ВІДКРИТИЙ ЛИСТ Українського Конґресового Комітету Америки до Президента України Віктора Януковича
Шановний пане Президент!
Ми вітаємо Вас на пості Президента України, який накладає на Вас, як главу держави, відповідальність за долю і майбутнє суверенної української держави.
Український Конґресовий Комітет Америки (УККА) це організація, що представляє інтереси 1,5 мільйона американців українського походження та численних громадян України, які в даний час проживають в Сполучених Штатах Америки. Ми глибоко стурбовані рядом питань порушених під час Вашої президентської кампанії, а які, на нашу думку, вимагають уважного розгляду Вашої адміністрації.
"Українізація"
Як і в кожній молодій державі, яка віднаходить свою спадщину після багатьох років імперської російської, а відтак радянської окупації і переслідувань своєї національної культури, розвиток української мови і культури має важливе значення для відновлення своєї національної ідентичності. Ваша передвиборча обіцянка надати офіційний статус російській мові не тільки приведе до нової хвилі русифікації, а й створюватиме загрозу існування української мови. Крім того, ми твердо віримо, що Президент, і всі українські урядовці, а також члени парламенту, при виконуванні своїх службових обов'язків повинні використовувати тільки українську мову, оскільки вона є офіційною державною мовою України.
В інтересах відновлення правдивої історії України, яка є важливим елементом у створенні громадянського суспільства в демократичній, суверенній державі, адміністрації і уряду України необхідно вирішити цілу низку складних питань. Десятиліттями анти-українська радянська пропаганда спотворювала історію України і свідомо залишала її перекручення. Московським колоніальним прагненням були необхідні такі ненависні дезінформації з метою знищення української національної свідомості шляхом знеслaвлювання українських героїв і творення ослабленої нації, яка не розуміла або не сприймала своєї власної історії. В результаті, Україні необхідно продовжувати процес національного та історичного самовідродження. Ознакою зрілого стану держави є розуміння її громадян подій далекого і недавнього минулого, особливо важливих і трагічних подій у своїй історії. Національна свідомість вимагає, щоб шанувати героїв, які пролили свою кров або віддали своє життя за свою державу. Подібно як Вірменія та Ізраїль визнають свої зобов'язання перед жертвами їхніх геноцидів, їх так само і Україна повинна визнати свої зобов'язання перед жертвами українського Голодомору. Як Польща і Франція шанує своїх борців за свободу, Україна має шанувати визвольний рух 20-го століття – ОУН-
УПА. Історія України записана як великими жертвами, так і великим героїзмом. Це історія, яка вяже наш нарід, яка дає йому силу і знання, щоб пережити навіть найтяжчі обставини. Це історія, яку треба вивчати з точки зору України, а не через призму її колонізаторів.
У зв'язку з цим, ми розчаровані, що після вступу на посаду, зі змісту офіційної сторінки Президента було знято інформацію про Голодомор. Ми сподіваємося, що Ви, пане Президенте, відновите цей розділ і будете продовжувати працювати для визнання цього злочину, як акту ґеноциду на міжнародному рівні. УККА і міжнародна українська спільнота сприятиме в цьому напрямку, працюючи з урядами інших країн і міжнародними організаціями. Ми також вважаємо за необхідне проведення загальнонаціональної освітньої кампанії про історію, причини та наслідки Голодомору-Ґеноциду в навчальних закладах України, а також для широкої громадськості.
Іншим чутливим питанням для України є питання, що стосується ветеранів ОУН/УПА, які боролися за свободу і відновлення державності України. Ми сподіваємося на давно назрілі визнання Української Повстанської Армії (УПА), Організації Українських Націоналістів (ОУН) та ряду інших військових формувань, як "Героїв України". УККА твердо переконаний, що настав час змінити негативний образ, створений радянською владою і визнати тих, хто боровся проти двох жорстоких режимів ХХ століття, бо їх остаточною перемогою стала незалежність України.
