3 вересня 2012, 12:33

"Свобода" у Вищому адмінсуді вимагає скасувати дискримінаційне рішення ЦВК щодо формування окружкомів

3 вересня 2012 року об 11:00 розпочалося судове засідання Вищого адміністративного суду, на якому суддя Черпак розглядатиме апеляційну скаргу Всеукраїнського об'єднання "Свобода" на Постанову Київського апеляційного суду й скасування дискримінаційного рішення ЦВК щодо формування окружкомів. Адреса Вищого адміністративного суду: м. Київ, вул. Московська, 8, корп. 5.

Всеукраїнське об'єднання "Свобода" звернулося до Вищого адміністративного суду України з апеляційною скаргою на Постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 30 серпня 2012 у справі за позовом ВО "Свобода" до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови ЦВК "Про утворення окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року" N604 від 26 серпня 2012 року.

У скарзі до Вищого адмінсуду зазначено: "Всеукраїнське об'єднання "Свобода" не погоджується з Постановою Київського апеляційного адміністративного суду з огляду на те, що Київським апеляційним адміністративним судом було невірно застосовано норми матеріального та процесуального права України".

"Свобода", зокрема, наголошує:

- висновки Київського апеляційного адміністративного суду щодо наявності у Центральної виборчої комісії повноважень встановлювати спосіб проведення жеребкування та проводити жеребкування черговості всіх партій, що подали кандидатури до складу окружних виборчих комісій, одночасно до складу всіх окружних виборчих комісій, не відповідає вимогам Закону України "Про вибори народних депутатів";

- висновки Київського апеляційного адміністративного суду, що жеребкування черговості всіх партій одночасно до складу всіх окружних виборчих комісій було проведено у відповідності з Порядком проведення ЦВК жеребкування щодо включення кандидатур до складу окружних виборчих комісій, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії N69, не відповідає нормам Закону України "Про вибори народних депутатів.

"Таким чином, не здійснивши перевірку постанови Центральної виборчої комісії "Про утворення окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року" N604 від 26 серпня 2012 року, відповідно до вимог ч.3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, Київським апеляційним адміністративним судом було ухвалене рішення з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи".

ВО "Свобода" вимагає скасувати Постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 30 серпня 2012 у справі за позовом Всеукраїнського об'єднання "Свобода" до Центральної виборчої комісії про визнання дій ЦВК протиправними й скасування постанови Центральної виборчої комісії "Про утворення окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року" N604 від 26 серпня 2012 року. "...зобов'язати Центральну виборчу комісію утворити окружні виборчі комісії з виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року відповідно до Закону України "Про вибори народних депутатів України", а саме шляхом проведення жеребкування для встановлення черговості всіх партій що подали кандидатури до складу окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року, та визначення участі вищевказаних партій у формуванні таких комісій по кожній окружній виборчій комісії".

30 серпня 2012 року Всеукраїнське об'єднання "Свобода" звернулося з позовом до Київського апеляційного адміністративного суду, вимагаючи скасувати дискримінаційне рішення ЦВК щодо формування окружкомів (див. http://www.svoboda.org.ua/diyalnist/novyny/032242/). Суд відмовив "Свободі" у позові щодо формування ОВК.

Пропоную вашій увазі текст апеляційної скарги повністю:

АПЕЛЯЦІЙНА СКАРГА

на Постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 30 серпня 2012 у справі N9103/161/2012 за позовом Всеукраїнського об'єднання "Свобода" до Центральної виборчої комісії, третя особа, яка не заявляє самостійних на предмет спору, на стороні позивача Політична партія "УДАР (Український демократичний Альянс за Реформи) Віталія Кличка" про визнання дій протиправними, визнання протиправною та скасування постанови Центральної виборчої комісії "Про утворення окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року" N604 від 26 серпня 2012 року, зобов'язання вчинити певні дії

30 серпня 2012 року Київським апеляційним адміністративним судом було прийнято Постанову у справі N9103/161/2012 за позовом Всеукраїнського об'єднання "Свобода" до Центральної виборчої комісії, третя особа, яка не заявляє самостійних на предмет спору, на стороні позивача Політична партія "УДАР (Український демократичний Альянс за Реформи) Віталія Кличка" про визнання дій протиправними, визнання протиправною та скасування постанови Центральної виборчої комісії "Про утворення окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року" N604 від 26 серпня 2012 року, зобов'язання вчинити певні дії (надалі – Постанова Київського апеляційного адміністративного суду). Постановою Київського апеляційного адміністративного суду у задоволенні позовних вимог Всеукраїнського об'єднання "Свобода" було відмовлено повністю.

