5 серпня 2022, 15:58

ІЄРАРХІЯ ПРОПАГАНДИ РФ 2022

2022 рік для світу став роком великої континентальної війни. Росія після початку війни з Україною 2014 року, анексії і захоплення частини її території, наростила та укріпила свою військову і пропагандистську машину. Тому і у 2022 році продовжила війну вже у вигляді повномасштабного вторгнення в Україну.

Якщо до цього року рф використовувала багато різних напрямків війни – інформаційний, економічний, дипломатичний, енергетичний, військовий, тобто більше не конвекційний, гібридний варіант ведення війни, то у лютому 2022 року вирішила розпочати повномасштабну агресію. Агресію з бомбардуванням всіх міст України, десантом, колонами танків і військових машин, захопленням Києва.

І російське суспільство підтримало цю агресію рф проти України і підтримало всі дії володимира путіна в цій війні.

За даними соціологічного агентства ВЦИОМ https://wciom.ru/, його рейтинг за тиждень, що закінчився 27 лютого, підскочив на шість відсотків і досяг 70%. Аналогічне агентство з проведення опитувань ФОМ зафіксувало семивідсоткове зростання за той же період, у результаті схвалення путіна досягло 71%. А 10 липня 2022 року, той же центр дав підтримку путіну у вигляді вже 80%.

Як це можливо? Щоб суспільство підтримало війну, відповідно вторгнення в сусідню країну і вбивство її громадян?

Весь секрет у підготовці свідомості росіян за допомогою спеціальної пропаганди. Цікаво що російська пропагандистська машина працює у всіх країнах світу, у кожному готелі і супутниковому пакеті телеканалів. Провідні російські телеканали з російською військовою пропагандою можна побачити у всіх світових пакетах супутникових каналів і для багатьох демократичних країн це взагалі не є загрозою або чимось екстраординарним.

Маркерами цієї війни путін зробив декілька штучних образів: "денацифікація в Україні", "демілітаризація України", "спеціальна військова операція" і буква "Z". Але це настільки штучні меседжи та аргументи, що не є основоположними в пропаганді цієї війни. Про ті меседжі і наративи, які реально діють на свідомість рядових росіян розповімо далі.

Як пропаганда зробила з росіян зомбі

Якщо зайти в термінологію "зомбі" як її викладає Вікіпедія: "Зомбі – фантастична істота, жива людина, яка цілковито втратила контроль над своїми свідомістю і тілом, перебуваючи під владою сторонньої сили. В сучасній масовій культурі слово "зомбі" (англ. "zombie") найчастіше використовується як синонім "ожилого трупа".

Для зовнішнього спостерігача росіяни, які підтримують, війну, путіна та вбивства – це божевілля, яке незрозуміло звичайній людині. Або коли ціла країна мовчить, коли все це варварство відбувається. Ясна річ що є поодинокі випадки протестів, арештів активістів, виїзду активної антивоєнної інтелігенції за кордон, але для 140 мільйонної країни це – "капля в морі".

Ми проводили дослідження російської пропаганди на базі Центру дослідження Росії (www.r-studies.org), доповідей Страткому НАТО http://www.stratcomcoe.org/russian-propaganda-concerning-ukraine-during-syrian-campaign-innovative-approach-assess-information

і зробили багато різних методик https://www.slideshare.net/DenisBohush/russian-propaganda-denis-bohush-vilnius-2016, за якими можливо робити висновки.

Сьогодні хочемо познайомити з "ІЄРАРХІЄЮ ПРОПАГАНДИ РФ 2022" яку російські пропагандистські медіа змогли "вставити" в свідомість росіян. Після розуміння цієї "Ієрархії" можна зрозуміти мотиви та настрої росіян в цій війні.



"ЕСТЬ ПУТИН – ЕСТЬ РОССИЯ!" - це головний меседж путінської пропаганди, який використовувався протягом трох (!) виборчих кампаній путіна з телевізійною рекламою, зовнішною рекламою, агітаційними кампаніями у регіонах. Це настільки непорушна установка в головах більшості росіян, що, на сьогодні, в рамках контрпропаганди це неможливо змінити. Тим паче в контексті споконвічної структури російської влади: "цар – раби".



