25 листопада 2011, 12:19

Право на життя. Надія на гідність.

"Отче, прости їм, бо не відають, що чинять" (Лк. 23, 34)

Організатори і виконавці Голодомору, напевне, досить чітко усвідомлювали, що вони робили.

А чи усвідомлюють зараз ті, хто не визнає, а ще гірше, публічно заперечує штучність, спланованість, організацію і відповідальність організаторів за цю трагедію вселенського масштабу, що вони вчиняють таким своїм невизнанням, запереченням, а, іноді, навіть відвертою зневагою пам'яттю мільйонів цілеспрямовано закатованих голодом до смерті людей?

Скільки б не говорили про Голодомор, скільки б досліджень не було вже проведено, справ доведено і спогадів опубліковано, потрібно продовжувати це робити, доки, принаймні в Україні, не залишиться жодної людини, яка зможе собі дозволити зневажати (тим більше – публічно) пам'ять про мільйони загиблих за національною ознакою людей, таким чином відмовляючи українському народу у гідності, а людині – в праві на життя.

"– Поки годувала своїм молоком, - розказує тітка Ялина, – то така Саша була дівчинка, як огірочок, уже восьми місяців на ноги спиналася, ходити бралася. А тоді як не стало зовсім що виссати, вона не те що схудла, а просто скалічила: голова в плечі провалилася, ключиці повипиналися, руки й ноги рахітичні, почалися нариви по всьому тілу, словом, змучена, закатована голодом дитина. Мені нема чого їсти, опухла з голоду, і дитині виссати нема чого. Даю їй груди, але ж там порожньо...

Стьопа помер у 33-му. Десь узяла тітка Ялина буряка – цукрового чи кормового, словом білого, бо як натерла його на тертку, то Стьопа думав, що то капуста. Він як прибіг по лежанці на край і побачив, що мати перегортає ту "капусту" на сковороді, то все намагався вхопити її, а вона не давала, бо знала ж, що не можна сирового давати, хотіла припекти. Але він-таки вхопив пучечку і побіг у куточок, а мати ще й накричала на нього за це. Поки той буряк припікся і вже можна було його їсти, вона до дитини, а Стьопа вже мертвий. Так і закляк з тією пучечкою сирового буряка біля рота, не подужав з'їсти...

А Саша померла у 34-му, бо поправитися з того стану, в якому вона опинилася, вже не було як. Хоча вже й трохи краще стало, появилася їжа, але вже було пізно...

Багато людей повмирало вже як їжа з'явилася. Не втримався, наївся досита чого попало – і помер. А то ж дитина, скалічіла від голоду. Її навіть у майдан не брали, бо хто ж там такого інваліда буде доглядати. Лежало, бідне, вдома поки мати на полі копає. Бабушка час від часу заходила. Переповиє, дасть йому водички та тої бурубулуди, що й самі їли, а хіба ж то їжа для дитини в рік-півтора?

- Зайшла, – каже Федора, – якось до Ялини в хату, а вона лежить з дітьми на ліжку. Опухла вся, як колода. Підійшла ближче, подивилася – Стьопа мертвий, а мати і Саша ще дихають, значить живі...Сплять... Ялина не мала сил встати, так і лежала. А Татко збили ящичка і поховали дитину, щоб її не вкинули, як-небудь, на купу, в загальну яму на цвинтарі...

Дід Микола обох онуків поховав по-людськи, в окремих могилках. А більшість же людей звозили й закопували в одну яму. Тепер та яма опинилася посеред цвинтаря – величезна місцина, трохи запала земля, то можна впізнати, де була та братська могила...

У 33-му з весни тітка Ялина вже теж була опухла з голоду, але на роботу в колгосп ходила.

- Рятувало те, що було в мене у вузлі трохи солі, – згадує тепер. – То я нарву вакації цвіту, як уже появився, насушу, а тоді перетрушу його сіллю, наберу в кишені та й іду, бо як не скопаєш ту норму, що назначили, то не одержиш і того, що там дають, – якоїсь обмішки (за норму давали два фунти). Бо хіба ж то борошно було – таке щось, ніби послід розмелений чи висівки, але й такому раді були. Завариш на окропі, та ще й дивишся, щоб вистачило дотягти до завтрашньої пайки. А часом немеленого посліду давали, то й з нього куліш варили.

А норма була 6 соток – лопатою вручну треба було скопати. І копала. Ноги пухлі, Стьопу в майдан занесу, а Сашу вдома кидаю. Забавлю порожніми грудьми, щоб заснула з тим обманом, аби не чути, як вона плаче, хоч поки з хати вийду, а сама на поле, бо мусиш вижити...