Всеукраїнське об'єднання "Свобода" (надалі – Апелянт) не погоджується з Постановою Київського апеляційного адміністративного суду з огляду на те, що Київським апеляційним адміністративним судом було невірно застосовано норми матеріального та процесуального права України.

1. Висновки Київського апеляційного адміністративного суду щодо наявності у Центральної виборчої комісії дискреційних повноважень встановлювати спосіб проведення жеребкування та проводити жеребкування черговості всіх партій, що подали кандидатури до складу окружних виборчих комісій, одночасно до складу всіх окружних виборчих комісій не відповідає вимогам Закону України "Про вибори народних депутатів".

Відповідно до п.20 ч.1 ст.92 Конституції України виключно законами України визначаються організація і порядок проведення виборів і референдумів.

Відповідно до п.2 ч.5 ст.11 Закону України "Про вибори народних депутатів України" виборчий процес включає етап утворення виборчих комісій (крім Центральної виборчої комісії).

Тобто, порядок утворення окружних виборчих комісій (у тому числі і спосіб проведення жеребкування для визначення складу окружної виборчої комісії) може бути визначено виключно Законом України. Таким чином, Центральна виборча комісія вийшла за межі власних повноважень, визначивши спосіб проведення жеребкування у порядку визначення черговості всіх партій, що подали кандидатури до складу окружних виборчих комісій, одночасно до складу всіх окружних виборчих комісій

Відповідно до ч. 4 ст. 3 Закону України "Про вибори народних депутатів України" усі партії – суб'єкти виборчого процесу мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі у порядку та в межах, встановлених цим Законом.

Відповідно до ч.3 ст.27 Закону України "Про вибори народних депутатів України" до складу окружної виборчої комісії обов'язково включаються (за наявності відповідного подання) по одному представнику від суб'єкта подання, зазначеного у пункті 1 частини другої цієї статті. Не більше ніж по одному представнику від суб'єктів подання, зазначених у пункті 2 частини другої цієї статті, включаються до складу окружної виборчої комісії шляхом жеребкування, що проводиться Центральною виборчою комісією у встановленому нею порядку, не пізніш як на третій день після закінчення строку внесення подань, зазначених у частині четвертій цієї статті.

Тобто, жеребкування щодо визначення представників від політичних партій – суб'єктів виборчого процесу для включення до складу окружної виборчої комісії проводиться до окружної виборчої комісії, а не до всіх окружних виборчих комісій одночасно.

Відповідно до ч.9 ст.27 Закону України "Про вибори народних депутатів України" кожний суб'єкт подання кандидатур до складу окружних виборчих комісій має право на пропорційну частку кожної категорії керівних посад в окружних виборчих комісіях.

Отже, дискреційні повноваження Центральної виборчої комісії щодо визначення порядку проведення жеребкування для визначення представників від політичних партій – суб'єктів виборчого процесу, які будуть включені до складу відповідної окружної виборчої комісії, обмежені наступними положеннями Закону України "Про вибори народних депутатів України":

- необхідністю забезпечити рівність прав та можливостей політичних партій – суб'єктів виборчого процесу брати участь у формуванні окружних виборчих комісій;

- необхідністю проводити жеребкування щодо визначення представників від політичних партій – суб'єктів виборчого процесу для включення до складу окружної виборчої комісії окремо для кожної окружної виборчої комісії;

- необхідністю забезпечити право кожного суб'єкта подання кандидатур до складу окружних виборчих комісій на пропорційну частку кожної категорії керівних посад в окружних виборчих комісіях.

