Перепідпорядкування "Укртрансгазу". Потрібні пояснення!
Міністерство економічного розвитку і торгівлі своїм наказом N1478 від 7 вересня 2016 року внесло зміни до статут НАК "Нафтогаз України" забравши на себе всі функції з управління "Укртрансгазом" і ГТС.
Якщо це не революція у нафтогазовій сфері, то, як мінімум – повстання. Це руйнує віковічну схему управління державним сектором з видобування, зберігання та транспортування газу, котра існувала з часів Кучми.
Рішення не обговорювалося широко ні у парламенті, ні загалом у суспільстві. Для іноземних партнерів України, котрим частково віддано управління нашою енергетикою, це також, схоже, виявилося несподіванкою – принаймні, до певної міри.
Словом, ми маємо справу з тяжким прикладом непублічної політики у одній із життєво важливих для держави сфер.
Отже, які тут ризики?
1. Фінансовий. План реформ у газовій сфері, направлений на управлінське розділення операторів у трьох сферах – газотранспортної системи, добування та зберігання – був узгоджений з представниками ЄС, Світового Банку та МВФ. Цим документом передбачено створення нової компанії-оператора ПАТ "Магістральні газопроводи України", яка буде в сфері управління Міністерства енергетики та вугільної промисловості України. Є уже заяви з боку Європи, що перепідпорядкування "Укртрансгазу" МЕРТу протирічить згаданому плану, до того ж, не є відокремленням, а скоріше – навпаки.
Відповідно, нам необхідно знати, чи вплине нещодавнє діяння МЕРТ на надання запланованих кредитів, котрі мають допомогти державі безболісно пройти опалювальний сезон. Мова йде про кредит Світового банку на 500 млн доларів і кредит ЕБРР на 300 млн доларів.
2. Міжнародно-юридичний. Як відомо, зараз у Стокгольмському арбітражному суді триває боротьба "Нафтогазу" з "Газпромом". Ціна питання – більше 12 млрд доларів. Ситуація, що виникла, ТЕОРЕТИЧНО може поставити під серйозну загрозу перспективи позитивного вирішення даного спору для української сторони. Адже мова йде, зокрема, і про тарифи на прокачування російського газу в напрямку Європи – а цим у складі "Нафтогазу" займається (точніше, займався) саме "Укртрансгаз".
Отож, тут також необхідно пояснення з боку МЕРТ, яким чином його дії узгоджуються з правовою позицією НАК в Стокгольмі, і які будуть процесуальні наслідки такого кроку.
Очевидно, що ми маємо з тіньовою політикою у енергетичній сфері, котра все життя України славилися саме як джерело найбільших корупційних схем. Якщо ми не побачимо пояснень необхідності настільки важливого кроку, котрий може мати ряд ризикованих наслідків – можна буде вважати, що старі часи непрозорої корупційної енергетики зараз повертаються.
Отож, закликаю МЕРТ та уряд якомога скоріше надати парламенту, суспільству та іноземним партнерам усі необхідні пояснення.
Колеги з міжфракційного об'єднання "єврооптимісти" виступили з відповідною заявою.
[URL=https://www.facebook.com/igor.lutsenko]
ФБ автора[/URL]
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.