Але ж це вже пізніше, ближче до літа, то було легше. Хто подужає, то липового листя нарве та насушить, а хто варить його на воді чи й так їли. Хто цвіту з акації. А з ранньої весни, то не було ніде й бур'янинки, – ні в березі, ні на городі – скрізь голо, все люди повискубували до чорної землі. Через та більшість вимерли ще ранньої весни. Та й тоді, як появилося вже дещо їсти, то теж не менше людей мерло. Той не міг зупинитися та через міру з'їв, а тому так уже нічого і не могло допомогти. Вижило дуже мало.

...

Тітка Ганна була найменшою в сім'ї і невідлучно жила з матір'ю, але від того життя її не було легшим. Ще поки було щось, – хоч буряки квашені в льоху, – то мати бувало розділить кожен бурячок на всіх. А настав час, що й буряки скінчилися.

- Якось Мамка пішли до льоху і виловили ще два бурячки, останні, – згадують обидві найменші сестрички (коли обом уже під 70 було) крізь сльози. – Якраз виходять вони з льоху, а тут шляхом іде якийсь хлопчик, років сім, може не більше. Ішов-ішов, та й сів у нас під тином. А Мамка питають:

- Куди ти, синок, ідеш?

- Іду до лікарні.

- А що ж у тебе болить?

- У мене все всередині болить. Так мені важко. Ось трошки посиджу, відпочину, та й піду, може в лікарні щось мені поможуть.

А сам такий опухлий.

- Мамка подивилися на нього й на нас, взяли один шматочок буряка розрізали на четверо, нам дали по кусочку всім трьом і тому хлопчикові дали кусочок. Він аж затрусився, як побачив той бурячок.

З'їв і пішов далі. А Мамка той шматочок, що лишився, і квас понесли, плачучи, до хати – варити "їжу" на всю сім'ю...

...

- Це було ще перед Настиною втечею з дому, – каже тітка Анна. – Якраз уже не стало зовсім нічого їсти, і бур'яну ще ніде не було. Ото тоді було найстрашніше. Цілий день ждемо-виглядаємо, коли Татко з Федорою принесуть щось з роботи чи Мамка зварять хоч ту бурбулуду. А вже як з'явився за городами часник, то я піду туди і їм його, скільки влізе. А потім додому йти вже не здужаю, то там і засну. Посплю, тоді встану й іду додому. А раз колись так заснула, що прокинулась, а надворі вже ніч...Так там і заночувала. Змерзла, скрутилася бубликом, приклякла до землі, боюся й поворухнутися, щоб місце тепле не вихололо... І на полі страшно, і додому берегом іти – ще страшніше. Але не кричала, бо сил не було. Та ніхто ж і не почує. Всі зморені, попадають, як ніч прийде, і раді, що можна хоч уві сні відпочити від голоду. Поплакала тихенько та й заснула знов.

А вдома ніхто мене й не шукав, думали, що я пішла до Ялини і там залишилася на

ніч. Не було ні в кого сил, щоб іще йти кудись перепитувати. Навіть через дорогу

перейти зайвий раз не було сил...

...

У льоху не було вже не тільки буряків у діжці, а й квас закінчився. Але ж літо є літо. Людей у селі ставало все менше і менше, а трава росла. Поки горщик закипить, тим часом діти нарвуть закришки – кінець липня ж надворі, падалишній кріп уже ріс по всьому городі, де-не-де й петрушка повідходила, хоч і защіпана з весни. А за городами, через річку, дикого часнику – поле встелене. "Це Бог нам спасіння посилає, – казали люди. – Якби той часничок із самої ранньої весни був, то може б і ще хто живим залишився"...

У те важко повірити, але в 1947 році за городами знову ріс дикий часник. Усі старші люди, хто в живих залишився після Голодомору 33-го, казали, що раніше його ніхто не бачив на тому полі, від самої голодовки аж до 47 року...

...

А вже в 31-му фактично почався голод. Це його тільки звуть так – голод 33-го, бо в цей рік Голодомор досяг свого апогею. А, насправді, як у 31-му вивезли весь хліб, то вже тоді й почався голод. Але в кожного ще десь на горищі завалялась якась трирішня квасоля, той сім'я конопляне, той – насіння гарбузове, той буряки мав, той – картоплю, кваснина в льоху була майже в кожного. Мерли потроху, але ще такого суцільного мору не було. У 32-му зашморг га шиї стиснувся дужче, а вже як охляли люди остаточно, то зима 32-33-го була найважчою. А хто пережив ту зиму, то помер навесні 33-го, бо вже як сніг зліз, то й коріння бур'янів із землі повигризали...