Таким чином, проведення жеребкування черговості всіх партій, що подали кандидатури до складу окружних виборчих комісій, одночасно до складу всіх окружних виборчих комісій, не відповідає чинному законодавству України з огляду на те, що:

- згідно із Конституцією України Центральна виборча комісія не уповноважена самостійно приймати норми, якими визначається спосіб проведення жеребкування інший, ніж передбачений законом;

- Законом України "Про вибори народних депутатів України" визначено спосіб проведення жеребкування, а саме, жеребкування щодо визначення представників від політичних партій – суб'єктів виборчого процесу для включення до складу кожної окружної виборчої комісії повинно проводитися окремо для кожної окружної виборчої комісії;

- Законом України "Про вибори народних депутатів України" Центральну виборчу комісію обмежено дискреційні повноваження у визначенні порядку проведення жеребкування необхідністю забезпечити право кожного суб'єкта подання кандидатур до складу окружних виборчих комісій на пропорційну частку кожної категорії керівних посад в окружних виборчих комісіях, а також рівність прав та можливостей політичних партій – суб'єктів виборчого процесу брати участь у формуванні окружних виборчих комісій.

2. Висновки Київського апеляційного адміністративного суду, що жеребкування черговості всіх партій, що подали кандидатури до складу окружних виборчих комісій, одночасно до складу всіх окружних виборчих комісій було проведено у відповідності із Порядком проведення Центральною виборчою комісією жеребкування щодо включення кандидатур до складу окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України на чергових виборах народних депутатів України 28 жовтня 2012 року, затверджений постановою Центральної виборчої комісії від 19 квітня 2012 року N69, не відповідає нормам Закону України "Про вибори народних депутатів".

Відповідно до ч.3 ст.27 Закону України "Про вибори народних депутатів України" до складу окружної виборчої комісії обов'язково включаються (за наявності відповідного подання) по одному представнику від суб'єкта подання, зазначеного у пункті 1 частини другої цієї статті. Не більше ніж по одному представнику від суб'єктів подання, зазначених у пункті 2 частини другої цієї статті, включаються до складу окружної виборчої комісії шляхом жеребкування, що проводиться Центральною виборчою комісією у встановленому нею порядку, не пізніш як на третій день після закінчення строку внесення подань, зазначених у частині четвертій цієї статті.

Відповідно до п.15 Порядку проведення Центральною виборчою комісією жеребкування щодо включення кандидатур до складу окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України на чергових виборах народних депутатів України 28 жовтня 2012 року, затверджений постановою Центральної виборчої комісії від 19 квітня 2012 року N69, згідно із встановленою черговістю партій визначається черговість включення кандидатур до складу відповідних окружних виборчих комісій. Після включення всіх кандидатур до складу окружних виборчих комісій від партії, яка є першою за встановленою жеребкуванням черговістю партій, визначаються кандидатури до складу таких комісій наступної за черговістю партії.

Таким чином, пункт 15 вищевказаного Порядку у частині визначення загальної черговості до складу усіх окружних виборчих комісій не відповідає частині 3 статті 27 Закону України "Про вибори народних депутатів України", якою передбачено визначення черговості для кожної окружної виборчої комісії окремо.

Відповідно до п.5 Постанови Пленуму Верховного Суду України "Про застосування Конституції України при здійсненні правосуддя" N9 від 01 листопада 1996 року судам необхідно виходити з того, що нормативно-правові акти будь-якого державного чи іншого органу підлягають оцінці на відповідність як Конституції, так і закону.

Якщо при розгляді справи буде встановлено, що нормативно-правовий акт, який підлягав застосуванню, не відповідає чи суперечить законові, суд зобов'язаний застосувати закон, який регулює ці правовідносини.

Згідно ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Суд вирішує справи на підставі Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. У разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції, закону України, міжнародному договору, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, у цьому випадку – Закон України "Про вибори народних депутатів України".

Окрім того, судовою практикою Київського апеляційного адмістративного суду за результатами розгляду апеляційних скарг під час виборів Президента України у 2010 році неоднаразово було підтверджено правову позицію, яка полягає в обов'язковому застосуванні закону, який регулює спірні правовідносини, якщо при розгляді справи буде встановлено, що нормативно-правовий акт, який підлягав застосуванню, не відповідає чи суперечить вищевказаному законові.

Таким чином, встановивши, що Порядок проведення Центральною виборчою комісією жеребкування щодо включення кандидатур до складу окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України на чергових виборах народних депутатів України 28 жовтня 2012 року, затверджений постановою Центральної виборчої комісії від 19 квітня 2012 року N69, не відповідає Закону України "Про вибори народних депутатів України", необхідно застосовувати норми вищевказаного Закону, яким передбачено, що жеребкування щодо визначення представників від політичних партій – суб'єктів виборчого процесу для включення до складу кожної окружної виборчої комісії повинно проводитися окремо для кожної окружної виборчої комісії.

