16 вересня 2016, 14:18

Короткий нормандсько-український словник. Слідами візиту Штайнмайєра і Еро

Можна довго і емоційно тлусачити результати візиту міністрів закордонних справ в Київ і на Донбас, хоча з початку року було зрозуміло: виконання Україною політичної частини Мінська -зокрема й внесення змін до Конституції – не було знято з порядку денного, воно лише було відтерміновано. Ну не могли ж міністри як ПОСЕРЕДНИКИ процесу знову приїхати до Києва, щоб сказати: "Ви, українці, поки нічого не робіть, ми будемо тиснути на Путіна, щоб він забрався геть з Донбасу". Тим більше, що у Берліні, Парижі та Вашингтоні після китайських двосторонок з Путіним знову повірили, що у Мінських домовленостей з"явився моментум, шанс на друге, трєтє чи вже яке-там за рахунком дихання. Ні, особливо Путіну ніхто не вірить, але вірити хоче. За принципом "А раптом в цей раз дійсно серйозно?". І для прориву, мовляв, треба тільки вмовити Україну, щоб вона була готова хоч завтра голосувати закон про вибори, призначати їх дату і так далі, тому подібне. Хоча для чого Путіну, який, за словами добре інформованих осіб, вірить у перемогу Трампа у США, йти зараз на будь-які поступки по Мінську, не дуже зрозуміло.

Помітила, що багатьох налякали слова міністра Еро про паралельне виконання безпекової та політичної частини, хоча по суті ті етапи, які він описав, це більше нагадує політику багатьох малих кроків, замість кількох великих. Так, Україна хотіла від Росії один великий крок по безпеці, щоб потім зробити один великий крок з політичного врегулювання, міністри же пропонують подробити цей процес на малі кроки. Взагалі цікаво було спостерігати раптову включеність міністра Еро в процес після його перманентної відстороненості від цієї теми на різних нормандських збіговиськах. Євсроосоюзивськими кабінетами гуляє досить показовий акнекдот про те, що під час одних пізніх переговорів Еро сказав Штайнмайєру: "Ну все, Вальтер, я пішов спати, а ти мені завтра скажеш, що треба підписувати". Загалом, після цього візиту можу ще раз констатувати: Києву принаймні пощастило мати французького міністра, який дослухається до німецького міністра, і німецького міністра, який дослухається до німецького канцлера.

Але це не значить, що тиску на Україну не буде, і ми вчергове можемо видихнути. Він, на жаль, буде. І те, до якої лексики вдаватимуться наші західні колеги – теж показово. Фактично, вже оформився певний нормандсько-мінський словник, який постійно розширюється новими словами і виразами. Хочу звернути увагу сьогодні на килька з них для кращого розуміння, до чого готуватись Україні і як тлумачити ті, чи інші речі. Перші два словосполучення постійно лунають у публічному просторі, а деякі – виключно на переговорах, вживаються в основному англійською мовою.

"У Мінських домовленостях терміново потрібен прогрес" Це особливо люблять повторювати наші німецькі партнери. Словосполучення, яке насправді може означати "Україно, готуйся до тиску і компромісів". Адже, як кажуть інсайдери процесу, якраз після заяв такого штибу до України починають ставити руба питання з приводу політичної частини. Не будемо лукавити: прогрес чи поступ у мінських домовленостях сьогодні на 99% можливий завдяки Україні, тому коли його публічно вимагають, то явно пропонують Україні змиритись з тим, що українською слово "поступ" і "поступка" дуже близькі й споріднені. Можна багато говорити про те, що на українського президента важелів впливу у Заходу більше, ніж на російського (хоча серйозний аналіз на цю тему ще має бути зроблений), але факт залишається фактом: багато разів доводилось чути, як західні дипломати, обговорюючи ті чи інші ідеї Києва по Мінську, кажуть: "Путін на це ніколи не піде", але чомусь не доводилось чути, коли озвучувались російські пропозиції, що "Порошенко ніколи на це не піде" (буду рада помилятись).