"РОССИЯ ВСЕГДА ПРАВА" – це вже другий рівень ієрархії російської пропаганди. Безапеляційне право на правоту рф постійно транслюється в російських медіа. Кожен експерт, кожна новина виходить з цього меседжу. Тут не треба шукати розуміння юридичних прав, демократичних прав і свобод або логічних і адекватних аргументів для вирішення конфліктів. Це безапеляційний меседж, який за допомогою системи пропаганди вставляється в свідомість рядових росіян.



"СИЛЬНАЯ АРМИЯ" – цей меседж теж на другому рівні, але це для росіян аксіома. "Друга армія світу", "найбільший виробник і експортер зброї в світі" – цей меседж транслювався не тільки всередині країни а і назовні. Завдяки ньому у росіїї купували зброю, а країни НАТО формували свої бюджети та оборонні програми. Путіну це дуже подобається, тому що цей меседж викликає повагу і страх.

Цікаво що це не викликає ні поваги ні страху в України, і тепер міф про "другу армію світу" розсипається в світі. Але в середині рф – це поки аксіома.



"ВЕЗДЕ ВРАГИ" – те що накруги рф вороги постійно транслюється на державних медіа. Навіть всі демократичні країни російська пропаганда обʼєднала в загальний термін "Захід". І постійно використовує семантичну конструкцію "захід проти росії". Навіть війну проти України на пропагандистських каналах називають війною не з Україною, а війною з США, НАТО, Заходом тощо. І одним з аргументів мотивів початку цієї війни було попередження нападу "Заходу" з території України на росію. І що це був єдиний варіант упередження удару колективного Заходу проти росії.

Цей меседж насаджувався більше 20-ти років і вибити або забрати зі свідомості росіян його дуже складно.



ЕДИНАЯ (ВЕЛИКАЯ, БОГАТАЯ) СТРАНА, ОБЪЕДИНЯЮЩАЯ РАЗНЫЕ РЕГИОНЫ И НАРОДЫ – меседж, який ще залишився з радянських часів, коли була велика країна – СРСР. Росія отримала у спадок багато національних республік.

До складу Російської Федерації зараз входять 83 рівноправні суб'єкти, у тому числі: 21 республіка (Адигея, Алтай, Башкортостан, Бурятія, Дагестан, Інгушетія, Кабардино-Балкарія, Калмикія, Карачаєво-Черкесія, Карелія, Комі, Марій Ел, Мордовія, Північна Осетія, Татарстан, Тува, Удмуртія, Хакасія, Чечня, Чувашія, Якутія), 9 країв, 46 областей, Єврейська автономна область, два міста федерального значення – Москва і Санкт-Петербург та 4 автономні округи (Ненецький, Ханти-Мансійський, Чукотський, Ямало-Ненецький). Окуповані Крим і Севастополь Росія також вважає окремими суб'єктами.

Велика кількість російської пропаганди, культурної експансії, нищення ідентичності, зниження освіченості народів, які населяють рф – зробили своє діло.

Але після початку війни-2022 і направлення на війну в складі російської армії малих народів, цей меседж і установка може поступово змінюватись.

Велика кількість вбитих на війні представників малих народів, підвищують протестний потенціал в цих національних республіках.

І вже на цьому рівні цей меседж і установка в свідомості рядових росіян може змінюватись.



Наступні рівні російської пропаганди вже в стані трансформації, тому що війна і санкції Заходу змогли почати змінювати сталі установки, які напрацювала російська пропаганда у свідомості росіян. Цікаво, що ми відчуваємо невідворотність цих змін, що дає надію на "прозріння" російського народу.

БУДУ ЗАЩИЩАТЬ РОДИНУ - це мобілізаційний ресурс РФ. За даними соціологічних досліджень https://russianfield.com/mozhetmir молоді росіяни не хочуть йти на війну, велика підтримка цього меседжу є у старших людей, яких точно не заберуть в армію.

На сьогодні цей мобілізаційний ресурс настільки низький, що для "спеціальної військової операції" по великій за розмірами і населенням країни не можуть набрати "патріотів" які б хотіли їхати вмирати за ефемерні "демілітаризацію" та "денацифікацію" в Україну.