3. Київським апеляційним адміністративним судом не було надано жодної оцінки щодо обставин, що свідчать про порушення принципу використання повноваження визначення складу окружних виборчих комісій з належною метою при прийнятті постанови Центральної виборчої комісії "Про утворення окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року" N604 від 26 серпня 2012 року.

Повноваження визначати склад окружної виборчої комісії шляхом жеребкування надано Центральній виборчій комісії з метою забезпечити рівні можливості політичних партій – суб'єктів виборчого процесу здійснювати контроль за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про вибори у межах відповідного одномандатного округу та контроль за встановленням підсумків голосування в загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі через висування кандидатур до складу кожної окружної виборчої комісії.

Окрім того, повноваження визначати склад окружної виборчої комісії шляхом жеребкування надано Центральній виборчій комісії також із метою забезпечити рівноцінну участь всіх політичних партій – суб'єктів виборчого процесу на етапі утворення окружних виборчих комісій.

Таким чином, приймаючи постанову Центральної виборчої комісії "Про утворення окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року" N604 від 26 серпня 2012 року, Центральною виборчою комісією не було досягнуто мети, з якою йому було надано повноваження визначати склад окружних виборчих комісій шляхом жеребкування, а саме:

- не було надано Апелянту можливості здійснювати контроль за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про вибори у межах відповідного одномандатного округу та контроль за встановленням підсумків голосування в загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі через висування кандидатур до складу кожної окружної виборчої комісії;

- не було забезпечено рівноцінну участь Апелянта на етапі утворення окружних виборчих комісій порівняно з іншими політичними партіями – суб'єктами виборчого процесу.

4. Київським апеляційним адміністративним судом не було надано жодної оцінки щодо обставин, що свідчать про порушення принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, при прийнятті постанови Центральної виборчої комісії "Про утворення окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року" N604 від 26 серпня 2012 року.

Відповідно до ч. 4 ст. 3 Закону України "Про вибори народних депутатів України" усі партії – суб'єкти виборчого процесу мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі у порядку та в межах, встановлених цим Законом.

У силу п. 2 ч. 5 ст. 11 Закону України "Про вибори народних депутатів України" одним із етапів виборчого процесу є утворення виборчих комісій (крім Центральної виборчої комісії).

Згідно п. 1 ч. 2 ст. 11 Закону України "Про вибори народних депутатів України" виборчий процес здійснюється на засадах дотримання принципів виборчого права, зазначених у статтях 2-10 цього Закону, в тому числі згаданому принципу рівності прав і можливостей брати участь у виборчому процесі, передбаченому ч. 4 ст. 3 Закону.

У цьому аспекті слід врахувати правові позиції Європейського Суду з прав людини, що представлені у рішенні у Справі "Сейдіч та Фінчі проти Боснії та Герцоговини" (Case of Sejdic and Finci v. Bosnia and Herzegovina), в якому "неоднакове, без будь-якої об'єктивної та виправданої причини, поводження з різними особами в однакових ситуаціях" Європейський Суд визнав дискримінацією.

Центральна виборча комісія, визначаючи черговість всіх партій, що подали кандидатури до складу окружних виборчих комісій, одночасно до складу всіх окружних виборчих комісій, створила ситуацію, відповідно до якої відбувається дискримінація політичних партій – суб'єктів виборчого процесу в залежності від місця в черзі, оскільки політична партія, яка знаходиться вище в черзі має значно більше можливостей щодо включення висунутих кандидатур до складу усіх окружних виборчих комісій.

Більше того, політичні партії – суб'єкти виборчого процесу, які відповідно до правил черговості не отримали можливості включити власних кандидатур до складу окружної виборчої комісії, є позбавленими будь-яких прав на етапі формування окружних виборчих комісій, що також є дискримінацією по відношенню до таких політичних партій.

Таким чином, постанову Центральної виборчої комісії "Про утворення окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року" N604 від 26 серпня 2012 року було прийнято з порушенням принципу рівності перед законом, оскільки Апелянту не було надано рівних можливостей щодо включення висунутих кандидатур до складу усіх окружних виборчих комісій на відміну від політичних партій – суб'єктів виборчого процесу, які отримали вище місце у порядку черговості.

