"Мета Кіріла – відібрати право незалежності й самостійності. Для цього він хотів би перебрати собі титул Патріарха Київського, мати тут резиденцію..."
Україною поширюються чутки, що Російська православна церква має намір знищити Київський патріархат. Тиждень зустрівся з Патріархом Філаретом, щоб підтвердити або спростувати цю інформацію.
У. Т.: Ваша Святосте, це правда?
- Правда полягає в тому, що УПЦ МП хоче подолати розкол в українському православ'ї. Звичайно, ми теж за те, щоб в Україні православ'я було єдиним. Але якщо ми хочемо об'єднати все українське православ'я і створити єдину помісну Українську православну церкву, незалежну від Москви, то УПЦ МП хоче об'єднання за рахунок підпорядкування всіх своєму патріарху. Це план Москви. І цей план вписується і в політику Російської Федерації, і в загальноцерковну політику Патріарха Кіріла. Московський Патріарх вважає, що розкол можна подолати лише з допомогою влади, тобто насильно, підтверджуючи свої думки такими прикладами, як знищення за наказом Сталіна Автокефальної церкви в Україні в 1930 та в 1944 роках. Він також наводить як приклади ситуації, що виникали в Росії з іншими церковними розколами, звертаючи увагу на те, як із ними вчиняла влада. Для Патріарха Кіріла втручання влади в церковні справи – це нормально. На його думку, правляча верхівка повинна втрутитися в церковні справи і вирішити це питання, звісно, на користь Москви.
Виконувати московське завдання взялися по всій Україні ще минулого року й продовжують дотепер. Щоправда, на місцях, там, де влада мудріша, вона не втручається в ці справи. А там, де влада хоче продемонструвати, що вона підтримує лише ту церкву, до якої ходить президент, там тиснуть сильно й навіть шляхом рейдерських атак почали відбирати наші храми. Наприклад, в селі Кам'янка Тельманівського району на Донеччині з'явилися бізнесмени, які запропонували гроші на реконструкцію храму громаді й священикам, за що ті мали перейти до УПЦ МП. Крім того, їх попередили, якщо вони добровільно цього не зроблять, то буде застосовано силові методи. Почали агітувати в селі, заманювати в Московський патріархат.
Але єпископ там, хоч і росіянин, твердо стоїть на позиціях УПЦ КП. І він заявив, що коли діятимуть у такий спосіб, то він готовий навіть померти, а храм не віддасть. Тож рейдери злякалися й на якийсь час відступили. У Вінницькій області деякі працівники райдержадміністрацій збирали духовенство УПЦ КП і ультимативно пропонували перейти до Московського патріархату. Так само й на Донбасі. Кажуть, що допомагатимуть, сприятимуть, пропонують фінансову допомогу, проте наше духовенство відмовляється.
У Макарівському районі Київської області, зокрема, вдавшись до обману, перевели громади до МП. Підробили документи, а парафіяни про це навіть і гадки не мали. Тут є всі ознаки кримінального злочину. Декілька народних депутатів подали запит за цим фактом до Генпрокуратури. Органи, які мають розслідувати цю справу (міліція, прокуратура), фактично відмовляються це робити і пропонують вірянам звертатися до суду, прем'єр-міністра, президента. Відмовляються, тому що парафіяни дали письмові свідчення, що їхнє волевиявлення фальсифіковано, що священик, який пішов від Київського патріархату, підробив документи й зареєстрував зміни до статутів парафій, юридично перевівши їх до Московського патріархату. Тож треба повертати храм, бо його звела УПЦ КП, а не хочеться.
У. Т.: Скільки було випадків переходу священиків УПЦ КП до УПЦ МП?
- Поки що таких двоє. Виявилося, що вони, я маю на увазі Богдана Лісиченка і Валерія Жигуца, грошолюби, їх поманили – вони й пішли до УПЦ МП. А їхні парафіяни не хочуть. Якщо загалом, то віряни Київського патріархату не підтримують переходу до Московського.
Взяти, наприклад, колишнього донецького архієпископа Юрія (Юрчика), який 2008 року заявив про перехід до Московського патріархату, а парафії за ним не пішли, віруючі його не підтримали, тож МП його не прийняв, і він мусив був перейти до греко-католиків. Ми не дуже переживаємо через такі випадки, коли люди, не будучи морально чистими, відходять від нас.
Навіть серед обраних Спасителем апостолів був зрадник – Іуда. Церква так очищається. До Київського патріархату належать переконані українські патріоти, які хочуть мати свою церкву, які люблять свою батьківщину, свою землю і бажають мати свою незалежну церкву. Вони ніколи до Москви не перейдуть.
Якщо розглядати цю проблему в цілому, то як не дивно, все це працює на користь УПЦ КП. Здавалося б, ці незаконні дії, утиски мали б руйнувати Київський патріархат, а відбувається навпаки. Бо все це набуло великого розголосу, громадськість обурена, і не лише в Україні, а й у Європі, США, бо і там є наші церкви. Віряни звертаються до урядів своїх країн по допомогу.
