Олег Медведєв Політтехнолог, віце-президент Української PR-Ліги

Неправда, ніби російськомовні громадяни не мають можливості відстоювати свої інтереси перед державою російською

29 червня 2010, 13:09

Днями планую оприлюднити Мовний баланс-2, який віддзеркалює співвідношення двох найпоширеніших мов – української та російської – в різних сферах громадського та приватного життя. Баланс складено на основі перепису населення, соціологічних досліджень та статистичних даних, отриманих від державних органів та установ, громадських організацій, а також експертних оцінок.

Попередньо виношу на обговорення окремі розділи цього документу.


Українська та російська мови в сфері державного управління

Українська мова до початку 2010 року була домінуючою в роботі центральних органів влади. Нею готувалися та ухвалювалися закони та інші акти, проводилися офіційні засідання. Значна, якщо не переважна частина політиків та чиновників, говорили українською принаймні під час публічних заходів.

Після приходу до влади Віктора Януковича та формування Кабінету Міністрів на чолі з Миколою Азаровим на ключові посади в адміністрації Президента, Уряді, міністерствах та відомствах призначено велику кількість людей, які не володіють українською мовою й при виконанні службових обов'язків використовують винятково російську мову. Серед таких осіб – Прем'єр-Міністр України Микола Азаров, ціла низка міністрів.

Віктор Янукович на публічних заходах в Києві користується українською мовою, під час візитів в східні та південні регіони – російською.

Сигнал про зміну ставлення до української мови та мовної практики найвищих посадових осіб доволі швидко проходить по всій чиновницькій вертикалі.



Ігнорування державного статусу української мови ще раніше стало правилом для регіональних політиків та чиновників Криму, Донбасу та інших регіонів Півдня та Сходу України. Ця тенденція загострилася після парламентських виборів 2006 року. Проголошення російської мови регіональною у низці регіонів місцевою елітою сприйнято не лише як підвищення статусу російської мови, але і як "визволення" цих регіонів від будь-яких обов'язків щодо дотримання державного статусу української мови. Секретар Донецької міськради Микола Левченко поставив на порядок денний питання про позбавлення української мови державного статусу і проголошення російської мови як єдиної державної.

Між тим Закон "Про мови" (ст.3) передбачає, що в "роботі державних, партійних, громадських органів, підприємств, установ і організацій, розташованих у місцях проживання більшості громадян інших національностей" можуть використовуватися їхні національні мови – але "поряд з українською", а не замість неї.

Стаття 6 Закону про мови вимагає від "службових осіб державних, партійних, громадських органів, установ і організацій" володіти "українською і російською мовами, а в разі необхідності – і іншою національною мовою в обсязі, необхідному для виконання своїх обов'язків".

Що стосується мови спілкування громадян з державою, то закон "Про мови" є цілком ліберальним: всім, хто за тих чи інших причин – від незнання до небажання – не може скористатися українською мовою, має право користатися російською. Стаття 5 Закону "Про мови" надає громадянам право "звертатися до державних, партійних, громадських органів, підприємств, установ і організацій українською чи іншою мовою їх роботи – російською мовою або мовою, прийнятною для сторін".

Громадяни України мають право та можливість спілкуватися з представниками держави українською та російською мовами. Лише 40,5% громадян звертаються до чиновників переважно українською мовою, 39% – переважно російською, 16,4% – обома рівною мірою. Чиновники зазвичай відповідають: 37% – переважно українською, 32,5% – переважно переважно російською, 26,8% – рівною мірою й українською, і російською. Такі дані були отримані в грудні 2006 року в ході всеукраїнського дослідження на 2000 респондентів, яке проводилося в рамках проекту INTAS "Мовна політика в Україні: антропологічні, лінгвістичні аспекти та подальші перспективи".

Згідно цього ж дослідження, українська мова в спілкуванні чиновників та пересічних громадян домінує лише на Заході, де переважно українською до держслужбовців звертаються 92,6% та в Центрі – 66,1%. "Натомість на Сході та Півдні громадяни, спілкуючись із держслужбовцями, надають перевагу російській: переважно російською звертаються 70,5% (Схід) та 62,3% (Південь). На Півночі 40,2% у спілкуванні з держслужбовцями вживають рівною мірою українську та російську.

