НАЗК намагається поставити на ''гальма'' перевірку е-декларацій
До завтра Мін'юст повинен дати відповідь по порядку повної перевірки декларацій, який НАЗК відправило на реєстрацію на початку місяця. Без цього документу НАЗК не може офіційно перевірити жодної декларації. Але в Нацагентстві вирішили зробити все можливе, щоб затягнути процес цих перевірок якнадовше.
Справа в тому, що Закон "Про запобігання корупції" говорить: порядок проведення перевірок декларацій НАЗК визначає самостійно. Цей порядок встановлює механізм, за яким НАЗК має перевіряти декларації: хто має перевіряти, що саме і яким чином, в які строки, в якій черговості, що відбуватиметься на кожному етапі перевірки тощо. По суті – інструкція про те, як перевіряти декларації. Закон говорить про перевірку в загальних термінах, саме тому важливо, щоб визначений НАЗК порядок був максимально чітким і зрозумілим.
Після затвердження порядку в НАЗК він повинен бути зареєстрований Мін'юстом. Завдання Мін'юсту, зокрема, перевірити чи відповідає він українському законодавству, нормативно-правовим актам самого Нацагенства, чи не порушує права людини, не створює корупційних ризиків і т.д.
Саме на цьому етапі: виписування порядку і затвердження його Мін'юстом все застрягло протягом майже двох місяців. Через це, зокрема, НАЗК досі не перевірив жодної декларації.
Спочатку департамент Руслана Радецького, який і відповідає за фінансовий контроль і перевірку декларацій, затягував із підготовкою цього порядку. Врешті решт на реєстрацію був відправлений такий текст, який дає НАЗК дуже широкі повноваження і практично не встановлює інструментів контролю за тим, як проводитимуться перевірки: ні строків, ні черговості, ні визначень ключових понять, ні чіткого механізму. Поки Мін'юст вивчав документ, в НАЗК почали штампувати неоднозначні результати перевірки за іншими статтями антикорупційного законодавства, зроблені за подвійними стандартами: по народному депутату Сергію Лещенку, по Міністру фінансів Олександру Данилюку, по самому керівнику напрямку перевірки декларацій, члену НАЗК Руслану Радецькому.
Коли в кінці листопада Мін'юст відмовився реєструвати порядок, серед претензій були окремі обгрунтовані. НАЗК запросили всіх на обговорення – представники громадськості, Комітет із запобігання корупції, НАБУ, навіть Генпрокуратура і Нацполіція запропонували НАЗК доопрацювати порядок перевірки декларацій таким чином, щоб він був максимально чітким і жорстко унормував процес перевірки декларацій Нацагентством.
Коаліція "Декларації під контролем" запропонувала встановити строки перевірки, черговість, визначити терміни "недостовірна інформація" і поняття "точності оцінки", врегулювати положення тих частин Порядку, які передбачають роботу автоматичної системи, яку НАЗК ще має створити, і забезпечити публікацію висновків.
Повна версія
Комітет із запобігання корупції рекомендував встановити строки перевірки, черговість, чіткий алгоритм, механізм перевірки наявності, достовірності, точності оцінки цінного рухомого майна і готівкових коштів, додати можливості використання потужностей податкової.
Повна версія
НАБУ запропонувало встановити строки перевірки, чіткіше визначити наповнення висновку про результати перевірки, а також дало низку технічних зауважень.
Повна версія
НАЗК не врахувало жодного з критичних зауважень. В "Узгодженій позиції" вони, зокрема, відмовились становлювати строки, не встановили черговості, не визначили поняття точності оцінки, не передбачили публікацію висновків.
Відсутність цих положень в Порядку призведе до одного з двох:
- або Мін'юст знову відмовиться реєструвати порядок і це "динамо" продовжуватиметься безкінечно довго, а тим часом декларації так і висітимуть неперевіреними
- або Мін'юст затвердить порядок, який узаконить бездіяльність НАЗК при повній відсутності будь-яких інструментів контролю за їхньою роботою. Це також дасть широкі можливості для вибірковості перевірок, якими можна зловживати, коли в Агентстві швидко перевірятимуть ті декларації, які їм скажуть перевіряти, а з опрацюванням всіх інших тягнутимуть роками.
Враховуючи вже реальні приклади, коли НАЗК продемонструвало, як за вказівкою Адміністрації президента вони готові на власний розсуд трактувати декларацію Петра Порошенка, відсутність будь-яких інструментів контролю призведе до перевторення новоствореного органу в інструмент для політичної розправи.
При цьому Голова НАЗК Наталія Корчак розповідає на ефірах, що порядок з'явиться вже 29 грудня, а Міністр юстиції Павло Петренко говорить, що порядок повернеться без реєстрації.
Діяльність НАЗК має бути чітко та жорстко врегульована. І це не повинно перевторюватись в безкінечне відсилання від одного державного органу до іншого, від якого в результаті виграють лише корупціонери, а ми втрачаємо безцінний час.
В кінці кінців, якщо два органи виконавчої влади не можуть між собою розібратись і виконати свою роботу, це відповідальність Голови виконавчої влади, тобто Прем'єр-міністра. Пане Гройсмане, розберіться нарешті з цим бардаком у підзвітних вам відомствах і забезпечте роботу е-декларування, яке ви приписали собі як "одне із головних досягнень Уряду" в 2016 році.