Альона Гетьманчук Директорка Центру "Нова Європа" (New Europe Center)

ЗеДипломатія для ЗеПрезидента. Європа

24 квітня 2019, 13:29

Питання, яке дуже турбує всю проєвропейськи налаштовану публіку – яким чином за президенства Зеленського відбуватиметься зближення з Євросоюзом. А до проєвропейськи налаштованої публіки варто щонайменше записати ті 54% громадян України, які очікують, що новий президент продовжуватиме європейську інтеграцію України. Ця цифра – не здогадки. Це дані, які отримав Центр "Нова Європа" за результатами соціологічного опитування "Якою має бути зовнішня політика нового президента?".

Ця цифра – основа основ для політики нового президента. Українці хочуть продовження курсу на зближення з ЄС навіть при тому, що лише 18% відчули конкретні переваги від зближення з Євросоюзом за останні п"ять років. Тобто люди переконані: проблема була не з курсом на євроінтеграцію як таким, а з тими, хто цей курс здійснював. І в Україні, і в ЄС за останні роки мали можливість не раз переконатись: проєвропейський політик в Україні чи в іншій країні регіону – не завжди означає прореформістський політик.

Чи не найпоказовішим в плані того, де ми перебуваємо у своїх відносинах з ЄС сьогодні є те, з чим йшов до президенства Петро Порошенко і з чим – його наступник. Якщо Петро Олексійович – з обіцянки, що українці зможуть безперешкодно їхати до ЄС, то Володимир Олександрович – з обіцянки повернути українців з ЄС. Коло замкнулось. Планка, яку поставив перед собою Зеленський значно вища, аніж та, яку встановлював Порошенко: досягнути безвізового режиму для подорожей у ЄС простіше, аніж примусити українців повірити: можна жити у Європі, не виїжджаючи з України.

Тим паче складно це буде довести, враховуючи, що 3 основні індикатори руху України до ЄС з точки зору пересічних українців (результати вже іншого нашого дослідження) – краща якість послуг в лікарнях, школах, дитсадках, краща транспортна інфраструктура, створення нових робочих місць – більше належать до компетенції уряду, аніж президента. Президент може хіба долучитись до того, щоб пояснити українцям, що індикатором нашого руху до ЄС є не тільки (і не стільки) дороги, а, скажімо, верховенство права, відсутність якого часом впливає і на стан доріг.

Також велику справу президент Зеленський зробить, якщо зможе доступною мовою сформулювати і донести до українців привабливе бачення місця України в Європі. Опоненти інтеграції України до ЄС це зробили давно, успішно нав'язавши наратив про "Україну як сировинний придаток Євросоюзу". У прихильників зближення з ЄС подібного зрозумілого і в хорошому сенсі "вірусного" бачення відверто бракує. А воно б дуже стало в нагоді для скептично налаштованих до Євросоюзу мешканців на Півдні та Сході України.

А тепер про те, якими ж можуть бути перші індикатори, що Зеленський серйозно налаштований на європейську інтеграцію для самого ЄС?

Очевидно, таким індикатором не будуть декларації про те, коли Україна збирається подавати заявку на членство в ЄС. Насправді, чимало кого в Євросоюзі дратують подібні запити країни, яка поки що не демонструє значних успіхів навіть у виконанні Угоди про асоціацію – основного документу у відносинах, підписаного де-факто кров"ю Небесної сотні. Багато хто в Брюсселі та інших ключових столицях ЄС явно сповідує позицію, що реформуватись Україна має швидко, а рухатись до членства в Євросоюзі – повільно. Недаремно навіть такі прихильники України як посол ЄС Хюг Мінгарелі замість слова "інтеграція" в ЄС вживають "наближення" з ЄС. А якщо вже зовсім відверто, то є й такі персони серед брюсельських функціонерів, кому взагалі найбільш імпонує з країн Східного партнерства двовекторна зовнішня політика Вірменії.

Угоду про асоціацію – основний документ у відносинах з Євросоюзом – теж складно віднести до таких індикаторів, оскільки її виконання перебуває швидше в компетенції уряду, й більш залежне від взаємодії уряду з Верховною Радою, а не президентом.

