"Президент – це не портрет"
Все знову тільки починається – фінал виборів Президента дає старт виборам до парламенту. Схоже, що їх спробують провести у тій самій стилістиці епатажу та легкої награності, як і президентські. Проте є ряд обтяжуючих обставин.
Вибори президента відбувалися в умовах, коли виконавча влада, краще чи гірше, але функціонувала. Після саркастичної пропозиції В. Зеленського до членів Уряду зробити для України щось корисне, а саме: "взяти аркуш і ручку" та написати заяву про відставку, сподіватися на ефективну роботу виконавчих установ складно. В. Гройсман вже оголосив, що йде з посади прем'єра. За цих обставин, чиновники середньої ланки мають отримати чіткий сигнал від партійно-політичної команди нового Президента, інших учасників парламентських виборів, що від них очікують ефективної та сумлінної роботи у відповідальний період парламентської кампанії, бо наступний коаліційний уряд судитиме про їхні службові якості саме за результатами такої праці. Надто це стосується питань бюджетної дисципліни та підготовки комунальних, енергетичних і транспортних мереж до зими, збереженості державного і комунального майна.
Політична, (та і правова), ситуація є такою, що за допомогою судів зірвати дочасні вибори парламенту, фактично оголошені сьогодні В. Зеленським, буде практично неможливо. Разом із тим, виконати такі "інавгураційні вимоги" Президента, як то: ухвалення Виборчого кодексу – запровадження відкритих партійних списків кандидатів у народні депутати; скасування депутатської недоторканості; повернення кримінальної відповідальності за незаконне збагачення – у цьому парламенті нереально. Тому дочасні вибори пройдуть за чинним мажоритарно-пропорційним законом. Наявність інституту недоторканності зберігатиме інтерес до депутатських мандатів у корупціонерів та інших злочинців. На додачу – ще і вічний чиновний апарат знову "адресно" порядкуватиме коштами Державного бюджету, як це відбувалося в ході виборів Президента. (Не помогло). Сукупно, це все і є другою обтяжуючою обставиною, бо створює умови для зловживань і корупції, а відтак – і для низької якості майбутнього депутатського корпусу.
Війна. Той факт, що В. Путін не привітав В. Зеленського, ані з обранням, ані зі вступом на посаду свідчить про намір Росії нарощувати протистояння – збройне, економічне, політичне та інформаційне. Втручання агресора у хід парламентської кампанії буде значно потужнішим за те, яке мало місце на виборах Президента.
Нікуди не подінуться і хронічні вади соціально-економічного буття України – корупція, бідність, злочинність, виїзд продуктивного населення за кордон тощо.
Власне сама перемога В. Зеленського є відповіддю на всі ці вади.
Основними учасниками виборчої кампанії стануть такі партії: "Слуга народу", ОП "За життя", Блок Петра Порошенка, ВО "Батьківщина". Ще дві однотипні партії – "Сила і честь" та "Громадянська позиція", станом на сьогодні, перебувають на межі подолання бар'єру у 5%.
Партії, що їх очолюють такі знані політики, як: В. Кличко, А. Садовий, С. Вакарчук, О.Ляшко та інші, усе ж не мають шансів на подолання п'ятивідсоткового бар'єру. Його зменшення маловірогідне через те, що невигідне В. Зеленському, відтак наразиться не президентське вето.
З поміж чотирьох партій, які є реальними претендентами на формування нового парламенту, партія "Батьківщина" має найповніший набір необхідного суспільно-політичного інструментарію для успішної участі у кампанії, а тоді у правлячій коаліції: розгорнуту мережу місцевих осередків, найбільше число партійних депутатів у місцевих радах, фракцію у парламенті, популярного і відомого лідера Ю. Тимошенко. Головне – у "Батьківщини" є фахові відповіді на основні виклики порядку денного, що постають сьогодні перед Україною.
На наших очах, відсьогодні в Україні розгортається масштабна політична криза. Першими ж своїми, ще навіть не діями, а заявами, В. Зеленський довів, що Президент таки "не портрет", як він сам вранці сказав у парламентській промові, а криза може являти собою для нього цілком природну політичну стихію. Чи надовго?
З кризи доведеться виходити. І краще швидше, ніж пізніше. Стартовим кроком до виходу має стати максимально прозоре і демократичне проведення парламентських виборів, з подальшим формуванням нової коаліції і Уряду. Бажано до початку опалювального сезону.