24 листопада 2014, 14:07

Політики мусили подарувати суспільству інструментальну шкалу оцінки їхньої ефективності. Скористаймося

Проект Коаліційної угоди суб'єктів майбутньої парламентської більшості, оприлюднений до річниці початку Другого Майдану, вже викликав чимало нарікань галузевих фахівців. Ця критика має різний рівень компетентності та об'єктивності, хоча неможливо заперечувати наявність системних вад КУ.

Зокрема, у ній так і не з'явився розділ "Зовнішня політика". Зовнішні пріоритети коаліції розпорошено по кількох розділах угоди. Ймовірно, що президент вважає зовнішню політику предметом виняткової власної компетенції, відтак не допустив її включення до переліку договірних позицій.

Неконкретним є розділ "Конституційна реформа". Він такий куций, що може бути наведеним тут повністю:

"ІІ. КОНСТИТУЦІЙНА РЕФОРМА

Ми будемо проводити реформи, які потребуватимуть внесення змін до Конституції України. Ми прагнемо зробити процес внесення змін до Конституції прозорим та якісним.

1.Забезпечення публічного та відповідального процесу внесення змін до Конституції України

1.1.Створення Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України (далі -ТСК) для підготовки узгоджених Коаліцією змін до Конституції України. ТСК має діяти на засадах відкритості, гласності, професіоналізму, науковості, колегіальності та незалежності у

прийнятті рішень;

1.2.Персональний склад ТСК формується з урахуванням принципу пропорційного представництва депутатських фракцій у Верховній Раді України, при цьому переважну більшість у ТСК матимуть представники Коаліції. До участі у роботі ТСК будуть залучені

Президент України, Кабінет Міністрів України, та експерти у галузі конституційного права;

1.3.Тимчасова спеціальна комісія Верховної Ради України готує узгоджений законопроект про внесення змін до Конституції України з урахуванням висновків Венеційської комісії."

Як бачимо, ідеологію конституційної реформи має сформувати сама ТСК. Технічне завдання на проект конституційних змін також винесено за рамки угоди, що певною мірою знецінює її політичну вагу.

Не дає відповіді угода і на таке дражливе для суспільства питання, як продаж земель сільськогосподарського призначення. Позитивної відповіді на це питання чекають наші міжнародні фінансові партнери, але суспільні настрої в Україні заперечують перетворення сільськогосподарських угідь на товар. Тому знайдено перехідну форму – продаж права оренди та можливість використання цього права як банківської застави – дістати праве вухо лівою рукою.

Вади угоди можна перелічувати довго, однак неможливо заперечувати тієї обставини, що сам процес підготовки цього тексту та його зміст є кроком вперед у політичній практиці України.

В угоді вказано терміни реалізації її положень, не усіх. Відтак її текст може бути розбитим на рубрики, які являтимуть собою пункти календарного плану, з графою "відмітка про виконання". Календарний план може бути інтерактивним, з лічильником: "До остаточного вичерпання терміну реалізації пункту (наприклад) "Ліквідація корупційних схем у державному секторі. Протягом ІІ кварталу 2015 року" лишилося така-то кількість місяців, днів, годин, секунд". 

Текст не містить визначення відповідальних установ за виконання його пунктів, але було б цілком логічно визначити, що у парламенті це будуть відповідні комітети, а також конституційна ТСК, а в уряді – відповідні міністерства. Персонально – керівники цих органів.

Коаліційна угода це публічне, добровільне зобов'язання влади перед суспільством, критерій її ефективності. І у цьому її значна суспільна користь.

Референдум 1 грудня і причини та перспективи війни

Сьогодні минає 33 роки з дня, коли в Україні пройшов Референдум, який припинив Союз Радянських Соціалістичних Республік. Саме з 1 грудня 1991 року СРСР зник як геополітичне, соціальноекономічне, етичне явище – імперія Зла, як його називали у цивілізованому світі, одна із реінкарнацій Росії...

Не та тепер тисяча та й влада не та, або: ні собі ні людям

На тлі зростання цін практично на всі товари першої необхідності, підвищення податків та акцизів Президент оголосив про надання громадянам України матеріальної допомоги у розмірі 1000 грн...

Щодо фетишизації постаті Михаїла Булгакова

У пізньому Радянському Союзі Михаїл Булгаков був напівзабороненим письменником. Перед усім через його роман "Майстер і Маргарита", бо єдиним дозволеним літературним, ширше – мистецьким, жанром тоді був звісно "соціалістичний реалізм"...

Слід публічно викривати рашистських агентів у інформаційному просторі

Цій події в Україні не надали того значення, на яку вона направду заслуговує. До прокурора Міжнародного кримінального суду в Гаазі з'явився із зізнанням у скоєнні воєнних злочинів, зокрема в Україні, російський військовослужбовець, колишній співробітник спеціального підрозділу ГРУ Генштабу Росії Ігор Саліков...

Для розробки Генерального плану Великого Києва слід оголосити міжнародний конкурс

Ситуація із закриттям шести станцій метрополітену у Києві концентровано відобразила катастрофічний стан речей у комунальному господарстві столиці...

Парламент виходить з під контролю?

Сьогодні Верховна Рада спрямувала на повторне друге читання (не підтримала) проект закону щодо вилучення з місцевих бюджетів надходжень від податку на доходи фізичних осіб, які сплачують військовослужбовці, зареєстровані за місцем проживання у територіальних громадах...