16 грудня 2011, 12:27

Самодержавний інтернаціонал

Спільною особливістю країн, що об'єдналися у Митний союз – Бєларусі, Казахстану і Росії, є одноосібний характер побудови влади. Самодержавна в них модель правління. Абсолютизм річ непогана. Була колись. Самодержець є корисним для країни, коли вона перетворюється на об'єднану та ефективну державу: закладається єдина фінансова система та економічний простір, облаштовуються зовнішні кордони, уніфікуються закони, виникає національна культурно-гуманітарний спільність.

Щойно ці завдання виконано, самодержець з чинника побудови держави перетворюється на головне гальмо суспільного прогресу. Зазвичай він про це не здогадується, а придворні не наважуються доповісти йому таку прикру обставину. Тоді трапляється революція. Інколи мирна, часто – кривава, а буває, що диктатор втрачає владу внаслідок комбінації зовнішньої агресії та внутрішнього бунту. За деякий час по тому, зазвичай починається новий етап бурхливого суспільного розвитку.

Цивілізаційна непривабливість Митного союзу для України полягає у тому, що він об'єднав країни архаїчні. Володимир Путін, Нурсултан Назарбаєв, Олександр Лукашенко побудували свої режими на одноосібній владі. Це могло бути виправданим у період після розпаду СРСР, хоча досвід Балтії свідчить про можливість та ефективність іншого шляху, але у сучасних умовах, коли виросло посттоталітарне покоління громадян самодержавство для них виглядає "відстоєм".

Породжена цими режимами плутократія, психічно залежна від розкошів та войовнича у своїй некомпетентності, викликає неприйняття у суспільно активних прошарків громадян, особливо у порівнянні з європейськими управлінцями.

Направду, з економічної точки зору, створення зони вільної торгівлі з ЄС зовсім не є однозначно вигідним для України. Європа жорстко захищає свої ринки, перш за все ринок праці. Тому, розмови про те, що нас там чекають, є м'яко кажучи, перебільшенням, але, Європа є культурно привабливішою у порівнянні з Митним союзом. Хоча, за умови дотримання, рівноправних економічних стосунків у Митному союзі, він був би певною мірою нам корисним. Не так нам, як виробникам металургійних напівфабрикатів та власникам інших застарілих, але ще прибуткових енергомістких підприємств, особливо комунальних.

Україна не є привабливою для Європи, але ми туди прагнемо, а Митний союз зацікавлений в нашій країні, але нам туди геть не хочеться.

Слід визнати, що в силу національних культурно-ментальних особливостей та економічних укладів Білорусь і Казахстан є менш корумпованими у порівнянні з Росією та Україною. Нурсултан Назарбаєв та Олександр Лукашенко не мають у своїх країнах "клубів олігархів". Ці президенти самі є носіями всієї повноти, не лише політичної, а й економічної влади. Їхня бюрократія перш за все служить їм, тоді – собі, і на останок суспільству. Інтереси президентів і суспільства часто збігаються, бо главам держав потрібна легітимність – суспільне визнання їхнього права на здійснення влади. Тому бюрократія в Бєларусі та Казахстані мають "царя у голові". До речі, казахські молоді чиновники переважно добре освічені та знають по кілька мов. Часто вони є випускниками провідних американських, європейських, а здебільшого – японських, сінгапурських та китайських університетів.

Останні президентські вибори в Бєларусі та парламентські у Росії створили парадоксальний прецедент. Зазвичай, після виборів рівень довіри до влади зростає. Так буває у цивілізованих країнах. Після чергових виборів президента Бєларусі, трапилося навпаки – там зріс протестний потенціал суспільства, а міжнародна ізоляція країни посилилася. У Росії зневіра дедалі більшої частки громадян особисто у Володимирі Путіні також похитнула його позиції "беззастережного лідера нації". Вибори до Державної Думи пройшли за безпрецедентно низької явки, та з найгіршим за усю історію показником підтримки правлячої партії "Єдина Росія", не згадуючи вже про фальсифікації та усунення від участі в перегонах опозиції.

В Україні влада, втративши легітимність, просто перестала нею перейматися.

Крім корупції та некомпетентності бюрократії – зловорожої байдужості влади до суспільств, – небажання українських активних громадян інтегруватися до Митного союзу зумовлюється низьким рівнем споживчих і соціальних стандартів у трьох його країнах. Йдеться не лише про "рівень нітратів у помідорах". Мова перш за все про стандарти безпеки – побутової, екологічної, праці. Вони теж визначаються якістю влади.

Якість влади, а відтак – суспільних відносин, у Євросоюзі ліпша ніж у Митному. Тому, попри певні економічні вигоди, моральний вибір самодостатніх українських громадян не за Митним союзом та СНД, а за Європою, ширше – західною цивілізацією.

Це цілком паразитарна позиція – вскочити у чужого воза і їхати на ньому у майбутнє, але потуги створити свого, Україна, наразі, не демонструє, а "віз" Митного союзу старий, трухлявий та ще й котиться назад. Саме такий транспорт є найкомфортнішим для корупціонерів та інших угодовських суспільних прошарків в Україні.

Нові митні тарифи у США вигідні Україні, здебільшого

Дональд Трамп, радикально збільшивши митні тарифи на імпорт товарів до США, оголосив торговельну війну мало не усьому світу. Він пішов на моментальне зниження рівня споживання середнього американця...

Коли США впали у дитинство, то інший цивілізований світ мусить подорослішати

Учорашня розмова Дональда Трампа з Владіміром Путіним, серед іншого, продемонструвала інфантильний, наївний підхід нинішньої політичної верхівки США до глобальних небезпек, перед якими опинився світ...

Різка зміна зовнішнього і внутрішнього політичних ландшафтів. Чи є підстави для "глибокого занепокоєння"?

Президент Сполучених Штатів, поговоривши телефоном з російським диктатором, припинив його ізоляцію з боку лідерів більшості цивілізованих демократичних країн...

Україна захищає світ

Повномаштабна війна рашистів з Україною з перших днів продемонструвала безпрецедентну стійкість української армії і українського суспільства...

Референдум 1 грудня і причини та перспективи війни

Сьогодні минає 33 роки з дня, коли в Україні пройшов Референдум, який припинив Союз Радянських Соціалістичних Республік. Саме з 1 грудня 1991 року СРСР зник як геополітичне, соціальноекономічне, етичне явище – імперія Зла, як його називали у цивілізованому світі, одна із реінкарнацій Росії...

Не та тепер тисяча та й влада не та, або: ні собі ні людям

На тлі зростання цін практично на всі товари першої необхідності, підвищення податків та акцизів Президент оголосив про надання громадянам України матеріальної допомоги у розмірі 1000 грн...