Чому все так погано з eHealth? Дев'ять кроків МОЗ, які можуть це змінити
Питання, пов'язані з роботою eHealth – найпопулярніші серед питань лікарів та керівників медзакладів в розрізі медреформи. В пошуках рішень лікарям доводиться щоденно витрачати час та нерви, пояснюючи пацієнтам, чому вони, наприклад, не можуть виписати рецепт на ліки.
Водночас, у розробників медичних інформаційних систем більше питань. А ще фінансові ризики і жодних гарантій.
Поточний стан eHealth можна визначити як скоріше незадовільний, що зумовлено проблемами як технічного характеру, так і організації системи і підходу до її впровадження.
Моя оцінка, чому так відбувається і до чого може призвести, викладена в публікації "Справжня зрада в команді Супрун!"
Зараз потрібні оперативні рішення та дії, спрямовані на розв'язання поточних проблем. Від цього залежить майбутнє медичної реформи.
Якими мають бути ці дії та рішення? Своє бачення щодо ефективного налагодження роботи електронної системи охорони здоров'я (eHealth) я виклав в офіційному листі до Міністерства охорони здоров'я.
Переконаний, що необхідно тимчасово зупинити запуск в експлуатацію нових режимів ЦК (медичні записи, ICPC-2, направлення та ін.). Спершу треба забезпечити сталу роботу вже наявних модулів (Декларації, Рецепти), а потім братися за розширення функцій.
Необхідно розробити та затвердити національну мотиваційну стратегію для закладів охорони здоров'я та кампаній-розробників МІС з впровадження сучасних інформаційних технологій, залучивши до розробки міжнародних експертів Світового банку.
Важливий етап – проведення незалежного аудиту ДП "Електронне здоров'я" та результатів його роботи з залученням національних та міжнародних експертів.
Скоріше за все, аудит виявить істотні проблеми в роботі ЦК (центрального компонента – програмного забезпечення, яке накопичує інформацію, що надходить з МІС або іншого програмного забезпечення). Про наявність проблем свідчить, зокрема ситуація з дублями декларацій. І це не просто "головний біль" для лікарів та пацієнтів. Це некоректний підрахунок коштів, які НСЗУ має перераховувати ЦПМСД. Це значні суми, необґрунтовано перерахованих НСЗУ надавачам медичних послуг. Без запровадження чіткої ідентифікації пацієнтів ця проблема буде загострюватися.
На сьогодні немає затвердженого МОЗ технічного завдання на систему національного рівня. Немає чіткого розуміння принципу комплексної системи захисту інформації для центрального компонента.
Нестабільність в роботі ЦК призводить до періодичної втрати працездатності та значних витрат з боку МІС. Виходить, що МІС за власний кошт тестує ЦК, на що вже були витрачені бюджетні та донорські коштів.
Через нестабільність ЦК багато сільських аптек відмовляються долучатися до програми "Доступні ліки". Пацієнти вимушені їхати за ліками в райцентри. Зрозуміло, що викликає в них обурення та налаштовує проти "такої медреформи".
Відповідальні за впровадження електронної системи охорони здоров'я в багатьох випадках не знають, як реагувати на такі виклики.
За підсумками аудиту Міністерство охорони здоров'я має розробити детальний план роботи ДП "Електронне здоров'я", затвердити архітектуру, протоколи обміну ЦК та МІСів, а також стандарти обміну медичною інформацією.
Необхідно впроваджувати чіткий ідентифікатор Master Patient Index – ІД пацієнта/громадянина та перевірені технології.
Необхідний перехід на більш поширені та підтримувані технології, які не потребують змін для МІС (так звана "безшовна заміна"); а також використання компонентної моделі та стандартизованої шини.
Україні варто припинити вигадувати "велосипед" та повернутися до базового проекту eHealth, що був розроблений міжнародними та національними експертами у 2014-2015 рр.
Успіх електронізації системи охорони здоров'я – це не лише досконала технічна та нормативна база, а й компетентний кадровий ресурс. Тому вкрай важливо готувати спеціалістів. Треба запрошувати міжнародних експертів для навчання та передачі досвіду.
Нарешті, для ефективного впровадження проекту має бути передбачене його стабільне державне фінансування.
Ці пропозиції я направив до МОЗ України з копіями на ДП "Електронне здоров'я" та Комітет ВР з питань запобігання і протидії корупції, де я членом робочої групи з питання діяльності системи "Електронне здоров'я". Дуже сподіваюся, що ці пропозиції будуть враховані Міністерством та спонукають відповідальні сторони скоординувати зусилля. Адже розбудова ефективної, якісної та пацієнтоорієнтованої системи охорони здоров'я в Україні. – це спільний інтерес влади та громадянського суспільства.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.