Що ексрегіонал з Офісу президента хоче від Руху ЧЕСНО?
Минулого тижня до Руху ЧЕСНО зателефонували від заступника голови Офісу президента Ростислава Шурми й попросили приїхати на зустріч на Банкову. Рідко буває, щоб не громадськість вимагала зустрічі у прокуратури, міністерства чи Офісу президента, а вони самі просили про неї. Зазвичай під Офісом президента можна на морозі простояти кілька тижнів і не потрапити на прийом.
На який з болючих мозолів Банкової ми стали?
Цікаво, що телефоном нам відмовились пояснити, через яку тему заступник Єрмака виявив зацікавленість у діяльності Руху ЧЕСНО. Проте і у нас до Офісу президента накопичилось чимало запитань. Зокрема щодо ветування президентом містобудівної "реформи" та інструменту петицій як такого. Офіс президента дуже погано працює в цьому напрямі – відповіді не надають або затримують. Просто нагадаємо, що Зеленський не підписав й не ветував "містобудівний" законопроєкт N5655, в якому медіа і громадськість знайшли чимало корупційних ризиків.
Й поготів президент проігнорував волевиявлення 42 тисяч громадян України, голоси яких петиція з вимогою ветувати "реформу" зібрала в рекордно короткі строки.
Хто виявив бажання зустрітися?
Заступник голови Офісу президента і "спадковий політик" Ростислав Шурма. Син відомого регіонала Ігоря Шурми свій шлях в українській політиці розпочав слідами батька: з депутатства у Донецькій облраді від Партії регіонів у 2010 році.
До речі, представники партії втікача і держзрадника Януковича після окупації частини Донбасу росією і далі залишаються з мандатами, оскільки в тих місцевих радах не було перевиборів. Та і сама Партія регіонів поки офіційно існує: 21 лютого 2023 року суд тільки має розглянути її заборону, й лише після того, як на цьому неодноразово акцентувала увагу наша громадська організація.
Втім випускник московської школи управління "Сколково" Шурма-молодший продовжив свою політичну кар'єру безуспішним балотуванням до парламенту від нині забороненої проросійської партії "Опозиційний блок". Далі була робота на керівних посадах металургійних активів Ріната Ахметова і... прихід в Офіс президента на чолі з Андрієм Єрмаком.
Присутність таких кадрів на Банковій в часи війни викликає чимало запитань. Виходить, що партії, які 9 років сприяли російському агресору в Україні заборонені, а в парламенті та офісі президента залишаються представники відверто колаборантських політичних сил. І не просто залишаються – фігурант Реєстру держзрадників Нестор Шуфрич обіймає посаду голови Комітету з питань свободи слова, а ще декілька його поплічників – заступників голів комітетів.
Що цікавило заступника Єрмака?
Як тільки ми зайшли до кабінету чиновника, тема зустрічі одразу стала зрозуміла. В руках у Шурми роздруківка одного з матеріалів Руху ЧЕСНО на "Економічній правді": "Відбудова з конфіскацією. Депутати готують вилучення землі у міст та людей". Мова йде про два законопроєкти (N8225 та N8178-1). Вони мали розглядатися на минулій сесії парламенту, але до них справа не дійшла.
Заступника голови Офісу насамперед цікавило, чому ми вивчаємо такі законодавчі ініціативи. Хоча якби пан Шурма просто вивчив діяльність Руху ЧЕСНО, то зрозумів би, що питання невідновлювальних ресурсів країни, зокрема землі, завжди у нашому полі зору. Як людина, яка майже 15 років захищає Біличанський ліс від забудови та рівно два роки тому протягом місяця пікетувала Офіс президента, я говорила абсолютно щиро.
На думку Шурми-молодшого, невідновлювальні ресурси бувають різні. Наприклад, вода або повітря (за дерибаном водойм, між іншим, Рух ЧЕСНО також стежить, і не в одній громаді) . А потім запитав, як же ми дізналися про зазначені законопроєкти.