Те, що дійсно може бути таким індикатором, і про це в один голос говорять мої співрозмовники з числа дипломатів ЄС – це неприпустимість відкату чи згортання з президентського благословіння тих реформ, які впродовж останніх п"яти років підтримував Брюссель. Йдеться, зокрема, про судову реформу. Очевидно, тут у президентської команди може з"явитись серйозний виклик: з одного боку, бажання все кардинально перезапустити і почати з чистого аркуша. І в цьому є певна логіка: вміти грамотно зруйнувати старе у пострадянських реаліях інколи значно важливіше, ніж так-сяк будувати нове. "Хрущовку" у сучасний житловий комплекс не переробиш. З іншого боку – важливо буде зберегти ті реформаторські кроки, в які було інвестовано дуже багато ресурсів та зусиль міжнародної спільноти і, зокрема, Європейського Союзу. Впевнена, про це окремо говоритимуть з Зеленським міжнародні партнери.

Іншим важливим індикатором буде всіляке сприяння процесу деолігархізації – те, що було обіцяно на початку президентства Порошенка, але відбулось лише частково, у вигляді окремої "деколомоїзації", як влучно зауважив хтось у медіа. Позиція і поведінка у справі "Приватбанку" новообраного президента буде особливо показовою для Євросоюзу вже на старті його президентства.

На старті президентства важливими індикаторами для Брюсселя будуть кадрові призначення. Який бекграунд і яку репутацію в ЄС матимуть майбутні радники глави держави, міністр закордонних справ? Наскільки відданими європейській політичній культурі та європейським практикам виявляться новий генпрокурор та глава СБУ? Чи це будуть люди, які сьогодні за ЄС і відповідні реформи, а ще вчора публічно піддавали сумніву наш рух до Європи і де-факто саботували його на тому чи іншому рівні?

Певним символічним жестом був би також перший візит новообраного президента саме у Брюссель. Однак, як свідчить нещодавня історія (зокрема, перший візит Януковича саме в Брюссель), ефект від цього кроку є дуже короткотривалим і навряд чи варто було б розглядати його як індикатор серйозної налаштованості на інтеграцію в ЄС.

powered by lun.ua
Коментарі — 6
nestor79 _ 25.04.2019 12:16
IP: 35.235.227.---
Віктор Совщак:
Международный фонд "Відродження", который формально является частным фондом американского миллиардера Джорджа Сороса, опубликовал отчет о потраченных в 2015 году средствах.
Больше 4 млн. грн. получил от МФВ "Институт мировой политики" (теперь Нова Європа), которым руководит Алена Гетьманчук. Эта организация проводит различные исследования и мероприятия, направленные на сближение Украины с ЕС и НАТО. Согласно отчету института, он тоже финансируется почти исключительно иностранными организациями, общий объем финансирования, начиная с 2015 года – 700 тыс. дол. США (данные устаревшие, сейчас я думаю за миллиард перевалило). Так что Віктор есть где заработать, велкам
hrim _ 24.04.2019 20:27
IP: 35.235.227.---
"Позиція і поведінка у справі "Приватбанку" новообраного президента буде особливо показовою для Євросоюзу вже на старті його президентства."

Чому лише для Євросоюзу?
Насамперед, "позиція і поведінка у справі "Приватбанку" буде показовою для українського суспільства.
Tapac Kowalchuk _ 24.04.2019 14:33
IP: 35.235.226.---
Віктор Совщак:
То ви пишіть та публікуйте. Як побачать, що ваш рівень не гірший, ніж у Гетьманчук, без хліба не залишитеся. 😁
Log Log _ 24.04.2019 14:32
IP: 35.235.227.---
"А до проєвропейськи налаштованої публіки варто щонайменше записати ті 54% громадян України".
А з другого боку, ВСі проросійські налаштовані голосували за Зеленського.
Тобто серед його виборців менше половини повернуті до Європи.
То на яку "публіку" він буде орієнтуватись?
Віктор Сокольник _ 24.04.2019 13:52
IP: 35.235.226.---
Все вірно! Хочеться бачити реального президента і його команду, а не віртуальну "говорящу голову".
Віктор Совщак _ 24.04.2019 13:42
IP: 35.235.227.---
Хто дає гроші на такі публікації? Хто такий і що він хоче? Чи є зайві гроші? То може б і мені дали Я всяке напишу Кажуть Порошенко. А ось ці публікації це що Чистої води чепуха
Зеленський3 Донбас5 Корупція1305 Aтака Путіна1200 Україна та Європа1071
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter