17 серпня 2022, 12:27

Кандидат check. Що з рекомандаціями ЄС по кандидатству?

Ну що ж, майже два місяці минуло з моменту отримання Україною статусу кандидата в члени ЄС. Ми в Центрі "Нова Європа" вирішили, що саме час підбити перші підсумки виконання того переліку з семи пунктів реформ, які Європейський Союз "приписав" Україні разом з кандидатством. Україна і ЄС уникають слова "умови", коли говорять про цей перелік, називаючи їх нейтрально "рекомендаціями" (у нас) або ж "кроками" (у ЄС), але всі чудово розуміють, що йдеться про постумови надання кандидатства і фактично передумови для подальшого руху по треку приєднання до ЄС, а не просто інтеграції заради інтеграції. Нам потрібне виконання цих рекомендацій, щоб аргументовано говорити навіть з тими в ЄС, хто і надання нам кандидатства досі вважає великим і місцями незаслуженим авансом. Більше того, ризикну припустити, що деякі з них зовсім не засмутяться, якщо Україна виконуватиме ці рекомендації не місяцями, а роками, бо таким чином отримають Важливість виконання цих рекомендацій зростає в геометричні прогресії, якщо також врахувати, що саме по них будуть вимірювати пульс реформ в Україні і наш ключовий безпековий партнер – Сполучені Штати, а також інші країни "сімки" з поза ЄС – Британія, Канада, Японія.

Отож, ми зібрались з нашими партнерами – секторальними експертами, з якими ми працювали в складних європейських столицях, щоб Україні надали статус кандидата без жодних передумов, а тепер відчуваємо не меншу відповідальність за виконання рекомендацій, аніж профільні представники влади – та зробили такий собі "Кандидат check": першу незалежну спробу зрозуміти, де ми є по кожній з рекомендацій. Для більш точного розуміння ми наважились оцінити це виконання за десятибальною системою, базуючись на оцінках секторальних експертів. Тепер і у владі, і в суспільстві принаймні з'явиться відчуття, де ми є станом на кінець серпня. Своєрідний орієнтир, де потрібно пришвидшитись і покращитись. У наших планах робити такий Кандидат check постійно, допоки всі рекомендації не будуть виконати – розширюючи коло секторальних експертів, які будуть залучені до оцінки. Також ми плануємо зробити спеціальні англомовні версії Кандидат check, які будемо адвокатувати в ключових країнах-членах ЄС, аби наочно продемонструвати: поступ є. Попри війну та опір сил чи окремих, явно не налаштованих на європейські реформи персонажів.

А поступ дійсно є. В сфері антикорупції завершилась епопея з призначенням обраного на чесному та прозорому конкурсі керівника САП. У контексті судової реформи призначені два члени Вищої ради правосуддя (ВРП), до фаховості та незалежності яких нема жодних питань навіть у найбільш прискіпливих профільних експертів. Водночас, є й рекомендації, по яких, як зауважив один з наших експертів, влада почала не те щоб навіть тупцювати на місці, а взагалі побігла не в той бік. Це, зокрема, стосується реформи Конституційного суду, де, попри рекомендацію Венеціанської Комісії не призначати нових суддів до розробки нового законодавства, були призначено вже 4 судді. Саме тому в рейтингу оцінювання експерти тут поставили просто "нуль". Наразі важливо також не допустити створення штучних перешкод для проведення конкурсу директора НАБУ. Загалом, за виконання всіх рекомендацій ми вийшли на загальний бал в 4,4 з максимальних 10-и. Повторюсь – це виключно для орієнтиру, де ми перебуваємо і по яких позиціях потрібно прискоритись та покращитись. Зробити все для того, аби навіть найзапекліші опоненти європейських реформ у владі зрозуміли – повернення України до її "старих" кордонів не означає автоматичне повернення до всіх старих правил гри. А з точністю до навпаки – старі кордони, абсолютно нові правила гри. Тільки так зможемо вистояти і перемогти. Ну і реально рухатись до вступу в ЄС, навіть якщо там якраз не все залежить від нас.













Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Україна-Польща. Шанс на вихід з кризи довіри

Інколи у відносинах між двома країнами є питання, які отруюють все. Довіру. Співпрацю. Атмосферу. Таким питанням у відносинах між Україною та Польщею в якийсь момент стало питання пошукових та ексгумаційних робіт на території України...

Чим вам, на Заході, допомогти?

У нас в Центрі "Нова Європа" є одне неписане правило: адвокаційні візити за кордон не повинні тривати більше тижня плюс дорога. Інакше – починаєш потрохи втрачати звʼязок з українською реальністю...

Яким має бути запрошення України до НАТО?

Після того, як намір України отримати запрошення до НАТО – причому "не після перемоги", а як тільки, так відразу – підтвердив вже Президент України, можу і собі дозволити поділитись деякими ідеями щодо того, якими можуть бути формати запрошення до Альянсу...

Чому я проти звільнення глави МЗС Кулеби

Оскільки весь день сьогодні мене про це запитують експерти та журналісти з різних країн світу, відповідаю чесно і відкрито. Я не підтримую звільнення міністра закордонних справ Дмитра Кулеби...

Про переговори "з позиції сили України". Чи все ж "з позиції слабкості"?

"Ми надамо вас все необхідне для того, щоб ви могли вийти на майбутні переговори з позиції сили", – говорили нам в один голос західні, передусім американські співрозмовники...

Курс на коаліцію рішучих. Кейс Японії

Деякі висновки за результатами нашого останнього адвокаційного візиту до Японії у рамках партнерства Центру "Нова Європа" та Міжнародного центру української перемоги (ICUV) напередодні низки важливих міжнародних заходів, в яких ця країна відіграє далеко не останню роль – саміт G7 в Італії, Берлінська конференція з відбудови, Саміт миру у Швейцарії...