- Кажуть, що причиною голоду в 33-му був недорід – пригадує тітка Ялина. – Брехня! Урожай в 32-му був добрий, тільки його вивезли весь. Ще не так би шкода було, якби справді куди в діло пустили, а то ж не встигали вивозити і на станції держали просто наба. На Поташі (назва станції – прим. авт.) паркан із дощок височенний загородили й озброєну охорону поставили. Де-не-де через щілини парі (пророслі вруна) виглядають. А як хто простягнув руку, щоб набрати в жменю зерна, хоч того пророслого, – стріляли на місці".

Це – частина спогадів, записаних Ларисою Миколаївною Трохименко з розповідей своєї Мами, Тіток і Бабушки – Секлити Герасимівни Дерев'янко, – яка була моєю прабабусею. Можна сказати, що родині пощастило, адже майже всі вижили. Майже...

Мені теж довелося декілька разів спілкуватись з тіткою Ялиною (вона, втративши двох дітей і сама ледве виживши в Голодомор, знайшла в собі сили народити і виростити ще двох дітей, і, незважаючи на страшні випробування і важку працю протягом всього життя, прожила на цій землі 91 рік).

На жаль, я тоді нічого не записав. Але я точно пам'ятаю, що саме там, в с. Косенівка, Уманського району Черкаської області, куди я вперше приїхав підлітком наприкінці вісімдесятих минулого століття, саме після спілкування с тіткою Ялиною (якій тоді ще не було 80-ти і вона чудово все пам'ятала і висловлювалась дуже зрозуміло) в її звичайній сільській оселі, поряд з якою був справжнісінький "садок вишневий коло хати", саме після відвідання цвинтаря, на якому я вперше побачив не тільки могили своїх предків за батьківською лінією, але й пам'ятники з датами життя 1930 – 1932, 1931 – 1933, 1932 – 1934...-1932...-1933...-1934 і ту запалу землю посеред цвинтаря, яка колись була великою ямою, а стала братською могилою для сотень дорослих і дітей, я вперше пережив надзвичайне відчуття – суміш болю від усвідомлення страшних страждань, яких зазнали безневинні люди, тому що були українськими селянами, носіями української ідентичності, і, водночас, гордості за те, що я є частиною нескореного народу, що я є українцем, таким самим українцем, як і мільйони тих, чиї спогади про Голодомор ніхто вже ніколи не почує, але чиї душі, можливо, моляться за багатостраждальну нашу землю щомиті.

І можливо, саме завдяки цим молитвам ще й досі живе в Україні надія на щасливе майбутнє і гідне життя кожної людини в добробуті і злагоді високорозвиненого суспільства.

''ТРИКУТНИК СМЕРТІ'' української освіти і як із нього вирватись

Вчора на своїй сторінці в фейсбуці я розмістив пост співзасновника платфоми для масових онлайн-курсів Prometheus Івана Примаченка, в якому він дуже влучно назвав три великі прични, які стоять на заваді розвитку освіти в Україні, "трикутником смерті" і запропонував свій вихід, до якого я додав декілька пропозицій, впровадження яких вважаю критично важливими для розвитку освіти в Україні і її виходу на світовий рівень не окремими елементами, а всією новою системою...

Цілі не виправдовують засоби: до питання стратегій людей, організацій і країн.

14 квітня у Львівській бізнес-школі УКУ відбудеться щорічна візійна конференція Intrо. Вона буде присвячена темі персональних та організаційних стратегій, і одним з ключових питань, яке постає кожного разу, коли лунає слово "стратегія" є питання відповідального лідерства...

Для чого ці заяви, панове держслужбовці?

Вчора була оприлюднена заява держслужбовців "Вимагаємо Змін!" Її можна по-різному сприймати. Можна беззастережно вітати громадянський вчинок і небайдужість цих людей...

Міністерство освіти і науки України досі виконує доручення уряду азарова-януковича?

Мабуть, ні у кого в Кабінеті Міністрів не має злого умислу в тому, щоб продовжувати тримати на контролі виконання непотрібних доручень попереднього уряду...

Як виконується коаліційна угода? Відкритий лист до народних депутатів коаліційної більшості.

Шановні народні депутати коаліційної більшості, Як громадянин України хочу нагадати, що згідно коаліційної угоди ви запланували на перший квартал 2015 року виконати майже 100 завдань...

Партія небайдужих громадян + ФОТО

Революція Гідності, якщо говорити лише про період Майдану, адже в цілому, зрозуміло, і на цьому треба постійно наголошувати, революція ще не завершена, – це виграна битва, але ще не виграна війна...