ГОТОВ ТЕРПЕТЬ РАДИ ПОБЕДЫ – це про конкуренцію "телевізора і холодильника". Тобто це про вплив соціально-економічної ситуації на рейтинг влади і путіна. Багато разів путін розпочинав війни навколо росії і так його рейтинг підвищувався. Особливо він підвищився після анексії Криму у України. Росіянам це сподобалося.

За інформацією "Левада-центру" https://www.levada.ru/2021/02/04/prezidentskie-rejtingi-i-polozhenie-del-v-strane/, після анексії Криму та початку війни на Донбасі рейтинг Володимира Путіна був найвищим з моменту, як він очолив країну. У червні 2015 року його діяльність схвалювали 89% опитаних росіян.

І так було багато разів. Але зараз погіршення соціально-економічної ситуації відбувається стрімко і у великих обсягах, тому війна в Україні дасть "прозріння" певним верствам населення. Хоча більша частина населення рф живе дуже бідно і може не помітити цього погіршення. А якщо великий і середній бізнес в росії буде мати великі збитки і проблеми, то це буде радістю для бідного населення.

СИЛЬНАЯ ВЕРТИКАЛЬ ВЛАСТИ. Можливість утримувати в дисципліні всі субʼєкти рф – головна задача влади і спецслужб. Але великі масштаби корупції і кооперація влади з регіональними мафіозними кланами утворюють гібридний варіант вертикалі влади. Група Навального зробила велику роботу по відкриттю фактів корупції на всіх рівнях російської влади. Чечня і Татарстан взагалі показують власні автономні від рф варіанти своєї регіональної влади.

Зі зниженням соціально-економічної ситуації в рф "сильна вертикальна влада" зіткнеться з великими проблемами.

МОСКВА – СТОЛИЦА НАШЕЙ РОДИНЫ. Цей меседж зараз піддається найбільшій критиці в рф. Якщо в попередні роки якось можна було пояснювати, що всі потоки грошей і ресурсів стікаються до Москви, а потім розподіляються всім регіонам, то тепер навіть один з головних олігархів росії Олег Дерипаска говорить "Хватит кормить Москву" https://www.rbc.ru/rbcfreenews/5f521a359a79477994d4a0c6. І ця тенденція регіональних лідерів набирає обороти.

В якості контрпропаганди цей меседж найзручніший, тому що цей меседж максимально трансформується у звʼязку з погіршенням соціально-економічної ситуації в росії.

Контрпропаганда і зміна свідомості росіян

Після такої кількості досліджень психологічних установок в свідомості росіян можна зробити висновок що – є можливість змін ззовні. Для цього потрібні якісні меседжі контрпропаганди та канали комунікацій до цільових аудиторій в росії.

Зараз сфокусуємося на каналах комунікацій. Ясна річ, що для того, щоб реально змінити установки у більшості росіян треба мати доступ до центральних телеканалів, так як основна пропаганда йде саме звідти. Це бачимо із дослідження медіаспоживання в Росії: https://mediascope.net/upload/iblock/a50/DBD_Mediapotreblenie_17052022.pdf

Сегмент інтернету, як найбільш доступний, дивиться в основному молодь, а старші люди все-таки основним каналом комунікації мають телевізор. Сегмент інтернету також дивляться люди, які патерналістські налаштовані і вміють думати крізь пропаганду. Але саме вони готові до реальних дій і спротиву путінському режиму.

Достатньо ефективними, хоча і більш затратними, є дзвінки родичам загиблих і полонених в України. Також практикувалися і дзвінки по базах даних мільйонам росіян з визовом до воєнкомату https://www.rbc.ru/society/26/03/2022/623ee8549a7947391df3ea12

Із дзвінками від Зеленського https://russian.rt.com/russia/article/970405-feiki-ukraina-rossiya тощо.

Не останніми є організації протестних рухів у росії в різних регіонах. Сміливі люди виходять з табличками проти війни в Україні. Також відомі особистості і блогери збирають у себе на сторінках в соцмережах велику кількість росіян, які можуть чути і бачити правду про війну в Україні.