Державні службовці зазвичай підтримують мову співрозмовника. Так, якщо на Заході та в Центрі переважно українською відповідає відвідувачам більшість держслужбовців (відповідно 86,8% і 53,5%), то в інших регіонах українськоє як державної дотримується меншість державних чиновників: переважно українською відповідають відвідувачам 30,8% чиновників на Півночі, лише 24,6% на Півдні, і ще менше на Сході – 10,3%.

Проводячи моніторинг виконання Закону України "Про звернення громадян" на початку 2006 року, Школа політичної аналітики при Національному університеті Києво-Могилянська Академія спільно з Комітетом молодих виборців України, спираючись на офіційні дані, констатували, що за січень-листопад 2005 року до Донецької обласної державної адміністрації надійшло 13944 звернень громадян, складених майже на 100% недержавною, тобто російською мовою; до Луганської обласної державної адміністрації надійшло 9225 звернень громадян, з них 7559 (81,9%) російською мовою; до Севастопольської міської державної адміністрації надійшло 8255 звернень громадян, з них 87,8% – російською. "Очевидно, – констатували автори моніторингу, – що про жодну дискримінацію в Україні за мовою звернення до адміністративних органів не може бути й мови. Навпаки, на жаль, є інша ситуація, коли представники титульної нації у низці регіонів мають значно менші можливості задоволення національних стандартів у комунікації з публічними органами: у низці областей – Донецькій, Харківській, Луганській, у Кримській автономії – представниками органів влади ведеться особистий прийом осіб української національності недержавною мовою".

Тим не менше, весною-влітку 2006 року за ініціативи Партії регіонів обласні Ради низки південних та східних регіонів надали російські мові статус регіональної, або офіційної на території зазначених регіонів. Рішення про надання російській мові статусу регіональної схвалили міські ради Дніпропетровська, Донецька, Харкова, Севастополя, а також Донецька і Луганська Запорізька Харківська Миколаївська облради. Згідно тих рішень, місцеві ради та їхні виконавчі органи у своїй роботі і документах можуть використовувати поряд з українською державною і російську регіональну мову – як мову роботи, діловодства та документації. Заклади освіти, науки, культури, ЗМІ та підприємства й об'єднання громадян мають право використовувати російську мову як мову роботи, діловодства, документації і спілкування. Прокуратура повсюдно оскаржила рішення обласних і місцевих рад про надання російській мові статусу регіональної. Внесення такого протесту прокурором зупиняє рішення місцевих рад. Згідно з висновком Міністерства юстиції, рішення місцевих рад про надання російській мові статусу регіональної порушують ст. 10, 19, 92 і 144 Конституції України. Визнання російської мови регіональною рішеннями місцевих рад суперечить ст. 10 і 92 Конституції.

В травні 2010 року Верховна рада Криму схвалила ряд постанов і звернень до Верховної Ради України, спрямованих на розширення сфери використання російської мови. "В Автономній Республіці Крим російська мова, як мова більшості населення і прийнятна для міжнаціонального спілкування, використовується в усіх сферах суспільного життя і є регіональною мовою", зокрема, російська мова використовується в регіоні при видачі паспортів, водійських посвідчень, свідоцтв про народження, шлюб/розлучення і смерть, при розміщенні інформації про товар на етикетках, в діловодстві, освіті, науці та інших сферах".

Висновки



В сфері державного управління українська мова переважає як письмова принаймні на центральному рівні.

Після зміни влади російська стала робочою мовою органів влади значно більшою мірою, ніж була раніше, а ціла низка міністрів та працівників адміністрації Президента не володіють українською мовою, не практикують її на публічних заходах, а тим більше в процесі повсякденної роботи.

В усному спілкуванні між чиновниками та громадянами українська мова має в цілому по країні відносну щодо російської перевагу, але на Сході та Півдні у спілкуванні держави з громадянами абсолютно домінує російська. Не відповідають дійсності твердження, ніби російськомовні громадяни в умовах чинного мовного законодавства не мають можливості відстоювати свої інтереси перед державою російською мовою.

