Чи сформує відомство Цушка вичерпний перелік адмінпослуг?
Ще в червні, під час засідання комітету з економічних реформ президент Янукович дав доручення Антимонопольному Комітету України провести "ревізію адміністративних та господарських послуг, які надаються органами влади усіх рівнів підприємствам, закладам, організаціям та які впливають на життя громадян і ведення господарської діяльності підприємствами". Попри всю конституційну сумнівність таких "доручень" АМКУ протягом липня-серпня провів таку роботу, про що його керівник Василь Цушко доблесно відзвітував на керівнику країни.
За його словами була перевірена діяльність майже 4 тисяч суб'єктів надання адміністративних послуг. Встановлено, що лише центральними органами влади українцям надаються 793 послуги. З яких: міністерствами – 244, держагентствами – 42, різноманітними службами – 100, інспекціями та іншими держорганами – 408. Ще 2 760 послуг, за даними АМКУ надаються на місцевому рівні. Така діяльність приносить не абиякий зиск (адже майже всі вони є платними). 2010 року українці розпрощалися з 20 млрд. грн аби отримати адміністративні послуги. А за половину нинішнього року вони теж сплатили не менше 10 млрд. грн. Як тут не згадати, заяву першого віце-премєр міністра України Клюєва, що за цей період до держскарбниці надійшло за статтею "надання адміністративних послуг" всього 1,5 млн. грн.?
АМКУ встановив також рекордсменів та аутсайдерів "управлінського обслуговування" громадян. Лідирує Львівська область, де українцям "пропонують" більш ніж 11 тисяч послуг. З них 3009 – адміністративних, 2965 – платних послуг, пов'язаних з адміністративними. Найменша кількість послуг виявилася в Криму – трохи більш 1000. Проведена перевірка виявила чимало казусів при визначенні вартості платних послуг. Так Донецьке обласне управління охорони навколишнього середовища за однакову послугу брало плату з різних споживачів, яка відрізнялася в 7 разів (від 204 грн. до 1428 грн.), з'ясувалося, що надання такої послуги як "періодичний медогляд водіїв транспортних засобів" передбачає обов'язкове визначення групи крові і резус-фактору, які й так відомі – визначаються при народженні і впродовж життя не змінюються. При цьому, на визначення групи крові і резус-фактору припадає 27% загальної вартості послуги медогляду. Доходить до абсурду: так ДАІ в Чернігівській області у вартість послуги з медогляду водіїв незалежно від статі включили огляд у гінеколога, а у одній із сільських рад до переліку адміністративних послуг потрапило "протезування зубів", в іншій – "нічний абонемент в бібліотеку". Це було б смішно, якби не так сумно.
За результатами перевірки головний "антимонопольщик" з гордістю повідомив громадськість про те, що на основі цих матеріалів буде складено вичерпний перелік адміністративних послуг. Позаяк, бажання Президента мати перелік послуг з їхньою вартістю затвердженим частиною Закону "Про адміністративні послуги", схоже перетворюється на суттєву перешкоду для постійно та настирно анонсованого подання проектів законів України "Про адміністративні послуги" та "Алдміністративно-процедурного кодексу України", затверджених урядом до подання ВРУ ще півроку тому (а вони такого реєстру не містять), то це примушує нас чіткіше проаналізувати, чи реальне виконання цього завдання за результатами здійснених АМКУ перевірок?
По-перше, на предмет чого аналізувалися АМКУ "адміністративні послуги"? Влітку АМКУ гордо рапортував у ЗМІ про те, що він "проводить позапланові перевірки органів місцевої влади щодо до тримання вимог конкурентного законодавства при наданні адміністративних платних послуг". І тут виникає перший сумнів: а чи взагалі доречно говорити про "конкурентний ринок" адміністративних послуг? Чинне, офіційне визначення наступне: "Адміністративна послуга – це послуга, яка є результатом здійснення суб'єктом повноважень щодо прийняття згідно з нормативно-правовими актами на звернення фізичної або юридичної особи адміністративного акта, спрямованого на реалізацію та захист її прав і законних інтересів та/або на виконання особою визначених законом обов'язків (отримання дозволу (ліцензії), сертифіката, посвідчення та інших документів, реєстрація тощо) " Зверніть увагу: "здійснення суб'єктом повноважень"! Інакше кажучи, суб'єктами повноважень є виключно органи державної влади та місцевого самоврядування, а адміністративні послуги – монополією держави. Чи можна собі уявити "конкуренцію на ринку" оборони України чи охорони правопорядку?
По-друге, сам АКМУ зізнається, що він здійснював "перевірки стосовно дотримання вимог законодавства про захист економічної конкуренції органами місцевого самоврядування при встановленні або погодженні діючих тарифів на житлово-комунальні послуги і суб'єктами господарювання – виконавцями житлово-комунальних послуг при наданні послуг об'єднанням співвласників багатоквартирних будинків та застосуванні тарифів на ці послуги... послуги БТІ, платні медпослуги, дозволи на підприємницьку діяльність, ветеринарні послуги, послуги у сфері будівництва, ритуальні послуги, платні послуги МВС тощо".
Інакше кажучи, тепер зі всього масиву проаналізованих послуг слід виокремити власне "адміністративні". І лише тоді можна буде скласти їх реєстр. Може тому АМКУ не поспішає оприлюднювати на своєму сайті результати цієї перевірки, а бадьоро та вибірково рапортує лише Президентові? А найголовніше – скільки це займе часу, чи не стане це черговою "відмазкою" чому відповідні законопроекти не подаються до парламенту...