Це тільки невеликий перелік інструментів яким можливо "достукатись" до рядових росіян. Я розумію, що виходячи з верхніх меседжів і ієрархії російської пропаганди до більшості людей, особливо похилого віку – змінити установки неможливо взагалі. Але є надія на російську молодь, яка ще має шанс навчитись думати поза установки російської пропаганди.

Джерела

Russian Propaganda Concerning Ukraine During the Syrian Campaign: an Innovative Approach to Assess Information Activities

http://www.stratcomcoe.org/russian-propaganda-concerning-ukraine-during-syrian-campaign-innovative-approach-assess-information

RUSSIAN PROPAGANDA CONCERNING UKRAINE (Presentation, Vilnius, 2016)

http://www.slideshare.net/DenisBohush/russian-propaganda-denis-bohush-vilnius-2016

RUSSIAN PROPAGANDA: AN INNOVATIVE APPROACH TO ASSESS INFORMATION ACTIVITIES

(Presentation, Kyiv, 2016)

https://www.slideshare.net/DenisBohush/russian-propaganda-denis-bohush

Russian Propoganda (Presentation, 2015)

http://www.slideshare.net/DenisBohush/russian-propaganda-2015

D. Bohush. Four levels address the issue of the territorial integrity of Ukraine

http://www.r-studies.org/cms/index.php?action=news/view_details&news_id=15034&lang=eng

Profile of informational special operations "Anti NATO" in Ukraine, 2009

http://bohush.org.ua/profile-of-informational-special-operations-anti-nato-in-ukraine/

INVESTMENT IMAGE AND CLIMATE OF UKRAINE, 2011

http://bohush.org.ua/investment-image-and-climate-of-ukraine/

UKRAINE'S IMAGE – A VIEW FROM EUROPE, 2011

http://bohush.org.ua/ukraines-image-a-view-from-europe/

Strategic uncertainty of "Ukraine project", 2011

http://bohush.org.ua/strategic-uncertainty-of-ukraine-project/

Promo-campaign in European media with Bohush Communications

http://bohush.org.ua/promo-campaign-in-european-media-with-bohush-communications/

10 secrets of political campaigns, IRI (USA), book

https://iri.org.ua/navchalni-resursy/10-sekretiv-politicnih-kampanii

100 day. Russian Roulette and Russian Reality Check?

https://blogs.pravda.com.ua/authors/bogush/629bc37e09cad/

Війна ''Ї'' проти ''Z''

https://blogs.pravda.com.ua/authors/bogush/62e90b22ef178/

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Українські війська на території Росії – що це означає?

6 серпня 2024 року українські регулярні війська ввійшли у Курську область російської федерації. Ця подія кардинально змінила сприйняття російсько-української війни, яка почалась у 2014 році і в 2022 році продовжилась з широкомасштабним вторгненням в Україну...

П'ять безпекових сценаріїв російської війни в Україні на 2024-2025 роки: наслідки та політичні рекомендації західним партнерам (GLOBSEC)

Вийшло важливе дослідження майбутніх сценаріїв цієї війни у #globsec Приймав участь в цьому дослідженні. Це дослідження організувала Юлія Осмоловська з командою GLOBSEС https://www...

VICTORY MATRIX OF UKRAINE 2023

Denys Bohush and the "8 owls" analytical group Ukraine, Kyiv, March 2023 Forecasting is still possible Looking into the future and predicting events and scenarios in our time is a very thankless business...

МАТРИЦЯ ПЕРЕМОГИ УКРАЇНИ 2023

Денис Богуш та аналітична група "8 сов" Україна, Київ, березень 2023 Прогнозування можливе Заглянути у майбутнє та прогнозувати події і сценарії в наш час, дуже невдячна справа...

Розмінування української території (слухання у Конгресі США)

130 000 кв. км української території на сьогодні забруднено вибуховими пристроями та заміновано. За даними Гельсінської комісії Конгресу США та українців, щоб її очистити, знадобиться понад 20+ років і понад 73 мільярди доларів...

ЩЕ РАЗ ПРО 9 КІЛЕЦЬ І ГАРЕМ ПУТІНА

Те, що росіян на цій війні називають орками, а росію – мордором, команда путіна вирішила зробити собі на користь. Так як у творі "Властелин колец" є єпізод, що утворилося Братство з дев'яти персонажів для боротьби зі злом, то вони вирішили це використати...