Коментарі — 31
vts-m _ 30.06.2010 13:20
IP: 91.154.244.---
NELLI:
Та я мав на увазі Вашу професію, чого Ви здибились...
Чертоффка _ 30.06.2010 10:07
IP: 85.198.145.---
Языковый вопрос с обоих сторон считаю надуманным. Плакаться на ущемление русского языка глуповато, потому что сейчас у каждого есть выбор. Никто под дулом пистолета не заставляет смотреть украинское телевидение (убогое) и читать украинские газеты. Люди выбирают по своему усмотрению.
Ущемление прав украиноязычных такое же надуманное. Возможно, в отдельных городах Донбасса посмотрят косо, но это- максимум. То же самое будет в отдельных городах ЗУ, если туда попадет русскоговорящий украинец.
Обычно нормальные люди, кто говорят на русском, понимают украинский, те, кто на украинском- русский.
На местном уровне решает большинство. У нас так преподаватели читали лекции- просили поднять руки, кому на каком языке понятнее. Большинство были за русский.
Важно- в демократической стране никто никогда не будет заставлять тебя в личных целях (дома, в перерыве, в общении с коллегами и т.д.) использовать тот или иной язык.
Чертоффка _ 30.06.2010 09:55
IP: 85.198.145.---
neznajka2:
-
Нажаль дійсно таких дебілів в країні багато (нас много)...
Самокритично.
Неюля _ 30.06.2010 09:15
IP: 77.52.215.---
Немає нічого настільки поганого,що не могло б стати ще гіршим.
Так було,так буде-ось вона,наша еліта.Чи скоро саме слово набуде лайливого відтінку? Поки що зрозуміло-те що в суспільному розумінні,на побутовому рівні подається елітою,насправді такою не є.Але однаково:хто у владі,хто багатий-той і еліта,той і править.Як назвати те,що ми маємо?Адже чим відрізняється,скажімо,охлократія від чого іншого?Нехлюйським відношенням до законів,некомпетентністю,маніпулятивним,чисто утилитарним підходом до інтересів певних прошарків населення,використанням особистого становища в державній ієрархії виключно у власних або вузькогрупових інтересах.Ну і,звичайно,безвідповідальністю.Чи схоже те дещо,на чому безглуздо бовтається лейба з кострубатим написом на загальнозрозумілій говірці:"українська національна еліта"?Схоже, схоже,не кривляйтесь.Та є ще таке слівце-не дурак вигадав-"клептократія".Але-т-с-с,зовсім не так зрозуміють.Непатріотично. (Сергей Набока,Ненаблюдаемая величина,ЗН N5 01.02.97)
Неюля _ 30.06.2010 09:12
IP: 77.52.215.---
professorBD
Неюля:

А по поводу США,попробуйте сделать карьеру без языка
Вот благодаря нынешней политической элите (чисто политологический термин,который на самом деле не отражает сущность термина),Олег Медведев представителем которой является,мне и приходится думать о том,чтобы пытаться делать карьеру в США,а не в Украине работая за жалкие две тыщи гривен.
Вот она реальность,здесь можно иметь два высших образования и вкалывать на заводе за 200 долларов,а в США негр,который не умеет читать и писать получает в десять раз больше,работая на заправке
Может двух образований мало?
На сегодняшний день Янукович-трижды академик:академик Калифорнийской международной академии науки,образования,индустрии и искусств,действующий член Академии экономических наук Украины и член-корр.Транспортной академии Украины.Правда,вот журналистам такого вуза как Калифорнийская академия найти не удалось
Владимир Бровко Претенденты на Гетманскую Булаву ч.10
www.proza.ru/avtor/kozak531
NELLI _ 30.06.2010 09:06
IP: 93.72.123.---
professorBD:
с чего Вы взяли что украинский должен быть единственным государственным языком?Ведь если взять хотя бы то же США,о которым Вы упоминали,то там англоязычного населения три-четверти и при этом в некоторых отдельных штатах официальным является отнюдь не он.В Украине же ситуации значительно сложнее и российско "мовного" населения столько же,сколько и украиноязычного.Почему эти люди должны ущемляться в своих правах?
Я только не поняла, в чем ущемляетчя русскоязычные. Знаю, что в Харькове украиноязычные ущемляются, поскольку ни один чиновник не отвечает на украинском языке. и это в государстве Украина. Нонсенс.
NELLI _ 30.06.2010 08:49
IP: 93.72.123.---
vts-m:
NELLI:
Шановна Неллі,

Ви мовник?
Я – ГРОМАДЯНКА країни, що має назву Україна.
А в чому річ?
suduslav _ 30.06.2010 02:41
IP: 173.68.41.---
professorBD:
Нормальному человеку не дают высказать свою мысль и в то же время,всяким Незнайкам,позволяют делать хамские высказывания в адрес культурного центра Украины Донбасса.

