НСЗУ відповідальна за колапс електронної системи охорони здоров'я
Цифровізація медицини покликана сприяти покращенню якості медичних послуг, полегшити роботу лікарів, звільнити охорону здоров'я від купи паперів та хаосу в медичних даних. Натомість, в Україні перехід до електронної системи охорони здоров'я (ЕСОЗ) супроводжується технічними збоями та скаргами на усіх ланках охорони здоров'я – медперсоналу, співробітників аптек. Як наслідок, страждає пацієнт.
ЕСОЗ зараз сприймається закладами як інструмент для фінансування, який, до того ж, погано працює, забирає час, енергію та псує нерви. За таких умов медикам, та й пацієнтам, складно вмотивовано ставитися до впровадження інформаційних технологій, та, взагалі, до медичної реформи. Зрозуміло, що, отримавши головний біль та нервовий зрив замість "покращення", люди не будуть добре ставитися до цифровізації.
Заради об'єктивності хочу вкотре наголосити: проблема не в самій реформі, а в тому, як вона впроваджується. Замість реформування доводиться виправляти помилки.
Звертаю увагу, що процес інформатизації та цифровізації охорони здоров'я, що відбувається зараз в Україні, не можна назвати гордим іменем eHealth.
В заручниках у недосконалої системи
Щоб зрозуміти, як недосконала ЕСОЗ змінила умови праці лікарів, достатньо прочитати їхні типові скарги в профільних Фейсбук-спільнотах. Наприклад, в групах "#Лікарпервинки", "#Лікарвторинки", "Спілка медичних працівників України", "Записничок сімейного лікаря" тощо.
"Система зависає, днями і годинами не спрацьовує. Люди під кабінетом гомонять, сваряться, а ми в компі маємо пахати, а хворі в останню чергу.
"50 хв іде на оформлення виписки пацієнта із стаціонару... Добре, що зараз дітей мало, а коли потоком підуть! Чим краще обстежиш – тим більше діагнозів, відповідно, довше вводиш інформацію у систему. Більше 10 видів маніпуляцій система взагалі не пропускає!"
"...а для амбулаторної вторинки це буде приводом для НСЗУ повідомити, що ми давали неправдиві дані про кількість відвідувань, бо при таких "покращеннях", на 1 пацієнта йде до години, і відповідно зменшити фінансування в наступному році. Дістало вже дивитись на ці "чесні очі" та "чисті руки" розвінчувальників та рапортистів НСЗУ"
"Сьогодні весь ранок якраз і пішов на боротьбу з паролями. Програма вперто нав'язує "згенерований надійний пароль". А я не хочу. Якщо вже ви вимагаєте змінити пароль, то він буде такий як я хочу, а не ви пропонуєте. Постійно зависає. Постійно вискакує сторінка 408. Про те, що програма абсолютно не адаптована для роботи вузького спеціаліста, я вже мовчу. Бо думаю, ніхто її міняти не збирається. Іноді дізнаєшся щось цікаве. Наприклад: "одностороння пахова грижа плеча". У мене стався когнітивний дисонанс. Я пів дня думав, як це може бути?"
"Як виписати електронне направлення при створеному епізоді і підтвердженому у цдб на хіміотерапію? Чомусь постійно помилка 402. Наших пацієнтів не приймають на хімію без направлення, а ми виписати не можем"
"На прийомі пацієнтів 18 десь було, в робочий час внесла 2 у комп, інакше інші пішли б додому без огляду, пару внесла ще в післяробочий час. А навіщо більше? Мені то що з того внесення.Зарплата не змінилася. НСЗУ, робіть висновки".