Таким чином здійснюється консолідація, згуртування суспільства, громадських організацій навколо Київського патріархату. І я бачу в цьому Боже провидіння: Бог повертає зло на добро. Так само, як це було 1995 року, коли помер Патріарх Володимир. Всі пам'ятають той "кривавий вівторок". Саме ті страшні події об'єднали навколо УПЦ КП громадськість, і відтоді Київський патріархат став швидко зростати. Тодішній президент Леонід Кучма, який був проти КП, мусив поставити нас в однакові умови з УПЦ МП. Тож ми сподіваємося, що і Віктор Янукович, який заявив, що хоче бути президентом всієї України, вирішить це питання. Тобто ставитиметься до всіх церков насправді однаково, а не на словах.
У. Т.: Ваша Святосте, як ви розцінюєте доповідь Предстоятеля УПЦ МП митрополита Володимира на Архієрейському соборі, який щойно відбувся в Москві? Складається враження, що він не хоче бути маріонеткою Патріарха Кіріла і що його в цьому підтримує більшість українського єпископату
. Ситуація тут така. Стратегічна мета Патріарха Кіріла – відібрати в Української церкви право незалежності й самостійності. Для цього він хотів би перебрати собі титул Патріарха Київського, мати свою резиденцію в Києво-Печерській лаврі, стати громадянином Україні. Тобто отримати подвійне громадянство, і попри те, що в Україні це заборонено, він сподівається, що українська влада задовольнить його прохання. Це йому треба для того, щоб мати більший вплив на Україну. Тому що, коли церква самостійна й незалежна, то він не може через голову митрополита Володимира втручатися у справи УПЦ МП.
Його часті приїзди в Україну мають демонструвати, що справжній керманич УПЦ МП не митрополит Володимир, а він, Патріарх Московський Кіріл. Кіріл зустрічався з Віктором Януковичем без митрополита Володимира, а етикет цього не дозволяє. Він приїхав і благословив новообраного президента України. А благословити мав би, в крайньому разі, митрополит Володимир. А так і ми мали б.
Улітку минулого року під час візиту Патріарх Кіріл полетів у Крим на зустріч із президентом сам, без митрополита Володимира. І тому, коли Патріарх приїхав до Дніпропетровська, то Володимир поїхав звідти й повернувся до Києва. А з ним і більшість архієреїв.
Саме через це, коли Патріарх Кіріл служив у Софійському соборі, мусив публічно заявити, що ніхто на самостійність і незалежність УПЦ МП не посягає. Тобто бачимо внутрішнє протистояння між митрополитом Володимиром і Патріархом Кірілом. Саме тому на Архієрейському соборі в Москві митрополит Володимир виступив із доповіддю, в якій доводив, що самостійність і незалежність української церкви не щось нове для України, а це повернення того, що вона мала, тих прав, які колись у неї відібрали.
З цього можна зробити висновок, що Володимир відстоюватиме і надалі самостійність і незалежність своєї церкви. Кірілові доведеться послабити свій тиск, оскільки якщо він так тиснутиме, то у митрополита Володимира є запасний хід: об'єднання з УПЦ КП. Цього Москва дуже боїться.
У.Т.: Як на вашу думку, яку небезпеку для України та нашого православ'я має проповідь "Русского міра"? І чи пов'язана світова експансія РПЦ з тим, що вона втрачає Росію?
"Русскій мір" – це така приваблива обгортка, як колись "комунізм – світле майбутнє". Під "Русскім міром" приховані нова російська імперія, російська влада й російська імперська церква. Патріарх Кіріл придумав "Русскій мір", щоб спочатку відбулося духовне об'єднання навколо Москви, потім – політичне, й зрештою – територіальне. Тобто, щоби відновити російську імперію. Але ці його бажання нездійсненні, бо не можна увійти двічі в одну річку. Зараз нові часи.
Що стосується причин експансії РПЦ в Україні, то річ ось у чім. Нині за кількістю парафій українське православ'я, загалом Київського і Московського патріархатів, перевищує російське. Якщо в Росії 12 тис. парафій, то в Україні – 15 тис. Якщо в Росії близько 100 архієреїв, то в Україні – понад 100. В Росії – 67 єпархій, в Україні – 85. Статистика свідчить не на користь Росії. А ось іще приклад: згідно з даними МВС, на минулу Пасху в Україні до церков прийшло 11 млн вірян із 47 млн населення, а в Росії зі 142 млн людей до храмів завітали 8 млн. Тобто в Україні святкувало Пасху майже 25% населення, а в Росії – 5%.
За прогнозами політологів, через 30 років Росія не буде християнською державою. Навіть сьогодні в Москві з 9 млн населення росіян лише 31%. З українцями, грузинами, білорусами, вірменами й іншими християнами – 49%, а мусульман – 34%. Оскільки народжуваність у мусульман значно вища, то за декілька років їхня кількість буде набагато перевищувати кількість християн у Москві. На Різдво у Москві прийшло до церков близько 100 тис. вірян, а на мусульманське свято Курбан-байрам було 70 тис. Керівництво і Російської Федерації, і Російської церкви схвильоване таким становищем. Тому вони так вчепилися за Україну, як за своє спасіння.
Повністю текст – на сайті УПЦ КП
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.