16 грудня 2011, 12:27

Самодержавний інтернаціонал

Спільною особливістю країн, що об'єдналися у Митний союз – Бєларусі, Казахстану і Росії, є одноосібний характер побудови влади. Самодержавна в них модель правління. Абсолютизм річ непогана. Була колись. Самодержець є корисним для країни, коли вона перетворюється на об'єднану та ефективну державу: закладається єдина фінансова система та економічний простір, облаштовуються зовнішні кордони, уніфікуються закони, виникає національна культурно-гуманітарний спільність.

Щойно ці завдання виконано, самодержець з чинника побудови держави перетворюється на головне гальмо суспільного прогресу. Зазвичай він про це не здогадується, а придворні не наважуються доповісти йому таку прикру обставину. Тоді трапляється революція. Інколи мирна, часто – кривава, а буває, що диктатор втрачає владу внаслідок комбінації зовнішньої агресії та внутрішнього бунту. За деякий час по тому, зазвичай починається новий етап бурхливого суспільного розвитку.

Цивілізаційна непривабливість Митного союзу для України полягає у тому, що він об'єднав країни архаїчні. Володимир Путін, Нурсултан Назарбаєв, Олександр Лукашенко побудували свої режими на одноосібній владі. Це могло бути виправданим у період після розпаду СРСР, хоча досвід Балтії свідчить про можливість та ефективність іншого шляху, але у сучасних умовах, коли виросло посттоталітарне покоління громадян самодержавство для них виглядає "відстоєм".

Породжена цими режимами плутократія, психічно залежна від розкошів та войовнича у своїй некомпетентності, викликає неприйняття у суспільно активних прошарків громадян, особливо у порівнянні з європейськими управлінцями.

Направду, з економічної точки зору, створення зони вільної торгівлі з ЄС зовсім не є однозначно вигідним для України. Європа жорстко захищає свої ринки, перш за все ринок праці. Тому, розмови про те, що нас там чекають, є м'яко кажучи, перебільшенням, але, Європа є культурно привабливішою у порівнянні з Митним союзом. Хоча, за умови дотримання, рівноправних економічних стосунків у Митному союзі, він був би певною мірою нам корисним. Не так нам, як виробникам металургійних напівфабрикатів та власникам інших застарілих, але ще прибуткових енергомістких підприємств, особливо комунальних.

Україна не є привабливою для Європи, але ми туди прагнемо, а Митний союз зацікавлений в нашій країні, але нам туди геть не хочеться.

Слід визнати, що в силу національних культурно-ментальних особливостей та економічних укладів Білорусь і Казахстан є менш корумпованими у порівнянні з Росією та Україною. Нурсултан Назарбаєв та Олександр Лукашенко не мають у своїх країнах "клубів олігархів". Ці президенти самі є носіями всієї повноти, не лише політичної, а й економічної влади. Їхня бюрократія перш за все служить їм, тоді – собі, і на останок суспільству. Інтереси президентів і суспільства часто збігаються, бо главам держав потрібна легітимність – суспільне визнання їхнього права на здійснення влади. Тому бюрократія в Бєларусі та Казахстані мають "царя у голові". До речі, казахські молоді чиновники переважно добре освічені та знають по кілька мов. Часто вони є випускниками провідних американських, європейських, а здебільшого – японських, сінгапурських та китайських університетів.

Останні президентські вибори в Бєларусі та парламентські у Росії створили парадоксальний прецедент. Зазвичай, після виборів рівень довіри до влади зростає. Так буває у цивілізованих країнах. Після чергових виборів президента Бєларусі, трапилося навпаки – там зріс протестний потенціал суспільства, а міжнародна ізоляція країни посилилася. У Росії зневіра дедалі більшої частки громадян особисто у Володимирі Путіні також похитнула його позиції "беззастережного лідера нації". Вибори до Державної Думи пройшли за безпрецедентно низької явки, та з найгіршим за усю історію показником підтримки правлячої партії "Єдина Росія", не згадуючи вже про фальсифікації та усунення від участі в перегонах опозиції.

В Україні влада, втративши легітимність, просто перестала нею перейматися.

Крім корупції та некомпетентності бюрократії – зловорожої байдужості влади до суспільств, – небажання українських активних громадян інтегруватися до Митного союзу зумовлюється низьким рівнем споживчих і соціальних стандартів у трьох його країнах. Йдеться не лише про "рівень нітратів у помідорах". Мова перш за все про стандарти безпеки – побутової, екологічної, праці. Вони теж визначаються якістю влади.

Якість влади, а відтак – суспільних відносин, у Євросоюзі ліпша ніж у Митному. Тому, попри певні економічні вигоди, моральний вибір самодостатніх українських громадян не за Митним союзом та СНД, а за Європою, ширше – західною цивілізацією.

Це цілком паразитарна позиція – вскочити у чужого воза і їхати на ньому у майбутнє, але потуги створити свого, Україна, наразі, не демонструє, а "віз" Митного союзу старий, трухлявий та ще й котиться назад. Саме такий транспорт є найкомфортнішим для корупціонерів та інших угодовських суспільних прошарків в Україні.

Системна політична криза розгортається. Чи є ще вихід з неї?

Одним з наслідків часткового оприлюднення матеріалів операції "Мідас" стала очевидність розколу правоохоронної системи. Лінія розділу пролягає між "старими" традиційними правоохоронними установами і Спеціалізованою антикорупційною прокуратурою та Національним антикорупційним бюро України...

Реальність загрози застосування ядерної зброї ІІ

Невстиг я зробити вчора допис на УП про винекнення нових чинників ядерної загрози, коли це раптом Пу провів чергове телезасідання рашистської ради безпеки, де було здійснено оцінку нової американської ракетної системи "Темний орел", яку США готові розмістити в Європі вже наступного року...

Реальність застосування ядерної зброї

До початку цієї війни загальноприйнятою була думка, що ядерна зброя існує, як чинник стримування агресії і ніколи не може бути застосована. Проте знавіснілий напад рашистів на Україну показав, що навіть наявність зобов'язуючих документів, резолюції ООН, світова громадська думка та санкції не заважають ядерній країни напасти на найближчого сусіда і вести війну вже стільки часу, скільки для Радянського Союзу тривала Велика Вітчизняна...

Опозиція домоглася збільшення доходів бюджету на 175 мільярдів гривень

Державний бюджет наступного року буде вкрай напруженим. Видатки на війну зменшити неможливо, соціальні зобов'язання держави – так само. Іноземні партнери звісно допомагають Україні, проте у них дедалі більше питань до ефективності використання цих коштів...

Якщо витягти стрижень війни?

Путін зірвав зустріч у Будапешті, бо прагне продовження війни. Навіщо? Російська економіка на межі рецесії. Внутрішня і зовнішня легітимність режиму зникає...

Парламент має повернути проект Держбюджету – 2026 в Уряд для кардинальної переробки

Вперше в історії українського парламентаризму у Верховній Раді діє урядова коаліція у складі лише однієї партії – "монобільшість". Здавалося б, що у таких ідеальних для влади умовах координація між Кабінетом Міністрів і його фракцією мала би бути ідеальною...