Кожна нація, яка має національну самоповагу повинна вимагати, щоб на такі справи була звернена увага і щоб вони були належним чином вшановані.
Національна безпека
Як гаранта Конституції України, одним із ваших основних пріоритетів, пане Президенте, є захист незалежності і територіальної цілісності. Протягом століть кордони України порушувались і її народ підпадав під численних іноземних поневолювачів. Сьогодні, такі підпорядкування можуть розглядатися не просто як фізичний напад, але як несказанний економічний і політичний вплив, що випливає з перебування іноземних військ на території України, про що свідчить російський Чорноморський флот і відсутність в Україні надійного кордону. Безсумнівно, залишаючи іноземні війська базуватися в Україні, вона ризикує життєздатністю державних стратегічних інтересів і своїм позиціонуванням в Центральній та Східній Європі. УККА рекомендує, щоб Ви, пане Президенте, вжили заходів, щоб не продовжувати оренду Росії для її Чорноморського флоту в українському порту Севастополь. Конституція України забороняє базування іноземних військ на своїй території, що могло б скомпроментувати її ключову стратегічну роль в басейні Чорного моря.
Чорноморський регіон стає важливим каналом для більшої диверсифікації енергетичної безпеки України. Той факт, що Україна є державою-транзитером енергії, робить її ключовим гравцем у відносинах з Росією і великою європейською спільнотою. Реформування корумпованого і неефективного енергетичного сектору України буде мати першочергове значення для зміцнення конструктивного діалогу з усіма партнерами України. Непереборне завдання енергетичної реформи вимагає сильної політичної волі і передбачає, що Україна не залежатиме від одного джерела енергії для свого використання. Її диверсифікація інших джерел без енергетичних поставок Росії зможе гарантувати збільшення іноземних інвестицій для вивчення життєздатних варіантів. Незважаючи на необхідність диверсифікації, безпеці України загрожує відсутність енергоефективності в країні. Більша енергетична неефективність призведе до більшого споживання енергії і, отже, до необхідності більш широкого використання іноземних джерел енергії. Більшість великих країн світу вивчають можливості використання альтернативних джерел енергії та розвитку внутрішніх енергетичних ресурсів. Правильним для України буде розглянути такі стратегічні шляхи і, таким чином, дійсно гарантувати суверенітет земель.
Мета зовнішньої політики України в галузі збереження її незалежності і територіальної цілісності полягає в підтриманні сформованих відносин зі своїми партнерами. Американсько-українські відносини мають особливе значення, про що свідчить нещодавнє підписання в грудні 2009 року Хартії стратегічного
партнерства, яка визначає різноманітність проблем та шляхів, в яких обидві держави можуть сприяти одна одній в інтересах безпеки. Крім того, пане Президенте, як видно з вашого недавнього візиту в Брюссель на початку цього місяця, інтеграція України в євроатлантичні структури для цілей економіки і безпеки є превалюючою для європейських партнерів України. Так само, як НАТО вважає Україну своїм найбільш активним партнером відколи держава бере участь в усіх операціях під керівництвом альянсу, УККА сподівається, що Ви, пане Президенте, будете і надалі підтримувати Щорічну Національну Програму з підготовки України до членства в НАТО, підписану Вашим попередником 4 лютого 2010 року.
Судова реформа
Сильна, незалежна судова система утримує всіх громадян і посадових осіб підзвітними писаному закону і, отже, має життєво важливе значення для належного функціонування демократії. По-перше, верховенство права має бути підтверджене. По-друге, урядові повноваження повинні бути належним чином відокремлені один від одного, щоб вони могли контролювати одні одних. По-третє, судова влада повинна бути сильною і незалежною.