Відповідно до ч.3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Таким чином, не здійснивши перевірку постанови Центральної виборчої комісії "Про утворення окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року" N604 від 26 серпня 2012 року відповідно до вимог ч.3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, Київським апеляційним адміністративним судом було прийняте рішення з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

Відповідно до п.4 ч.1 ст.202 Кодексу адміністративного судочинства України підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання, а так само розгляд і вирішення справи неповноважним судом; участь в ухваленні постанови судді, якому було заявлено відвід на підставі обставин, які викликали сумнів у неупередженості судді, і заяву про його відвід визнано судом апеляційної інстанції обґрунтованою; ухвалення чи підписання постанови не тим суддею, який розглянув справу.

Враховуючи вищевикладене та керуючись ст.ст. 3, 11, 27 Закону України "Про вибори народних депутатів України", ст.ст. 2, 202 КАС України, –

ПРОШУ:

1. Скасувати Постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 30 серпня 2012 у справі N9103/161/2012 за позовом Всеукраїнського об'єднання "Свобода" до Центральної виборчої комісії, третя особа, яка не заявляє самостійних на предмет спору, на стороні позивача Політична партія "УДАР (Український демократичний Альянс за Реформи) Віталія Кличка" про визнання дій протиправними, визнання протиправною та скасування постанови Центральної виборчої комісії "Про утворення окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року" N604 від 26 серпня 2012 року, зобов'язання вчинити певні дії.

2. Ухвалити нове рішення, яким позов задоволити:

- визнати протиправними дії Центральної виборчої комісії: проведення 24 серпня 2012 року жеребкування для встановлення черговості всіх партій, що подали кандидатури до складу окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року, та визначення участі вищевказаних партій у формуванні таких комісій та його результати.

- визнати протиправною та скасувати постанову Центральної виборчої комісії "Про утворення окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року" N604 від 26 серпня 2012 року;

- зобов'язати Центральну виборчу комісію утворити окружні виборчі комісії з виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року відповідно до Закону України "Про вибори народних депутатів України", а саме шляхом проведення жеребкування для встановлення черговості всіх партій що подали кандидатури до складу окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року, та визначення участі вищевказаних партій у формуванні таких комісій по кожній окружній виборчій комісії.

Керуючись п.3 ст.187 Кодексу адміністративного судочинства України повідомляю про намір взяти участь у судовому засіданні Вищого адміністративного суду України.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Bluewatter української політики

Ви ж знаєте, друзі, наскільки прозорою і чистою має бути діяльність народного депутата? Як blue water, себто блакитна (чиста) вода, а не транслітероване в українську мову геть протилежне за значенням і наповненням поняття...

Що робило Міністерство агрополітики під керівництвом Швайки

У зв'язку з тим, що Олександр Мирний не має свого блога, надаю йому майданчик для відповіді на чергові закиди на його адресу та поливання брудом його імені...

Річниця лєнінопаду. Як це було

8 грудня 2013 року ми зробили перший надзвичайно важливий крок до повалення бандитського режиму. Пригадую, тоді я сказав журналістам: впав Ленін на Бесарабці – впаде й режим Януковича! Зрештою, так воно й сталося...

Що робила "Свобода" 2 роки в парламенті? Приклад Олександра Мирного

Не знаю, хто як, але свободівці до права представляти інтереси українців у статусі народного депутата ставилися як до щоденної рутинної роботи, тому регулярно відмовляли собі в задоволеннях не тільки відпочивати, але й бути самими собою...

УВАГА! Фальсифікації в Лук'янівському СІЗО

Побратим Юрко Левченко повідомляє, що у Лук'янівському СІЗО, який розташований у 223-му окрузі, відбувається відверта фальсифікація. Дільнична виборча комісія, попри норми виборчого законодавства, ухвалила самовільне рішення видавати "мажоритарні" бюлетені всім виборцям, які там тимчасово перебувають, а не тільки тим, які прописані на території округу (як має бути згідно Закону)...

МВС покриває Пилипишина

Для деяких депутатське крісло – це місце під сонцем, яке вони готові здобути у будь-який спосіб. Гречкосії, фальсифікатори, злочинці здатні зробити будь-що, аби лишень отримати мандат парламентаря...