Відсутність стратегії електронної охорони здоров'я – причина неефективності та непрозорості
У квітні 2016 року розпочалося обговорення національної стратегії електронної системи охорони здоров'я. У березні 2017 року було підписано Меморандум про розробку електронної системи охорони здоров'я в Україні – eHealth. Вже 5 лютого 2018 року відбулася передача напрацювань від проектного офісу до Міністерства охорони здоров'я України. Але електронна система, в якій станом на листопад 2018 року вже зареєстровано 24 648 лікарів та 21 988 974 пацієнтів, досі функціонує без національної стратегії! Відсутність стратегії електронної охорони здоров'я – це порушення прав пацієнтів, гальмування підвищення якості медичних послуг та неефективне використання коштів платників податків. Громадянське суспільство вимагає від Уряду та МОЗ розробити і затвердити "Національну стратегію електронної охорони здоров'я України". Для досягнення цієї мети вже зареєстровано відповідну петицію. Закликаємо всіх небайдужих її підписати!
Сотні тисяч гривень та декілька років роботи було витрачено на розробку та створення перших базових елементів електронної системи охорони здоров'я в Україні. Десятки тисяч лікарів та мільйони пацієнтів повірили у важливість цієї реформи. Проте вже сьогодні лікарі та експерти говорять про ризики функціонування системи в існуючому режимі – без стратегії розвитку. Відсутність національної стратегії електронної охорони здоров'я – це втрачений час, довіра громадян та мільйони гривень, використаних неефективно.
"Система електронного здоров'я – це не просто набір програм та сервісів, як-от електронна черга до лікаря чи укладання декларації без папірця. Це – електронізація усієї системи охорони здоров'я, що налічує сотні напрямків роботи, тисячі медичних закладів, десятки тисяч лікарів та мільйони пацієнтів. Така система може ефективно реалізовуватися тільки на основі детальної стратегії" – Віктор Таран, Голова Центру "Ейдос", політолог, кандидат наук з державного управління.
"Динаміка змін в умовах реформи вимагає гнучкості медичних інформаційний систем. З часом така вимога буде тільки зростати. Технічні проблеми існують, і це типово для проектів таких масштабів. Зараз нам потрібні скоординовані дії, які допоможуть вирішити поточні проблеми, а не провокують затухання розвитку реформи. Формування єдиної стратегії необхідно, проте дуже важливо діяти оперативно, розуміти і базуватись на тому, що вже зроблено і дасть рух вперед, а не викличе довгу дискусію" Роман Міщенко, представник медичної інформаційної системи, кандидат медичних наук – медична і біологічна кібернетика і інформатика.
Успіх будь-якої реформи залежить не лише від якості ухваленого закону, а й від довіри громадян до цієї реформи. Через відсутність стратегії ми не можемо бути впевнені, що кошти державного бюджету України та технічної допомоги наших міжнародних партнерів, виділені на впровадження електронної охорони здоров'я, витрачаються цілком прозоро та ефективно. Це підриває довіру громадян до реформи та додає зайвого аргументу деструктивним популістським силам.
"Будь-яка ініціатива національного рівня має впроваджуватися на основі стратегії. Інакше – ініціатива приречена. Більше того, рано чи пізно ця команда МОЗ покине свої кабінети, не забезпечивши інституційне продовження своєї роботи, оскільки наступники не матимуть розуміння і бачення щодо подальшої розбудови системи. Успіх eHealth, а значить успішна реалізація усієї реформи, зараз залежить від ухвалення цього документу." – Давиденко Денис, голова правління, "Коаліція Аналізу і Дослідження Політик" (PARC).
"Кожен головний лікар в Україні сьогодні стикається з проблемами електронної охорони здоров'я. Наслідки цих проблем можуть бути різними: втрата коштів, неефективне адміністрування закладу, адаптація до постійних змін. І кожен головний лікар, незалележно від того, розуміє він чи ні, потребує цієї стратегії. Бо кількість і масштаб проблем лише зростатиме", – Роман Колонтай, головний лікар Балтського центру первинної медико-санітарної допомоги, "Головний лікар року 2018".
"Якщо говорити про систему охорони здоров'я, то тут має застосовуватися принцип прорахованного мислення шахіста, де є основна, домінантна стратегічна лінія і безліч відгалужень для вирішення завдань, що виникають. Тільки такий документ дозволить заглянути на 10 років вперед як свого роду "машина часу", що допоможе визначити правильні тактичні кроки, оцінити необхідне фінансування і, найголовніше, зрозуміти, до якої кінцевої мети ми йдемо", – Сергій Горіщак, директор КНП "Дитяча міська поліклініка N6" Одеської міської ради.
Ми розуміємо, що в центрі реформи охорони здоров'я повинен стояти не чиновник і навіть не лікар, а пацієнт. У цьому й полягає першочергова мета електронної системи охорони здоров'я в Україні. Проте кожного дня мільйони громадян по всій країні позбавлені повноцінного доступу до інформації щодо свого здоров'я.
"Пацієнтам дуже важливо знати, куди буде рухатися система електронної охорони здоров'я. Відсутність реєстрів хворих на рідкісні хвороби створює ситуацію, коли влада не бачить пацієнтів. Не бачить ні їх кількість, ні потреби у ліках. Не відслідковується призначення та забезпечення лікарськими засобами, а також складно відслідкувати ефективність дороговартісного лікування. Створення і інтеграція таких реєстрів – надзвичайно необхідна річ. Тому розробка стратегії щодо їх впровадження є важливою складовою на цьому шляху" – Оксана Александрова, ВГО "Асоціація хворих на легеневу гіпертензію".
"І пацієнти, і лікарі мають розуміти, як буде розвиватися система eHealth, яке їхнє місце в системі електронного здоров'я і які нові сервіси з'являться за п'ять, сім чи навіть десять років. На ці питання може дати відповідь лише один документ – стратегія, яка має бути прийнята спільно і якнайшвидше" – Світлана Бубенчикова, експерт ГО "Платформа здоров'я".
На жаль, Міністерство охорони здоров'я розробило лише деякі інструменти для запуску медичної реформи. І назвали це "системою електронної охорони здоров'я – eHealth", хоча насправді це ніякий не eHealth, а лише його поодинокі елементи. Як член Координаційної ради МОЗ з питань впровадження електронної охорони здоров'я, я піднімав питання стратегії на трьох засіданнях Ради. Проте з того часу МОЗ не зробило жодного кроку для вирішення проблеми.
Позиція ГО "Платформа Здоров'я" і громадянського суспільства є чіткою: відсутність Національної стратегії електронної охорони здоров'я – шлях до нівелювання здобутків всієї реформи охорони здоров'я. Ухвалення стратегії – це затвердження зрозумілого і прагматичного бачення електронної охорони здоров'я, висловленого Міністерством охорони здоров'я та Урядом. Кожен чиновник, який заявляє про підтримку реформи охорони здоров'я, проте відмовляється співпрацювати в розробці та затвердженні стратегії електронної охорони здоров'я, працює проти поступу в якості громадського здоров'я та індивідуального здоров'я кожного громадянина та пацієнта. Закликаємо підписувати петицію щодо розробки та прийняття стратегії!
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.