Верховенство права є наріжним каменем розвитку демократії в усьому світі. Верховенство права має багато значень, але два є особливо важливими. Кожна людина, чи то приватна особа чи державний чиновник, повинна підкорятися закону, і жоден особливий статус не може запобігти застосуванню закону. По-друге, закон має бути зосередженим на понятті справедливості, яке підкреслює міжособистісний розгляд справи. Необхідно, щоб не лише зміст закону був однаковим для всіх, але і процедури, за допомогою яких закон здійснюється, повинні бути однаковими. Спеціальні правила, які відставляють важливих посадових осіб за рамки закону, не можуть бути допустимі, а процедури закону повинні бути сліпими щодо сторін судового процесу.
Політична система, заснована на поділі повноважень за відповідною системою стримувань і противаг, є життєво важливою для збереження демократії. Мета судової системи і, більш широко, уряду, полягає в забезпеченні стабільності на основі послідовного застосування закону і дотримання Конституції. Розподіл влади є особливо ефективним способом для цього, бо він передбачає створення системи балансів, відповідно до якої різні гілки влади спостерігають одна за одною і тримають одна одну під контролем. Для того, щоб розподіл був ефективним, різні гілки влади мають бути рівноправними, і кожна володіти достатньою владою; жодна гілка не може бути настільки домінуючою, щоб зробити поділ незначимим. Поділ влади сприяє зміцненню довіри, використовуючи судову владу, щоб контролювати будь-який неправомірний тиск, який може бути вчинений виконавчою чи законодавчою владою.
Сильна, незалежна судова система є однією з найбільш важливих способів відокремити владу і відстоювати верховенство права. Три аспекти незалежної судової влади мають відношення до її успіху у відстоюванні права: процедури, що сприяють незалежності; трактування судової системи як незалежного органу; правосуддя, що відповідає і зміцнює свою незалежність.
Перший аспект, процедури для незалежності, вимагає, щоб суддям був наданий захист для забезпечення їх здатності зберігати незалежність. Адекватне фінансування повинне бути доступним для того, щоб судова система стала самодостатньою і незалежною від інших гілок влади. При відсутності такого захисту, здатність суддів приймати політично чи соціально непопулярні рішення знаходиться під загрозою, тому що вони можуть втратити свої робочі місця або заробітню плату за зміст своїх рішень. На додаток до заробітної плати та охорони праці процедури повинні бути створені для забезпечення якнайшвидшого опублікування та доступності судових рішень, для того, щоб судова система змогла по-справжньому діяти в якості своєї власної суті. Процедури повинні також бути в наявності для своєчасного і належного виконання судових рішень, з тим, що судові команди не залишалися без уваги. Ці заходи захисту ізолюють суддів від тиску пристосовувати рішення, щоб вони відповідали домінуючим політичним настроям, і дозволяють їм зосередитися на і дотримуватися законності.
По-друге, судова система повинна діяти в якості і повинна розглядатися як незалежна гілка влади. Судова система, так само, як і кожен окремий суддя, повинні діяти рівноправно і незалежно від інших гілок влади. Судді незалежні у тому сенсі, якщо вони не є підпорядковані будь-якій інший владі чи політичній партії. Дуже важливо, щоб законодавча і виконавча гілки утримувалися від спроб впливу на суддів, і навіть важливіше, щоб судова система могла чинити опір і давати відсіч будь-яким спробам впливу. Судді не будуть в повазі, доки вони не поважатимуть себе настільки, щоб діяти з мужністю і совістю, необхідними незалежній судовій системі.
По-третє, судова система повинна діяти в якості незалежного органу, який об'єктивно застосовує право. Навіть за наявності найкращих процедур, судова система ніколи не заслужить довіри народу, і решти уряду, якщо сама судова система не діятиме як незалежний орган. Судді повинні бути посередниками, в тому, що вони є нейтральними між сторонами, які постають перед їхнім судом, і не залежать від них. Судді повинні вирішувати передані їм справи безсторонньо, на основі фактів та закону, без будь-яких обмежень, неправомірного впливу, примусу, чи погрози, прямої чи опосередкованої, від будь-якої особи або установи з будь-якої причини. Моральне зобов'язання судді перед такою формою незалежності виключає фаворитизм та корупцію в судовій системі країни. Якщо судді не виконуватимуть належно цей обов'язок, народ втратить віру в право справедливості свого суспільства, що породить цинізм, гнів і нестабільність.
