Управління з питань реклами. 5 місяців
В усіх своїх попередніх проектах я взяв за правило звітувати під кінець року по зробленій роботі. Асоціація зовнішньої реклами України, наприклад, завжди чітко в грудні звітувала, що зроблено і що заплановано. Не хочу відступати від цієї традиції і зараз, тим більше кількість питань від журналістів зростає.
Тому в декількох блогах окреслю проблематику рекламної галузі Києва, що зроблено за 5 місяців робота, яка робота чекає далі. Розкажу про демонтажі, нові дозволи, правові лакуни, електронний документообіг та єдиний візуальний стиль міста.
І частина перша – найпростіша. Соціальна реклама.
В місті Києві існує три можливості для розміщення соціальної реклами, тобто отримання безкоштовних площин (а їх оператори надають, якщо місто звільняє їх від щомісячної оплати).
1. Бути включеним в план по соціальній рекламі на наступний рік.
2. Під окреме доручення мера отримати можливість розмістити соціальну рекламу.
3. Під хороший проект домовитися з операторами, що вони нададуть площини за вартість поклейки.
Як правило, потрапити просто так в план на рік – було нереально; знаю багато громадських організацій, які роками подавали заявки, але не були включені. Натомість в місті масово розміщалась реклама державних органів – МЧС, пожежників, податківців. Строго кажучи, соціальною рекламою це не можна вважати, а виключно рекламою державного органу. Щоправда, такий термін відсутній в нашому законодавстві, але про це далі.
Окреме доручення мера – теж непроста ситуація, що вимагає хороших політичних зв'язків.
І нарешті, підтримка операторів – ключовий елемент розміщення якісної соціальної реклами. І Асоціація зовнішньої реклами, і Біржа соціальної реклами, та інші структури з 2006 року активно допомагали різним об'єднанням в такому розміщенні. Від симфонічного оркестру до борців із тютюнопалінням.
Що зроблено зараз, за 5 місяців?
Після проведення круглого столу з громадськими об'єднаннями в жовтні, вивішення на сторінці Управління з питань реклами в FB інформації про збір заявок – в план КП "Київреклама" було включено всіх (!!!!!) заявників – ГО.
А саме: Асоціація велосипедистів, Фонд допомоги безпритульним собакам, Спілка української молоді, Інститут медіа права, Міжнародний центр батьківства, Громадський комітет транспортної безпеки, Всеукраїнський волонтерський рух, Зелена Хвиля, За тверезу Україну, Український інститут національної памяті, Громадський сектор Євромайдану, ООН, ЮНІСЕФ і багато інших організацій.
Звичайно, в плані залишилися державні органи, однак їхні квоти були суттєво скорочені. Там, де вони просили 300 щитів щомісяця, по старій памяті, – лишилося 70-90, тобто цифра, достатня для покриття всього міста (власне, стільки беруть комерційні компанії).
Водночас деякі структури отримали квоту вперше – як-от управління з питань туризму.
Зараз план проходить погодження в департаментах, кінцевий варіант, швидше за все, буде урізаний кількісно (адже нас чекає серйозна економія бюджету), однак не якісно – залишаться всіх заявники, і жодним чином реклама державних органів не стане домінантою.
Таким чином, це буде перший рік, де до розміщення соціальної реклами будуть без бюрократії допущені громадські організації. Тобто ті, хто добре розуміється на соціальній проблематиці.
Однак це винятково тимчасове вирішення проблеми, адже існує воно як персональна ініціатива керівництва Управління та "Київреклами". І саме таке рішення є тотально неправильним з точки зору міжнародної практики.
Проблема в тому, що в законодавстві соціальна реклама лише формально прирівняна до благодійної діяльності, жодних реальних висновків з цього не виникає. Тому комерційні компанії не поспішають виділяти на неї кошти (а саме комерційні компанії є часто донорами закордоном), а міста самостійно вирішують, що є соціалкою, а що ні. Захоче місто – і реклама номеру 101 буде вважатися соціальною, а інформація про небезпеку алкоголізму – ні.
Потрібні серйозні зміни в Законі про рекламу, і податковому законодавстві, де будуть прописані стандарти, принципи, умови розміщення соціальної реклами. Міста не повинні вирішувати, що є соціальною рекламою. Це задача для фіскальних органів, які повинні контролювати відповідність стандартам (відсутність логотипу комерційної компанії, суспільна значущість, окрема стаття видатків тощо) і надавати відповідні пільги.
Поки це питання не буде лібералізоване, поки не будуть створені умови, коли власники вільних площин (а не чиновники) будуть зацікавлені в розміщенні соціальної реклами – доти це буде потенційно корупційна сфера. І доти все залежатиме від доброї волі виконавців.
Сьогодні в Києві соціальна реклама – один з ключових напрямів роботи нашої команди. Але потрібна ще системна робота на законодавчому рівні. Відповідні зміни до законів готуються, і вже в січні-лютому вони будуть презентовані громадськості, в тому числі групі молодих депутатів.
Далі буде...
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.