7 листопада 2011, 13:59

Революція позитивізму

Знову в Україні забалакали про революцію. Тепер у численних категорій громадян виникло прагнення повалення вже "режиму Януковича". Загалом це дивно, навіть дивовижно, як лише за рік з невеликим гаком влада примудрилася нажити собі стільки недоброзичливців. Її не підтримує практично ніхто.

Ці настрої самі собою не розсмокчуться. Питання лише у рівні готовності громадян до активних дій та їхньому спрямуванні – легальна зміна влади, чи силова. У 1991-му, Україна виявилася єдиною країною СРСР, яка вийшла з нього у законний і несиловий спосіб. У 2004-му, так само мирний Майдан, мирно і легітимно змінив владу. Чи буде продовжено це позитивний історичний ряд подій?

У нинішньої влади немає жодного ресурсу підвищення поваги до себе – ні матеріально-фінансового, ні інтелектуального, ні етичного. Під останнім мається на увазі рівень сумління та відповідальності влади перед суспільством, розуміння того, що саме вона має не лише тримати країну на плаву, а розвивати її. Уявлень про напрямок такого розвитку, звісно, що у влади немає, як власне і уявлень про те, що такі уявлення взагалі то мають в неї бути. Втім, це вже не принципово.

Чи є у революціонерів бачення шляхів модернізації країни? Швидше за все, що – ні. Тому є дві групи причин.

По-перше, найбільш активними борцями з режимом є пільговики. Як суспільне явище соціальні пільги є рудиментом радянської влади. Наробивши багато лиха своїм громадянам – війна в Афганістані, катастрофа на ЧЕАЕС, виробничий травматизм на шахтах, як результат мінімалізації видатків на охорону праці і т.д., радянська влада намагалася гасити невдоволення нею пільгами. В умовах соціалізму робити це було нескладно – надання пільг, направду, нічого державі не коштувало, бо друкарський верстат на монетному дворі вмикали, під відповідні постанови ЦК КПРС. Комунальні платежі, транспортне і медично-санаторне обслуговування надавалися без врахування їхньої собівартості – планова економіка мала все списати. В результаті Союз РСР розвалився разом із системою "розвинутого соціалізму".

Українська держава пішла тим самим шляхом запобігання перед пільговиками, замість того щоб чесно, хоча і болісно монетизувати пільги. Слід чесно сказати, що доступ до пільг за рахунок бюджету визначається саме реальною у цих пільгах потребою, і у цьому розумінні інвалід дитинства цілком рівний у правах з інвалідом, наприклад, "чорнобильцем".

Це болісно і не зовсім справедливо, але пільги мають надаватися винятково за потребами, а не за заслугами. Звісно, що перш ніж здійснити такий крок слід беззастережно ліквідувати всі пільги пов'язані з чиновницько-депутатськими та іншими "заслугами", включно з "народними-заслуженими" артистами, юристами та журналістами, ... орденоносцями і академіками. Пільги мають надаватися винятково у грошах, а не у нормативному нав'язуванні суб'єктам господарської діяльності, (будь-то транспортне підприємство, чи діагностичний центр), надавати послуги собі у збиток або за рахунок інших клієнтів.

Революціонери-пільговики, швидше за усе, мають на увазі зберегти існуючу системи надання пільг, відтак, замість модернізації, держава як система інституцій ризику залишитися архаїчною, тобто нежиттєздатною.

По-друге, стихійність революції просто не залишає часу на обмірковування інноваційних шляхів суспільного розвитку. Ті, хто незабаром "підбере із землі" владу в країні зіштовхнуться з цілковитою розваленісттю державних інститутів. Особливе занепокоєння викликає стан платіжної системи та установ безпеки. Вже сьогодні слід проектувати інноваційні способи здійснення влади та проголосити чітку програму позитивних суспільних змін, наприклад: принцип "презумпції законності підприємництва", дистанційної освіти, он-лайн демократії і т.д.

Без позитивіської програми чергова українська революція приречена на поразку.

Системна політична криза розгортається. Чи є ще вихід з неї?

Одним з наслідків часткового оприлюднення матеріалів операції "Мідас" стала очевидність розколу правоохоронної системи. Лінія розділу пролягає між "старими" традиційними правоохоронними установами і Спеціалізованою антикорупційною прокуратурою та Національним антикорупційним бюро України...

Реальність загрози застосування ядерної зброї ІІ

Невстиг я зробити вчора допис на УП про винекнення нових чинників ядерної загрози, коли це раптом Пу провів чергове телезасідання рашистської ради безпеки, де було здійснено оцінку нової американської ракетної системи "Темний орел", яку США готові розмістити в Європі вже наступного року...

Реальність застосування ядерної зброї

До початку цієї війни загальноприйнятою була думка, що ядерна зброя існує, як чинник стримування агресії і ніколи не може бути застосована. Проте знавіснілий напад рашистів на Україну показав, що навіть наявність зобов'язуючих документів, резолюції ООН, світова громадська думка та санкції не заважають ядерній країни напасти на найближчого сусіда і вести війну вже стільки часу, скільки для Радянського Союзу тривала Велика Вітчизняна...

Опозиція домоглася збільшення доходів бюджету на 175 мільярдів гривень

Державний бюджет наступного року буде вкрай напруженим. Видатки на війну зменшити неможливо, соціальні зобов'язання держави – так само. Іноземні партнери звісно допомагають Україні, проте у них дедалі більше питань до ефективності використання цих коштів...

Якщо витягти стрижень війни?

Путін зірвав зустріч у Будапешті, бо прагне продовження війни. Навіщо? Російська економіка на межі рецесії. Внутрішня і зовнішня легітимність режиму зникає...

Парламент має повернути проект Держбюджету – 2026 в Уряд для кардинальної переробки

Вперше в історії українського парламентаризму у Верховній Раді діє урядова коаліція у складі лише однієї партії – "монобільшість". Здавалося б, що у таких ідеальних для влади умовах координація між Кабінетом Міністрів і його фракцією мала би бути ідеальною...