Але тут жодного секрету немає. В умовах воєнного стану, коли громадськість не має доступу до порядків денних парламенту, нам доводиться комунікувати з депутатами різних фракцій, аби зрозуміти, що будуть розглядати в залі. Зокрема й з членами провладної фракції, частина з яких теж вбачає у цих проєктах серйозні загрози для відбудови країни.
Рух ЧЕСНО давно наголошує на тому, що така закритість парламенту не є виправданою. І ми з радістю будемо дивитись на порядки денні, щойно вони будуть на сайті.
Офіс президента vs Верховна Рада
І тут почалося... заступник Єрмака Шурма вбачає якийсь наш особливий інтерес і умисел у тому, що в умовах тотальної інформаційної блокади ми отримуємо інформацію від народних депутатів.
Далі була спроба з боку чиновника пояснити, що сільське господарство для країни неприбуткове, а люба владній партії забудова приносить чималі прибутки.
Нам намагалися втовкмачити, що ми, м'яко кажучи, непрофесіонали. Ну, хоча б тому, що не знаємо, яка врожайність кукурудзи на один гектар. Я визнаю, у мене вкрай слабка експертиза, якщо говорити про врожайність зернових. Зате я точно знаю, яка врожайність "на полях" у забудовників. Приміром, у регіональних політиків вона може бути від 67 квартир у колишнього мера Ірпеня Карплюка до 586 квартир у його соратника Оверка. Тут точно не обійшлося без супердобрив, які щедро додають нашим політикам!
Заступника Єрмака також цікавило, чи знаємо ми, як важко змінювати цільове призначення землі. Звісно, знаємо! Якщо на це є "підігріта" політична воля, то одним голосуванням місцевих депутатів промзону можуть віддати під забудову висотками.
Цікаво, що коли лобісти проштовхували містобудівну "реформу" 5655, під час відеоколу з заступницею Мінрегіона Наталею Козловською нам теж намагалися пояснити, чому треба позбавити людей права ходити на громадські слухання і на щось впливати, бо з цієї громадськістю часом так важко.
Після розмови чиновник, на жаль, не дійшов висновку, що роботу Верховної Ради варто було б упрозорити, а комітети мали б проводити якісні обговорення. Не Рух ЧЕСНО має вирішувати, яким буде той чи інший проєкт, і не у кабінетах Банкової це має обговорюватись. А на засіданнях відповідних комітетів із залученням всіх зацікавлених сторін.
А проєкти закону мають оприлюднюватись у розумні строки, а не як із містобудівною "реформою", коли комітет голосує, а тексту на сайті Верховної Ради ще немає.
Чи ветували містобудівну "реформу"?
Вето містобудівної "реформи" – це те, що цікавить багатьох громадян. І ми поставили це запитання чиновнику. На що Шурма-молодший сказав, що законопроєкт N5655 Володимир Зеленський не ветував. Зате недвозначно натякнув нам, що знає міфічних бенефіціарів інформаційної кампанії, яка чинила спротив цій реформі. Ми теж знаємо: це кожен небайдужий громадянин країни.
На жаль, це не перший випадок, коли посадова особа робить якісь натяки без жодних доказів. Так, Наталія Козловська, на той час заступниця очільника Мінрегіону, під час одного із заходів заявила: "Ми знаємо, як з'явилася ця петиція (проти 5655), коментувати ми це не будемо".
Дуже "дорослі" і "фактологічно аргументовані" позиції посадовців рівня Банкової та Кабміну звучать як: "Я знаю секрет, але нічого не скажу".
Однак петиції залишаються чи не єдиним інструментом протесту в умовах воєнного стану. Українці не можуть вийти пікетувати парламент або Офіс президента.
Тому громадяни блискавично збирають підписи проти тих законодавчих ініціатив, які вони не підтримують. У цей же час влада ігнорує петиції, на них не відповідає. Доводиться додатково писати запити, аби з'ясувати, як же відповість президент громадянам, які привели його до влади і платять йому зарплату.
PS. Навіть за часів Януковича ніхто після статей щодо дій чи бездіяльності влади не запрошував мене на Банкову, аби "пояснити", що і як.