АААААААААААААААААААААААААААААААААААА!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
neznajka2 _ 29.06.2010 22:27
IP: 92.113.90.---
нас много:
Как ты надоел однако – мова-шмова, шел бы домой, а то посадят за что-нибудь...
--
Нажаль дійсно таких дебілів в країні багато (нас много)...
neznajka2 _ 29.06.2010 22:26
IP: 92.113.90.---
до Донецької обласної державної адміністрації надійшло 13944 звернень громадян, складених майже на 100% недержавною, тобто російською мовою; до Луганської обласної державної адміністрації надійшло 9225 звернень громадян, з них 7559 (81,9%) російською мовою; до Севастопольської міської державної адміністрації надійшло 8255 звернень громадян, з них 87,8% – російською.
--
Це є також рівень дебілізації місцевого населення...
Як видно у ДЕБІЛбасі невиліковний випадок...
Олег Медведєв _ 29.06.2010 21:50
IP: 93.73.182.---
нас много:
Набрид – не читай.
Олег Медведєв _ 29.06.2010 21:33
IP: 93.73.182.---
П-к_Вешняк:
цЕ – ТИПОВА СТИЛІСТИКА ПОВЕДІНКИ РУССКІХ. Як колись Жванецький казав: "Безобразие, мі пятій год в Америке, а они до сих пор по русски не говорят".
Олег Медведєв _ 29.06.2010 21:31
IP: 93.73.182.---
professorBD:
тАК ПРО ЦЕ І НЕ ЙДЕТЬСЯ...
Олег Медведєв _ 29.06.2010 21:30
IP: 93.73.182.---
professorBD:
professorBD:
с чего Вы взяли что украинский должен быть единственным государственным языком?Ведь если взять хотя бы то же США,о которым Вы упоминали,то там англоязычного населения три-четверти и при этом в некоторых отдельных штатах официальным является отнюдь не он.В Украине же ситуации значительно сложнее и российско "мовного" населения столько же,сколько и украиноязычного.Почему эти люди должны ущемляться в своих правах?
А ЛЮДИ НЕ УЩЕМЛЯЮТСЯ В СВОИХ ПРАВАХ. ЭТО Я ПОКАЖУ И В ДРУГИХ РАЗДЕЛАХ, НОИ И ЗДЕСЬ ВЕДЬ ВИДНО, ЧТО С ГОСУДАРСТВОМ КАЖДЫЙ ОБЩАЕТСЯ НА ТОМ ЯЗЫКЕ, НА КАКОМ УДОБНЕЕ.
wolchara _ 29.06.2010 19:10
IP: 94.29.50.---
Неюля:
Logic2009 _ 29.06.2010 18:53
IP: 178.93.203.---
"Секретар Донецької міськради Микола Левченко поставив на порядок денний питання про позбавлення української мови державного статусу і проголошення російської мови як єдиної державної"
-------------------------------------------------------------------
Ця людина взагалі клінічний випадок. Мислення на рівні радянського агітпропу 30х
років. Навіть затяті прихильники комунізму після доповіді Хрущова з розкриттям
звірств Сталіна не дозволяли собі такий рівень. Дикунством виглядало як в минулому році він сперечався на тему Другої світової війни з Олексієм Симоновим.
Неюля _ 29.06.2010 18:49
IP: 77.52.221.---
professorBD:
с чего Вы взяли что украинский должен быть единственным государственным языком?Ведь если взять хотя бы то же США,о которым Вы упоминали,то там англоязычного населения три-четверти и при этом в некоторых отдельных штатах официальным является отнюдь не он.В Украине же ситуации значительно сложнее и российско"мовного"населения столько же,сколько и украиноязычного.Почему эти люди должны ущемляться в своих правах?
В чем они ущемляются?Стоит посмотреть количество газет,журналов,радио- и телепередач на русском языке.А как же с другими языками?С украинским,гагаузским, крымскотатарским,крымчакским.караимским...Или в чем то ущемлены русскоязычные граждане Крыма,Донбасса,Киева,Львова.Вспомнил:Чаленко ребенка в школу возит за 4 км.Что ж,пусть меняет квартиру или даже город.Ведь в Донецке,Симферополе и Севастополе у татар и украинцев проблем еще больше,хотя они,в отличие от некоторых,живут такм многие годы...А по поводу США,попробуйте сделать карьеру без языка...
vts-m _ 29.06.2010 16:34
IP: 91.154.244.---
NELLI:
Шановна Неллі,