Економічна реформа
Пане Президенте, ввівши в дію Ваше гасло "Україна для народу", ми закликаємо Вас зробити серйозні кроки у перетворенні України в країну, де кожен чоловік, жінка та дитина має можливість вести продуктивне плідне життя у своїй власній державі. Як показали дослідження з розвитку, ті, хто залишають свою батьківщину, є найбільш підприємницькими та працелюбними. Через поганий стан економіки, за останні 20 років Україна втратила мільйони своїх найбільш перспективних учених, інженерів та педагогів. Цей масовий від'їзд найкращих і найрозумніших не тільки зменшує податкову базу державного бюджету, але, на жаль, матиме довготривалий вплив на розвиток економіки України. А це, у поєднанні зі світовим економічним спадом, спричиненим банківською кризою, призвело до руйнівного ефекту для України з 14% зниженням ВВП в 2009 році.
Пане Президенте, ми закликаємо Вас боротися з корупцією, яка вже закріпилася в Україні. Центр антикорупційних досліджень Transparency's International визначив, що індекс сприйняття корупції в державному секторі для України на 2008 рік становив 2,5, відповідно до чого, Україна виступає 46-ю найбільш корумпованою країною зі 180. Постійний високий рівень корупції в країні з низьким рівнем доходів призводить до "безперервної гуманітарної катастрофи". Корупція в державному секторі України серйозно придушує прямі іноземні інвестиції та дозволяє українському бізнесу працювати неефективно, обслуговуючи тільки своїх власників. Численні економічні дослідження країн з перехідною економікою показують, що іноземна власність необхідна для того, щоб торгівельна діяльність країни була ефективною і створювала більш високий рівень життя для усіх її громадян. На жаль, надмірна корупція призвела до поляризації між багатими і бідними.
Також повинні бути прийняті заходи, щоб повернути назад відтік капіталів з України, особливо відтік до сумнівного укриття від податків. Ці потоки є дуже згубними для економіки України, оскільки вони зменшують інвестиції в Україну, знижують продуктивність і приводять до ухилення від податків.
Економічне майбутнє України та стабільність залишаються пріоритетними в програмах ваших європейських та американських партнерів. Пане Президенте, ми також добре обізнані щодо кредитів МВФ, які повинні бути повернуті. Нагромадження великих боргів вимагатиме все більших платежів по виплаті боргу, які будуть безперервним навантаженням на державний бюджет. Ми радимо провести переговори з представниками МВФ, за співучасті з союзниками, такими як Сполучені Штати, щоб
реструктурувати виплату боргових платежів України, а також працювати над новим економічним траншем, щоб допомогти Україні виконати свої поточні зобов'язання.
Пане Президенте, ми просимо Вас серйозно розглянути наші міркування і спрямувати Ваші ініціативи на благо народу України. Український Конґресовий Комітет Америки завжди надавав всі можливі способи підтримки для зміцнення незалежної і демократичної української держави та допомогав українській нації досягнути чесного, справедливого і рівного ставлення серед держав, як члена сім'ї суверенних народів. За 70 років діяльності, ми, як і раніше, залишаємося стійко відданими справі захисту інтересів українського народу, і продовжуватимемо це робити. Ми щиро сподіваємося, що Ви, пане Президенте, як гарант Конституції України, зробите все можливе, щоб допомогти Україні процвітати на своїй власній вільній землі, і будете діяти виключно в інтересах українського народу.
Ми бажаємо Вам мужності, здоров'я та успіхів в ім'я зміцнення незалежної і демократичної України та підвищення добробуту українського народу.
Слава Україні!
Крайова Екзекутива Українського Конґресового Комітету Америки
Нью-Йорк, 11-го квітня, 2010 року