Результати перевірки декларації Прем'єра Гройсмана: як НАЗК перетворює е-декларації в "нульові" декларації
Після 3 місяців перевірки НАЗК знайшло у Володимира Гройсмана 80 000 незадекларованих депутатських, але не має претензій до готівки в десятки мільйонів гривень і походження близько півмільйона доларів на елітну столичну нерухомість в тещі-пенсіонерки.
25 травня НАЗК планували затвердити результати повної перевірки Прем'єра і 19 міністрів його Кабінету. Проте після двох годин взаємних звинувачень членами одне одного в некомпетентності, керівництво НАЗК так і не змогло прийняти жодного рішення. Члени НАЗК Руслан Радецький та Руслан Рябошапка наполягали на ухваленні результатів перевірки Прем'єра, Наталія Корчак і Олександр Скопич виступали проти. В результаті питання про затвердження результатів так і не було поставлене на голосування, його розгляд перенесли на наступний вівторок, після чого засідання закрили.
Що пропонує ухвалити наступного вівторка член НАЗК Руслан Радецький, який відповідає за напрямок перевірки декларацій?
Згідно із проектом рішення про результати перевірки, Володимир Гройсман порушив п. 7 ч. першої ст. 46 Закону "Про запобігання корупції", не задекларувавши 80 559,00 грн., отриманих як відшкодування витрат, пов'язаних з виконанням депутатських повноважень. Проте завдяки правкам Порошенка від березня 2016, таке порушення не тягне за собою не тільки кримінальної відповідальності, але навіть шрафу, тому в проекті рішення пропонується лише встановити 30-денний строк для внесення виправлень Прем'єром до своєї декларації за 2015 рік.
(Документ)
Навіть побіжний аналіз результатів свідчить, що перевірки неякісні. Наприклад, в проекті рішення взагалі не йдеться про перевірку фактів з журналістського розслідування про походження майже півмільйона доларів в тещі-пенсіонерки Прем'ра на купівлю елітної столичної нерухомості, якою користується Гройсман. Водночас зазначено, що інформацію про готівку врахували "лише на підставі наданих Гройсманом В.Б. пояснень". Які ж пояснення про походження десятків мільйонів гривень готівкою надав Прем'єр-міністр, який з 2002 року на різних державних посадах? Зараз я вгадаю - назбирав за все життя?
За словами відповідального за перевірку декларацій члена НАЗК Руслана Радецького, НАЗК проводило перевірку як того вимагає діючий порядок перевірки, але він обмежує їхні можливості в перевірці інформації. Фактично, він підтвердив, що перевірка декларацій неякісна. Проте за 3 місяці НАЗК так і не усунуло недоліки в порядку перевірки. Нагадаю, що порядок було розроблено робочою групою при Кабміні, яку ініціював Міністр юстиції Павло Петренко, і затверджено рішенням НАЗК 10 лютого 2017. Тоді я писала, що цей порядок робить перевірки неповноцінними і дозволяє високопосадовцям уникнути відповідальності за статки, походження яких вони не можуть пояснити.
Наприклад, згідно існуючого порядку, логічний та арифметичний контроль може проводитись лише автоматизовано (в тому числі порівняння з реєстрами), а від його результатів залежить і подальша повна перевірка. При цьому атоматизованої системи немає і невідомо коли буде. На питання, що було зроблено за 7 місяців для появи автоматизованої системи, заступник Голови НАЗК Руслан Радецький відповів, що було розроблено план. Також порядок визначає, що НАЗК під час перевірки має право вимагати та одержувати лише документи та інформацію щодо відомостей, які відображені в декларації (а тих, що НЕ відображені?), не може проводити самостійно точності оцінки задекларованих активів, а по факту – враховує інформацію на підставі самих лише пояснень декларанта.
З такою перевіркою все це виглядає як намагання втілити в життя мрію всіх держслужбовців України про "нульову декларацію", яка легалізує задеклароване без будь-якої юридичної (кримінальної чи адміністративної) відповідальності. Нагадаю, що зараз до Реєстру подано 1 229 606 щорічних декларації (з виправленими – близько 1,5 млн.). З них 127 781 – щорічних декларацій за 2015 рік, поданих під час "першої хвилі" декларування у вересні-жовтні 2016 високопосадовцями, які підлягають обов'язковій повній перевірці. І якщо всі вони будуть перевірятись так само, то це і буде нульова декларація.
Пане Прем'єре, ви ж так пишаєтесь електронними деклараціями і НАЗК та, як і ви, пане Президенте, розказуєте українцям і міжнародним партнерам, що це одне із ваших найбільших досягнень. Чому ж тоді "ваше досягнення" ніяк не запрацює і не дає результату? І замість того, щоб забезпечити належну роботу системи і перевірку декларацій (що для цього потрібно – писала тут), єдине, на що спромігся Кабмін, - подати законопроект, який не тільки не вирішує проблеми тієї ж колегіальності, але й фактично віддає НАЗК в ручне одноосібне керування ставленика Кабміну. Готуєте собі і своїм друзям "правильні" висновки і наточуєте інструменти для розправи над політичними опонентами?
"Збереження ілюзій, що нинішні політичні еліти здатні запроваджувати реформи, є небезпечним. Вони спричиняють деградацію держави і наближають Україну до втрати державності. Антикорупційні реформи, за які ми боролися, мали вскрити гнійник, щоб його можна було вилікувати. Але ті, хто має владу, щоб це зробити, не мають до цього волі. Тому що вони є причиною цього гнійника".