Президент Янукович підтримує сепаратизм
Під час конференції, присвяченій "100 дням" перебування на посаді українського президента Януковича, він сказав, що не визнає незалежності Абхазії та Південної Осетії, оскільки це суперечить міжнародному праву. "Я ніколи не визнавав Абхазію і Південну Осетію самостійними державами. Це порушення міжнародних норм і законів, порушення конвенцій", – заявив він.
"Є міжнародні норми і закони, згідно міжнародних норм і законів, будь-які порушення цілісності тієї або іншої держави заборонені. Ми не маємо права вітати ці процеси у світі, там де йде порушення цілісності території тієї або іншої держави і тим більше визнавати", – заявив він.
"Я ніколи не визнавав, ви не знайдете в жодному моєму інтерв'ю, я ніколи не визнавав законності дій, що порушували цілісність кордонів тієї або іншої держави. Я ясно говорю?" – сказав Янукович.
Можливо, у Президента Януковича просто слабка пам'ять і він забув, що голосував за проект Постанови про визнання незалежності Республіки Південна Осетія та Республіки Абхазія (N3083) 2 вересня 2008 року – і таким чином порушив "міжнародні норм і законів". Ця постанова не була прийнята, оскільки її підтримали лише 167 депутатів (140 з Партії регіонів та 27 з Комуністичної партії).
http://gska2.rada.gov.ua/pls/radac_gs09/gol_karta_zal3?g_id=2605
Секретар Ради національної безпеки та оборони Раїса Богатирьова була виключена з Партії регіонів після того, як вона піддала критиці Януковича за його підтримку грузинського сепаратизму. Таку відповідь вона дала на моє запитання під час зустрічі у Вашингтоні, чи підтримувала вона захист територіальної цілісності Грузії, згідно з позицією колишнього Президента Віктора Ющенка, чи грузинський сепаратизм.
(Див. мою статтю "Party of Regions Splits over Georgia and NATO", Eurasia Daily Monitor, 2 вересня 2008): http://www.jamestown.org/single/?no_cache=1&tx_ttnews[tt_news]=33911)
17 вересня 2008 року кримський парламент, в якому домінує Партія регіонів, 79 голосами проти 8 проголосував за постанову, в якій йшлося про підтримку незалежності обох регіонів. З часу виборів до кримського парламенту 2006 року блок "За Януковича" домінував у всіх коаліціях у кримському парламенті, до яких також входили російська націонал-сепаратистська партія "Союз" та націонал-більшовицький Блок Наталії Вітренко "Народна опозиція". Усі 34 депутати з "Партії регіонів" підтримали цю постанову.
ВЕРХОВНАЯ РАДА
Автономной Республики Крым
ВЕРХОВНАЯ РАДА УКРАИНЫ
ОБРАЩЕНИЕ
В условиях свершившегося акта вооруженной агрессии, развязанной руководством Грузии против народа Южной Осетии, и непрекращающихся попыток, направленных на свержение законного правительства Республики Абхазия, Верховная Рада Автономной Республики Крым выражает поддержку народам Абхазии и Южной Осетии в их праве на самоопределение и поддерживает действия Российской Федерации по обеспечению безопасности республик Абхазия и Южная Осетия.
Верховная Рада Автономной Республики Крым обращается в Верховную Раду Украины с призывом признать независимость Абхазии и Южной Осетии.
Верховная Рада
Автономной Республики Крым
г. Симферополь,
17 сентября 2008 года
N11-5/08-ВР
Яка ж тоді позиція Президента Януковича з приводу сепаратизму і чи можуть українці, західні уряди та міжнародні організації вірити їй? Його позиція зразка 2008 року, відповідно до якої необхідно визнати незалежність Абхазії та Південної Осетії, на 180 градусів суперечить його ж позиції зразка 2010 року, згідно з якою таке визнання є "порушенням міжнародних норм і законів".
Суперечливі позиції Януковича ще більше вводять в оману у випадку його ставлення до проблеми Придністров'я.
17 травня Президент Мєдвєдєв та Янукович зробили спільну заяву щодо Придністров'я, в якій йшлося про те, що ця територія має отримати "спеціальний статус". Йдучи врозріз із міжнародною практикою та політиками трьох попередніх українських президентів, ця заява розрізняє Придністров'я та Молдову як два окремі утворення, що непрямо вказує на визнання цього сепаратистського регіону.
Росія та Україна є членами групи "5+2", що займається врегулюванням конфлікту, разом з Організацією безпеки та співпраці в Європі (ОБСЄ), Європейським Союзом та Сполученими Штатами Америки. Тим не менше, Москва та Київ зробили свою заяву з приводу Придністров'я не попередивши ні своїх партнерів у межах групи "5+2", ні уряд Молдови. Це засвідчило, що Янукович прагне стати "молодшим братом" Росії у її політиці стосовно своїх країн-сусідів.
Як тоді пояснити постійні флуктуації зовнішньополітичних орієнтацій Януковича та Партії регіонів, чи то стосовно членства в НАТО, яке Партія регіонів підтримувала під час свого перебування при владі протягом 2002-2004 років та проти якого вона виступала з 2005 року, чи то стосовно різноманітних проявів сепаратизму на теренах СНД?
Єдине пояснення цього полягає в тому, що Янукович та Партія регіонів сліпо слідує зовнішній політиці Росії в якості її "молодшого брата" та не намагається здійснювати власну зовнішню політику. Президент Янукович, таким чином, відрізняється від колишнього Президента Кучми, який, не будучи антиросійським політиком, не був також і проросійським політиком і (разом із тодішнім секретарем РНБО Володимиром Горбуліним) проводив прозахідну багатовекторну зовнішню політику. Кучма говорив, що його зовнішня політика не була ні проросійською, ні прозахідною, а "проукраїнською".
Якою ж тоді є зовнішня політика Януковича?
Із перших ста днів його перебування на посаді президента стало зрозуміло, що це перший випадок в історії України, коли президент проводить одновекторну проросійську зовнішню політику, в якій він, подібно до білоруського президента Лукашенка, виконує роль "молодшого брата".
Це можна назвати "Лукашенко-light", адже єдиною відмінністю між українською та білоруською одновекторними проросійськими зовнішніми політиками є те, що Янукович на словах прагне вступити до ЄС. Проте, проводячи таку напівавторитарну внутрішню політику, він не має шансів досягти цієї мети.