"Я бачу у вайбер-групі бухгалтерів близько 1800 бухгалтерів медичних кнп. Це суцільне жахіття – те, що там відбувається по цьому звіту, сотні повідомлень і удень і вночі. а на консультаційну лінію редакції дзвонять і такі що просто ридають, бо вже просто немає сил на те. Редакція зі звіту нсзу не скільки консультує -скільки надає психологічну підтримку. на жаль ("
Окрім того, лікарі повально скаржаться на те, що через технічний збій в ЕСОЗ частина внесених медичних записів не потрапила в звіти за червень. Немає даних – не буде коштів. Тепер регіональні представники НСЗУ вимагають від лікарень надати докази передачі записів до центральної бази даних ЕСОЗ. В свою чергу, у самої НСЗУ не передбачено можливості підтвердження прийому даних (на кшталт видачі квитанції).
НСЗУ просить лікарні надати ID медичних записів в якості доказу. Лікарні звертаються за цими даними до МІСів, але МІС не є стороною договору між НСЗУ і лікарнями. Як можна ставити оплату роботи закладу в залежність від даних МІС? Це неправильно, нелогічно та несправедливо.
Фейсбук-опитування серед лікарів та керівників закладів вторинки щодо процесу звітування НСЗУ про фактично надані послуги за програмою медичних гарантій свідчить, що ВСІ стикаються щонайменше з однією чи навіть з комплексом перерахованих проблем: зависання сервісу звітності НСЗУ; недостатність навчальної бази; незрозуміла система кодування або невідповідність кодів; невідповідність кількості послуг в згенерованому звіті тим, що фактично внесені лікарнею.
Підсумовуючи, можна окреслити типові проблеми з ЕСОЗ та передачею даних НСЗУ:
● Тривале зависання системи, взаємодії з центральною базою даних в режимі онлайн не відбувається.
● В робочий час загальний час формування направлень на дослідження може займати до 30-40 хвилин робочого часу лікаря, а виписка пацієнта зі стаціонару – до 50 хвилин, а в пологових будинках – до 1 години. Це уповільнює не лише роботу лікарів, але й саму систему.
● Незрозуміла система кодування діагнозів/невідповідність кодів.
● Немає чітких пояснень, як користуватися системою.
● Часта вимога авторизуватися в eHealth та змінювати пароль.
● Немає розуміння безпеки чи збереження даних у разі потрапляння вірусу або вимкнення електроенергії.
● В згенерованому звіті НСЗУ кількість послуг не відповідає фактично внесеним лікарнею.
● Зависання сервісу звітності НСЗУ.
● Недостатність навчальної бази для медпрацівників для роботи з електронними даними.
Чому так відбувається?
Досвід країн світу, в яких ефективно працює електронна система охорони здоров'я, показує, що ІТ технології повинні полегшувати, а не ускладнювати життя лікарям та пацієнтам (як це відбувається зараз в Україні).
Повноваження щодо забезпечення функціонування ЕСОЗ покладені на НСЗУ. Власником центральної бази даних, у тому числі майнових прав на програмне забезпечення центральної бази даних, є НСЗУ. Як бачимо, НСЗУ не впоралася з підготовкою ЕСОЗ до другого етапу медичної реформи. Центральний компонент працює зі збоями, які призводять до втрати даних та нервів. У медперсоналу дуже багато запитань щодо роботи системи. Їм доводиться вносити в систему величезну кількількість зайвої інформації. І все це на тлі кепського матеріально-технічного оснащення закладів, низького рівня комп'ютеризації і браку кадрів.
Пацієнт та лікар не повинні страждати від недосконалості системи. Тому Громадська організація "Платформа здоров'я" звернулася до Міністра охорони здоров'я проханням взяти під особистий контроль вжиття нагальних заходів щодо подальшого повноцінного розвитку електронної системи охорони здоров'я в Україні та приведення її ідеології та архітектури до стану, коли її можливо буде назвати eHealth у міжнародному розумінні цього поняття.
За результатами консультацій з експертами ми сформували перелік рекомендацій, спрямованих на ефективне налагодження роботи електронної системи охорони здоров'я.
Хто слідкує за нашою діяльністю, той знає, що питання проблем ЕСОЗ та шляхи їх вирішення ми піднімаємо постійно. Хочеться сподіватися, що нарешті здоровий глузд буде почутий. "Лупаймо сю скалу!"
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.