Борітеся: що в угоді з МВФ сказано про корупцію
Вчора ввечері ми нарешті змогли ознайомитися з офіційним текстом меморандуму між Міжнародним валютним фондом та Україною.
Під документом стоять 4 підписи: Зеленського, Шмигаля, Марченка та Смолія. І це дає надію, що взяті зобов'язання, наша влада таки планує виконати. Адже після першого траншу у $2,1 млрд має прийти інший – $2,9 млрд. Чи варто казати, що він нам справді дуже треба?
Угода охоплює багато питань, серед яких чимало антикорупційних. Відповідно до меморандуму, ми маємо докласти максимум зусиль для боротьби з корупцією на високому рівні. НАБУ, САП і ВАКС мають залишатися незалежними та доброчесними – зокрема завдяки наданню достатніх ресурсів. А судова реформа таки розпочнеться, бо... скільки вже можна чекати?
Отже, що в документі?
1️. Вищий антикорупційний суд. Держава обіцяє, що до серпня 2020-го у власність ВАКС перейде постійна будівля. Це важливо, бо епопея з відсутністю постійного і релевантного приміщення триває вже понад рік. Сумніваюся, що це завдання вдасться реалізувати у такі терміни. Потенційна передача поточної будівлі на баланс суду – це тільки перший і дуже маленький крок.
Своєю чергою ВАКС публікуватиме звіти про свою діяльність. Наприклад, НАБУ та САП щопівроку звітують. Це потрібна практика, яка дає відповіді суспільству на багато запитань і дозволяє ставити нові.
2️. НАБУ. Бюро має бути забезпечене всіма необхідними ресурсами, у тому числі – для організації незалежного прослуховування та гідного рівня зарплат. Історія з "прослушкою" взагалі ледь не феноменальна. З минулого року законодавство гарантує ці можливості. Але по факту в бюджеті не закладені кошти, зокрема на обладнання. І це проблема, яка напряму впливає на незалежність розслідування.
І нарешті! Українська сторона обіцяє провести аудит НАБУ. Чому "нарешті"? Ми про це вже говоримо кілька років.
3️. Спеціалізована антикорупційна прокуратура. Інституція має бути забезпечена більшою автономністю та належними ресурсами. Інтригує, якщо згадати останні непорозуміння між САП та ГПУ). А зовнішній аудит мають проводити авторитетні експерти з міжнародним досвідом. Чесно, про це ми теж втомилися говорити.
4️. Електронне декларування. До політично значущих осіб мають застосовуватися вимоги про всебічне та публічне декларування майна, і це має стати пріоритетом. Ми, як завжди, тільки "за". Лише цікаво, наскільки з цим пунктом корелюватимуться останні зміни в закон "Про запобігання корупції". Запитання до депутатів і Банкової.
5️. Судова реформа. "Ми посилимо верховенство права шляхом забезпечення незалежності, доброчесності та підзвітності судових органів", – зазначено в документі. Фактично йдеться про судову реформу, а точніше – про ВРП. Вкрай болюча тема, адже потреба в цій реформі вже давно переросла навіть рівень "дуже треба".
За угодою з МВФ ми зобов'язуємося обрати доброчесний склад ВРП та створити постійно діючу комісію для дисциплінарних справ. До цього зобов'язання МВФ прикріпив "структурний маяк" – до кінця жовтня 2020. Це означає, що за виконанням цього пункту Фонд оцінюватиме виконання Україною меморандуму.
6. Бенефіціарні власники. За угодою Україна зобов'язується верифікувати бенефіціарних власників, а механізм ефективних санкцій створять до кінця грудня 2020. Закон про бенефіціарних власників зобов'язує українські компанії повідомляти, хто є їхніми вигодоодержувачами. Однак на сьогодні немає ефективного способу перевіряти ці дані та притягувати до відповідальності за недостовірну інформацію. І МВФ чекає від нас розв'язання цієї проблеми.
7. Закупівлі під час пандемії. Медичні закупівлі, у тому числі для боротьби з COVID-19, мають відбуватись через систему Prozorro із зазначенням бенефіціарних власників компаній-учасниць. Державна аудиторська служба України повинна буде здійснити фактичний аудит закупівель за програмою COVID-19 із залученням/консультаціями з зовнішніми аудиторами – це визначено як структурний маяк до кінця березня 2021. Кабмін обіцяє надати детальний звіт про використання коштів Фонду COVID-19.
Для справедливості скажу, що у меморандумі зазначені певні кроки, які парламент та уряд вже здійснили, як то адекватне НАЗК, законодавчо забезпечена прослушка для НАБУ (нюанси я вказав вище), створення ВАКС. Також ми обіцяємо продовжувати реформу охорони здоров'я, поширюючи новий режим фінансування на ланки вторинної та спеціалізованої допомоги. Щодо приватизації – надалі здійснюватиметься продаж та оренда держмайна завдяки прозорим аукціонам Prozorro.Продажі.
Логічні та правильні речі, хоча деякі доволі обмежені. Тепер справа за імплементацією, і з цим у нас зазвичай виникають проблеми.
Проте не цього разу, правда?
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.