7 грудня 2012, 16:42

Угода з ЄС має бути підписана в 2013 році

На наступному тижні євросоюзівська дипломатія займатиметься своїм ненависним питанням – українським. Ненависним, бо Україна не дає спокійно, на раз-два, досягнути консенсусу і піти готуватись до Різдва. Спочатку міністри закордонних справ у понеділок озвучать свої висновки по ситуації в Україні після виборів, потім – ще слухання в Європарламенті.

Ознайомившись з заявою міністрів, яка буде офіційно оприлюднена у понеділок, можу сказати: питання не в тому, ЧИ буде підписана Угода про асоціацію, питання у тому, КОЛИ це буде зроблено. Відсутність часових параметрів – серйозний недолік висновків, які зробили шефи європейської дипломатії. Час грає проти України і проти ЄС. Проти України, тому що Україна ще ніколи не була так близько до початку інтеграції в інший Союз, Митний. Митний Союз – це не блеф української влади. Митний Союз в даний конкретний момент – це реальність.

Парадоксальна ситуація: Україна сьогодні однаково близько знаходиться і від першого серйозного прориву в напрямку європейської інтеграції, і від першого кроку в напрямку інтеграції євразійської. Якщо серйозна заява з приводу Митного Союзу не прозвучала в Ашхабаді, не значить, що вона не прозвучить в Москві. Як сказав мені один російський співрозмовник, "о такіх вєщах в Туркмєністанє не об"являєтса".

Відповідно, якщо європейці будуть чекати виконання від українського керівництва всіх умов – і трьох відомих старих (вибіркове правосуддя, чесні вибори, реформи) і нових, які будуть озвучені у понеділок, може виявитись, що, в принципі, не буде сенсу його підписувати. Не тільки тому, що Україна почне розбудовувати інший Союз, але й тому, що деякі положення Угоди виявляться на той момент неактуальними через постійну зміну фінансово-економічної ситуації в ЄС.

Сьогодні ми оприлюднили звернення до керівництва ЄС на рівні експертів трьох аналітичних центрів, для яких тема європейської інтеграції є справою щоденною – Інституту світової політики в моїй скромній особі, Центру Разумкова (Валерій Чалий) та Інституту євроатлантичного співробітництва (Олександр Сушко). У ній, власне, і закликали ЄС підписати Угоду саме в 2013 році. У 2015-му буде пізно.

Головний аргумент, який змусив нас вийти з таким зверненням – той факт, що ризиків від непідписання Угоди більше, ніж від її підписання. Адже, який основний ризик її підписання? Небажання зробити подарунок "злочинній владі" Януковича? Але хто сказав, що Янукович сьогодні зацікавлений в її підписанні так, як ми з вами, всі, хто реально вболіває за проект "Україна в Європі"? Якщо Президента дійсно переконали рухатись в бік Митного Союзу (а підстави так вважати є), то підписання Угоди про асоціацію взагалі буде для нього неприємним сюрпризом, бо тоді він вже не зможе розповідати, що це саме ЄС, нацькований українською опозицією, змусив Україну піти в обійми Митного Союзу?

Більше того, якщо Угода про асоціацію і буде подарунком, то для Президента України, якого оберуть у 2015 році. Саме тоді – не раніше – Угода зможе набути чинності і почне виконуватись. До кінця президентства Януковича будуть, натомість, продовжуватись баталії між Україною та окремими країнами ЄС, національні парламенти яких висуватимуть новій і нові умови для ратифікації. Погодьтесь, нема з чим особливо піаритись.

Для мене особисто непідписання Угоди – це відмашка Євросоюзу на "білорусизацію" України. Так, можна довго говорити про те, що саме по собі підписання Угоди не є гарантією європеїзації і демократизації України, але кращого інструменту на сьогодні не існує. Це потрібно визнати і використати цей шанс.

P.S. Більше – в моєму інтерв"ю для "Главкому"

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Чим вам, на Заході, допомогти?

У нас в Центрі "Нова Європа" є одне неписане правило: адвокаційні візити за кордон не повинні тривати більше тижня плюс дорога. Інакше – починаєш потрохи втрачати звʼязок з українською реальністю...

Яким має бути запрошення України до НАТО?

Після того, як намір України отримати запрошення до НАТО – причому "не після перемоги", а як тільки, так відразу – підтвердив вже Президент України, можу і собі дозволити поділитись деякими ідеями щодо того, якими можуть бути формати запрошення до Альянсу...

Чому я проти звільнення глави МЗС Кулеби

Оскільки весь день сьогодні мене про це запитують експерти та журналісти з різних країн світу, відповідаю чесно і відкрито. Я не підтримую звільнення міністра закордонних справ Дмитра Кулеби...

Про переговори "з позиції сили України". Чи все ж "з позиції слабкості"?

"Ми надамо вас все необхідне для того, щоб ви могли вийти на майбутні переговори з позиції сили", – говорили нам в один голос західні, передусім американські співрозмовники...

Курс на коаліцію рішучих. Кейс Японії

Деякі висновки за результатами нашого останнього адвокаційного візиту до Японії у рамках партнерства Центру "Нова Європа" та Міжнародного центру української перемоги (ICUV) напередодні низки важливих міжнародних заходів, в яких ця країна відіграє далеко не останню роль – саміт G7 в Італії, Берлінська конференція з відбудови, Саміт миру у Швейцарії...

Про візит, який справді важливий і гру на гітарі

Після перебування у Києві Держсекретаря Блінкена напрошується лише один висновок: у США досі не зрозуміли, що візити до Києва високопоставлених представників Адміністрації в умовах геноцидної війни вже не є самодостатньою цінністю, якими вони були у мирні та не завжди безхмарні у відносинах із США часи...