Ви мовник?
NELLI _ 29.06.2010 16:28
IP: 93.72.123.---
professorBD:
П-к_Вешняк:
История языка неразрывна с историей народа, говорящего на нем.По этому глупо требовать от человека выросшего в регионе ассимилированного россиянами,человека выросшего в русскоязычной среде,чтобы он вдруг выучил по его мнению чужой ему язык,полюбил его и вдруг изъявил желание разговаривать на нем.Вы со мной не согласны?
Та ви шо? Спробуйте в Америці влаштуватись на роботу без знання мови. Чому когось повинно цікавити, де ви росли, під яким кущем. Є країна, є її Державна мова, і кожен ПОВИНЕН її знати.
Неюля _ 29.06.2010 15:29
IP: 77.52.205.---
professorBD:
Неюля:
Не надо людям голову забивать второстепенными проблемами!Политикам,которые у власти,или которые хотят ею стать,надо мусировать в прессе и обсуждать другой вопрос:"Как сделать так,чтобы граждане Украины зарабатывали столько же,сколько скажем и автор этого блога "!А то смотри,некоторым жрать нечего,большинству зарплаты хватает только на еду,а такие государственные деятели,как Олег Медведев,человека у которого котлы на руке стоят столько-сколько большинство людей за всю свою жизнь не зарабатывает,учит их на каком языке им разговаривать.Хватит!Хватит на волне борцов за украинский язык политической силе,которую представляет Олег Медведев пытаться пропетлять!
Все дело в том,что этот вопрос решался естественным образом более десяти лет.В последние пять лет активизировалась Россия и шавки типа Левченки и Колесниченка. Согласен,что вопросы языка, Бандеры, Сталина и НАТО-всего лишь дымовая завеса большого дерибана и непрофессионализма власти...
Скорохід _ 29.06.2010 15:13
IP: 79.135.221.---
Неюля _ 29.06.2010 14:49:
Для України можливо потрібно з цього розпочинати.Без знання державної мови не брати на роботу в державну службу,в міліцію,в митну та податкову службу,в прокуратуру і т.п.

Давно пора! Але ж, як можна не знати української, в школу, начебто, всі ходили?
bmi _ 29.06.2010 15:09
IP: 195.24.131.---
___________ можете пісать, публікавать, занімацца медіаменеджметом... Напишіть, як, на Дніпропетровщині!!! мені захистити себе... де, з яким чиновником я можу спілкуватись на мові, а не на суржику... (В найкращому випадку!!! Хоч я можу і на суржику – чиновнику охвіційно – ні! Ненада про сільські ради...) Так, хто ж захистить мої права, бо вже остогидли ваші виправдовування, угавори і роз"їснєнія... Конкретно! Чіста канкрєтна – хто буде захищати в Україні україномовних?...
Нічлава _ 29.06.2010 15:00
IP: 178.93.104.---
Мєдвєдєв, а де ви були коли ваш голова ДПАУ Буряк розмовляв виклчно російською, оречі не лише він?
П-к_Вешняк _ 29.06.2010 14:58
IP: 91.196.80.---
professorBD _ 29.06.2010 14:44

Така "специфічна" форма висловлювання, котру продемонстрував такий собі "professorBD", мабуть дійсно притаманна лише носіям "великого и могучого – рос", тому недарма російська мова має таке визначення – "пошлость – рос".
Потомок _ 29.06.2010 14:58
IP: 93.72.29.---
Уточнение к Потомок _ 29.06.2010 14:55.

Языковое общение – проблема обслуги: фирм, организаций, должностных лиц, а не гражданина.

Но, не надо путать это с вопросом государственного языка.
Противоречия относительно госязыка следствие перегибания палки чиновничеством любого цвета на местах и в центре в личных, моральных и политических целях.
ONLINE
Україна та Європа871 Уряд реформ278 Свобода слова538 Корупція1021 Майдан 2013523
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter   Вконтакте