Без істерик про ПЕПів
Без істерик про публічних діячів (ПЕПів), які виникли після прийняття Верховною Радою законопроєкту N9269-д. Виключно сухі юридичні норми та факти.
Зі скрінами та підкресленнями, щоб довго читач сам не шукав.
1. Зміни від 4 листопада 2022 року до пункту 37 статті 1 Закону України "Про протидію легалізації..." до визначення поняття ПЕПа, яке з 2019 року повністю в нашому законі відповідало директиві ЄС, додали часове обмеження в 3 роки.
Така дія не сподобалася нашим партнерам в ЄС та МВФ, котрі ще з 2014 року вимагали привести наше національне законодавство з протидії легалізації у відповідність до Директиви ЄС та Рекомендацій Міжнародної групи з протидії відмиванню брудних грошей (ФАТФ).
Тому як ЄС, так і МВФ, обурилися на такий відкат і включили в перелік основних вимог до влади повернути закон "як було".
2. Пункт 9 статті 3 Директиви ЄС 2015/849 (українською) дає чітке визначення статусу ПЕПа. Наводжу внизу скріни з закону з підкресленнями. Публічним діячем є особа, котра є або була наділена визначними публічними функціями. Далі Директива наводить перелік посад.
3. Стаття 22 тієж Директиви зазначає, що якщо особа вже не виконує визначну публічну функцію, то мінімум 12 місяців після звільнення щодо такої особи має бути здійснений посилений фінансовий моніторинг до того моменту, коли немає підстав вважати, що і далі особа несе підвищений ризик.
4. Вчора парламент прийняв зміни до статті 1 Закону "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом...", якими скасував часове обмеження статусу ПЕПа в 3 роки. Таким чином, в нас тепер ідентичне поняття ПЕП, як і в Директиві ЄС.
Також були прийняті зміни, які чітко врегулювали необхідність протягом 12 місяців після звільнення здійснювати посилений моніторинг, і якщо ризики стосовно клієнта не зберігатимуться, до такого клієнта застосовуються правила, як і до всіх клієнтів.
У підсумку: закон повністю відповідає Директиві ЄС та рекомендаціям ФАТФ.
Міф про "довічне ПЕПство" лишається міфом. Міф про застосування цього закону до всіх держслужбовців, а не лише топів, лишається міфом.
У нас такі ж ПЕПи, як і в ЄС. До них застосовується ризик-орієнтований підхід.
Якщо на рівні уряду, НБУ та Фінмону створюються дивні практики застосування цього закону про фінмоніторинг ПЕПів, це проблема не закону, а уряду, НБУ та Фінмону.
Я впевнена, що серед депутатів та міністрів, котрі не хочуть бути ПЕПами "довічно", з'явиться коаліція розумних людей, котрі на рівні підзаконки вирівняють застосування закону у відповідності до здорового глузду, а також духу та принципам ФАТФ та ЄС.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.