8 червня 2021, 14:23

Російсько-білоруським шляхом?

Обрання президентом України Володимира Зеленського являє собою показник величезного громадянського запиту на кардинальні зміни взаємин суспільства та держави. Цей показник надійно підтверджено і результатами дострокових виборів Верховної Ради. Перші два роки діяльності нової владної команди, принаймні на рівні риторики, показали, що там розуміють потребу у задоволенні такого запиту. Утім влада пішла шляхом створення позитивних інформаційних приводів, більше заявляючи про добрі наміри, ніж втілюючи їх у життя. Разом із тим зберігається одна з основних ознак політичної системи, що була створена ще за Леоніда Кучми – ручне управління з боку президента парламентом, урядом, судово-правовою системою, державними монополіями, втручання у справи місцевого самоврядування і підприємництва. Зовнішня та оборонна політики і без того є прерогативою глави держави відповідно до Конституції. При цьому наявність власної монобільшості у Раді та однопартійного уряду роблять владу В. Зеленського зовні потужнішою, ніж у його попередників.

Саме ручне управління мало не усіма сферами суспільного буття ріднить українську політичну систему з неефективними системами сусідніх Білорусі та Росії. Головною метою диктаторів у цих країнах є максимально тривале збереження особистої влади. За їхнього правління будь-які зміни там неможливі. Водночас найбільша проблема для російського і білоруського режимів полягає у тому, що їхнє самозбереження потребує дедалі більших за обсягом і різноманітніших ресурсів, а ці ресурси, як на зло, лише скорочуються. Причина не лише у санкціях, але і в архаїчних способах виробництва, сировинній економіці, економічній несвободі для малого і середнього бізнесу, корупції, некомпетентності чиновницьких кланів, відсутності стратегій розвитку країн. Це я про Росію і Білорусь, коли що...

Тим часом світ, важко оговтуючись від ковідного стресу, таки йде вперед. Пандемія примусила застосовувати нові соціально-гуманітарні, логістичні, безпекові, санітарні технології. Переосмислюється роль держави в умовах глобальних небезпек – і те не лише епідемічних, але і кліматичних, техногенних, соціальних і терористичних. Україна має бути адекватною цьому світовому тренду, але спостерігається зворотній тренд. Держава дедалі більше відокремлюється від суспільства стіною бюрократичних установ, зокрема і новостворюваних. Високопосадовці та керівники держмонополій коштом платників податків і тарифів отримують неймовірні, навіть за світовими мірками, зарплати та інші виплати, тим часом більшість населення біднішає.

В опублікованому сьогодні соціологічному дослідженні Київського міжнародного інституті соціології зазначено, що 54,4% відсотки людей, які відповідали на питання, говорять про погіршення їхнього матеріального стану останніми двома роками. Покращився добробут в 11,3%. Більше 90% опитаних називають зростання комунальних тарифів і цін на основні товари – головними труднощами, з якими зіштовхнулися останнім часом їхні родини. У 35% впали заробітні плати. Дві головні причини своїх негараздів громадяни вбачають у високому рівні корупції (42,9%) та окремо – у некомпетентності влади (33,8%). Війна і пандемія у цьому антирейтингу набрали 10,6% та 8,3% відповідно. Звідси закономірно випливає той факт, що 54,5% не підтримують участі В. Зеленського у наступних виборах президента, а за його другий термін виступають 37%. І це хороший показник за підсумками двох років правління. Розчарування попередниками В.Зеленського на посаді президента наступало швидше.

Зберігаючи, як відносно високий рівень суспільної підтримки, так і впливи на всі інститути влади, часом, нажаль, сумнівні з точки зору Конституції і Закону, президент має необхідний інструментарій для швидкого, ефективного та не надто болісного впровадження реформ.

Натомість владою знову обрано російсько-білоруський шлях визискування широких верств населення на користь чиновництва та монополій за допомогою корупційних тарифів, наростання тиску на малий і середній бізнес. Звідси – кепський інвестиційний клімат, якому і "няні" не помогли, дефіцит торговельного балансу, падіння виробництва, технологічне і соціальне відставання...

На цьому второваному попередніми владами шляху є ряд перешкод. По-перше, українці сильно відрізняються за рівнем готовності до протестів від східних і північних сусідів. По-друге, мобільність населення і його зв'язки зі світом в нас значно вищі. По-третє, маємо добру економічна активність громадян. По-четверте, пристойний кваліфікаційний рівень робочої сили. По-п'яте, в Україні зберігається, нехай і не у усьому досконала, свобода слова, а також завжди була і є реальна парламентська опозиція.

Загалом для всякої відповідальної влади наведені соціально-економічні чинники, поряд з виробничо-інфраструктурними та природними ресурсами являли б собою справжню рушійну силу для побудови цивілізованого суспільства.

Цьому заважає відсутність стратегічного мислення і захланність українських влад у купі з низьким рівнем загальної культури і некомпетентністю, що три десятки років виступають потужним гальмом України. Утім не буває вічних гальм, як і вічних двигунів.

Системна політична криза розгортається. Чи є ще вихід з неї?

Одним з наслідків часткового оприлюднення матеріалів операції "Мідас" стала очевидність розколу правоохоронної системи. Лінія розділу пролягає між "старими" традиційними правоохоронними установами і Спеціалізованою антикорупційною прокуратурою та Національним антикорупційним бюро України...

Реальність загрози застосування ядерної зброї ІІ

Невстиг я зробити вчора допис на УП про винекнення нових чинників ядерної загрози, коли це раптом Пу провів чергове телезасідання рашистської ради безпеки, де було здійснено оцінку нової американської ракетної системи "Темний орел", яку США готові розмістити в Європі вже наступного року...

Реальність застосування ядерної зброї

До початку цієї війни загальноприйнятою була думка, що ядерна зброя існує, як чинник стримування агресії і ніколи не може бути застосована. Проте знавіснілий напад рашистів на Україну показав, що навіть наявність зобов'язуючих документів, резолюції ООН, світова громадська думка та санкції не заважають ядерній країни напасти на найближчого сусіда і вести війну вже стільки часу, скільки для Радянського Союзу тривала Велика Вітчизняна...

Опозиція домоглася збільшення доходів бюджету на 175 мільярдів гривень

Державний бюджет наступного року буде вкрай напруженим. Видатки на війну зменшити неможливо, соціальні зобов'язання держави – так само. Іноземні партнери звісно допомагають Україні, проте у них дедалі більше питань до ефективності використання цих коштів...

Якщо витягти стрижень війни?

Путін зірвав зустріч у Будапешті, бо прагне продовження війни. Навіщо? Російська економіка на межі рецесії. Внутрішня і зовнішня легітимність режиму зникає...

Парламент має повернути проект Держбюджету – 2026 в Уряд для кардинальної переробки

Вперше в історії українського парламентаризму у Верховній Раді діє урядова коаліція у складі лише однієї партії – "монобільшість". Здавалося б, що у таких ідеальних для влади умовах координація між Кабінетом Міністрів і його фракцією мала би бути ідеальною...