"Будьте конструктивними". Є підстави вважати, що це слово внесли в нормандсько-мінський словник неформальні американські учасники процесу. "Будьте конструктивними" з західної дипломатичної на нормальну українську означає: "Не кажіть, чого не робить Росія, кажіть, що робите ви". Саме під цим гаслом насправді і пройшли два останні візити до Києва Штайнмайєра та Еро. Саме на ньому, впевнена, й далі будуватиметься підхід до України у врегулюванні Мінська. З Росією вони – німці передусім – обіцяють розібратись самі. Тобто, Київ в їхньому розумінні не має постійно скаржитись на Москву, а бадьоро рапортувати, що робиться тут для виконання Мінська. А якщо не робиться, то пропонувати ідеї, як зробити так, щоб робилось. Інше модне в процесі врегулювання конфлікту словосполучення "конструктвний діалог", але воно, зазвичай, стосується переговорів амерканських та російських колег, і на ньому я зупинюсь в окремому тексті.

"Local security providers". Чи так звані місцеі провайдери безпеки. Про що йдеться? Вже майже як доконаний факт сприймається те, що російська військова техніка і зброя на момент виборів (поки що, звісно, умовних) не буде виведена з території України, а перебуватиме на території Донбасу у спеціальних безпекових сховищах. Американці пишаються запропонованою ними у свій час ідеєю "security bubbles" (безпекових бульбашок, де факто безпекових сховищ), ОБСЄ розробило іншу, більш досконалу ідею, яка сьогодні активно проробляється. Але питання, на яке немає відповіді, хто зможе надійно охороняти ці самі безпекові сховища техніки і зброї? Ризикну заявити, що на поліцейській місії ОБСЄ можна вже поставити хрест. І тут якраз окремі західні партнери пропонують залучити "local security providers". Звучить англійською мовою дуже достойно і красиво, але, насправді, дуже вже попахує сурковщиною з його "народною міліцією". Бо ж які там на окупованих територіях можуть бути місцеві провайдери безпеки? Це те саме, що поставити лисицю охороняти курник. Але нічого не заважає нам сьогодні "рубати" ідею цих самих local security providers, і далі наполягати на представництві ОБСЄ. Не можуть організувати поліцейську місію, нехай розширяють нинішню СММ, запроваджують військову компоненту, створюють групи швидкого реагування з професійно підготовленого військового персоналу. Не можуть забезпечити контроль кордону "українською" СММ ОБСЄ, нехай розширюють мандат спостережної місії ОБСЄ в пунктах пропуску "Гуково" і "Донецьк" на кордоні з російського боку. А взагалі ідеально було б втілити в життя ідею одного мудрого дипломата взяти й розмістити ці сховища на кордоні, але з російського боку, і тоді нехай би їх охороняли чи local security providers чи хто завгодно. Але схоже ми пропустили правильний момент, щоб її активно розкрутити.

На сьогодні все. Далі буде.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Чим вам, на Заході, допомогти?

У нас в Центрі "Нова Європа" є одне неписане правило: адвокаційні візити за кордон не повинні тривати більше тижня плюс дорога. Інакше – починаєш потрохи втрачати звʼязок з українською реальністю...

Яким має бути запрошення України до НАТО?

Після того, як намір України отримати запрошення до НАТО – причому "не після перемоги", а як тільки, так відразу – підтвердив вже Президент України, можу і собі дозволити поділитись деякими ідеями щодо того, якими можуть бути формати запрошення до Альянсу...

Чому я проти звільнення глави МЗС Кулеби

Оскільки весь день сьогодні мене про це запитують експерти та журналісти з різних країн світу, відповідаю чесно і відкрито. Я не підтримую звільнення міністра закордонних справ Дмитра Кулеби...

Про переговори "з позиції сили України". Чи все ж "з позиції слабкості"?

"Ми надамо вас все необхідне для того, щоб ви могли вийти на майбутні переговори з позиції сили", – говорили нам в один голос західні, передусім американські співрозмовники...

Курс на коаліцію рішучих. Кейс Японії

Деякі висновки за результатами нашого останнього адвокаційного візиту до Японії у рамках партнерства Центру "Нова Європа" та Міжнародного центру української перемоги (ICUV) напередодні низки важливих міжнародних заходів, в яких ця країна відіграє далеко не останню роль – саміт G7 в Італії, Берлінська конференція з відбудови, Саміт миру у Швейцарії...

Про візит, який справді важливий і гру на гітарі

Після перебування у Києві Держсекретаря Блінкена напрошується лише один висновок: у США досі не зрозуміли, що візити до Києва високопоставлених представників Адміністрації в умовах геноцидної війни вже не є самодостатньою цінністю, якими вони були у мирні та не завжди безхмарні у відносинах із США часи...