населення за офіційним курсом валют не відповідають дійсності (наприклад, для України це приблизно 2,0 тис. $), а саме, відрізняються у рази, як що порівнювати цей дохід не в доларах, а по споживчої спроможності (для України це 7,5-8,0 тис.$).
ааа, по этой причине кубло мародеров Барыги шарится по карманам пересичных – потребление не соответствует доходам?
руслан49 _ 22.11.2016 12:16
IP: 37.52.21.---
sidor:
руслан49:
До вчорашніх подій. Побили люди з корпусу Коханівського вікна. Часто таких ловлять і садять в СІЗО. Потім ті, що зосталися на волі ідуть в суди визволяти побратимів. Сидять в судах по 12 годин. Причому і прокурорам, і суддям, і адвокатам в цей час платять гроші, іде зарплата. Тим, хто визволяє побратимів ніхто нічого не платить. От такі діла.
предлагаете сделать посещение судов платными? Це чиста по-барыжному – сразу видно ядрёный электоральный силос Барыги!
Ти настільки тупий, що читаєш і не розумієш, що там написано.
sidor _ 22.11.2016 12:12
IP: 77.52.10.---
руслан49:
До вчорашніх подій. Побили люди з корпусу Коханівського вікна. Часто таких ловлять і садять в СІЗО. Потім ті, що зосталися на волі ідуть в суди визволяти побратимів. Сидять в судах по 12 годин. Причому і прокурорам, і суддям, і адвокатам в цей час платять гроші, іде зарплата. Тим, хто визволяє побратимів ніхто нічого не платить. От такі діла.
предлагаете сделать посещение судов платными? Це чиста по-барыжному – сразу видно ядрёный электоральный силос Барыги!
Либенчук Терен _ 22.11.2016 12:10
IP: 46.200.136.---
Яким потрібно бути тупим, щоб не зрозуміти суті статті.
valsh01 _ 22.11.2016 12:06
IP: 176.119.123.---
Хотелось бы спросить у профессора Гараня (которого еще донедавна считал порядочным человеком) – а почему СМИ так не критичны, не аналитичны и вообще глухо-немо-слепы, когда речь заходит воровстве, обмане и прочих "шалостях" правящей сегодня элиты (особенно президента)? Редкие журналисты и издания позволяют себе "бодаться" с властью, а ведь это одна из главных общественных функция СМИ. Почему, интересно?
aerodrom _ 22.11.2016 11:39
IP: 104.199.50.---
кстати, нельзя не упомянуть "профессионализм" порохоботов. Я и не знал, что есть такие рейтинги. Вот теперь благодаря Бахтееву и Гараню я в курсе, что на западе Украина считается опасной для жизни туристов.
Профессор Гарань хотел "как лучше"? Получилось "как всегда".
Гарань, напишите теперь как все хорошо у нас с безвизом, как кредиты МВФ дают нам мощный толчок развитию.
Как прошли и уже забыли этап деолигарханизации и деоффшоризации.))
Как нас близко нас приблизили к Европе европейские цены на газ, электричество и отопление.))
Огласите весь список достижений)))
Александр 1 _ 22.11.2016 11:33
IP: 188.163.12.---
aerodrom:
я стараюсь говорить честно и объективно...
О ця брехня ("Гарань порохобот, предатель майдана") – це чесно і об'єктивно?
Kirill Korzhenko _ 22.11.2016 11:24
IP: 46.201.198.---
рейтинги України в світі – ето всё шо вас сегодня интересует, как Порошенков будет выглядать в кулуарах истеблишмента с рейтингами в петличках:))
А внутри страны вам уже ничего не стыдно и не удивляет. Вон, Аваков, девочками увлёкся нэподэцки:)
Aтака Путіна1069 Україна та Європа825 Уряд реформ261 Корупція930 Євро-2012112
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter   Вконтакте